Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Tingsrätten höll inte med dig. Men det är möjligt att det blir till enbart ofredande i nästa instans. Att det fanns en sexuell komponent i pussande framstår dock som troligt av omständigheterna, så det är inte konstigt att tingsrätten anser det.
Vad gäller att ändra sig och gå från att inte verka reagera till att reagera starkt beror det ju som allt annat på omständigheterna runt detta hur det bör bedömas.
Det händer att våldtäktsoffer att olika skäl kan förringa det som hänt. Men det är förstås en faktor att beakta om detta offer efter händelsen verkar se positivt på den.
Här är det frågan om en mindre kränkning. Men just därför att det är så är det också mer förståligt om målsäganden efter händelsen initialt verkar förlåta den. Det är en naturlig impuls att inte låta en mindre incident få för stora konsekvenser just därför att det finns sociala hänsyn att ta.
Så att just i det här fallet dra några växlar på att målsäganden inte direkt reagerade starkt och låta det inverka på bedömningen är inte rimligt. Om pussen inte var ömsesidig var den oönskad oaktat om målsäganden tar tid på sig att avgöra om för hennes del är värt att gå vidare och att det verkligen var en kränkning som var värd att offra andra hänsyn för.
Jag håller med. Min enda poäng egentligen är att fakta kan tolkas åt båda håll, ser man det från kvinnans synvikel kan det luta åt ena hållet, ser man det från mannens synvinkel kan det luta åt andra hållet. Perspektiven ska vägas och värderas. Och det är ju här det väldigt tunn is vad gäller det sexuella i händelsen.
Ingen annan har sett den andra påstådda pussen, ingen har hört att han skulle ha sagt någonting om hennes läppar. Hon gick till sitt rum för att hämta skumpa efter första pussen, kom tillbaka till synes obrydd om det som hänt.
Vittnet såg sedan, kanske 1 timme senare, att Micke kom fram till henne och stod väldigt nära och att hon knuffade honom. Så nånting hände. Hur fulla var dem, Micke skriver i SMS morgonen efter "fyllskalle" men spelar ner i förhör...samtidigt som han säger att hon i bilen sagt att de skulle ha kul och bli "spritfulla". Båda två var kanske ganska packade, men ingen av de vill så att säga erkänna det i förhör. Eller så var det väldigt städat, knappt salongsberusat.
Dagen efter, som du vet, bjöd hon in till lunch, strandhäng, efter att de smsát om händelsen och Micke bett om ursäkt för sina två pussar (eftersom han trodde att hon trodde att han pussat två gånger...här måste ju Micke själv höra hur konstig den förklaringen låter).
De hade strykt ett streck över händelsen. Ok hon ångrade sig, det har man rätt att göra. Uppenbarligen gjorde hon det efter telefonsamtalet med hennes man, vilket vi fick veta om under rättegången...att hennes man ville att hon skulle komma hem direkt eftersom det var det bästa för deras relation.
Sedan går det två månader där hon efter ett samtal med SVTs kassa chefer som hon påstår säger att Micke aldrig kommer att ändra sig eftersom han är en 60-årig gubbe från Skellefteå, gör en polisanmälan. Observera, detta är hennes påstående...det kan lika gärna vara påhittat att det gick till så eller att hon missuppfattade, att det var ett långt samtal och det sades många fler saker.
Jada jada....poängen. Här finns många gravade hundar att rota runt i som skulle kunna göra så att det väger över åt andra hållet, till Mickes fördel. Eller ännu mer åt hennes håll, vad vet man....det kanske har varit fler närgångna aktiviteter från Mickes sida tidigare, som ingen av de vill prata om pga respektive äktenskap.
Folk är sedan naturligtvis olika, jag skulle tro att 99 % aldrig skulle anmäla en sådan här sak, oaktat om det bara skulle anses vara ofredande men heller inte om det skulle anses vara sexuellt ofredande. Det är en väldigt "vardaglig" händelse i interaktionen mellan människor, det inträffar hela tiden på krogen, på fester, på arbetsplatser...ibland pga missförstånd, ibland pga att någon är en korkad idiot, ibland pga alkohol, ibland pga av både missförstånd, idoti, alkohol och att någon hade en dålig dag.
Absolut, man kan anmäla allting som man själv uppfattar som en kränkning...Micke kunde ha anmält Madame Flodh´s hand inanför hans skjortkrage...jag personligen under min livstid kunde förmodligen ha gjort ett 50-tal anmälningar, minst. Absolut. Men de flesta gör inga anmälningar, de flesta är dels inte väldigt lättkränkta, dels vill de inte ha allt ståhej som det blir i och med en anmälan...de inser att det var en plump kollega, ett missförstånd, alkohol som spelade in...de säger ifrån, han fattar (för det är oftast en han) och sedan är det lugnt men lite dålig stämning.
För tydlighets skulle. Jag tycker det Micke gjorde var fel och jag tycker det förtjänar en rejäl lavett, ett knä i skrevet och en spark i magen. Han vet mycket väl att man i Sverige inte pussas på det sättet, även om han försöker släta över det med att han gör det ofta och gärna och att han även pussat nån man i den där produktionen på samma sätt...att hon påminde om hans systrar, etc. Man gör det inte heller även om man har en jättenära och pågränsen-prata-om-allting-relation med en kollega. Man håller gränsen. Man skiter inte där man äter. Men nu hände det, för första gången vad jag förstår...han har trots allt ett solit rykte. Det hände, som inte fick hända.
Gör man en anmälan i en sån situation, mot en kollega som man har en jättebra arbetsrelation med, som man trivs fantastiskt bra med...som man jobbat med i flera säsonger? Men hon gjorde det och det är oerhört ovanligt sett till omständigheterna. Därav alla dessa spekulationer.
Nåväl, nu har jag ordbajsat klart för denna morgon och lämnar den här debatten till dess nya fakta finns i målet, något mer substantiellt skvaller, eller överklagan till Hovrätten med eventuellt nytillförda uppgifter...eller Hovrättens dom.
Tack och hej