Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-11, 01:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Där ser man, när han trillade ner från stegen på sitt fritidshus ja. Det hadde jag redan glömt.

Men OM han skadade huvudet där, på riktigt skadade huvudet så KAN det ha förändrat hans personlighet, faktiskt.

Till det värre, åt det aggressiva hållet. Finns många exempel på det.

Det är precis så jag menade när jag skrev latent.

Ingen märkte att SE förvandlades till ett mördarmonster efter skadan utan lyckades dölja det (och vapeninnehavet) fram till 28 feb 1986.

Därefter dolde han efter bara 20 minuter återigen denna aggressiva sida som ingen i hans omgivning märkta något av varken före eller efter mordet.

Det är det som gör SE till en psykologiskt unik gåta och osannolik som mördare. Det finns inte så många exempel på detta beteende inte ens bland moderater.

Det finns många exempel på män i rock och keps på bilder tagna runt mordplatsen 1986 också, så det räcker kanske inte bara med ytliga likheter mellan den verkliga mördarens signalement och efterspelsvittnet SEs för att vara säker på att SE mördade OP.
Citera
2025-11-11, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är precis så jag menade när jag skrev latent.

Ingen märkte att SE förvandlades till ett mördarmonster efter skadan utan lyckades dölja det (och vapeninnehavet) fram till 28 feb 1986.

Därefter dolde han efter bara 20 minuter återigen denna aggressiva sida som ingen i hans omgivning märkta något av varken före eller efter mordet.

Det är det som gör SE till en psykologiskt unik gåta och osannolik som mördare. Det finns inte så många exempel på detta beteende inte ens bland moderater.

Det finns många exempel på män i rock och keps på bilder tagna runt mordplatsen 1986 också, så det räcker kanske inte bara med ytliga likheter mellan den verkliga mördarens signalement och efterspelsvittnet SEs för att vara säker på att SE mördade OP.

Nja, du är ju som ett litet barn några gånger, men jag är faktiskt seriös. 😑

Man måste faktiskt sakna några spärrer i huvudet för att skjuta ner en människa på det sättet som Palme mördades. Det är helt extremt att göra så. En normal människa är i princip inte kapabel att göra det.

Den som sköt Palme hadde med all sannolikhet nån form av empatistörning.

Och det kan man få av att slå huvudet.

Sånt ska med i tråden tycker jag.
Citera
2025-11-11, 01:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nja, du är ju som ett litet barn några gånger, men jag är faktiskt seriös. 😑

Man måste faktiskt sakna några spärrer i huvudet för att skjuta ner en människa på det sättet som Palme mördades. Det är helt extremt att göra så. En normal människa är i princip inte kapabel att göra det.

Den som sköt Palme hadde med all sannolikhet nån form av empatistörning.

Och det kan man få av att slå huvudet.

Sånt ska med i tråden tycker jag.

Men borde inte någon som interagerade med SE märkt att han saknade spärrar i huvudet?

Om SE bara var ett efterspelsvittne behöver han inte vara lika gränslös och omdömena om honom blir då mer begripliga.

Jag tror inte på hypotesen att SE blev personlighetsförändrad när han bröt nacken. Däremot tror jag att det hindrade honom att vända huvudet bakåt i trappor, vilket den verkliga mördaren gjorde enligt LJ.

Sånt ska också med i tråden tycker jag.
Citera
2025-11-11, 01:59
Medlem
Citat:
Men borde inte någon som interagerade med SE märkt att han saknade spärrar i huvudet?

Om SE bara var ett efterspelsvittne behöver han inte vara lika gränslös och omdömena om honom blir då mer begripliga.

Jag tror inte på hypotesen att SE blev personlighetsförändrad när han bröt nacken. Däremot tror jag att det hindrade honom att vända huvudet bakåt i trappor, vilket den verkliga mördaren gjorde enligt LJ.

Sånt ska också med i tråden tycker jag.

Jo, men nu finns det ju en bild på hur SE vrider sig runt som en balettdansare och visar fram den mörka urskivan för en fotograf. Orkar inte leta fram den nu, men du minns säkert den bilden själv.

Fysiskt var SE kapabel till att utföra mordet.
Citera
2025-11-11, 02:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, men nu finns det ju en bild på hur SE vrider sig runt som en balettdansare och visar fram den mörka urskivan för en fotograf. Orkar inte leta fram den nu, men du minns säkert den bilden själv.

SE vrider lite på huvudet i den bild du menar. LJ menar att den verkliga mördaren vände huvudet bakåt och tittade sig över axeln. Det tror jag SEs nackskada faktiskt inte tillät.

Inget tyder på att den verkliga mördaren hade brutit nacken vilket efterspelsvittnet SE hade gjort.
Citera
2025-11-11, 07:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, men du kritiserar andra för att spekulera. Hela tiden. Sen spekulerar du själv.
Det kallas dubbelmoral. Dubble standards.

Där var du igen, hittar på nåt pappslöjdargument som inte stämmer. Påhittat strunt.
Jag har bara svårt för folk som inte spelar schysst.

Lägg ned ditt grälsjuka tramsande tack och bemöt mig i sak istället.
Du verkar uppenbart inte klara av att diskutera.

Om du läst det jag skrivit innan du tappade fattningen så borde du också sett att det var lite mycket om och men. Den jag skrev med förstod detta också..

Återigen har jag inte sagt att jag inte spekulerar.
Jag ser rätt många möjligheter där uppgifterna gör SE till ett vittne. ^

Vad i det jag skrev var "pappslöjdsargument"?

Känns mer som du försöker skylla dina egna tillkortakommanden på mig här.
Citera
2025-11-11, 14:25
Medlem
Citat:
SE vrider lite på huvudet i den bild du menar. LJ menar att den verkliga mördaren vände huvudet bakåt och tittade sig över axeln. Det tror jag SEs nackskada faktiskt inte tillät.

Inget tyder på att den verkliga mördaren hade brutit nacken vilket efterspelsvittnet SE hade gjort.

Jo, men det kommer an på. Min brorsa bröt nacken i en motorcykelolycka.

Vrider på huvudet som en uggla.

Finns det något i materialet som slår fast att SE inte kunde vända normalt på huvudet?
Citera
2025-11-11, 22:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, men det kommer an på. Min brorsa bröt nacken i en motorcykelolycka.

Vrider på huvudet som en uggla.

Finns det något i materialet som slår fast att SE inte kunde vända normalt på huvudet?
Bra fråga. Kollar man på den första gången det finns uppgifter om att han skall ha tittat bakåt så stannar han upp ca: 20-25 meter in i gränden och vänder sig om för att titta. Det där skulle kunna ha att göra med just någon svårighet med att vrida huvudet bakåt. Men det skulle också kunna bero på att han (som han själv säger) stannade upp och funderade lite på om han skulle fortsätta eller stanna kvar.

Andra gången är när han skall ha "tittat över axeln" när han kommer upp på trappkrönet. Oklart om det skall tolkas som att han vrider huvudet nittio grader (så att hakan är i linje med axeln) eller som att han vrider huvudet bakåt (och i så fall alltså har full rörlighet).

Tredje gången är uppe på David Bagares gata. Minns inte riktigt vad som sades om det, mer än att han skall ha tittat bakåt några gånger. Det framgår kanske inte exakt hur bakåttittningarna gick till där, och hur rörlig han kan ha varit i nacken.
Senast redigerad av Draifos 2025-11-11 kl. 22:55.
Citera
2025-11-12, 14:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Han ser onekligen ganska rörlig ut. Sjukgymnastiken efter nackincidenten gjorde susen?

Men så gav han sin egen fysik betyget 5 av 6 på en skala, 1982.

Var det möjligen klockan han vred sig för att se bättre däruppe på krönet?

https://static.bonniernews.se/images/91/4f/914fdb55862f46fda754af2125b2918d/annan/1280@40.jpg

P.S. Är klock-traumat ett resultat av att han stötte på LOP tidigare än väntat. Det gick inte ihop?

Kontrollmänniskan blev konfunderad.

Eller var det en förbindelse som han hoppades hinna med ... efter dådet?
Citera
2025-11-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han ser onekligen ganska rörlig ut. Sjukgymnastiken efter nackincidenten gjorde susen?

Men så gav han sin egen fysik betyget 5 av 6 på en skala, 1982.

Var det möjligen klockan han vred sig för att se bättre däruppe på krönet?

https://static.bonniernews.se/images/91/4f/914fdb55862f46fda754af2125b2918d/annan/1280@40.jpg

P.S. Är klock-traumat ett resultat av att han stötte på LOP tidigare än väntat. Det gick inte ihop?

Kontrollmänniskan blev konfunderad.

Eller var det en förbindelse som han hoppades hinna med ... efter dådet?

En intressant tanke!

(Inte intressant för pappslöjd och pöbel då, men för folk som tänker.)

Ja det är ju konstigt vilken hang up han har på tiden i sin berättelse. Jag har läst flera böcker nu om hur hitmen jobbar. Militärt då från bland annat ww2 i Norge. Och det att identifiera målet, i mörker, rörelse etc är mycket svårt. Ofta fanns det med egna folk just för att identifiera målet.

Om LOP dyker upp till fel tid kan det ha blivit en riktig utmaning. Kanske det var därför gm släppte LOP helt till det starka ljuset vid mordplatsen också, helt enkelt för att kunna identifiera och vara säker?
Citera
2025-11-12, 21:29
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Rörlig i midjan, ja. Men zooma in och titta på de där krokiga reumatiker-fingrarna. Precis som UG hävdade så har jag svårt att se dessa fingrar hantera och avfyra en tung, långpipig revolver. Kanske inte omöjligt men definitivt långsökt.
Citera
2025-11-12, 22:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Rörlig i midjan, ja. Men zooma in och titta på de där krokiga reumatiker-fingrarna. Precis som UG hävdade så har jag svårt att se dessa fingrar hantera och avfyra en tung, långpipig revolver. Kanske inte omöjligt men definitivt långsökt.

Visst kan det ha varit bökigt, men han hanterade ändå en kalligrafipenna med bravur.

Kanske var det också på grund av fingrarnas belägenhet som GM behövde en stor revolver och ingen liten ärtbössa

Som tidigare påpekats kan det också förklara det darriga andra skottet, och att det inte blev fler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in