Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Vad är inte fakta här?
TS skriver som en pundare med alldeles för lör mundiarre. Samtidigt har han tillräckligt med THC i kroppen för att åtalas. Vad är fel?
Du kan i Sverige lagligen intaga narkotikaklassade läkemedel och alkoholer. Men du får inte framför fordon med vissa narkotiska preparat som kan påverka din förmåga att köra bil. Likväl får du inte framföra fordon med en för hög halt alkohol.
Sedan måste du ha tillstånd för all industrihampa. Du måste även ha tillstånd att importera läkemedel, som dina "buds" är, då de är beredda.
Ursäktar att jag ordbajsar, men det är faktiskt förlösande att dela med mig av detta äntligen, katarsis. Om du fördjupar dig i vad mitt blodvärde som uppmätts representerar så ser du att jag inte talar bullshit, jag har inte pundat. I RMVs (Rättsmedicinalverkets) egna informationsblad framgår att "missbrukare av THC" kan uppvisa värden om 0,010 mikrogram uppemot tvåveckor efter senaste röksession, mitt värde är två decimaler under detta och då förnekar jag inte till att ha använt CBD samma dag, detta sa jag till och med rakt ut under förhör, att jag tagit 3-4 droppar CBD-olja under tungan samma morgon. Mitt värde är så pass lågt att jag inte ens är med på deras exempelgraf över passiv/sekundär (thc)rökning, se efter själv.
Jag har inte framfört fordon med några preparat på mig, preparaten jag tagit är inte klassade som narkotika. Tillstånd för industrihampa krävs enbart om du är jordbrukare. Vem som helst kan beställa hem vita, lagliga CBD buds i Sverige idag från svenska återförsäljare och få det i sin brevlåda dagen efter, momsbelagt och med Klarna om du så önskar. Budsen och produkterna av industrihampa/CBD importeras i regel ja, från andra EU-länder som är producenter. Så de har passerat många svenska kontroller, Tull m.m. för att slutligen hamna på svensk marknad och hos svenska konsumenter.
Åklagaren frågade mig under rättegången när jag tog upp det här med momsen; "Så du tycker att skatteverket ska kontrollera alla CBD produkter som finns på marknaden", jag svarade "nej, men någon myndighet borde väl ha överinseende eller kontroll över dessa produkter, livsmedelsverket exempelvis". Detta verkade vara ett bra svar på hennes fråga. Tycker inte du själv att det är konstigt då att vem som helst kan klicka hem CBD buds, med uppemot 0,2 % THC, belagda med moms? Finns på flera .se domäner. Det är ju självklart så att våra myndigheter känner till dessa och har OKejat dem, annars skulle de ju inte ligga kvar. CBD buds, trots 0,2 % THC betraktas inte som narkotika, det får det inte, EU-lagstiftning säkerställer att det inte får göras. De ger en inte en narkotisk effekt, 0,2 % är inte tillräckligt mycket - men likt förbannat blir det plötsligt knark när THC påvisas i folks blod. Det är som att försöka bli full på öl med 0,05 % alkohol typ - du hade drunknat innan dess, eller hunnit nyktra till snarare.
edit: Mitt bruk har förmodligen varit så pass regelbundet att det ackumulerats till nivåer höga nog att ge utslag i testerna, eftersom halveringstiden är så pass långsamt, eller något. Hursomhelst så har jag inte brukat narkotika eller varit under aktiv påverkan av någon berusning bakom ratten - det visar faktiskt mitt blodvärde, ironiskt nog (sett ur vetenskapliga glasögon)
edit2: "beredning" skulle inte "ske", i fråga om CBD-buds, förens du rullar de till en spliff eller joint, eller packar det i en pipa. CBD-buds/industrihampa i sin råa form ses inte som en beredning förens det görs rökbart eller på annat vis portioneras/doseras, på samma sätt som att CBD-olja inte utgör en beredning förens det hälls i te, används i matlagning etc. I sin råa form är CBD-olja inte en beredning.