2025-11-11, 21:19
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
https://www.svtplay.se/video/KMyRAMz/sa-knarkar-sverige/3-alkohol-eller-cannabis ca 17 min in. Det man kommer fram till är att cbd inte har någon betydelse. Jag ska låta det vara osagt om terpener...

Detta kan väl förfan inte stämma? Säger ju emot allt som sagts tidigare? Jag litar inte riktigt på studien, bara 46 deltagare och som sagt det är personer som är höga så inte riktigt att lita på. Dom är nog bara glada att få bli höga och skriver i enkäten snabbt så dom kan åka hem.
Aja jag använder mitt cbd mest bara för att få viskositeten rätt, likadant med terpener. Nåt måste det väl göra även om det är undermedvetet.
Varför dom bara snackar om cbd+thc är märkligt också. Dom glömmer ju alla andra, inte värst stort entourage med bara 2.
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-11-11 kl. 21:25.
Citera
2025-11-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intemittandrakonto
Utöver förtunnnande effekt så vet jag helt ärligt inte vad terpener gör. Smakar och luktar ska det göra iallafall, jag har faktiskt haft otur med det eftersom jag inte riktigt fått varken smak eller lukt av det.

När du gör vapeolja, hinner inte terpenera förångas av 10 minuter i 65 grader?

Varför använder du cbd destillat och inte isolat? Jag har isolat hemma, funkar det lika bra?

Sprutan jag behöver för att fylla 510 carten, kan du länka till en bra? Svår att städa för nästa batch, vad städar du med?
Citera
2025-11-11, 22:53
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakariasson
När du gör vapeolja, hinner inte terpenera förångas av 10 minuter i 65 grader?

Varför använder du cbd destillat och inte isolat? Jag har isolat hemma, funkar det lika bra?

Sprutan jag behöver för att fylla 510 carten, kan du länka till en bra? Svår att städa för nästa batch, vad städar du med?
Börjar vi snacka vapes ska vi nog gå till andra tråden. Skriver en liten text där
(FB) Göra egna vape carts av olika THC-koncentrat
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-11-11 kl. 23:27.
Citera
2025-11-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intemittandrakonto
Börjar vi snacka vapes ska vi nog gå till andra tråden. Skriver en liten text där

Länka gärna till där du skriver svaret ☺️ Min användare är för grön för pm tydligen.
Citera
2025-11-12, 04:44
Medlem
Tycker upgradenaturals produkter är relativt bra, inte topklass men definitivt bättre än det man köper på gatan i Stockholm.

Deras blond lebanese är lite jobbig att mecka, svårt att få dem till fina små bitar utan att det tar tid. Men hög blir man definitivt iallafall. Deras indica vape är också bra. Som nån annan skrev förut, 1-2 bloss på 4 sekunder vardera räcker för mig att må nice en kväll.
Citera
2025-11-12, 05:25
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Tänker mig att det som finns i ugnen tillslut kommer att bli jämnlikt varmt ungefär. Det blev brunt o löddrigt före det blev klart. Vilket jag inte fattar.

Får prova med borosilikat.

Orelaterat till mitt misslyckade försök:
Varför har terpener sån betydelse då? Folk käkar väl thc o blir höga som hus ändå. Skulle terpenerna spela roll även i magsäcken då? På dokumentär i SVT sa cannabisforskare att enbart THC är det som påverkar. Ska se om jag hittar klippet. EDIT: Det var Amir Englund som sa detta men jag hittar inte klippet. EDIT2: JO! HÄR: https://www.svtplay.se/video/KMyRAMz/sa-knarkar-sverige/3-alkohol-eller-cannabis ca 17 min in. Det man kommer fram till är att cbd inte har någon betydelse. Jag ska låta det vara osagt om terpener...

Paranoikern i mig säger att det är något annat än thca vi köper. Men jag vet inte.

Det är ju terpenerna som liksom säger åt kroppen åt vilket håll ruset ska ta fart. Utan dom blir det jättetomt. Det är bara att prova så ser du.

Annars hade amnesia haze gett samma effekt som og kush liksom. Men nu är det inte så. På hazen blir man energisk och en del, som jag, får massa ångest, särskilt om det är apelsiniga-terps. Sitta uppe hela natten och spela spel-röka. Medans på kushen så somnar du innan du hunnit röka upp gåsen. Har forskats jättemycket på det här om du vill lära dig lite online.

Det han säger i klippet är lite omtvistat förresten. Det mesta tyder på att cbd tvärtom funkar synergiskt med thc och kan förlänga ruset istället för som man tidigare trott.

Du kan ha fått i dig hur mycket thc som helst i nåt dåligt hasch du rökt hela kvällen. Men kommer då nån och ger dig ett enda bloss på nåt supergräs från Kalifornien, bara det blosset gör dig mer bäng än allt du rökte tidigare. Du märker sen när du fått prova mer..

Jag själv klarar mig nu typ en hel månad på 5 gram thc i form av budder. Medans jag lätt kan röka upp samma mängd thc i form av dåligt gräs/hasch på en eller två kvällar.

Plus att ruset när man äter thc också blir helt annorlunda. Många gillar det inte alls. Det är iallafall en helt annan grej.

Terpenerna är superviktiga och vi har bara börjat att förstå det. Ju mer som forskas desto mer inser man det.
Senast redigerad av OdCaBo 2025-11-12 kl. 05:33.
Citera
2025-11-12, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det är ju terpenerna som liksom säger åt kroppen åt vilket håll ruset ska ta fart. Utan dom blir det jättetomt. Det är bara att prova så ser du.

Annars hade amnesia haze gett samma effekt som og kush liksom. Men nu är det inte så. På hazen blir man energisk och en del, som jag, får massa ångest, särskilt om det är apelsiniga-terps. Sitta uppe hela natten och spela spel-röka. Medans på kushen så somnar du innan du hunnit röka upp gåsen. Har forskats jättemycket på det här om du vill lära dig lite online.

Det han säger i klippet är lite omtvistat förresten. Det mesta tyder på att cbd tvärtom funkar synergiskt med thc och kan förlänga ruset istället för som man tidigare trott.

Du kan ha fått i dig hur mycket thc som helst i nåt dåligt hasch du rökt hela kvällen. Men kommer då nån och ger dig ett enda bloss på nåt supergräs från Kalifornien, bara det blosset gör dig mer bäng än allt du rökte tidigare. Du märker sen när du fått prova mer..

Jag själv klarar mig nu typ en hel månad på 5 gram thc i form av budder. Medans jag lätt kan röka upp samma mängd thc i form av dåligt gräs/hasch på en eller två kvällar.

Plus att ruset när man äter thc också blir helt annorlunda. Många gillar det inte alls. Det är iallafall en helt annan grej.

Terpenerna är superviktiga och vi har bara börjat att förstå det. Ju mer som forskas desto mer inser man det.

https://www.youtube.com/watch?v=_il1nhVGIG8

Här är en video på en kille som ges THC. Han verkar ändå må ganska bra.

Jag köper inte att THC blir typ verkningslöst om det saknar terpener eller cbd, så som thca känns.
Det är något som fattas i detta som jag inte kan sätta fingret på. Ev. är det inte ens thca som säljs.
Citera
2025-11-12, 07:56
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Fan jag är sugen på att beställa lite thca-hasch men det känns olagligt.

Liksom en vape med en olja i kan jag köpa att den är ren från thc och laglig men en jävla regelrätt haschkaka, känns som risk för att posten/snuten tar den under frakten och kallar mig till förhör för att ha beställt hasch...
Citera
2025-11-12, 13:42
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger

Liksom en vape med en olja i kan jag köpa att den är ren från thc och laglig men en jävla regelrätt haschkaka, känns som risk för att posten/snuten tar den under frakten och kallar mig till förhör för att ha beställt hasch...
Det går som företagspost med alt att få hem i brevlådan. Tänk på alla oss idioter som sitter och beställer utan några problem.
Citera
2025-11-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger

Fast då säger du till dom att det är lagligt och dom kan göra analys av THC-mängden helt enkelt.
Problemet är mer om du blir tagen påverkad eller när röker det, först då är det olagligt.

Någon som kan rekommendera en bra portabel vape?
Där man kan lägga i smulat THCA hasch eller buds och röka?
Citera
2025-11-12, 16:33
Medlem
THCA är väl lite som cannabisfrön just nu, i gråzonen.
Du kan köpa dom lagligt i Sverige och säljs som "souvenir" men blir olagligt först när du planterar den.

Samma gäller ju dessa buds och hasch, olagligt först när du röker det eller håller i värmen tillräckligt länge för att det ska omvandlas till thc och ändra färg från frostigt vitt till naturligt grönt/ljust.

Nu är det väl inte så jättemånga som känner till detta ännu och att det i princip är lagligt cannabis man kan köpa via klarna numera.

När fler förstått det och alltfler köper THCA och det blivit en stor del av marknaden, vilket det blir alltmer, så kommer en lagändring där THCA buds/hasch helt förbjuds.

Tills dess kommer sidorna som säljer det lagligt tjäna storkovan och folk kan beställa cannabis helt lagligt.
Citera
2025-11-12, 18:24
Medlem
Puffgeckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
THCA är väl lite som cannabisfrön just nu, i gråzonen.
Du kan köpa dom lagligt i Sverige och säljs som "souvenir" men blir olagligt först när du planterar den.

Samma gäller ju dessa buds och hasch, olagligt först när du röker det eller håller i värmen tillräckligt länge för att det ska omvandlas till thc och ändra färg från frostigt vitt till naturligt grönt/ljust.

Nu är det väl inte så jättemånga som känner till detta ännu och att det i princip är lagligt cannabis man kan köpa via klarna numera.

När fler förstått det och alltfler köper THCA och det blivit en stor del av marknaden, vilket det blir alltmer, så kommer en lagändring där THCA buds/hasch helt förbjuds.

Tills dess kommer sidorna som säljer det lagligt tjäna storkovan och folk kan beställa cannabis helt lagligt.

Det är så dumt så man blir arg, men att förbjuda THCa är nog ingenting Sverige kan bestämma själva. Ett sådant beslut blir aldrig godkänt av EU som i sin tur jobbar mot en legalisering.
Senast redigerad av Puffgecko 2025-11-12 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in