2025-11-05, 22:09
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Usch vad mycket för så litet...
Citera
2025-11-05, 22:10
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
Hoppas att hovrätten tar i ärendet, först och främst. Om de fäller mig då överklagar jag till HD, om jag frias - blir jag glad, och fortsätter med mitt liv. Det sistnämnda känns inte så sannolikt dock, och frågan är om jag får prövningstillstånd hos hovrätten ö.h.t.

Jag kommer nog inte kunna bo kvar här där jag bor nu, om jag nekas prövningstillståndet och tvingas vara utan körkort, kommer nog inte kunna gå runt och bara vänta på körkortet de tolv månaderna. Det finns inga jobb här heller som inte kräver körkort, så skulle få ta något distansjobb, men inga av de ca 12 distansjobb jag sökt de här två månaderna så mycket som återkopplat. Egenföretageri och hantverk har slagit mig, men känner mig inte särskilt kreativ i detta nu.

En del av mig har tänkt, och känner fortsatt, att jag borde sökt politisk asyl :P (ärligt talat, ja) i Tyskland, eller annat land som inte delar samma blinda lagtillämpning som vi, för att:
  1. bevara sitt (mitt) fysiska och moraliska liv
  2. intellektuella integritet
  3. för frihet och säkerhet.
Men detta skulle inte göra någon nytta nu när jag fällts. Jag borde gjort det direkt när jag fortfarande bara var skäligen misstänkt i väntan på rättegången
.

Jag anser, faktiskt, att denna lagstiftning och tillämpning är ett slags övergrepp mot mänskliga fri- och rättigheter. Den kränker både vetenskap och förnuft.

Men jag vet inte. Jag är väldigt deppig, energilös. Hade emigrerat men jag vill ju bo här, i mitt land, i min skog. Känner inte för att utvandra. Så kanske att jag blir aktivist. Kanske jag går från statstjänsteman till att i protest tatuera ett gigantiskt cannabisblad över ansiktet, det är ju så jag ser ut på pappret ändå nu med dessa domar - och så som staten och rättsväsendet betraktar mig. Har oundvikligen haft mycket tankar på självmord under denna process, kanske är svagt och gnälligt av mig, men så är det.

Får jag avslag hos Hovrätten kommer jag vända mig till media härnäst. Wickléns nya dokumentärserie ("Så knarkar Sverige") angränsar ju denna fråga, i hög grad, men narkotikapolitiken lyfts/problematiseras tyvärr inte något vidare. Så jag skulle inleda med att tacka för att ett mycket bra program, och fråga om han är intresserad av att göra en uppföljare som belyser politiken.

Det kommer vara omöjligt för mig att acceptera och bara leva vidare med dessa domar, för några år sedan hade jag inte kunnat förneka åtalen, i detta fall nu så kan jag inte erkänna åtalspunkterna - något annat vore att ljuga.

Vill staten göra mig till sin fiende så visst. Men jag har jobbat och slitit för både staten i direkt tjänst, och jag har bidragit alla år med min inkomst-, arbets- OCH konsumtionsskatt. Men jag kommer slå tillbaka hårt, om jag måste. Det är en orättvisa detta.

Du bara vevar runt i motvind. Det är ju bara att dra till ett annat EU-land och bosätta dig där. Sverige är ett skadat skitland med efterblivna lagar. Det är knappast något nytt.

Om du ska knarka i Sverige så är det låg nyckel som gäller. I andra länder kan du hascha mitt i stan med en kall öl i ena handen.
Citera
2025-11-05, 22:32
Medlem
De kan inte bara ha varit CBD i det du köpt, när jag provat CBD har jag nämligen känt noll effekt, alltså verkligen ingenting. En cigg ger lixom mer.
Citera
2025-11-05, 23:06
Medlem
Blaskas avatar
Jag måste säga att du verkligen betedde dig helmärkligt i kontrollen. Självklart kollar dom dig för narkotika.
Tyvärr är det såhär i Sverige. Är man positiv på narkotika blir det rattfylla. Du kommer behöva lämna prover när du får tillbaka kortet.
Citera
2025-11-05, 23:07
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
De kan inte bara ha varit CBD i det du köpt, när jag provat CBD har jag nämligen känt noll effekt, alltså verkligen ingenting. En cigg ger lixom mer.

Exakt. Man får och känner noll "effekt", alltså "head-high", av CBD. Jag kan ändå uppleva en "body-high" av CBD, alltså en slags effekt från cannabisens alla andra minst 112 cannabinoider utöver THC:n, som inte påverkar huvudet eller gör en "hög". De senaste tre åren har jag varit mer än nöjd att enbart bruka CBD och inte vara hög, det har fungerat och passat mig väl. Kan inte förneka att jag saknat THC "högheten" och vanligt weed ibland, men jag kan vänta. Förr eller senare kommer det avkriminaliseras här också, om intet annat har får jag väl åka utomlands och röka på, Tyskland är ju nära till hands nu.

Men du och "ni" här på flashback måste verkligen tro mig. De senaste åren har jag INTE brukat några som helst produkter med koncentrationer av THC överstigande 0,2 %. Jag vinner inget av att sitta och ljuga för er, eller för mig själv. Det finns som sagt kvitton över beställningar och utdrag över transaktioner som tillsammans kan styrka att inte ett öre gått till svarta marknader eller syntetiska THC-cannabinoider.

Ärligt talat har CBD fungerat så bra för mig så att om cannabis (med THC) skulle avkriminaliseras eller legaliseras så skulle jag inte skifta över till ett dagligt bruk med THC, utan jag hade fortsatt bruka CBD/"industrihampa" i veckorna, och THC till helger och "special occasions", så som de flesta alkoholkonsumenter använder sin "drug of choice" idag. Detta har jag tänkt flera gånger de senaste åren, på så sätt hade kanske "magin" med THC kunnat behållas också, och inte förloras i en ständigt upprätthållen tolerans mot ruset. Jag hade inte heller klarat jobbet jag haft de senaste åren som renodlad THC-användare, det har varit allt för många närkontakter med rådjur, älgar, vildsvin, m.m, körning i nysnö och ständiga nätter i tjänst för att fungera. Yrket kräver en hög grad precision också på olika sätt. Jag hade smällt eller kört i diket, försovit mig eller missat massor och fått sparken, 100 %. I nuläget har jag efter tre år inte krockat med något eller varit med om några incidenter som helt immobiliserat mig i "fält" så jag behövt assistans, har kört fast i snö och haft punkteringar, som mest.
Citera
2025-11-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Fy fan. Ja det förekommer sådana här brutala orättvisor även i Sverige, som typ är det bästa landet i världen. Folk har ingen insikt i det, förrän det händer dom själva. Problemet ligger i att personer i maktposition är tillåtna att använda sina subjektiva tyckanden för att förstöra folks liv, utan att de varesig är fakta eller sanningar.

Vad är inte fakta här?
TS skriver som en pundare med alldeles för lör mundiarre. Samtidigt har han tillräckligt med THC i kroppen för att åtalas. Vad är fel?

Citat:
Jag förnekar inte att jag brukat cannabis, men jag förnekar att jag använt narkotikaklassad cannabis. Alla produkter jag använt kommer från vita marknader, jag har betalat moms, beställt med Klarna m.m.

Polisen, eller Rättsmedicinalverket rättare sagt, kunde se metaboliter i blodet, ja. Vissa av produkterna jag beställt har innehållit 0,2 % THC (d.v.s. de är klassade som legal industrihampa, inte narkotika.) Jag trodde i ärlighetens namn inte att att så ringa mängder THC kunde lagras i kroppen, och det var ju knappt att de gjorde det med 0,00082 mikrogram per ml.

Du kan i Sverige lagligen intaga narkotikaklassade läkemedel och alkoholer. Men du får inte framför fordon med vissa narkotiska preparat som kan påverka din förmåga att köra bil. Likväl får du inte framföra fordon med en för hög halt alkohol.

Sedan måste du ha tillstånd för all industrihampa. Du måste även ha tillstånd att importera läkemedel, som dina "buds" är, då de är beredda.
Citera
2025-11-05, 23:22
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Jag måste säga att du verkligen betedde dig helmärkligt i kontrollen. Självklart kollar dom dig för narkotika.
Tyvärr är det såhär i Sverige. Är man positiv på narkotika blir det rattfylla. Du kommer behöva lämna prover när du får tillbaka kortet.

Jag vet jag håller med. Men det var sömnbristen och polisens långsamma grillning av mig som är anledningen till att jag gjorde bort mig. Jag visste att jag förmodligen såg misstänksam p g a min risighet efter så lite sömn m.m, jag var också tvärmätt efter kalasmiddagen med tårta. Därför försökte jag bete mig som "icke misstänksamt", men det gjorde nog bara allting bara värre, och hade motsatt effekt >.< Nästa gång en poliskvinna stannar mig ska jag inte låta det "rubba mig" oavsett hur vacker hon än kan tänkas vara. Men jag gillade verkligen henne, beundrade henne, även om det låter skitlöjligt och dumt, eller kanske t.o.m. äckligt av mig.. Hon tog mig off-guard. Har varit med om poliskontroller förr utan några problem, bara blåsa och åka iväg. Men hon och jag hade någon kemi, jag svär :P och jag är nästan säker på att hon kände "något" också, vilket gjorde henne ännu mer misstänksam mot mig. Jag lever väldigt ensamt och det är inte ofta jag träffar kvinnor i min egen ålder, så ja, det var patetiskt av mig helt enkelt. Men jag skulle inte kalla mig själv incel på något sätt, kanske låter som det, men ja.. Hennes kollegor verkade typ under hela händelseförloppet från stoppet till förhöret och testerna tycka "vad fan har vi tagit in honom för", när jag gick därifrån skakade jag hand med en av dem, och han sa "låt nu inte detta göra saker och ting värre för dig".. allting hade varit ganska trevligt, trots förhör, blod- och urinprov, så det hela är väldigt tragiskt och sorgligt egentligen.

Men jag står fast i det jag nämnt tidigare ;D nästa gång jag träffar henne ska jag säga att det var p g a hennes vackra ögon jag föll, och fråga om hon vill ta en fika. Ok jag borde kanske ge mig med detta om poliskvinnan nu.. men jag tror i ärlighetens namn att det var p g a detta, och "ögontestet" allt sket sig.
Citera
2025-11-05, 23:37
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är inte fakta här?
TS skriver som en pundare med alldeles för lör mundiarre. Samtidigt har han tillräckligt med THC i kroppen för att åtalas. Vad är fel?

Du kan i Sverige lagligen intaga narkotikaklassade läkemedel och alkoholer. Men du får inte framför fordon med vissa narkotiska preparat som kan påverka din förmåga att köra bil. Likväl får du inte framföra fordon med en för hög halt alkohol.

Sedan måste du ha tillstånd för all industrihampa. Du måste även ha tillstånd att importera läkemedel, som dina "buds" är, då de är beredda.

Ursäktar att jag ordbajsar, men det är faktiskt förlösande att dela med mig av detta äntligen, katarsis. Om du fördjupar dig i vad mitt blodvärde som uppmätts representerar så ser du att jag inte talar bullshit, jag har inte pundat. I RMVs (Rättsmedicinalverkets) egna informationsblad framgår att "missbrukare av THC" kan uppvisa värden om 0,010 mikrogram uppemot tvåveckor efter senaste röksession, mitt värde är två decimaler under detta och då förnekar jag inte till att ha använt CBD samma dag, detta sa jag till och med rakt ut under förhör, att jag tagit 3-4 droppar CBD-olja under tungan samma morgon. Mitt värde är så pass lågt att jag inte ens är med på deras exempelgraf över passiv/sekundär (thc)rökning, se efter själv.

Jag har inte framfört fordon med några preparat på mig, preparaten jag tagit är inte klassade som narkotika. Tillstånd för industrihampa krävs enbart om du är jordbrukare. Vem som helst kan beställa hem vita, lagliga CBD buds i Sverige idag från svenska återförsäljare och få det i sin brevlåda dagen efter, momsbelagt och med Klarna om du så önskar. Budsen och produkterna av industrihampa/CBD importeras i regel ja, från andra EU-länder som är producenter. Så de har passerat många svenska kontroller, Tull m.m. för att slutligen hamna på svensk marknad och hos svenska konsumenter.

Åklagaren frågade mig under rättegången när jag tog upp det här med momsen; "Så du tycker att skatteverket ska kontrollera alla CBD produkter som finns på marknaden", jag svarade "nej, men någon myndighet borde väl ha överinseende eller kontroll över dessa produkter, livsmedelsverket exempelvis". Detta verkade vara ett bra svar på hennes fråga. Tycker inte du själv att det är konstigt då att vem som helst kan klicka hem CBD buds, med uppemot 0,2 % THC, belagda med moms? Finns på flera .se domäner. Det är ju självklart så att våra myndigheter känner till dessa och har OKejat dem, annars skulle de ju inte ligga kvar. CBD buds, trots 0,2 % THC betraktas inte som narkotika, det får det inte, EU-lagstiftning säkerställer att det inte får göras. De ger en inte en narkotisk effekt, 0,2 % är inte tillräckligt mycket - men likt förbannat blir det plötsligt knark när THC påvisas i folks blod. Det är som att försöka bli full på öl med 0,05 % alkohol typ - du hade drunknat innan dess, eller hunnit nyktra till snarare.

edit: Mitt bruk har förmodligen varit så pass regelbundet att det ackumulerats till nivåer höga nog att ge utslag i testerna, eftersom halveringstiden är så pass långsamt, eller något. Hursomhelst så har jag inte brukat narkotika eller varit under aktiv påverkan av någon berusning bakom ratten - det visar faktiskt mitt blodvärde, ironiskt nog (sett ur vetenskapliga glasögon)

edit2: "beredning" skulle inte "ske", i fråga om CBD-buds, förens du rullar de till en spliff eller joint, eller packar det i en pipa. CBD-buds/industrihampa i sin råa form ses inte som en beredning förens det görs rökbart eller på annat vis portioneras/doseras, på samma sätt som att CBD-olja inte utgör en beredning förens det hälls i te, används i matlagning etc. I sin råa form är CBD-olja inte en beredning.
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-05 kl. 23:54.
Citera
2025-11-05, 23:42
Medlem
Mjälls avatar
Några synpunkter

1. Du behöver inte stödja gängkriminalitet för att bli bäng.

2. CBD-produkter har typ inga effekter förutom att kanske göra användaren positiv för THC genom spårmängder av THC. Vilka är "alla andra fördelar som cannabis har, förutom möjligtvis "högheten" då"? Weed är en drog som är till för att bli bäng. CBD existerar på marknaden för att hypea upp cannabis och göra det rumsrent, inte för att det finns någon poäng med att använda det. God evidens saknas för samtliga påstådda hälsoeffekter. Givetvis kan hampa också användas som råmaterial för textilier, som mat osv, men det är uppenbarligen inte vad som diskuteras här. Har du åkt dit på narkotikabrott för placebo?

3. Du började rota efter ett munstycke till en alkoholmätare eller något för att minska användningen av plast (???) och såg därmed suspekt ut.

4. Du berättade helt i onödan att du tidigare använt narkotika.

Håller med dig om det absurda i nolltolerans mot THC i blodet vid bilkörning, om det är det saken handlar om (orkar inte läsa allt du skrivit).
Senast redigerad av Mjäll 2025-11-05 kl. 23:47.
Citera
2025-11-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej du är helt körd. Att överklaga är verkligen bara slöseri på tid. Så här ser Sverige ut idag och inget kommer förändras.

Och du skötte ju kontakten med Polisen på värsta tänkbara sätt. Du skulle ha klarat dig utan problem om du bara skulle ha hållt käften stängd och följt deras instruktioner utan att försöka vara smart. Inget att vara stolt över precis.

Han skötte det rätt kasst ja eftersom han gav ifrån sig mer information än han var tvungen till.
Du har dock ett allvarligt fel i ditt resonemang.

Han hade kanske varit helt körd ändå. Varför? För att svensk polis återigen har kopierat amerikanskt tillvägagångssätt, denna gång med nykterhetsprov där man iakttar ögats muskler på nära håll och letar efter ojämna rörelser och ryckningar. Problemet med denna övning är två, det första är att mängder av människor misslyckas den utan att över huvud taget vara påverkade. Det andra är polis godtyckligt kan hävda att testet misslyckats, och på så sätt provocera fram ett urinprov.

Med trötthet och användande av droger tidigare i livet och ev. andra ögonproblem hade han kanske misslyckats testet ändå. Kanske valde poliskvinnan att påstå att han misslyckats trots att han inte gjorde det, antingen för hur han betedde sig, men kanske också pga vad hon såg i sitt system. Eller för att de befinner sig ute i ingenstans bland raggare och bönder och inte hade något bättre för sig. Så klart man släpar den trötte föraren till stationen och försöker fiska efter någon att lagföra. Bra för statistiken och allt fungerar i domstol även fast inget brott begåtts.
Citera
2025-11-06, 00:04
Medlem
Citat:
Exakt. Man får och känner noll "effekt", alltså "head-high", av CBD. Jag kan ändå uppleva en "body-high" av CBD, alltså en slags effekt från cannabisens alla andra minst 112 cannabinoider utöver THC:n, som inte påverkar huvudet eller gör en "hög". De senaste tre åren har jag varit mer än nöjd att enbart bruka CBD och inte vara hög, det har fungerat och passat mig väl. Kan inte förneka att jag saknat THC "högheten" och vanligt weed ibland, men jag kan vänta. Förr eller senare kommer det avkriminaliseras här också, om intet annat har får jag väl åka utomlands och röka på, Tyskland är ju nära till hands nu.

Men du och "ni" här på flashback måste verkligen tro mig. De senaste åren har jag INTE brukat några som helst produkter med koncentrationer av THC överstigande 0,2 %. Jag vinner inget av att sitta och ljuga för er, eller för mig själv. Det finns som sagt kvitton över beställningar och utdrag över transaktioner som tillsammans kan styrka att inte ett öre gått till svarta marknader eller syntetiska THC-cannabinoider.

Ärligt talat har CBD fungerat så bra för mig så att om cannabis (med THC) skulle avkriminaliseras eller legaliseras så skulle jag inte skifta över till ett dagligt bruk med THC, utan jag hade fortsatt bruka CBD/"industrihampa" i veckorna, och THC till helger och "special occasions", så som de flesta alkoholkonsumenter använder sin "drug of choice" idag. Detta har jag tänkt flera gånger de senaste åren, på så sätt hade kanske "magin" med THC kunnat behållas också, och inte förloras i en ständigt upprätthållen tolerans mot ruset. Jag hade inte heller klarat jobbet jag haft de senaste åren som renodlad THC-användare, det har varit allt för många närkontakter med rådjur, älgar, vildsvin, m.m, körning i nysnö och ständiga nätter i tjänst för att fungera. Yrket kräver en hög grad precision också på olika sätt. Jag hade smällt eller kört i diket, försovit mig eller missat massor och fått sparken, 100 %. I nuläget har jag efter tre år inte krockat med något eller varit med om några incidenter som helt immobiliserat mig i "fält" så jag behövt assistans, har kört fast i snö och haft punkteringar, som mest.

Man känner inte ens ett body high av CBD nada, du har nog rökt något du trott varit enbart CBD men som innehållit thc annars hade det inte varit positivt på både blodprov och urinprov.
Citera
2025-11-06, 00:10
Medlem
hockexs avatar
Tror det är kört, du har i princip erkänt att du begick det "med uppsåt" redan och det är det största problemet.

Lite som att dricka lättöl och blåsa på ett alkoholtest, "ja det kanske finns en risk att jag blåser positivt men det är ju så lite alkohol i det så det hoppas jag inte".

Surt, håller dock med om att den mängden du visade på inte borde spela någon roll öht. Hundra gånger värre att du sömmbrist än den lilla mängden. Men sunt förnuft och logik finns inte, det är paragrafeytteri och svartvitt tunnelseende som gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in