2025-11-06, 17:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Ja det stämmer.

Hur ska jag mäta det tänker du?

Vad anser du själv?

Finns det saker du har gjort på fyllan som du inte skulle ha gjort om du var nykter?
Citera
2025-11-06, 17:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Jag ser att det ibland skrivs här att Leijnegard skulle ha sagt att hennes läppar var mjuka och att han därför ville pussa henne en andra gång. Även Irena Pozar utrycker sig idag i Aftonbladet som att detta skulle vara ett faktum, https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/KMELkE/irena-pozar-leijnegard-domen-ger-en-kvinna-ratten-till-sin-kropp

Men det är alltså ord mot ord i denna fråga och det finns ingen som hört att Leijnegard skulle ha sagt detta. Och det är ju detta som är det påstått sexuella.

Utifrån förundersökningsprotokollet framgår följande:

Michael Leijnegard erkänner inte att han sagt att målsägandens läppar var mjuka.
Han förnekar uttryckligen att han uttalat något i den stilen och menar att det är en felaktig uppgift.

Ingen annan än målsäganden (Renée Flodh) har uppgett att de hört kommentaren.
Det finns alltså inga vittnen som bekräftar att orden ”mjuka läppar” sagts.

Vittnet (en kollega) har berättat att hon såg att Leijnegard lutade sig fram mot Flodh, men hon hörde inget av vad som sades mellan dem och kunde inte se om deras läppar möttes.

Alltså:
- Uppgiften om att Leijnegard skulle ha sagt att hennes läppar var mjuka kommer enbart från Renée Flodh själv,
- och han förnekar att det sagts,
- medan ingen annan bekräftar att kommentaren förekom.

Juridisk betydelse

Kommentaren om ”mjuka läppar” är helt oberoende obekräftad.
Den står ensam på målsägandens ord, och den tilltalade förnekar den uttryckligen.

Eftersom det är just denna kommentar som gav händelsen den sexuella prägel som gjorde att tingsrätten fällde honom, är det en mycket svag beviskedja.

I en hovrättslig prövning skulle denna punkt sannolikt:

- bedömas som inte styrkt,
- vilket i sin tur gör att gärningen inte längre har tydlig sexuell karaktär,
- och därmed leder till frikännande eller i vart fall nedgradering till ofredande.
Ja, man kan tycka att bevisningen är svag, och jag håller med om det. Numera läggs ofta stor vikt vid stödbevisning i form av att ett vittne kan vittna om att målsäganden berättat för h*n om händelsen ifråga strax efter att den inträffat. Att en sådan stödbevisning finns och har spelat roll framgår av de domskäl som har getts:
[RF] har vidare berättat att ML en stund senare, efter att hon hade varit på sitt rum och hämtat en flaska bubbel, kom fram till henne igen och sa ”Dina läppar var så mjuka, jag måste få pussa dig igen”. Hon har förklarat att ML i samband med uttalandet tog tag i hennes kinder för att pussa henne och att hans läppar hann snudda hennes innan hon knuffade bort honom.

IA har uppgett att RF omedelbart efter detta berättade för henne om vad som hänt. Det som RF då berättade överensstämmer med vad hon har berättat i tingsrätten.
Citera
2025-11-06, 17:54
Medlem
Känns som det är branschen som orsakat detta. Målsägande har pressats till dessa av väninnor och det hela har förstorats. Till slut blir det en stor sak av det, men brott eller inte i juridisk mening. Vem bryter ihop av att någon pussat en på munnen? Man har skapat en höna av en fjäder. Hela förloppet verkar vara väldigt typiskt när man polisanmäler ett par månader efter en händelse.

Det som dock ska sägas är att ML hävdar att han inte försökt två gånger. Det är där skon klämmer lite. Om han faktiskt pussat henne en gång till, ja då är det ett övertramp. I alla fall om hon visat att hon inte uppskattade första gången. Problemet är att här är det bara ord mot ord. Han säger att han inte gjort det, och det känns som ett närmande i väninnornas pushande blivit till en puss i efterhand. Det var min initiala tanke, men sedan läste jag SMS-tråden och där skriver ML uttryckligen att han försökt två gånger. Det tycker jag tyder väldigt starkt på att han ljuger om det andra tillfället, alternativt inte kommer ihåg det från vad som verkar ha varit ett fylleslag.
Citera
2025-11-06, 17:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Mannen har väl i sak inte med detta att göra. Han äger väl inte sin tant? Kanske ska han då anmälas för allmänt slaveri?

Så för att man inte äger sin fru har man inte med att göra med vad hon utsätts för alls och skall inte reagera på att någon är närgången mot henne? Det tycks mig vara att gå från hedertänkande till att helt sakna heder och nedvärdera ett äktenskap till ingenting.
Citera
2025-11-06, 17:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag förstår. Men vad anser du utifrån det som lagts fram under huvudförhandlingen, vilket alltså inte handlat så mycket om "efterspelet" och kvinnans agerande? För OM vi skall analysera domen och gissa kring utgången så kan vi ju bara utgå från det som rätten prövat...

Jag undrar också hur du ser på att målsägande får viss stöd av utredningen beträffande sina ageranden efter händelsen? För hon har ju berättat att hon morgonen efter fick en känsla av att hon skulle försöka släta över det som hänt och då försökte dämpa situationen, men därefter fick panikångest och beslutade sig för att lämna produktionen under dagen. Dessa uppgifter får hon ju stöd för i SMS-konversationen med Leijnegard där det framgår att hon under morgonen erbjudit honom att följa med på lunch och strandhäng och svarar att dom kan låtsas som ingenting hänt. Detta för att sedan under kvällen skicka ett SMS där hon berättar att hon inte längre kan låtsas som att ingenting hänt och därför kommer att lämna produktionen. Dessa uppgifter får ju viss stöd av vittnet I.A (åberopad) som berättat att målsägande dagen efter varit låg och helt förstörd, då det hade det sjunkit in ännu mer vad som hänt. Målsägandes uppgifter får även viss stöd av vittnet C.M (ej åberopad) som berättar att målsägande dagen efter när dom åkt bil berättat om händelsen, för att sedan under lunchen upplevas deppig och tycka det var jobbigt att prata om händelsen. För att därefter under dagen bli alltmer upprörd och ledsen.

Beträffande försvarets fokus, så kan du läsa mer om det i detta inlägget: (FB) SVT-profil åtalas för sexuellt ofredande (Micke Leijnegard)

Olämpligt uppförande, skulle jag vilja kalla MLs beteende och agerande, men icke brottsligt.

Som jag tidigare anfört så har vi ingen aning om vad dessa väninnor tutat i henne och uppå detta mannens troliga påtryckningar. Vad väninnorna påstår ger jag intet mycket för. Finns alltför mången fall där det visat sig vara utomstående som fått målsäganden att anmäla - ofta långt i efterhand. Bara att se på hur Me Too sköttes och utnyttjades...
Citera
2025-11-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad tycker du själv? Jag har svårt att tänka mig att rätten skulle bedöma det som sexuellt ofredande.

Men en puss är sexuellt ofredande? Det beror väl helt på sammanhanget. Det finns heterosexuella män som pussar varann exempelvis.
Citera
2025-11-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Olämpligt uppförande, skulle jag vilja kalla MLs beteende och agerande, men icke brottsligt.

Som jag tidigare anfört så har vi ingen aning om vad dessa väninnor tutat i henne och uppå detta mannens troliga påtryckningar. Vad väninnorna påstår ger jag intet mycket för. Finns alltför mången fall där det visat sig vara utomstående som fått målsäganden att anmäla - ofta långt i efterhand. Bara att se på hur Me Too sköttes och utnyttjades...

Med tanke på hur mycket tid du lägger ned i denna tråden, och på detta fallet, så måste jag fråga: Varför läser du inte FUP och domen? För det problematiska i att du inte gör det är ju att 99% av det du anför är gissningar eller felaktigheter.

Ta t ex vittnen C.M som bekräftar målsägandes uppgifter då dom åkt bil ihop dagen efter då målsägande berättar om händelsen, för att sedan under lunchen upplevas deppig och tycka det var jobbigt att prata om händelsen. För att därefter under dagen bli alltmer upprörd och ledsen. Detta vittnet har ju arbetat länge med Leijnegard och känner honom väl (mycket längre än med målsägande). Hon pratar ju oerhört gott om Leijnegard och berättar att han inte är en programledare/maktperson som har ett rykte av att vara gränslös. Hon säger att han alltid är en schysst och nedtonad person som inte utnyttjar sina privilegier. Hon berättar också att hon inte har någon upplevelse av att han gör sådant här upprepande eller på något sätt utnyttjar sin maktposition. Varför misskrediterar du henne? Varför skulle hon inte vara trovärdig?
Citera
2025-11-06, 18:22
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Men en puss är sexuellt ofredande? Det beror väl helt på sammanhanget. Det finns heterosexuella män som pussar varann exempelvis.

Klart som fan att det beror på sammanhanget. Det är exakt det som rättegången handlat om.
Citera
2025-11-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart som fan att det beror på sammanhanget. Det är exakt det som rättegången handlat om.

Så hur kan tingsrätten säga att det är ställt utom rimligt tvivel att Leijnegards uppsåt var att det skulle vara sexuellt?

De kan ju inte ha en aning om han pussar folk han uppskattar till höger och vänster.
Citera
2025-11-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med tanke på hur mycket tid du lägger ned i denna tråden, och på detta fallet, så måste jag fråga: Varför läser du inte FUP och domen? För det problematiska i att du inte gör det är ju att 99% av det du anför är gissningar eller felaktigheter.

Ta t ex vittnen C.M som bekräftar målsägandes uppgifter då dom åkt bil ihop dagen efter då målsägande berättar om händelsen, för att sedan under lunchen upplevas deppig och tycka det var jobbigt att prata om händelsen. För att därefter under dagen bli alltmer upprörd och ledsen. Detta vittnet har ju arbetat länge med Leijnegard och känner honom väl (mycket längre än med målsägande). Hon pratar ju oerhört gott om Leijnegard och berättar att han inte är en programledare/maktperson som har ett rykte av att vara gränslös. Hon säger att han alltid är en schysst och nedtonad person som inte utnyttjar sina privilegier. Hon berättar också att hon inte har någon upplevelse av att han gör sådant här upprepande eller på något sätt utnyttjar sin maktposition. Varför misskrediterar du henne? Varför skulle hon inte vara trovärdig?

Det är sant att det är viktigt att ta kvinnans upplevelse på allvar. Jag är en av alla de som inte kunnat gjort det, då jag anser att pussar är en bagatell. Om det hänt mig hade det räckt att han bad om ursäkt vilket han gjorde. Men om målsäganden mår så dåligt över hans oönskade närmanden så är det ju relevant, förstås.
Citera
2025-11-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Så hur kan tingsrätten säga att det är ställt utom rimligt tvivel att Leijnegards uppsåt var att det skulle vara sexuellt?

De kan ju inte ha en aning om han pussar folk han uppskattar till höger och vänster.

Det är den andra pussen som ligger till grund för det som Tingsrätten anser är sexuellt och med orden om att hennes läppar va mjuka. Jag hoppas Hovrätten tar upp det , men man ska komma ihåg att tidigare har en man fällts för en kindpuss på en dansrestaurang.

Michael Leijnegard har pussat målsäganden på munnen två gånger där den andra har utdelats i samband med att Michael Leijnegard kommenterat målsägandens läppar, vilket får anses vara ett yttrande med sexuell innebörd.
Senast redigerad av Browser 2025-11-06 kl. 18:32.
Citera
2025-11-06, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad anser du själv?

Finns det saker du har gjort på fyllan som du inte skulle ha gjort om du var nykter?

Nu är det inte jag som står inför rätta utan Micke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in