Idag, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Jag anser att du gör samma felbedömning som flera andra. Ingen försvarar Mickes agerande. Det som de flesta i stället ifrågasätter är att kvinnan valde att göra detta till en polissak i stället för att försöka hantera situationen direkt med honom. De var goda vänner, och att då polisanmäla en puss i berusat tillstånd och därigenom skapa så mycket obehag för alla inblandade uppfattas av många som ett felbeslut av kvinnan.

Jag tycker det är märkligt att fokus hamnar på henne och inte på hans beteende. Han pussade en kollega två gånger när hon inte ville. Han förstod inte varför hon kände sig kränkt. Han sa att han inte tänker ändra sig. Och ändå är det hon som "gör fel"? Varför ska ansvaret för att skydda hans känslor ligga på henne när han inte ens kan respektera hennes kropp? Det är exakt därför denna polisanmälan behövdes. Och uppenbarligen har han gjort fel eftersom han blev dömd. Varför då klaga? Det är inte han som är offret här.
Senast redigerad av Gladatillrop Idag kl. 09:20.
Citera
Idag, 11:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladatillrop
Jag tycker det är märkligt att fokus hamnar på henne och inte på hans beteende. Han pussade en kollega två gånger när hon inte ville. Han förstod inte varför hon kände sig kränkt. Han sa att han inte tänker ändra sig. Och ändå är det hon som "gör fel"? Varför ska ansvaret för att skydda hans känslor ligga på henne när han inte ens kan respektera hennes kropp? Det är exakt därför denna polisanmälan behövdes. Och uppenbarligen har han gjort fel eftersom han blev dömd. Varför då klaga? Det är inte han som är offret här.

Om det nu skulle gå vidare till Hovrätten och Hovrätten friar Micke från anklagelsen, anser du då att Micke har gjort rätt?
Citera
Idag, 11:34
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Fel fokus. Han pussade henne en gång när han trodde att hon ville. I vissa situationer kan en spontan känsla uppstå att man på något sätt vill visa sin uppskattning mot en annan människa. Fransmännen hälsar varandra naturligt genom att pussa varandra på kinderna. Såväl män som kvinnor. Inget konstigt med det. Även om vi svenskar är lite stelare och föredrar ett handslag. Pussar som hälsning förekommer dock ofta. Av ren artighet. Att pussa någon på munnen är kanske inte helt vanligt, men händer. Man kan om man så vill se det som en "förhöjd" kram. Denna gest ger man inte till vem som helst. Micke kände i sin överdrivna spontanitet att det fanns utrymme för en sådan handling här. Att de hade den känslan för varandra. Inget sexuellt, inget tvång, bara ren och skär omtanke. Hon visade då inga som helst negativa känslor inför den behandlingen. Den första gången. Alltså en icke händelse.
Andra gången får vi anta att Micke (och antagligen René?) var desto mer påverkade av alkohol. Micke får för sig att visa sina sympatier ännu en gång. Men i själva verket var det nog ett kvart i tre ragg som gick snett. Han försöker pussa henne men hon vänder sig om och det blir ingen puss. Med andra ord. Det blev aldrig en andra puss. Alltså ytterligare en icke händelse. Hon visade att hon inte ville mer. Han köpte läget, fick skämmas lite och gick hem. Han hade dock den goda smaken att be henne om ursäkt då hon uppenbarligen dissade honom och han var tydligen inte mer berusad än att han förstod att eftersom hon inte ville han den andra pussen kanske hon inte ville ha den första heller. Sä han bad om ursäkt. Och därmed är saken utagerad.
Citera
Idag, 12:26
Medlem
Majsmannen2s avatar
Ifall pussen eller pussarna hade skett någon centimeter mer till vänster eller höger, dvs på en yta av kinden, undra ifall det hade bedömts på ett annat sätt då i TR.
Citera
Idag, 18:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Exakt.
Citera
Idag, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Fel fokus.

Jag förstår verkligen inte alls hur det kan tolkas som fel fokus.
Det enda relevanta i sammanhanget måste väl ändå vara ML's agerande, det var ML som agerade, det var ML som inte förstod något, det var ML som försökte skyla över, det var ML som blev åtalad, det var ML som blev dömd.
Om inte ML hade agerat som han gjorde så hade ju inget av detta hänt, så hur i hela världen kan det vara fel fokus.

Vad RF gjorde i sammanhanget är väl tämligen ointressant, eftersom det aldrig var uppe i rättegången.

Felet begicks ju när det begicks, av ML och ingen annan, oavsett vad RF gjort innan, eller oavsett hennes beteende efter händelsen.

/M
Senast redigerad av MetanBallongen Idag kl. 18:44.
Citera
Idag, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
En höna av en fjäder, eller snarare en höna av ett litet fjun, är vad det är. Den som polisanmäler en puss är fasen inte riktigt frisk. Det är alldeles för lätt i dagens Sverige att polisanmäla bagateller och på det sättet ödelägga människors liv. Det är först när man sagt ifrån, eller på annat sätt tydligt visat, minst två gånger att man absolut inte vill bli pussad - och personen ändå fortsätter - som man ens ska kunna överväga en polisanmälan. Men ett allvarligt uppriktigt samtal kollegor/vänner emellan hade räckt.

Om man räknar lite här i tråden
(AI, någon?),
så är en majoritet förvånade över
spektaklet
och en liten grupp (de som skrev nu) hetsar

att nära kollegor som blivit goda vänner
plötsligt polisanmäler en puss på en gemensam fest,
som utdelas mitt bland folk.
Mellan två vuxna.
”Olämpligt ja”, hur många gånger ska man behöva uttrycka det.
Men polisanmälan, 40 000:- kronor fattigare + advokatkostnader,
paus i arbetslivet och framförallt en fasansfull upplevelse för familjen att bli uthängd på det här sättet.
Rimligt?
Istället
för ett kort samtal
eller hjälp av HR.
Citera
Idag, 19:28
Medlem
Citat:

Det är han som är offret här.

”hennes kropp”,
vilken kreativ omskrivning.

När jag kysser någons kropp så har jag sex.

När jag pussar någon,
farmor, mamma, pappa,
så hälsar jag eller hänger med familjen.
Citera
Idag, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Det är han som är offret här.

”hennes kropp”,
vilken kreativ omskrivning.

När jag kysser någons kropp så har jag sex.

När jag pussar någon,
farmor, mamma, pappa,
så hälsar jag eller hänger med familjen.

Jag föreslår då att du kontaktar dina folkvalda, alternativt blir politiker själv och jobbar för att ändra befintlig lagstiftning så att den bättre stämmer överens med din egen rättsuppfattning. :-D

/M
Citera
Idag, 23:07
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Det är inte alls märkligt för hon gör ett vansinnestilltag. Riktigt lågt och förbannat fult gjort. Är man vänner reder man ut sånt här privat men hon är uppenbarligen en clout chaser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in