Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ger och ger? Det är relativt samtida och båda länderna är med i EU. Det intressanta är nog mest just detta med tidsandan. Såsom uppmärksammats tidigare i tråden så kysste Peter Settman en helt oförberedd Charlotte Kalla under Idrottsgalan 2008. Det sågs då mest som ett lite spjuveraktigt tilltag. 2017 startar metoo, och det är vad som är skillnaden mellan Rubiales kyss och Settmans kyss. Jag tillhör dock gruppen som tyckte Settmans tilltag var ett rejält övertramp, vilket givetvis Rubiales också var. Leijnegard gör ju sitt tilltag utanför sändning så det är svårt att vet hur det faktiskt gestaltade sig.
Jag tycker Settman har kommit undan och Rubiales blivit alldeles för hårt straffad. Leijnegard har nog fått en balanserad dom. Sedan kan jag också tycka att det kan vara tveksamt att anmäla, men så är det i samhället. Vissa står ut med saker och tycker inte det är så allvarligt medan andra far illa för exakt samma sak. Ett ofredande är det definitivt att kyssa någon som inte vill bli kysst. Om det är ett sexuellt ofredande beror på situationen.
Just Settman är ett bra exempel om vi snackar dådtidens tidsanda och hur det ser ut i dag. På 90-talet då Settman slog igenom som Ronny så sa folk negerboll och det var helt ok att visa ett skämtprogram på SVT där två raggare juckar på främmande brudar och tjatar om att få pöka dem.
100% av mina tjejpolare från den tiden blev utsatta för sexuella ofredanden men ytterst få anmälde och hade de gjort det hade ytterst få anmälningar ens gått vidare till rättegång.
I dag finns inte alls samma utrymme att bete sig risigt på personalfesten och i alla fall jag är jävligt noga med att inte röra någon eller säga nåt olämpligt efter några bärs på konferensen.