Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Det du skriver om är fullt relevanta invändningar att ha i ett mål där man hävdar samtycke - och där försvaret skall försöka slå hål på målsägandes trovärdighet. Men ett sådant mål är inte detta. Leijnegards försvar bygger på att han utdelat en puss som en hedersgest, utan sexuell anspelning, och att pussarna därmed inte utgör något brott. Försvaret har ö.h.t inga invändningar mot att kvinnan uppger att hon anser att dessa pussar varit olämpliga och ovälkomna. Försvaret har heller inte haft några synpunkter på hur kvinnan agerade dagen efter eller när polisanmälningen gjordes.
Så det du ägnar så mycket tid åt i denna tråden är i själva verket någonting som inte har med målet att göra, eftersom parterna är helt överens i dessa frågor.
Hur framgår det att försvaret "inte har några synpunkter" på kvinnans agerande i efterhand - om så nu är fallet, hur fasiken kan de INTE ha det? Jag anser detta agerande vara av yttersta vikt och en bärande del av hela situationskedjan. Anser då försvaret att hon enkom agerat som ett "traumatiserat" offer, eller vad? Hon må väl ha förhörts i både FUP och rätten angående sitt agerande dagen efter och fram till hon väljer att anmäla, eller har försvaret och rätten helt köpt hennes historia där? Om de gjort det, så var han ju rökt från allra första stund! Har alla inblandade koncentrerat både åtal och försvar på enkom själva "pussandet" men inte dess konsekvenser, så att säga?
Skall villigt erkänna, vilket du väl redan upptäckt, att jag inte läst varken FUP (hela) eller ens något av domen... Har fått med mig brottstycken av det hela och det blir kanske lite dumt, iofs...
Edit; såg inte att du svarade på min fråga i ett annat inlägg så upprepar den här då den är intressant då du verkar vara juridiskt skolad och då mer benägen att erkänna domar än gemene man. Så här är frågan - kommer du "acceptera" en friande dom i Hovrätten och godta denna, om nu de tar upp detta fall? Självklart svårt att svara på då man inte vet vad de i sådana fall skulle basera friandet på, men rent allmänt - köper du en friande dom om så sker? Eller, anser du att tingsrätten landat helt rätt i sin bedömning, redan?