2025-11-11, 12:04
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K277
Ja, du använder det precis som vanligt hash. Det varken ser, känns eller smakar annorlunda. Sorterna med 40-60% thca kan ha en något mer annorlunda smak jämfört med vanligt hash. Men håller man sig till 30% så är det perfekt.

Du kan absolut röka det med tändstift och glas om du vill, mecka i en spliff, eller röka rent i pipa. Du behöver inte hålla på med någon ugn.

Alla sorter hash jag köpt av thca har varit bättre än det gatuhash jag kunnat få tag i. Har inte kännt av att ruset skulle vara "platt". Det är gott fint härligt hash!

Alhamdulillah, då ska jag kanske prova en femma sånt...
Citera
2025-11-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K277
Ja, du använder det precis som vanligt hash. Det varken ser, känns eller smakar annorlunda. Sorterna med 40-60% thca kan ha en något mer annorlunda smak jämfört med vanligt hash. Men håller man sig till 30% så är det perfekt.

Du kan absolut röka det med tändstift och glas om du vill, mecka i en spliff, eller röka rent i pipa. Du behöver inte hålla på med någon ugn.

Alla sorter hash jag köpt av thca har varit bättre än det gatuhash jag kunnat få tag i. Har inte kännt av att ruset skulle vara "platt". Det är gott fint härligt hash!

aldrig testat ett thca hash från svenska marknaden som smakar bra
har du tips de 4 olika jag testat har alla smakat rätt konstigt. Undrar också om någon vet vad för thca koncentrat som är bra smak och effekt finns det live resin som är bra på svenska sidorna?
Citera
2025-11-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intemittandrakonto
Det kanske va mig du tänkte på?
Har uppdaterat min procedur lite sedan jag skrivit dessa men du förstår nog poängen.
Isolat, destillat och antingen terpener, liquidizer eller båda.
Decarba isolat och blanda i resten är i princip allt du behöver göra för att sedan trycka i det i 510 cartsen.
(FB) Göra egna vape carts av olika THC-koncentrat
Resten av tråden har relevant info också. Änsålänge är jag ensam att göra detta såvitt jag vet, iallafall här på flashback. Hoppas fler kan börja göra carts och komma med råd.

Jag har misslyckats med några batcher då dom inte blivit alls starka.

Senaste misslyckades jag med 10g, efter att jag trodde att jag visste hur man skulle göra...

Tror mitt föll sist på att det inte låg tillräckligt tunnt i ugnen så det orkade inte släppa bubblorna o allt blev helt brunt.

Det går att faila med detta ville jag säga o ni som failat behöver inte känna er ensamma.
Citera
2025-11-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Alhamdulillah, då ska jag kanske prova en femma sånt...

Klart du ska!

Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
aldrig testat ett thca hash från svenska marknaden som smakar bra
har du tips de 4 olika jag testat har alla smakat rätt konstigt. Undrar också om någon vet vad för thca koncentrat som är bra smak och effekt finns det live resin som är bra på svenska sidorna?

Jag röker endast mitt hash rent. Ej utblandat med något.
Jag kan varmt rekommendera dry static. Jag har dock inte köpt något sedan i somras då jag handlade på mig ganska stora mängder.
Dark charas smakar också mycket gott tycker jag! Dock väldigt blött och svårarbetat, speciellt om man blandar med tobak kan jag tänka mig.
Citera
2025-11-11, 18:23
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Jag har misslyckats med några batcher då dom inte blivit alls starka.

Senaste misslyckades jag med 10g, efter att jag trodde att jag visste hur man skulle göra...

Tror mitt föll sist på att det inte låg tillräckligt tunnt i ugnen så det orkade inte släppa bubblorna o allt blev helt brunt.

Det går att faila med detta ville jag säga o ni som failat behöver inte känna er ensamma.
Nästan helt säker på att det är pågrund av för hög temperatur.
Gjorde du det i en bägare eller på en plåt? Jag svär på bägare och att dom är tusen gånger bättre än att göra det på plåt. Jag litar inte på plåtar alls, måste ju bli skitvarmt undertill.
Har bara decarbat ~3.5g isolat som mest och då fyllde jag en 10ml bägare halvfull vilket inte är värst tunnt fördelat men det gick lika bra som det alltid gjort, rörde runt lite då och då.
Skulle jag göra större batches så skulle jag använt en större bägare men jag vill inte kladda ner en till i nuläget.
Har den lilla bägaren sittandes på en uppochnervänd större bägare. Går att titta på sidan av bägaren och se syret krypa upp och ut, finns inget bättre än bägare enligt mig.
Skaffa en "Analog ugnstermometer" från Kjell&company ifall du endast litar på ugnens snurra.
115-125°max för decarb och 65°max för hela smörjan.
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-11-11 kl. 18:45.
Citera
2025-11-11, 19:17
Medlem
Citat:
Gjorde du det i en bägare eller på en plåt? Jag svär på bägare och att dom är tusen gånger bättre än att göra det på plåt. Jag litar inte på plåtar alls, måste ju bli skitvarmt undertill.
Har bara decarbat ~3.5g isolat som mest och då fyllde jag en 10ml bägare halvfull vilket inte är värst tunnt fördelat men det gick lika bra som det alltid gjort, rörde runt lite då och då.
Skulle jag göra större batches så skulle jag använt en större bägare men jag vill inte kladda ner en till i nuläget.
Har den lilla bägaren sittandes på en uppochnervänd större bägare. Går att titta på sidan av bägaren och se syret krypa upp och ut, finns inget bättre än bägare enligt mig.
Skaffa en "Analog ugnstermometer" från Kjell&company ifall du endast litar på ugnens snurra.

+1 på bägare istället för plåt.

Men jag använder kokosolja i isolatet och blandar det ordentligt, läste någonstans att det blir bättre och jämnare fördelad värme. Kanske är fel?
Citera
2025-11-11, 19:18
Medlem
Citat:

Har haft ugnstermometer som ser ut att synka med ugnens egna så jag tror tempen var rätt, men jag hade för mycket på samma gång. Körde i ett glas. Kanske lite tjock botten på glaset, vet inte om det påverkade. Det såg inte ut som det brukar vid decarb. Det blev brunt och löddrigt.
Citera
2025-11-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakariasson
+1 på bägare istället för plåt.

Men jag använder kokosolja i isolatet och blandar det ordentligt, läste någonstans att det blir bättre och jämnare fördelad värme. Kanske är fel?
Det va smart om man ska käka det eller liknande. Kanske inte lika bra att vapa, eller det kanske dunstar bort tillsammans med syret?

Citat:
Har haft ugnstermometer som ser ut att synka med ugnens egna så jag tror tempen var rätt, men jag hade för mycket på samma gång. Körde i ett glas. Kanske lite tjock botten på glaset, vet inte om det påverkade. Det såg inte ut som det brukar vid decarb. Det blev brunt och löddrigt.
Vanligt glas skulle jag inte haft i ugnen, inte bara för att det riskeras att spricka men också för att där inte finns nån chans att det är jämn värmefördelning med det.
Borosilikatbägare finns på amazon för en hundralapp eller två och då får du ett helt set gjort för kemi och värme.
Att det ändrar färg till brun är ju definitivt ett tecken på att det bränts och/eller omvandlats till "cbn". Aldrig hänt mig även fast jag brukar snooza larmet en massa gånger tills jag slutar se bubblorna krypa upp, tiden tror jag man kan vara ganska lugn med, det är tempen som man ska akta sig för.
När jag kört större mängder så har jag märkt att det löddrar sig istället för att bubbla men det är väl bara som det bubblar mycket tänker jag. Rör runt och då lägger det sig, kan frotta upp sig igen men tillslut blir det äppeljuice aktigt och då är det bara dom krypande bubblorna som ma behöver titta efter.
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-11-11 kl. 19:39.
Citera
2025-11-11, 19:39
Medlem
Citat:
Det va smart om man ska käka det eller liknande. Kanske inte lika bra att vapa, eller det kanske dunstar bort tillsammans med syret?

Vanligt glas skulle jag inte haft i ugnen, inte bara för att det riskeras att spricka men också för att där inte finns nån chans att det är jämn värmefördelning med det.
Borosilikatbägare finns på amazon för en hundralapp eller två och då får du ett helt set gjort för kemi och värme.
Att det ändrar färg till brun är ju definitivt ett tecken på att det bränts och/eller omvandlats till "cbn". Aldrig hänt mig även fast jag brukar snooza larmet en massa gånger tills jag slutar se bubblorna krypa upp, tiden tror jag man kan vara ganska lugn med, det är tempen som man ska akta sig för.

Tänker mig att det som finns i ugnen tillslut kommer att bli jämnlikt varmt ungefär. Det blev brunt o löddrigt före det blev klart. Vilket jag inte fattar.

Får prova med borosilikat.

Orelaterat till mitt misslyckade försök:
Varför har terpener sån betydelse då? Folk käkar väl thc o blir höga som hus ändå. Skulle terpenerna spela roll även i magsäcken då? På dokumentär i SVT sa cannabisforskare att enbart THC är det som påverkar. Ska se om jag hittar klippet. EDIT: Det var Amir Englund som sa detta men jag hittar inte klippet. EDIT2: JO! HÄR: https://www.svtplay.se/video/KMyRAMz/sa-knarkar-sverige/3-alkohol-eller-cannabis ca 17 min in. Det man kommer fram till är att cbd inte har någon betydelse. Jag ska låta det vara osagt om terpener...

Paranoikern i mig säger att det är något annat än thca vi köper. Men jag vet inte.
Senast redigerad av trmg 2025-11-11 kl. 19:54.
Citera
2025-11-11, 19:49
Medlem
Citat:
När jag kört större mängder så har jag märkt att det löddrar sig istället för att bubbla men det är väl bara som det bubblar mycket tänker jag. Rör runt och då lägger det sig, kan frotta upp sig igen men tillslut blir det äppeljuice aktigt och då är det bara dom krypande bubblorna som ma behöver titta efter.

Så blev det. När jag rörde blev det bra.

Det blev sen som äppeljuice men det blev ingen stark effekt på det. Jag får prova igen
Citera
2025-11-11, 20:12
Medlem
Citat:
Tänker mig att det som finns i ugnen tillslut kommer att bli jämnlikt varmt ungefär. Det blev brunt o löddrigt före det blev klart. Vilket jag inte fattar.

Får prova med borosilikat.

Orelaterat till mitt misslyckade försök:
Varför har terpener sån betydelse då? Folk käkar väl thc o blir höga som hus ändå. Skulle terpenerna spela roll även i magsäcken då? På dokumentär i SVT sa cannabisforskare att enbart THC är det som påverkar. Ska se om jag hittar klippet. EDIT: Det var Amir Englund som sa detta men jag hittar inte klippet. EDIT2: JO! HÄR: https://www.svtplay.se/video/KMyRAMz/sa-knarkar-sverige/3-alkohol-eller-cannabis ca 17 min in. Det man kommer fram till är att cbd inte har någon betydelse. Jag ska låta det vara osagt om terpener...

Paranoikern i mig säger att det är något annat än thca vi köper. Men jag vet inte.
Utöver förtunnnande effekt så vet jag helt ärligt inte vad terpener gör. Smakar och luktar ska det göra iallafall, jag har faktiskt haft otur med det eftersom jag inte riktigt fått varken smak eller lukt av det, märkligt. I framtiden när jag köper cdt och inte bdt så kanske jag får det.
Vad jag fattat så är det som med smak och lukt på mat, att det blir mer behagligare att "äta" och att man skickar signaler till hjärnan att det är godsaker på gång, och att det är den delen av entourage effekten den har.
Iallafall med rökning/vape, när man bakat med det så tar väl chokladen eller vad man nu använder över smaken och lukten? Inte läst på så mycket om terpener så vad vet jag?
Har aldrig bakat eller käkat det heller utöver nån enstaka droppe som jag tappat.

Dom mindre cannabanoidernas del i entourage effekten är lite mer obvious där har dom ju tydliga saker dom bidrar med, cbn hjälper med att göra ruset sömnigare osv.
Hjälper är det stora ordet. Thc är det enda som ger rus men minors hjälper ruset att luta sig mer åt x eller y

Och när folk bakar med cannabis så gör dom ju oftast det med blommor och inte isolat och då får dom i sig dom mindre cannabanoiderna och terpener.

Borosilikat ska du definitivt testa kommer bli mycket bättre tror jag. Vanligt glas kan ju bli hur varmt som helst.
Även på 115° så kan jag nästan ta i borosilikatbägaren utan nåt skydd (kanske inte men 65° är det bara att plocka upp), med vanligt glas så skulle det aldrig gå. Tror du stekt ditt isolat på glaset.
Och tempen är viktig, lita inte på ugnen.

Har velat se den serien men antog att man va tvungen att betala och har därmed inte letat efter den. Ska kolla på den ikväll, tack.
Märkligt vad dom säger där... dom totalnekar minors effekt helt och hållet. Det är ju knarkare som fyller i enkäten så kanske får skylla på det :P
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-11-11 kl. 21:06.
Citera
2025-11-11, 20:30
Medlem
Några gummies och när de kickar perfekt lägga in en Velo mighty pettermint. Ser samtidigt Evolution 😍😍😍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in