2025-11-06, 00:28
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är inte fakta här?
TS skriver som en pundare med alldeles för lör mundiarre. Samtidigt har han tillräckligt med THC i kroppen för att åtalas. Vad är fel?

Jo det enkla faktum att TS är oskyldig som inte har brukat THC, men ändå blir bestraffad som om han hade gjort det.

Det låter ju väldigt galet och korrupt att det kan gå till på detta tvärtom-sätt.
Citera
2025-11-06, 00:41
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Några synpunkter

1. Du behöver inte stödja gängkriminalitet för att bli bäng.

2. CBD-produkter har typ inga effekter förutom att kanske göra användaren positiv för THC genom spårmängder av THC. Vilka är "alla andra fördelar som cannabis har, förutom möjligtvis "högheten" då"? Weed är en drog som är till för att bli bäng. CBD existerar på marknaden för att hypea upp cannabis och göra det rumsrent, inte för att det finns någon poäng med att använda det. God evidens saknas för samtliga påstådda hälsoeffekter. Givetvis kan hampa också användas som råmaterial för textilier, som mat osv, men det är uppenbarligen inte vad som diskuteras här. Har du åkt dit på narkotikabrott för placebo?

3. Du började rota efter ett munstycke till en alkoholmätare eller något för att minska användningen av plast (???) och såg därmed suspekt ut.

4. Du berättade helt i onödan att du tidigare använt narkotika.

Håller med dig om det absurda i nolltolerans mot THC i blodet vid bilkörning, om det är det saken handlar om (orkar inte läsa allt du skrivit).

Tack för ditt svar!

1. Sant.

2. THC är som sagt bara en av alla över 112 olika cannabinoider som ingår i cannabis. THC är ju den som gör en hög. CBD är ju egentligen bara "vanlig cannabis" som odlats/kultiverats på ett sätt att utvecklingen av THC i det yttersta begränsats eller hämmats till att vara under 0,2 % THC så att den blir laglig för handel inom EU. Många välkända klassiska strains finns ju i "CBD-format". Jag upplever att CBD har många goda "fullspektrumseffekter"; den/de är stressreducerande, hjälper till med kroppens metabolism (ätning, bajsning, osv går "bättre"), sömnen och dess återhämtning; hjälper mig och tydligen många andra att hantera ångest, depression och självmordstankar; kan också uppleva att jag blir skärpt, lugn, eller avslappnad, beroende på kontext vid intag (som med vanligt "weed"), jag kan med CBD också bibehålla de "ritualer" jag trivts med vid vanligt cannabisbruk (rullning, rökning, smak, lukt, känsla - promenader, aktiviter m.m. i samband med dessa). Den enda skillnaden är att det inte finns någon "narkotisk effekt", alltså inget flum eller "höghet".

Kan vara så att hela min upplevelse med CBD endast är "placebo".. men placeboeffektens reella "effekt" är ju samtidigt vetenskapligt bekräftad - placebo verkar fysiskt och psykiskt. Men jag tror ärligt talat att det har med "fullspektrum" att göra, och att THC enbart är en "komponent" av vad cannabis består och är uppbyggd av, (därför har jag inte haft allt för mycket emot att det kunnat vara 0,2 % THC i , så man får i sig allt). Jag är ju helt säker på att jag inte påverkas narkotiskt ändå, och att produkterna inte bara säger sig innehålla 0,2 % men egentligen är 7-8 % eller nåt. Det skulle vara att ta allt för stora risker för producenterna, exportörerna, importörerna och återförsäljarna som rör/befinner sig helt öppet på Europas marknader (den mesta CBDn jag kommer i kontakt med tycks odlas och kureras i Slovakien, Slovenien och Italien). Så alla CBD buds och övriga produkter passerar ju regelbundet tullstationer m.m., rigorösa laboratorietester som påvisar att THC halten understiger 0,2-0,3 % görs ju ofta, jag tror t.o.m. att producenterna måste utföra sådana, och det borde på det utföras löpande samt slumpmässiga provtagningar i samtliga andra logistiska "led", inte minst vid "tull".

3. Jag vet.. jag insåg där och då hur korkad jag framstår som håller på och tänder och släcker.. men jag tänkte om jag bara hittar det där jävla röret så förstår dom varför... hursomhelst så påtalades aldrig det senare, hon skrev heller inte ned just detta i sin avrapportering.. men tänker att det säkert syntes.. eller inte.. dumt var det iaf, det stissade ju upp mig inför "first impression" hursom.

4. Kanske.. eller ja. Men jag ville ju vara ärlig och transparant, nu när jag äntligen inte behövde "frukta poliser" längre. Trodde jag.

Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Man känner inte ens ett body high av CBD nada, du har nog rökt något du trott varit enbart CBD men som innehållit thc annars hade det inte varit positivt på både blodprov och urinprov.

Hej! Se mitt svar ovan om CBD (under "punkt 2"). I ärlighetens namn har jag konsumerat ganska frikostiga mängder av CBD. Det är ju billigt i sådana kvantiteter att det inte behöver blandas upp, m.m. Har varit "lycklig" med det, det har till och med i stort fasat ut mitt tobaks- & cigarettbruk helt. Officiellt är det bara olja dock. Tre olika oljor varav en visat sig sakna stämpel för "THC-fri certifiering".
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-06 kl. 01:04.
Citera
2025-11-06, 00:50
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Tror det är kört, du har i princip erkänt att du begick det "med uppsåt" redan och det är det största problemet.

Lite som att dricka lättöl och blåsa på ett alkoholtest, "ja det kanske finns en risk att jag blåser positivt men det är ju så lite alkohol i det så det hoppas jag inte".

Surt, håller dock med om att den mängden du visade på inte borde spela någon roll öht. Hundra gånger värre att du sömmbrist än den lilla mängden. Men sunt förnuft och logik finns inte, det är paragrafeytteri och svartvitt tunnelseende som gäller

Jepp, tror du har rätt. Men faktum kvarstår, enligt mig. Jag kommer aldrig kunna känna mig skyldig till dessa åtal, eller nu domar, som tillskrivits mig.

Det är snarast som att dricka alkoholfri öl, eller öl med 0,05 % alkohol, och på något sätt uppnå en promille om 0,2. Eller något, liknelserna är svåra att göra. Men tänk lite på att Tyskland likställt ett blodvärde om 3,5 ng/ml med en promille om 0,2. Mitt värde var 0,82 ng/ml. Jag är ingen vidare på matte, men det är ju typ 4-5 gånger under berusningsgränsen för alkohol, motsvarande. Andra länder har ju vetenskapsgrund för sin lagstiftning, iaf. Till och med Danskarna, och Norrmännen har ju gränsvärden som beaktas 2,86 resp 1,3 mg/ml, även i dessa länder (som också anses ha en restriktiv narkotikapolitik) hade jag friats. Fatta då hur fascistisk vår lagstiftning är, och hur bisarrt det är att jag ska känna mig skyldig?

Men ja, surt, och ett paragrafrytteri, tack för att DU förstår iaf min vän.
Citera
2025-11-06, 01:38
Medlem
jösses, exakt samma sak hände mig.. förutom att jag är 100% ren så gick inte längre än urin och blodprov. Men allt annat var samma som för dig, ett jävla spel bara för att fylla en arresterings kvota och mitt yrkesförare rätt stod på spel.

De söta polis kvinnorna fick turas om med att sitta barnvakt åt mig medans jag väntade på att min blyga blåsa skulle ge vika för de enorma mängder vatten jag druckit.

Tog nästan 2 timmar att pissa.

Under inspelat förhör så frågade de om jag gick med på att betala för blodprovet... "öööh nej vafan" sa jag lol. Då sa det att om det visar positivt så måste jag betala ändå... så de försökte får mig fångad på inspelning att jag gått med på att betala för blodprovet (även om det är negativt?) hahha what the f..?

I början av arresteringen så var de väldigt gestapo i sitt agerande men efter ett tag (antar de ansåg hur löjligt de betedde sig) så chilla de lite och börja bete sig som folk.
Citera
2025-11-06, 02:13
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
1. Om man har en mätbar molekyl THC i kroppen åker man på narkotikabrott även om man intagit cbd-buds! Ha Cbd-buds är lagligt men dela upp det i doser och röka får man inte göra för då kommer det visa att du har THC i kroppen även av dina 0,2% THC cbd-buds!

2. Varför i helvetet hade du ett plastsugrör i bilen av "miljöskäl"? Använd polisens! Och hålla på tända och släcka lampan och plocka i bilen? Framkallar uppmärksamhet och misstankar!

3. Svara kort och relevant på frågorna! Säg inget om tidigare narkotikabruk!

4. Det har aldrig funnits något romantisk eller sexuellt (i luften) mellan dig och poliskvinnan! Det är enbart i ditt huvud! Hålla på stirra poliskvinnan i ögonen mitt i penntestet är ju inte speciellt bra!

5. Jävlar i mig vad mycket och långt du skriver! Jag förstår varför du satte dit dig själv! Du pladdrar på som en pratkvarn!

Du är rökt!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-11-06 kl. 02:25.
Citera
2025-11-06, 02:49
Medlem
Har nyligen läst om en vape-butik som omedvetet sålt narkotika och blev friade i tingsrätten. Du kanske borde anlita deras advokat? Minns inte vilken, men det borde gå att googla.

Jag hade tveklöst anlitat en advokat om mitt jobb stog på spel.

Ett förslag är att du försöker vara mer konkret i all kommunikation. Du broderar ut din historia på ett vis som verkligen inte hjälper din sak.
Citera
2025-11-06, 03:29
Medlem
Det var den sjukaste längsta uppsats jag har läst här på fb. Dock lite väl anal och tonårsvälskriven för att vara skriven av en vuxen yrkesförare kan jag tycka.

Jag har aldrig fattat hur folk kan vara så himla lugna med sina CBD och THC-A bara för att det går att köpa "lagligt".
Citera
2025-11-06, 03:31
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
1. Om man har en mätbar molekyl THC i kroppen åker man på narkotikabrott även om man intagit cbd-buds! Ha Cbd-buds är lagligt men dela upp det i doser och röka får man inte göra för då kommer det visa att du har THC i kroppen även av dina 0,2% THC cbd-buds!

2. Varför i helvetet hade du ett plastsugrör i bilen av "miljöskäl"? Använd polisens! Och hålla på tända och släcka lampan och plocka i bilen? Framkallar uppmärksamhet och misstankar!

3. Svara kort och relevant på frågorna! Säg inget om tidigare narkotikabruk!

4. Det har aldrig funnits något romantisk eller sexuellt (i luften) mellan dig och poliskvinnan! Det är enbart i ditt huvud! Hålla på stirra poliskvinnan i ögonen mitt i penntestet är ju inte speciellt bra!

5. Jävlar i mig vad mycket och långt du skriver! Jag förstår varför du satte dit dig själv! Du pladdrar på som en pratkvarn!

Du är rökt!

Jo tack, tack för ditt svar, att jag är "rökt" nu och gjort bort mig ordentligt under kontrollen råder det ju inga tvivel om. Jag håller med, jag svarade mycket korkat på allt, hävde ut mig saker, och fastnade i poliskvinnans ögon.. Men mitt uppsåt har aldrig varit att med mitt bruk berusa mig, eller inta narkotika! Jag trodde ärligt talat inte att buds kunde avsätta sig heller, att koncentrationerna i "doserna" är för låga för att lämna spår. Jag har inte sagt något om några buds dock. Men visst, om man på "high-tech vis" förgasar folks blod för att på sätt "spektrometiskt" få fram minsta molekyl en medborgare har i blodet för 2 600 kr, så ja, då kan man säkert se det mesta... men vad fan liksom? edit: Värdet kontextualiseras inte, tolkas/ifrågasätts inte, så minsta lilla förekomst - av ett ämne som existerar i naturen - i kroppen, räcker för att ödelägga en medborgares liv. Studier har ju utförts på THC-berusning, och de har ju visat; rent objektivt och vetenskapligt, att man inte är signifikant berusad vid de halter jag hade i blodet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sag.nej.o.spring
Har nyligen läst om en vape-butik som omedvetet sålt narkotika och blev friade i tingsrätten. Du kanske borde anlita deras advokat? Minns inte vilken, men det borde gå att googla.

Jag hade tveklöst anlitat en advokat om mitt jobb stog på spel.

Ett förslag är att du försöker vara mer konkret i all kommunikation. Du broderar ut din historia på ett vis som verkligen inte hjälper din sak.

Vet inte, det känns kört alltihopa redan. Jobbet är ju förlorat. Kanske att de är så pass schyssta och ger mig en chans ändå när körkortet är tillbaka, om någon tjänst skulle finnas tillgänglig. Men skadan är liksom redan skedd. Har koll på en mycket duktig advokat i Stockholm som friat folk med tydligare "uppsåt" än mitt, i liknande ärenden. Han tar dock 3150 kr timmen, och "extra för alla administrativa åtgärder och kontakter", funderar på att ta hjälp av denna per distans för att åtminstone hjälpa mig förbereda mitt överklagande till Hovrätten. Har fått besked om att de kan stå till förfogande och boka in tid.. men jag har liksom inte pengar för sånt här. Så ska tänka på saken.

Jag har ju en olycklig tendens, som du beskriver, att brodera ut allt med massa onödigt så kan vara ett klokt utlägg.. Tack för inputen hursomhelst.

Ursäktar för broderierna, men tackar jättemycket för alla svar här trots det. Första gången jag är uppe till över 01:00 på typ två månader nu (har alltid ställt klockan för att göra eller vara beredd på att ta massa telefonsamtal, men nu känns det typ som att allt är över, vad spelar det för roll att försöka), det har verkligen varit förlösande och befriande att äntligen få dela detta med flashback.
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-06 kl. 03:44.
Citera
2025-11-06, 03:38
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det var den sjukaste längsta uppsats jag har läst här på fb. Dock lite väl anal och tonårsvälskriven för att vara skriven av en vuxen yrkesförare kan jag tycka.

Jag har aldrig fattat hur folk kan vara så himla lugna med sina CBD och THC-A bara för att det går att köpa "lagligt".

Beklagar.. Jag uppskattar ändå din analys, kanske är det analt ja nu när du säger det, men jag ville dela med mig. Ursäkta om det är egocentriskt, men situationen har vänt upp och ned på mitt liv. Försökte att inte göra det allt för svårläst, eller personligt, så ursäktar om det blev stundtals "slemmigt" eller en sjuk läsning. Tycker situationen med poliskvinnan i sig är lite komisk, det tyckte jag genast när den hände, och även nu i efterhand, trots allt.. Jag är en hopplös romantiker, brukar jag säga >.< bara av kött och blod, synd bara att det ska behöva kosta en livet, typ. Hade hellre tagit ett dödsstraff än att behöva leva vidare med dessa skitdomar, ärligt talat. Bara låt mig slippa skiten.
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-06 kl. 03:51.
Citera
2025-11-06, 03:47
Medlem
Iwasbanned2s avatar

Vi har inte någon gräns på 0,2% längre, det var flera år sedan. EU-godkänd hampa får innehålla som mest 0,3% THC, en gräns som höjdes från 0,2% till 0,3% den 1 januari 2023.

Inom 10 år kommer cannabisplantan anses som laglig över hela EU. Sveriges politiker kommer inte ens se det komma.

Jordbruksutskottet (AGRI) menar att en höjning av THC-gränsen till 0,5 procent är avgörande för att skapa tydligare och mer rättvisa villkor för Europas hampaproducenter. Framför allt skulle det ge större utrymme att utveckla nya växtsorter som är anpassade till olika klimat – utan att odlare riskerar att förlora hela skörden på grund av små och oförutsedda avvikelser i THC-nivån.

THC-halten i industrihampa påverkas nämligen av faktorer som väderförhållanden, jordmån och odlingsteknik. En låg gräns som 0,3 procent gör att helt lagliga grödor i vissa fall hamnar över gränsvärdet – vilket i dag ofta innebär att skörden måste förstöras, trots att växten inte har någon narkotisk effekt. En något högre gräns skulle ge lantbrukarna större trygghet och bättre spegla den biologiska verkligheten.

Mot den bakgrunden blir AGRI:s nya förslag en markering. Jordbruksutskottet vill inte bara höja THC-gränsen från 0,3 till 0,5 procent – man vill också att hela hampaplantan, inklusive blommor, ska omfattas av fri handel inom unionen. Utskottet uppmanar EU-kommissionen att klargöra den rättsliga statusen för hampa, harmonisera medlemsländernas lagar och säkerställa att odling, skörd, bearbetning och försäljning tillåts i hela EU.

Den 30 juni röstade EU-parlamentets jordbruksutskott (AGRI) för sitt förslag till framtidens gemensamma jordbrukspolitik (CAP), och i den positionen ingick också förslaget på att höja THC-gränsen för industrihampa till 0,5 procent. Beslutet bekräftades formellt den 7 juli men än så länge är förslaget inte bindande.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-11-06 kl. 03:51.
Citera
2025-11-06, 03:54
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2

Vi har inte någon gräns på 0,2% längre, det var flera år sedan. EU-godkänd hampa får innehålla som mest 0,3% THC, en gräns som höjdes från 0,2% till 0,3% den 1 januari 2023.

Inom 10 år kommer cannabisplantan anses som laglig över hela EU. Sveriges politiker kommer inte ens se det komma.

Jordbruksutskottet (AGRI) menar att en höjning av THC-gränsen till 0,5 procent är avgörande för att skapa tydligare och mer rättvisa villkor för Europas hampaproducenter. Framför allt skulle det ge större utrymme att utveckla nya växtsorter som är anpassade till olika klimat – utan att odlare riskerar att förlora hela skörden på grund av små och oförutsedda avvikelser i THC-nivån.

THC-halten i industrihampa påverkas nämligen av faktorer som väderförhållanden, jordmån och odlingsteknik. En låg gräns som 0,3 procent gör att helt lagliga grödor i vissa fall hamnar över gränsvärdet – vilket i dag ofta innebär att skörden måste förstöras, trots att växten inte har någon narkotisk effekt. En något högre gräns skulle ge lantbrukarna större trygghet och bättre spegla den biologiska verkligheten.

Mot den bakgrunden blir AGRI:s nya förslag en markering. Jordbruksutskottet vill inte bara höja THC-gränsen från 0,3 till 0,5 procent – man vill också att hela hampaplantan, inklusive blommor, ska omfattas av fri handel inom unionen. Utskottet uppmanar EU-kommissionen att klargöra den rättsliga statusen för hampa, harmonisera medlemsländernas lagar och säkerställa att odling, skörd, bearbetning och försäljning tillåts i hela EU.

Den 30 juni röstade EU-parlamentets jordbruksutskott (AGRI) för sitt förslag till framtidens gemensamma jordbrukspolitik (CAP), och i den positionen ingick också förslaget på att höja THC-gränsen för industrihampa till 0,5 procent. Beslutet bekräftades formellt den 7 juli men än så länge är förslaget inte bindande.

Se där, mycket intressant! Tack för att du delar med dig. Godkväll och god natt från mig!
Citera
2025-11-06, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan i Sverige lagligen intaga narkotikaklassade läkemedel och alkoholer. Men du får inte framför fordon med vissa narkotiska preparat som kan påverka din förmåga att köra bil. Likväl får du inte framföra fordon med en för hög halt alkohol.

Sedan måste du ha tillstånd för all industrihampa. Du måste även ha tillstånd att importera läkemedel, som dina "buds" är, då de är beredda.

Vilket dravel du skriver. Nivån TS anger är knappast något som "kan påverka din förmåga att köra bil", och det behövs inte heller några tillstånd för att inneha industrihampa, speciellt inte buds som bara är blommor (ingen beredning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in