2025-11-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
"Civil olydnad (mot orättvisa) är en pliktskyldighet i ett demokratiskt land" - är någonting som ofta går på repeat i mitt huvud lite. Särskilt nu. Lagar ska inte förtrycka eller skada sina medborgare, de är till för att skydda.

Så är det och det är något många inte förstår. De tror att politiker kommer fixa allt om vi bara röstar "rätt" men när politiken skapar problemen i samhället så måste modia individer ibland sätta sig på tvären och vägra, med risk för sitt eget välmående för att orsaka verklig förändrig. Först när tillräckligt många människor skiter i bristfälliga och felaktiga lagar så kommer politikerna tvingas krypa till korset och erkänna sina misstag, för att de och statsmakren annars förlorar legitimitet.

Det är en kamp mellan de som försöker forma verkligheten utifrån ideologi och de som faktiskt lever i verkligheten. Verkligheten vinner alltid. Det tar bara olika lång tid baserat på hur stort trycket mot ideologin är.

Det finns ett japanskt uttryck som säger att spiken som sticker ut är den som hamras in i brädan.

Men när tillräckligt många spikar sticker ut så ändras formen av brädan, och det är tyvärr det som krävs med dagens lagstiftning.
Citera
2025-11-09, 18:20
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vadå för prejudikat och EU domslut? Detta är Sverige. I Sverige har vi nolltolerans.

Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vadå "sedan prejudikatet"? Specifikt vad pratar du om? Och vilken diskussion?

Högsta Domstolen kom med ett prejudikat 2019, Mål: B 177-19, där de kom fram att EU godkänd CBD-olja med spår av THC anses som narkotika.

EU-domstolen kom med ett avgörande året efter, se Kanavape, där de konstaterar att EU-godkänd CBD-olja med spår av THC, max 0.2% vid tiden för dombeslutet, inte anses som narkotika.

Sveriges krav på THC-fri olja bryter därför mot EU-rätten om fri rörelse av varor.

Sveriges nolltolerans kan därför bryta mot proportionalitetsprincipen, då det krävs särskilda skäl för folkhälsan med vetenskapliga studier som backar upp påståendet för att det ska accepteras på EU-nivå, särskilt nu när produkten inte anses utgöra narkotika.

Blir Sverige fälld i EU-domstolen måste en riktlinje sättas av vad som anses som drograttfylleri med THC. Ett förbud eller låga nivåer måste vara proportionerligt och baserat på objektiva bevis.
Senast redigerad av TongLongLC 2025-11-09 kl. 18:22.
Citera
2025-11-09, 19:23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Högsta Domstolen kom med ett prejudikat 2019, Mål: B 177-19, där de kom fram att EU godkänd CBD-olja med spår av THC anses som narkotika.

EU-domstolen kom med ett avgörande året efter, se Kanavape, där de konstaterar att EU-godkänd CBD-olja med spår av THC, max 0.2% vid tiden för dombeslutet, inte anses som narkotika.

Sveriges krav på THC-fri olja bryter därför mot EU-rätten om fri rörelse av varor.

Sveriges nolltolerans kan därför bryta mot proportionalitetsprincipen, då det krävs särskilda skäl för folkhälsan med vetenskapliga studier som backar upp påståendet för att det ska accepteras på EU-nivå, särskilt nu när produkten inte anses utgöra narkotika.

Blir Sverige fälld i EU-domstolen måste en riktlinje sättas av vad som anses som drograttfylleri med THC. Ett förbud eller låga nivåer måste vara proportionerligt och baserat på objektiva bevis.

Vad har detta med drograttfylleri att göra? De EU länder som har nolltolerans mot alkohol i trafiken hur resonerar du runt det då?
Citera
2025-11-09, 19:35
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vad har detta med drograttfylleri att göra? De EU länder som har nolltolerans mot alkohol i trafiken hur resonerar du runt det då?

Svaret på båda dina frågor är att det bryter mot proportionalitetsprincipen.
Citera
2025-11-10, 00:22
Medlem
FredochFrids avatar
Bumpar skamlöst upp detta då det hamnade i en olycklig skarv, eftersom jag har för avsikt att sätta samman överklagandet till hovrätten under veckan. Är tacksam för alla underbyggda kommentarer/reaktioner (inspel om att klagan är lönlös behövs inte göras). Eventuellt vänder jag mig till "Juridikavdelningen" här på flashback, vore kanske klokt (?). Är intresserad av vad vissa som svarat i tråden anser dock;

Citat:
Under helgen har jag filat på en strategi som bör kunna garantera mig ett prövningstillstånd hos hovrätten:

Jag har ju tidigare babblat om "kvitton för beställningar och utdrag över transaktioner", anledningen att jag inte lade fram detta inför Tingsrättsrättegången var ju att det då skulle framgått att jag beställt hem minst 80 g buds i månaden - har varit rädd att detta skulle innebära ett hårdare straff för mig, ytterligare komplikationer etc.

Men: Tänker att detta kan utgöra fog för en straffskärpning, och utgör även då ett "bevis" i sig på att den polisiära utredningen i mitt fall kanske inte varit "fullständig"(?). Om mitt straff behöver skärpas så kanske hovrätten MÅSTE anta mitt fall (?). Detta skulle i sådana fall bana vägen mot ett överklagande till HD och ett eventuellt prejudikat(?). Jag är redo att slänga mig över taggtråden, som sagt. Jag skiter i om jag skulle riskera dömas för narkotikabrott av normalgraden i detta skede, min framtid är ändå grusad. Kommer hinna passerat 42 nånting innan belastningsregistret är rent igen (dessutom kommer jag ju sannolikt att stannas i tid-och-otid när jag väl fått körkortet tillbaka, som uttryckts av ovanstående, och jag har ingen avsikt att sluta bruka CBD). Så jag har ingenting att förlora.

Vad tycks?

All information jag kan hitta m h a AI-sökmotorer och liknande visar att Tingsrätten själva inte kan skärpa ett straff utifrån information/nya bevis som framkommer i samband med överklagan till högre instans. Hovrätten borde därmed bli tvungna att ta upp mitt fall. Eller har jag missat något?
Citera
2025-11-11, 04:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Svaret på båda dina frågor är att det bryter mot proportionalitetsprincipen.

Ursäkta att jag bryter mig in i debatten emellan er två. Men du blandar ihop äpplen och päron

Vi kan ta alkohol som ett exempel. Du får dricka det, äta det eller doppa en tampong i sprit och köra upp den i rumpan. Sen gå utomhus efteråt, hoppa studsmatta, dansa, knulla och sjunga karaoke. Men om du vill köra bil blir det svårare. Då får du inte ha 0.2 promille eller mer i blodet.

Vill man använda CBD och det ger ett positivt utslag, så kan man möjligtvis överklaga narkotikabrottet genom att hänvisa till EU-domstolen. Men inte trafikbrottet. Det finns ju ett mätvärde som visar att det är för högt enligt svensk lagstiftning. Den lagstiftningen gäller ju oavsett vilken produkt man använder - laglig eller olaglig i EU.

Så även om cannabis nån gång skulle bli lagligt i vårt land, kommer det fortfarande att vara olagligt att köra med det i blodet ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Citera
2025-11-11, 09:11
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ursäkta att jag bryter mig in i debatten emellan er två. Men du blandar ihop äpplen och päron

Vi kan ta alkohol som ett exempel. Du får dricka det, äta det eller doppa en tampong i sprit och köra upp den i rumpan. Sen gå utomhus efteråt, hoppa studsmatta, dansa, knulla och sjunga karaoke. Men om du vill köra bil blir det svårare. Då får du inte ha 0.2 promille eller mer i blodet.

Vill man använda CBD och det ger ett positivt utslag, så kan man möjligtvis överklaga narkotikabrottet genom att hänvisa till EU-domstolen. Men inte trafikbrottet. Det finns ju ett mätvärde som visar att det är för högt enligt svensk lagstiftning. Den lagstiftningen gäller ju oavsett vilken produkt man använder - laglig eller olaglig i EU.

Så även om cannabis nån gång skulle bli lagligt i vårt land, kommer det fortfarande att vara olagligt att köra med det i blodet ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Åsikter och information är alltid välkommen, oavsett part.

Det stämmer att OP kan få ringa bruket avskriviet inom Svensk domstol.
För rattfylleriet måste det däremot tas upp i EU-domstolen, där de får avgöra om nolltoleransen är proportionerligt mot brukarens rättigheter och vetenskaplig forskning.

Ingen dom har i dagsläget lagts, så diskussionen är fortfarande aktuellt.
Senast redigerad av TongLongLC 2025-11-11 kl. 09:15.
Citera
2025-11-11, 14:00
Medlem
Citat:
Varenda krona som inkommit till mig och varenda utlägg jag gjort kan jag presentera och visa utdrag samt kvitton för (visst jag skulle kunna rört mig med kontanter, men har inte gjort några bankomatuttag på åratal, och visst; det kan ha varit kontanter som aldrig passerat mitt bankkonto, men ja). Alla mina beställningar visar att jag beställt CBD produkter, och då finns ju syntetiska THC varianter att tillgå på samma vita marknader helt öppet; Hade mitt uppsåt varit att försöka berusa mig så hade jag ju inte valt CBD-produkter, utan någonting som gör mig hög.

Visst jag hade kunnat fått i mig det genom att vän bjudit mig etc, men detta verkar totalt ointressant för rättsväsendet, dessutom hade detta också i teorin kunna utredas genom exempelvis meddelandeutdrag och min mobils "GPS-positionering", långsökt kanske, hade ju ändå inte gått att säkerställa om jag levt ett "analogt separerat liv vid sidan om".. När jag var i kontakt med polisens förundersökningsgrupp över telefon så diskuterade jag detta; Jag frågade rakt upp och ner om varför jag inte får en husrannsakan, fick då som svar "vi får helt enkelt välja att tro på att du enbart använt CBD, och att det du säger är sant" - ett mycket märkligt svar tycker jag, från en förundersökningsledare, jag skulle ju i teorin kunna ha kilovis med renodlad THC-cannabis hemma. Men det visar ju egentligen att de skiter fullständigt i hur jag fått i mig THC och varifrån det kommer. De bryr sig endast om att jag hade en spårbar minimal förekomst i mitt blod... Så ja, det är kanske totalt irrelevant att hålla på med kvitton och transaktionsutdrag.. men enligt mig så visar jag genom de beställningar jag gjort, att jag inte haft något uppsåt till vare sig narkotikabrott eller drograttfylla..

Du skulle också kunnat blivit bjuden på narkotika.
Citera
2025-11-12, 18:06
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramlosaflaska1
Lugnt, allt jag gjorde var att kopiera och klistra in din trådstart i grok AI och frågade "vad kan jag göra?". Kan rekommendera dig att göra samma sak, det fanns flera argument den kunde ta fram men jag orkade inte göra det. Så det är ett tips.

https://grok.com/c

Hej igen,

Jag sitter och sammanställer alla bilagor till överklagandet. Jag undrar om du Ramlosaflaska1, eller möjligtvis någon annan. Har insikter i eller förståelse för hur Grok söker och lägger fram källor? Jag har letat upp och laddat ned 5/6 ECHR-domar som Grok presenterat. Men i fallet "(Hermes v. Schweiz 1998)", får jag ingen lämplig träff.

Det känns lite vanskligt för mig som icke-jurist att hänvisa till massa ECHR-domar, men det ser ju onekligen mer professionellt, seriöst och "köttigt" ut med källhänvisningar, men ibland tycker jag kopplingarna mellan mitt fall och domfallen är lite väl långsökta - kanske inte spelar någon större roll?

Frågan är kanske om jag själv hellre skulle söka fram "egna" domar ur ECHR-arkiven för att para ihop med de konventionskränkningar jag anser finns i rättprocessen?

(ECHR = European Court of Human Rights)

ps. om någon vänlig själ skulle ha tid/lust/ork att leta efter en "Jämförande tabell blodvärden akut intag vs spårnivå" så tar jag mer än gärna emot tips!
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-12 kl. 18:12.
Citera
2025-11-23, 20:16
Medlem
FredochFrids avatar
Uppdatering:

Överklagandet ska in nu i veckan. Är ganska bra i fas. Har hittat ECHR-domen som gömde sig, samt en jämförande tabell av blodvärden över akut intag vs spårnivå.

Sammanlagt utgör bilagorna ca 400 sidor (bestående bl a av studier över tröskel- och gränsvärden för praktisk motorisk, kognitiv samt juridisk påverkan, CBD-> THC isomisering, tillämpningar i omvärlden och grannländer, prejudikat (hur HDs senaste dom med CBD-olja (B 177-19) utdaterats av Europadomstolens Kanavapedom (C-663/18)) samt över en handfull ECHR-domar som varit prejudicerande i domstolstillämpningar som kränkt EKMR, en hänvisning till regeringsformen beträffande EU-rätt, RMV:s "kontrafaktiska" informationsblad om cannabis (som ursprungligen skulle hållas som bevis mot mig av åklagaren men aldrig gjordes (då mitt värde var så lågt att det inte ens är med på grafen över passiv THC-rökning - kommer nu istället använda denna information/graf som ett argument) och inte minst över 100 sidor bestående av de omdiskuterade utdragen över mina beställningar och bankkontotransaktioner). Det har tagit många många timmar bara att systematisera dessa bilagor, är fortfarande inte helt i mål med detta arbete.

Nu återstår det att se hur väl "min strategi" håller, om det är ett skott rakt i lårbensartären på mig själv - om det bär eller brister.

Be för mig, bröder och systrar. Jag hoppas jag åtminstone kommer kunna åstadkomma en buckla på förtryckets status quo, med och i mitt fall.
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-23 kl. 20:24.
Citera
2025-11-23, 23:02
Medlem
Citat:
Uppdatering:

Överklagandet ska in nu i veckan. Är ganska bra i fas. Har hittat ECHR-domen som gömde sig, samt en jämförande tabell av blodvärden över akut intag vs spårnivå.

Sammanlagt utgör bilagorna ca 400 sidor (bestående bl a av studier över tröskel- och gränsvärden för praktisk motorisk, kognitiv samt juridisk påverkan, CBD-> THC isomisering, tillämpningar i omvärlden och grannländer, prejudikat (hur HDs senaste dom med CBD-olja (B 177-19) utdaterats av Europadomstolens Kanavapedom (C-663/18)) samt över en handfull ECHR-domar som varit prejudicerande i domstolstillämpningar som kränkt EKMR, en hänvisning till regeringsformen beträffande EU-rätt, RMV:s "kontrafaktiska" informationsblad om cannabis (som ursprungligen skulle hållas som bevis mot mig av åklagaren men aldrig gjordes (då mitt värde var så lågt att det inte ens är med på grafen över passiv THC-rökning - kommer nu istället använda denna information/graf som ett argument) och inte minst över 100 sidor bestående av de omdiskuterade utdragen över mina beställningar och bankkontotransaktioner). Det har tagit många många timmar bara att systematisera dessa bilagor, är fortfarande inte helt i mål med detta arbete.

Nu återstår det att se hur väl "min strategi" håller, om det är ett skott rakt i lårbensartären på mig själv - om det bär eller brister.

Be för mig, bröder och systrar. Jag hoppas jag åtminstone kommer kunna åstadkomma en buckla på förtryckets status quo, med och i mitt fall.

Youre doing Gods work my man ALHAMDULILAH.

Önskar dig lycka till!
Citera
2025-12-31, 22:21
Medlem
Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in