2025-11-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Detta är ett bevis på att Bildt försökte påverka utvecklingen i Ukraina!

Var då? Jag ser inget bevis, kommer det från moonofalabama, swebbtv eller var?
Citera
2025-11-06, 21:45
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt, Putin och Ryssland vinner inga vänner i "hårda kärnan", som är de Nordiska länderna (däribland Sverige) och Polen samt dessas påhäng Balterna.
Uppfattningen som råder här är ungefär denna, -"Ryssland är ett hot mot våra intressen och oss själva, därför finns ingen gräns för vårt stöd till Ukraina"!
I hela övriga EU dominerar totalt uppfattningen i opinionen , -"Ukraina angår inte oss, därför skiter jag i vilket hur det går eller blir med Ukraina", även om inte alla politiker tycker så!

Kan du då förklara varför 30 st länder stöder Ukraina?
Citera
2025-11-06, 22:11
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt, Putin och Ryssland vinner inga vänner i "hårda kärnan", som är de Nordiska länderna (däribland Sverige) och Polen samt dessas påhäng Balterna.
Uppfattningen som råder här är ungefär denna, -"Ryssland är ett hot mot våra intressen och oss själva, därför finns ingen gräns för vårt stöd till Ukraina"!
I hela övriga EU dominerar totalt uppfattningen i opinionen , -"Ukraina angår inte oss, därför skiter jag i vilket hur det går eller blir med Ukraina", även om inte alla politiker tycker så!
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Kan du då förklara varför 30 st länder stöder Ukraina?
Det kan jag absolut!
Politiker i södra och centrala EU stödjer Ukraina, för att bevara enigheten och sammanhållningen inom EU och NATO.
Detta trots att opinionen skiter i vilket, hur det går eller blir med Ukraina.
Det säger sig själv att detta inte är en långsiktigt hållbar strategi, då dessa politiker kommer bli bortröstade vid nationella val, ifall de inte anpassar sig folkens vilja!

Den största förklaringen till att dessa politiker kommer tvingas ändra sig, det handlar om globala frågor,
NATOs ledande land USA är numera bara en "liten pytteskit" i jämförelse med världens enda supermakt Kina.
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-11-06 kl. 22:28.
Citera
2025-11-06, 22:31
Medlem
Citat:
Det kan jag absolut!
Politiker i södra och centrala EU stödjer Ukraina, för att bevara enigheten och sammanhållningen inom EU och NATO.
Detta trots att opinionen skiter i vilket, hur det går eller blir med Ukraina.
Det säger sig själv att detta inte är en långsiktigt hållbar strategi, då dessa politiker kommer bli bortröstade vid nationella val, ifall de inte anpassar sig folkens vilja!

Men då det ju inget problem. De politiker som inte följer folkets vilja får inga nya röster. Politiker i norra Europa stödjer förresten också Ukraina. Var har du fått den här information från?
Citera
2025-11-06, 22:42
Medlem
Citat:
Men då det ju inget problem. De politiker som inte följer folkets vilja får inga nya röster. Politiker i norra Europa stödjer förresten också Ukraina. Var har du fått den här information från?
Vi får väl se framöver om vi "hårda kärnan" för Ukraina, de Nordiska länderna (däribland Sverige) och Polen kommer själva klara av allt stöd till Ukraina?
I hela övriga EU råder ett ointresse i opinionen, precis som jag också tycker.
"-Konflikten i Ukraina rör inte oss, därför skiter jag i vilket hur det går eller blir med Ukraina"!
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-11-06 kl. 22:46.
Citera
2025-11-06, 22:55
Medlem
Citat:
Vi får väl se framöver om vi "hårda kärnan" för Ukraina, de Nordiska länderna (däribland Sverige) och Polen kommer själva klara av allt stöd till Ukraina?
"-Konflikten i Ukraina rör inte oss, därför skiter jag i vilket hur det går eller blir med Ukraina"!

Källa, Tack!
Det räcker med en källa per land.
Citera
2025-11-06, 23:11
Medlem
Citat:
Källa, Tack!
Det räcker med en källa per land.
Den största förklaringen till massor med södra och centrala EU-länder kommer eller redan har tappat intresset för Ukraina handlar om global politik, och detta är givetvis.
NATOs ledande land USA är numera bara en "liten pytteskit" i jämförelse med världens enda supermakt Kina!
Citera
2025-11-06, 23:15
Medlem
Citat:
Den största förklaringen till massor med södra och centrala EU-länder kommer eller redan har tappat intresset för Ukraina handlar om global politik, och detta är givetvis.
NATOs ledande land USA är numera bara en "liten pytteskit" i jämförelse med världens enda supermakt Kina!

Om du hade rätt så hade tidningar skrivit om det.
Fjant!

Det enklaste svaret är att du inte kan ge mig källor. Orsaken? Det finns inga källor som styrker dina påståenden.
Således sprider du anti-väst-propaganda.
Citera
2025-11-06, 23:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Citat:
Källa, Tack! Det räcker med en källa per land.

Enligt Eurobarometer (våren 2025) så är stödet för Ukraina stort i hela Europa, med undantag av några länder:

Citat:
Support for Ukraine continues

In the face of the Russian war of aggression against Ukraine, 80% of European respondents agree with welcoming into the EU people fleeing the war, 76% agree with providing financial and humanitarian support to Ukraine. 72% of EU citizens support economic sanctions on the Russian government, companies, and individuals while six in ten 60% approve of the EU granting candidate status to Ukraine and 59% agree with the EU financing the purchase and supply of military equipment to Ukraine.
Citat:
In 23 Member States, more than two-thirds of respondents agree with providing financial and humanitarian support to Ukraine. In 11 countries at least eight in ten agree. More than nine in ten respondents agree with providing financial and humanitarian support in Sweden (97%), Finland (95%) and Denmark (91%).

At the other end of the scale, fewer than seven in ten respondents agree with this action in Czechia (59%), Romania and Hungary (both 63%), Bulgaria (64%) and in Cyprus (68%).
Citat:
Artikel:
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/3372
Själva undersökningen:
https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=99183
Citera
2025-11-06, 23:37
Medlem
Citat:
Om du hade rätt så hade tidningar skrivit om det.
Fjant!
Det enklaste svaret är att du inte kan ge mig källor. Orsaken? Det finns inga källor som styrker dina påståenden.
Således sprider du anti-väst-propaganda.
Numera brukar man indela världsstatistiken i 3 klasser.
1. Världen totalt.
2. Kina.
3. Alla andra länder förutom Kina
Exempel produktion av järn-stål som står för ca 95% av alla metaller viktmässigt.
https://www.visualcapitalist.com/biggest-steel-producers-country/#google_vignette
Eller att Kina idag har en ledande ställning i 57 av 64 olika teknikområden enligt en studie från Australien.
https://www.aspi.org.au/report/aspis-two-decade-critical-technology-tracker/

Menar m.a.o. att en sån "liten pytteskit" som USA kan aldrig klara av längre att hålla Europa i ett järngrepp!
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-11-06 kl. 23:42.
Citera
2025-11-06, 23:49
Medlem
Citat:

Nu fantiserar du visst igen, frågan är varför? En överväldigande majoritet i den civiliserade världen stödjer givetvis Ukraina och dess folk i deras försvar gentemot den vidrige angriparen.
Citera
2025-11-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nu fantiserar du visst igen, frågan är varför? En överväldigande majoritet i den civiliserade världen stödjer givetvis Ukraina och dess folk i deras försvar gentemot den vidrige angriparen.
Vet att massor med svenskar sysslar med önsketänkande, men jag håller mig till konkreta fakta.
Som exempel, varför håller Ukraina på med tvångsmobilisering till största delen i sin armé?
Jo därför att Ukraina är inte ett självständigt land, utan styrs helt av krafter utifrån som tvingar Ukraina till detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in