2025-11-05, 20:27
Medlem
FredochFrids avatar
Hej Flashback,

Ursäktar om denna trådstart sker på fel ställe och för att den säkert "kränker" flera användare här. Mods får gärna flytta tråden, eller omformulera rubriken. Jag känner ändå att det är relevant att informera och dela med sig. Hatare undanbedes, jag vet att många här ser all bruk av cannabis som "knark". Jag har legat lågt med detta och varit utloggad från flashback m.m., jag har inte vetat vad som eventuellt skulle kunna genomgås, hittas och eventuellt "hållas emot mig" i samband med rättsprocessen..

Sedan ett par år tillbaka har jag uteslutande konsumerat CBD. I form av buds, olja och snus. Anledningarna till att jag inte konsumerar THC längre har varit flera, och bl a berott på mer kontrollerade postgångar, mitt jobb som yrkesförare, och för att gängkriminaliteten urartat, vill inte riskera sponsra några mord. Odlare och säljare jag litat på har försvunnit från svarta marknader.
Jag har i ärlighetens namn upplevt att CBD tillfredsställt mig tillräckligt, världen är ganska deprimerande i det senaste, "vanliga" cannabisrus (på/med THC) har inte hjälpt mig "hantera" - skiten skiner igenom ändå så att säga. Det har känts tryggt med att använda vita marknader, inte behöva hålla på att smussla med bitcoins, etc. Jobbet, som inneburit att jag kör runt 5h+, 6 nätter i veckan är lite smidigare och säkrare utan "efterbängheten" också då reaktionsförmåga och reflexer behöver vara på topp p g a allt vilt som springer runt om nätterna, och som sagt, jag upplever att CBD levererar alla andra fördelar som cannabis gör, förutom möjligtvis ”högheten” då.
Hursomhelst:
I slutet av denna sommar var jag en lördagskväll på väg hem från att ha firat min mor. På grund av nattjobb och dygnsrytm efter detta, hade jag bara fått fyra timmars sömn innan jag behövde vakna och bege mig för att hämta ut en specialbeställd prinsesstårta från ett lokalt konditori som stängde tidigt på vägen. Jag hade noterat att jag var lite rödögd i ena ögat och såg väl allmänt lite risigare ut denna dag.
Dagen och firandet fortlöpte fint. Kring 21-tiden satte jag mig i bilen för att bege mig hem, jag skulle svänga inom närmsta tätorten, 2 mil hemifrån, för att handla och tanka inför arbetsveckan som började söndagskväll, dag därpå.
På riksvägen innan tätorten hamnade jag denna dimmiga och mörka kväll bakom fyra andra bilar som låg i 75 km/h på 90-vägen. Med anledning av dimman så körde jag inte om, jag hade inte bråttom ändå. Två av bilarna var raggarbilar, fulla med folk. Det hade varit två lokala "events" i närområdet denna kväll.

Strax innan tätorten blev samtliga fem bilar med mig som kom på rad invinkade av en polis med sådan där lysande flygfälts-spade. Det var två eller tre polisbilar på plats, det hölls en sådan där riktad trafik- och nykterhetsinsats. Samtliga bilar ombesörjdes efterhand, det verkade som att poliserna på plats hade "en bil var" att hantera. Det var en poliskvinna som hade hand om mig.
Det hela "började" kanske inte så bra för mig. Jag är ganska miljömedveten av mig och visste att jag hade ett sådant där "plaströr"/munstycke man blåser i som poliserna sätter på sina alkomätare, någonstans i förardörrens sidofack från en tidigare kontroll, hade tänkt att jag sparar den för att kolla om det går att använda vid en senare kontroll, för att minska plastförbrukningen.. Så jag satt där i väntan och tände min kupélampa, hittade inte "röret", och släckte, för att sedan tända och leta efter det igen, för att inte hitta det, och släcka.. tillslut kom poliskvinnan fram till mig, jag hade vevat ner, tände lampan igen. Hon frågade hur det var ställt, var jag hade varit och vart jag var på väg.. svarade att jag varit och firat min mor. Hon frågade "är detta verkligen vägen hem (hade sagt var jag bor)", jag bara "ehm ja, detta är den enda rimliga vägen hem", vilket det var. Hon frågade om min bil, vilken färg den har. Jag sade, som du ser är den orange (står brun i trafikverkets register), men hon menade att den skulle vara röd... Hon frågade om jag var nervös, jag sa att jag inte var det. Då frågade hon mig om narkotika, jag sa, "nej inte på flera år".
Emellan dessa frågor hade hon bett mig om mitt körkort, gått iväg för att komma tillbaka. Hon gjorde en slagning i en handdator och tittade upp lite misstänksamt, upplevde jag. Så efter jag svarat på "inte på flera år" så frågade hon "jaha, vad var det då då?", då sa jag cannabis.. jag upplevde ju, visste ju, att jag inte hade någonting att dölja nu (trodde jag), så jag kände mig ändå ganska trygg, fortfarande. Jag var trött, inte påverkad, och jag hade berättat inledningsvis för poliskvinnan att jag bara sovit 4h. Jag ville vara ärlig för jag vet inte vilka eventuella "misstankeregister" poliskvinnan har tillgång till i sin handenhet, jag är tidigare helt ostraffad med rena kör- och belastningsregister m.m., men saker och ting kan ha "snappats" upp av mitt tidigare (THC-haltiga) cannabisbruk, eventuella beslag exempelvis. Jag inser att denna ärlighet och öppenhet var jävligt korkat av mig i efterhand, så please spare me..
Övriga bilar som jag vinkades in med hade kring detta skede släppts iväg. Poliskvinnan gick iväg för att konversera med sina kollegor, hon kom tillbaka och bad mig om mina bilnycklar för att jag inte "skulle köra iväg".. jag bara ehm, ok om du känner att du måste ta dem och om det gör dig tryggare, så visst varsågod, och lämnade över dem. Under tiden kom en manlig kollega och ställde sig vid mig.

Poliskvinnan kom tillbaka och sade att hon ville göra ett nykterhetstest på mig mig, trots att jag redan gjort ett alkotest, där hon förövrigt anmärkt på att ”jösses vad du blåser länge, det var det längsta jag sett”, jag bara ”ehm ok, jag trodde man skulle blåsa tills det klickar”, så började bli lite uppskakad av hennes ihärdighet redan. Först skulle jag placera pekfingret på min nästa, några gånger. Därefter skulle jag göra "ögontestet", jag skulle följa poliskvinnans finger fram och tillbaka, medans hon lös in i mina ögon med ficklampa. Upplevde att detta pågick oändligt, kände att stressen börjat komma, och att mina ögon ryckte lite, men jag försökte bäst jag kunde. Men det värsta var (fick senare veta att det var på detta ögontest jag "föll") jag fick, två gånger, under ögontestet direkt ögonkontakt med poliskvinnan, jag kunde helt enkelt inte motstå, hon hade så stora vackra ögon som intresserat följde allt jag gjorde. Jag upplevde hela situationen, från första stund med poliskvinnan, som lite "flörtig", vi båda var "glada" och lite "hurtiga" liksom.. förlåt mig om jag låter som ett jävla äckel, men det var så jag upplevde det då. Jag kunde liksom inte dölja någonting för denna kvinna, det var som att hon såg igenom mig, därför jag sa mer än vad jag borde.. Efter ögontestet så gick det en liten stund tills hon bad mig följa in till station och lämna tester och för vidare förhör.. jag fick lämna min bil där på plats, och åka med i polisbussen.

Ett förhör och formalia följde, jag sade att jag helst inte lämnar urinprov yada-yada, att jag har blyg-blåsa etc, men gick med på det eventuellt då de fortsatte insistera och jag ville göra hela processen kort, och för att verkligen visa att jag kände att jag inte hade någonting att dölja. Det var inga problem att pissa, jag vet att jag borde låtit den första "skvätten" åka ner i toan, men allt hamnade i koppen ändå. Jag visste ju att jag bara intagit CBD, men jag har ju läst att det kan påvisa THC, tänkte att det får bära eller brista ändå, hursomhelst kan jag styrka att jag bara brukat lagliga CBD produkter. Jag gick med på ett blodprov också, två sjuksköterskor kom, skakade hand med den som tog mitt blod, allt var trevligt och odramatiskt.

Strax därpå kom poliskvinnan in med resultatet från urinprovet.. och ja, det var positivt.. så då visste jag att det var kört för kvällen och att jag satt i skiten framöver, de skulle inte låta mig köra hem själv i min bil.. Efter ett tag släpptes jag ut genom garaget, samma väg jag kom in. Och lämnades i natten, med "Tillgänglighetsdelgivning" och ”beslut om omhändertagande av körkort m.m” i näven.. Ringde stackars morsan och syrran på besök som kom och hämtade mig i stan, sov inte en blund sen den natten.

Jag bor själv, isolerad ute i skogen med över två mil till polisstationen, kan vara värt att tillägga för ytterligare kontext. (Är totalt beroende av min bil och körkort, både privat och för att kunna jobba).
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-05 kl. 20:55.
Citera
2025-11-05, 20:28
Medlem
FredochFrids avatar
Ursäktar den långa utläggningen i trådstarten so far, men ville bara ge läsare en bild av "ingripandet" och av "mig". (Undanhåller vissa detaljer för att i möjligaste mån skydda min identitet, men allt blir kanske publikt tids nog, beroende på hur allt utvecklar sig härnäst.)

Från ingripandet till "idag" har det gått ca 2 månader. Jag var de första veckorna i daglig kontakt med Transporstyrelsen, Polisens lokala avdelning för snabbare lagföring (som drev förundersökningen), arbetsgivare och kollegor, nära och kära m.m. Yttranden skrevs och lämnades här och där, jag förklarade och försökte underlätta för alla så gott jag kunde, hoppades ständigt in i det sista att försök till dispenser för att få köra så jag kunde försätta arbeta skulle bära frukt, men nej. Eventuellt så damp ett beslut om återkallande av körkort med spärrtid om 12 månader ned. Varit i nära kontinuerligt kontakt med HR på jobbet, jobbade ju som yrkesförare om nätterna, hade jobb inplanerat men de har haft förståelse över situationen trots allt, så det har inte varit så jobbigt – beroende på utfallet så är jag välkommen åter för mer jobb, de vet ju att jag är en säker och kompetent förare och har haft ”liknande situationer” i företaget förut. Men ja. Jag kunde inte ge dem några uppmuntrande besked, dessvärre.

Inför rättegång/huvudförhandling försökte jag få en försvarare, hade fått höra att alla har rätt till en sådan. Men jag nekades offentlig försvarare, först i tingsrätt och sedan i hovrätten som man överklagar till i fråga om det. ”Brotten ansågs så milda”. Så ja. Rättegången kom. Kände att jag egentligen hade bevis jag hade kunnat lägga fram, men hade behövt juridisk assistans för att kunna förbereda mitt försvar på ett tillräckligt och korrekt sätt: i form av kvitton över beställningar som hade gått att korsreferera med mina transaktionsutdrag för att exakt kunna se vilka produkter jag inhandlat och konsumerat - att dessa varit inriktade på CBD, inte THC – inga svarta marknader i rullorna; Samt min mor och systrar som erbjudit sig intyga att jag inte var påverkad när jag körde ifrån dem den kvällen om jag eventuellt hade kunnat tillkalla dem som "vittnen; Jag har även hittat flera studier som visar när berusning från THC är mätbar och "varifrån"/vilket värde där berusning signifikant uppstår;
Tyskland har ju nyligen legaliserat och i samband med det etablerat att vid 3,5 ng/ml så motsvarar THCn i blodet en berusning/nedsatthet/försämring om 0,2 promille alkohol (samma gräns för alkohol-rattfylla vi har i Sverige). I de flesta amerikanska stater så är gränsen för drograttfylla värden om vanligen mellan 3,5-5,0 ng/ml. Till och med i våra grannländer Norge och Danmark, som liksom vi har en uttalad "nolltolerans mot droger i trafiken", finns gränsvärden i praktiken på när körkortet ryker av THC i blodet vid 1,3 ng/ml, respektive 2,86 ng/ml. Mitt värde var (omvandlat och något fingerat, av anonymitetsskäl) 0,82 ng/ml (=0,00082 mikrogram eller "µg"/ml. Gränsen för när ens THC ska vara mätbart utan att riskera ge falska positiv går vid 0,0003 µg/ml (om jag förstått rätt). Så jag var alltså inte långt över gränsen för att ens kunna vara mätbar. Jag har även hittat studier som visat att någon som rökt vanlig THC-cannabis har värden uppemot 70-100 ng/ml inom de fyra timmar från rökning som ett THC-rus i praktiken och i allmänhet anses vara. Så ja..
Ursäktar om detta är ostrukturerat/oläsbart, men allt bara väller ur mig just nu. Beroende på hur denna tråd mottas så kanske jag tar bort den, och omformulerar i ett senare skede. Fick nu i dagarna hursomhelst domen efter Tingsrättens huvudförhandling. De dömer mig, enligt åtal, för uppsåt till ringa narkotikabrott och drograttfylleri. Domen är formulerad som att jag varit oförsiktig, inte läst på tillräckligt om de aktuella produkterna, att jag borde förstått att THCn i CBD-oljan kunde sätta sig kroppen. Man hänvisar till vad jag sagt under polisförhöret vid frågan om "Vad kommer testerna visa?" jag hade då svarat "Negativt, förhoppningsvis, men jag har läst att det finns en liten-liten chans att produkterna kan ge utslag för THC, men jag tror inte och hoppas inte detta." Dom menar att detta uttalande visar att jag var medveten om risken, och därmed begått ett narkotikabrott och drograttfylla, med uppsåt...

Nu väntar överklagande till hovrätten.. Borde inte åklagarens och domarens referat/citat av mitt uttalande under polisförhöret strida mot "omedelbarhetsprincipen"? Utöver detta innehåller domen ett par skriv- och syftningsfel jag kommer anmärka på. Men framförallt kommer jag trycka på bevisningen jag anser mig ha, som jag inte kunde lägga fram i tid för eller under huvudförhandlingen (beställningar/kvitton & transaktioner, mina anhörigas "vittnesmål", samt studierna över THC-berusning och blodvärden). Jag tolkar det som att det finns utrymme för mer "teoretiska överläggningar", alltså att diskutera blodvärden/vetenskap och studier/ lagtillämpning och sådär i andra länder, hos hovrätten, i och med att det finns frågor som har med den "vidare rättstillämpningen" att göra i deras överklagandeblankett, detta bör ju ha med ärenden som kan ge "eventuella prejudikat" att göra? I Tingsrätten fick jag knappa 30 minuter för hela min huvudförhandling, där den mesta tiden gick till olika praxis och formalia, jag anser inte att jag gavs utrymme eller möjlighet att komma till tal tillräckligt, hade förberett många punkter i mitt försvar av mig själv.

Men inser att fråga om prövningstillstånd är svår, det är inte lätt att få(?). Allt skulle ju kännas desto mer nesligt att nu nekas prövningstillstånd av samma domstol som i ett tidigare process-skede nekat mig försvarare... Alla är ju uppenbart inte lika inför lagen, det har med tillgång till kapital att göra.. jag är övertygad om att en professionell jurist hade kunnat fria mig men flera advokatfirmor jag var i kontakt med ville inte ens ta i mig då jag inte tillförordnats en offentlig försvarare, de övriga firmorna ville ha (halva beloppet) runt 5000 kr i förskott, och ingen lät särskilt engagerad eller kunnig i sakfrågan med CBD/THC och blodvärden etc, så jag fick försvara mig själv, och ja..

Ursäktar om detta var en oläslig textvägg. Jag ville dela med mig av min erfarenhet och situation i alla fall. Jag ”uppskattar” själv att läsa sådant här, bidrar till att hålla sig informerad och uppdaterad om nuläget, om intet annat.. Jag har tidigare reagerat starkt när man läst olika nyhetsartiklar om folk som åker dit i tid och otid för förekomster i deras blod, när de i själva verket inte ”betett sig” (illa). Jag har inte skadat någon med mina bruk (vare sig av THC, tidigare) eller CBD. Jag är tidigare odömd, och har helt rena register (oklart hur ”misstankeregistret” sett ut, dock..). Jag upplever lagstiftningen som både verklighets- och vetenskapsfrånvänd. Hela processen har känts godtycklig, och stuprörsartad. Det känns som jag döms för brott jag känner mig totalt och komplett oskyldig till, det är en orättvisa och ett förtryck – Man ska inte kunna fällas för narkotikabrott utan att ha beblandat sig med narkotika, och man ska inte kunna fällas för drograttfylleri när man rent objektivt och rent vetenskapligt inte kört påverkad i praktiken. Det känns också helt fuckt up att man tar medborgares blod och förgasar det, i jakt på substanser som annars inte avyttrar sig, sedan skickar faktura på 2 600, ville ju bara visa mig samarbetsvillig och välvillig. Minsta lilla förekomst borde inte vara att likställa med påverkan, med automatisk spärrtid på körkort i 12 månader som följd. I Sverige 2025. Lilla landet lagom. Du gamla, du ”fria”.
Sedan ingripandet har mitt liv stått stilla, jag har inte kunnat försätta jobba då jag behövde körkortet i tjänsten. Bor ensam och ödsligt så har fått proviantera och handlar ca var 10e dag i samband med besök från mor och systrar och liknande. Känner mig redan nu helt bränd på arbetsmarknaden. Har tidigare jobbat, ironiskt nog, med brottsbekämpning i en typ av miljöbrott för en statlig myndighet, och var på väg tillbaka till branschen i fråga jag har examen i. Hade gått vidare som en av tre, av ca 60 sökanden för en tjänst – fick lämna återbud där när jag berättade om situationen då körkort är ett krav. Allt är rökt, kört och lagt på is. Energin är dränerad och det mentala måendet i botten. Känns som att det finns tre vägar härifrån; Hoppas på ett friande i hovrätten; ett liv som aktivist om jag fälls även där; eller självmord – för vad fan är det för mening att leva i ett samhälle och värld där något sådant här kan hända, en blixt från klar himmel, vi ska ju förställa ett av världens mest utvecklade länder. På något sätt känns det sistnämnda som det mest realistiska alternativet. Men en del av mig hoppas att jag tillåts driva detta till HD och få igenom ett prejudikat – känns som ett bra ”upplägg”, hela detta ”ärende”, men känner mig ”svag” och ensam i detta , och så-så dränerad. Min ”akademiska karriär” där jobben finns på myndigheter och offentliga förvaltningar är nog helt kört inom oöverskådlig framtid – så kom gärna med tips och råd på den fortsatta processen, om du eller någon orkat ta sig igenom denna wot. Tack för mig nu så länge.
Senast redigerad av FredochFrid 2025-11-05 kl. 20:51.
Citera
2025-11-05, 21:15
Medlem
StudiumValors avatar
kan du förklara frågeställningen på två rader.
Kunde polisen se THC-metaboliter i blodet?
Alla produkter är ju inte rena
Citera
2025-11-05, 21:15
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Herre Jösses! Vad är det för jäkla trådstart?!

Citat:
Hej Bullen!

Jag blev stoppad och dömd för ringa narkotikabrott+rattfylla trots att jag bara brukat laglig CBD och inte varit påverkad - överhuvudtaget! Hur är det möjligt och vad kan jag göra nu?!

Vore kanske lite mer sansat? Om du vill få folk att svara överhuvudtaget...
Citera
2025-11-05, 21:16
Avstängd
StoreSvartes avatar
Nej du är helt körd. Att överklaga är verkligen bara slöseri på tid. Så här ser Sverige ut idag och inget kommer förändras.

Och du skötte ju kontakten med Polisen på värsta tänkbara sätt. Du skulle ha klarat dig utan problem om du bara skulle ha hållt käften stängd och följt deras instruktioner utan att försöka vara smart. Inget att vara stolt över precis.

Citera
2025-11-05, 21:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
Ursäktar den långa utläggningen i trådstarten so far, men ville bara ge läsare en bild av "ingripandet" och av "mig". (Undanhåller vissa detaljer för att i möjligaste mån skydda min identitet, men allt blir kanske publikt tids nog, beroende på hur allt utvecklar sig härnäst.)

Från ingripandet till "idag" har det gått ca 2 månader. Jag var de första veckorna i daglig kontakt med Transporstyrelsen, Polisens lokala avdelning för snabbare lagföring (som drev förundersökningen), arbetsgivare och kollegor, nära och kära m.m. Yttranden skrevs och lämnades här och där, jag förklarade och försökte underlätta för alla så gott jag kunde, hoppades ständigt in i det sista att försök till dispenser för att få köra så jag kunde försätta arbeta skulle bära frukt, men nej. Eventuellt så damp ett beslut om återkallande av körkort med spärrtid om 12 månader ned. Varit i nära kontinuerligt kontakt med HR på jobbet, jobbade ju som yrkesförare om nätterna, hade jobb inplanerat men de har haft förståelse över situationen trots allt, så det har inte varit så jobbigt – beroende på utfallet så är jag välkommen åter för mer jobb, de vet ju att jag är en säker och kompetent förare och har haft ”liknande situationer” i företaget förut. Men ja. Jag kunde inte ge dem några uppmuntrande besked, dessvärre.

Inför rättegång/huvudförhandling försökte jag få en försvarare, hade fått höra att alla har rätt till en sådan. Men jag nekades offentlig försvarare, först i tingsrätt och sedan i hovrätten som man överklagar till i fråga om det. ”Brotten ansågs så milda”. Så ja. Rättegången kom. Kände att jag egentligen hade bevis jag hade kunnat lägga fram, men hade behövt juridisk assistans för att kunna förbereda mitt försvar på ett tillräckligt och korrekt sätt: i form av kvitton över beställningar som hade gått att korsreferera med mina transaktionsutdrag för att exakt kunna se vilka produkter jag inhandlat och konsumerat - att dessa varit inriktade på CBD, inte THC – inga svarta marknader i rullorna; Samt min mor och systrar som erbjudit sig intyga att jag inte var påverkad när jag körde ifrån dem den kvällen om jag eventuellt hade kunnat tillkalla dem som "vittnen; Jag har även hittat flera studier som visar när berusning från THC är mätbar och "varifrån"/vilket värde där berusning signifikant uppstår;
Tyskland har ju nyligen legaliserat och i samband med det etablerat att vid 3,5 ng/ml så motsvarar THCn i blodet en berusning/nedsatthet/försämring om 0,2 promille alkohol (samma gräns för alkohol-rattfylla vi har i Sverige). I de flesta amerikanska stater så är gränsen för drograttfylla värden om vanligen mellan 3,5-5,0 ng/ml. Till och med i våra grannländer Norge och Danmark, som liksom vi har en uttalad "nolltolerans mot droger i trafiken", finns gränsvärden i praktiken på när körkortet ryker av THC i blodet vid 1,3 ng/ml, respektive 2,86 ng/ml. Mitt värde var (omvandlat och något fingerat, av anonymitetsskäl) 0,82 ng/ml (=0,00082 mikrogram eller "µg"/ml. Gränsen för när ens THC ska vara mätbart utan att riskera ge falska positiv går vid 0,0003 µg/ml (om jag förstått rätt). Så jag var alltså inte långt över gränsen för att ens kunna vara mätbar. Jag har även hittat studier som visat att någon som rökt vanlig THC-cannabis har värden uppemot 70-100 ng/ml inom de fyra timmar från rökning som ett THC-rus i praktiken och i allmänhet anses vara. Så ja..
Ursäktar om detta är ostrukturerat/oläsbart, men allt bara väller ur mig just nu. Beroende på hur denna tråd mottas så kanske jag tar bort den, och omformulerar i ett senare skede. Fick nu i dagarna hursomhelst domen efter Tingsrättens huvudförhandling. De dömer mig, enligt åtal, för uppsåt till ringa narkotikabrott och drograttfylleri. Domen är formulerad som att jag varit oförsiktig, inte läst på tillräckligt om de aktuella produkterna, att jag borde förstått att THCn i CBD-oljan kunde sätta sig kroppen. Man hänvisar till vad jag sagt under polisförhöret vid frågan om "Vad kommer testerna visa?" jag hade då svarat "Negativt, förhoppningsvis, men jag har läst att det finns en liten-liten chans att produkterna kan ge utslag för THC, men jag tror inte och hoppas inte detta." Dom menar att detta uttalande visar att jag var medveten om risken, och därmed begått ett narkotikabrott och drograttfylla, med uppsåt...

Nu väntar överklagande till hovrätten.. Borde inte åklagarens och domarens referat/citat av mitt uttalande under polisförhöret strida mot "omedelbarhetsprincipen"? Utöver detta innehåller domen ett par skriv- och syftningsfel jag kommer anmärka på. Men framförallt kommer jag trycka på bevisningen jag anser mig ha, som jag inte kunde lägga fram i tid för eller under huvudförhandlingen (beställningar/kvitton & transaktioner, mina anhörigas "vittnesmål", samt studierna över THC-berusning och blodvärden). Jag tolkar det som att det finns utrymme för mer "teoretiska överläggningar", alltså att diskutera blodvärden/vetenskap och studier/ lagtillämpning och sådär i andra länder, hos hovrätten, i och med att det finns frågor som har med den "vidare rättstillämpningen" att göra i deras överklagandeblankett, detta bör ju ha med ärenden som kan ge "eventuella prejudikat" att göra? I Tingsrätten fick jag knappa 30 minuter för hela min huvudförhandling, där den mesta tiden gick till olika praxis och formalia, jag anser inte att jag gavs utrymme eller möjlighet att komma till tal tillräckligt, hade förberett många punkter i mitt försvar av mig själv.

Men inser att fråga om prövningstillstånd är svår, det är inte lätt att få(?). Allt skulle ju kännas desto mer nesligt att nu nekas prövningstillstånd av samma domstol som i ett tidigare process-skede nekat mig försvarare... Alla är ju uppenbart inte lika inför lagen, det har med tillgång till kapital att göra.. jag är övertygad om att en professionell jurist hade kunnat fria mig men flera advokatfirmor jag var i kontakt med ville inte ens ta i mig då jag inte tillförordnats en offentlig försvarare, de övriga firmorna ville ha (halva beloppet) runt 5000 kr i förskott, och ingen lät särskilt engagerad eller kunnig i sakfrågan med CBD/THC och blodvärden etc, så jag fick försvara mig själv, och ja..

Ursäktar om detta var en oläslig textvägg. Jag ville dela med mig av min erfarenhet och situation i alla fall. Jag ”uppskattar” själv att läsa sådant här, bidrar till att hålla sig informerad och uppdaterad om nuläget, om intet annat.. Jag har tidigare reagerat starkt när man läst olika nyhetsartiklar om folk som åker dit i tid och otid för förekomster i deras blod, när de i själva verket inte ”betett sig” (illa). Jag har inte skadat någon med mina bruk (vare sig av THC, tidigare) eller CBD. Jag är tidigare odömd, och har helt rena register (oklart hur ”misstankeregistret” sett ut, dock..). Jag upplever lagstiftningen som både verklighets- och vetenskapsfrånvänd. Hela processen har känts godtycklig, och stuprörsartad. Det känns som jag döms för brott jag känner mig totalt och komplett oskyldig till, det är en orättvisa och ett förtryck – Man ska inte kunna fällas för narkotikabrott utan att ha beblandat sig med narkotika, och man ska inte kunna fällas för drograttfylleri när man rent objektivt och rent vetenskapligt inte kört påverkad i praktiken. Det känns också helt fuckt up att man tar medborgares blod och förgasar det, i jakt på substanser som annars inte avyttrar sig, sedan skickar faktura på 2 600, ville ju bara visa mig samarbetsvillig och välvillig. Minsta lilla förekomst borde inte vara att likställa med påverkan, med automatisk spärrtid på körkort i 12 månader som följd. I Sverige 2025. Lilla landet lagom. Du gamla, du ”fria”.
Sedan ingripandet har mitt liv stått stilla, jag har inte kunnat försätta jobba då jag behövde körkortet i tjänsten. Bor ensam och ödsligt så har fått proviantera och handlar ca var 10e dag i samband med besök från mor och systrar och liknande. Känner mig redan nu helt bränd på arbetsmarknaden. Har tidigare jobbat, ironiskt nog, med brottsbekämpning i en typ av miljöbrott för en statlig myndighet, och var på väg tillbaka till branschen i fråga jag har examen i. Hade gått vidare som en av tre, av ca 60 sökanden för en tjänst – fick lämna återbud där när jag berättade om situationen då körkort är ett krav. Allt är rökt, kört och lagt på is. Energin är dränerad och det mentala måendet i botten. Känns som att det finns tre vägar härifrån; Hoppas på ett friande i hovrätten; ett liv som aktivist om jag fälls även där; eller självmord – för vad fan är det för mening att leva i ett samhälle och värld där något sådant här kan hända, en blixt från klar himmel, vi ska ju förställa ett av världens mest utvecklade länder. På något sätt känns det sistnämnda som det mest realistiska alternativet. Men en del av mig hoppas att jag tillåts driva detta till HD och få igenom ett prejudikat – känns som ett bra ”upplägg”, hela detta ”ärende”, men känner mig ”svag” och ensam i detta , och så-så dränerad. Min ”akademiska karriär” där jobben finns på myndigheter och offentliga förvaltningar är nog helt kört inom oöverskådlig framtid – så kom gärna med tips och råd på den fortsatta processen, om du eller någon orkat ta sig igenom denna wot. Tack för mig nu så länge.

Fy fan. Ja det förekommer sådana här brutala orättvisor även i Sverige, som typ är det bästa landet i världen. Folk har ingen insikt i det, förrän det händer dom själva. Problemet ligger i att personer i maktposition är tillåtna att använda sina subjektiva tyckanden för att förstöra folks liv, utan att de varesig är fakta eller sanningar.
Citera
2025-11-05, 21:31
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Stå för dina handlingar
Att gnälla om hjälp är för mig patetiskt

Men nu har jag inte läst mer är 20 rader.

Jag förnekar inte att jag brukat cannabis, men jag förnekar att jag använt narkotikaklassad cannabis. Alla produkter jag använt kommer från vita marknader, jag har betalat moms, beställt med Klarna m.m.

Ursäktar om det uppfattas som gnäll.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
kan du förklara frågeställningen på två rader.
Kunde polisen se THC-metaboliter i blodet?
Alla produkter är ju inte rena

Det är inte riktigt en frågeställning, jag delar med mig av min erfarenhet av narkotikalagstiftningen.

Polisen, eller Rättsmedicinalverket rättare sagt, kunde se metaboliter i blodet, ja. Vissa av produkterna jag beställt har innehållit 0,2 % THC (d.v.s. de är klassade som legal industrihampa, inte narkotika.) Jag trodde i ärlighetens namn inte att att så ringa mängder THC kunde lagras i kroppen, och det var ju knappt att de gjorde det med 0,00082 mikrogram per ml.

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Herre Jösses! Vad är det för jäkla trådstart?!

Vore kanske lite mer sansat? Om du vill få folk att svara överhuvudtaget...

Jag beklagar.. men tackar ödmjukt för svar ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej du är helt körd. Att överklaga är verkligen bara slöseri på tid. Så här ser Sverige ut idag och inget kommer förändras.

Och du skötte ju kontakten med Polisen på värsta tänkbara sätt. Du skulle ha klarat dig utan problem om du bara skulle ha hållt käften stängd och följt deras instruktioner utan att försöka vara smart. Inget att vara stolt över precis.

Jag måste ju överklaga, det är gratis, jag har ju ändå ingenting annat längre. Det måste förändras förr eller senare, vi är ju ett särfall som det är. Vår lagstiftning och rättstillämpning är ju efterbliven, helt frikopplad från vetenskap och förnuft. Prejudikat och lagändringar kan bara uppstå genom att folk driver rättsfall till Högsta Domstolen, eller genom politiska beslut. Men våra politiker är ju för lama/fega för att ens lyfta i denna fråga, som på många sätt i grunder plågar vårt samhälle och medborgarna i det.

Håller med om att jag skötte kontakterna med polisen som en jävla idiot. Men jag kände mig trygg, och fri, efter att ha smusslat i flera år. Jag är inte stolt, alls. Men jag känner att det är en orättvisa, hela processen, från misstanke till åtal till dom. Jag är en skötsam medborgare, som vill fortsätta bidra och betala skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Är det narkotikapolitik vi skall diskutera eller hur en drogartist skall få ett arbete?

Jag är ingen artist diskutera vad du vill. Jag lade det i "narkotikapolitik" för hela min situation bottnar i grunden i det.
Citera
2025-11-05, 21:35
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Läskigt. Vad tänker du nu i efterhand?
Citera
2025-11-05, 21:48
Medlem
Citat:
Jag förnekar inte att jag brukat cannabis, men jag förnekar att jag använt narkotikaklassad cannabis. Alla produkter jag använt kommer från vita marknader, jag har betalat moms, beställt med Klarna m.m.

Ursäktar om det uppfattas som gnäll.

Det är inte riktigt en frågeställning, jag delar med mig av min erfarenhet av narkotikalagstiftningen.

Polisen, eller Rättsmedicinalverket rättare sagt, kunde se metaboliter i blodet, ja. Vissa av produkterna jag beställt har innehållit 0,2 % THC (d.v.s. de är klassade som legal industrihampa, inte narkotika.) Jag trodde i ärlighetens namn inte att att så ringa mängder THC kunde lagras i kroppen, och det var ju knappt att de gjorde det med 0,00082 mikrogram per ml.

Jag beklagar.. men tackar ödmjukt för svar ändå.

Jag måste ju överklaga, det är gratis, jag har ju ändå ingenting annat längre. Det måste förändras förr eller senare, vi är ju ett särfall som det är. Vår lagstiftning och rättstillämpning är ju efterbliven, helt frikopplad från vetenskap och förnuft. Prejudikat och lagändringar kan bara uppstå genom att folk driver rättsfall till Högsta Domstolen, eller genom politiska beslut. Men våra politiker är ju för lama/fega för att ens lyfta i denna fråga, som på många sätt i grunder plågar vårt samhälle och medborgarna i det.

Håller med om att jag skötte kontakterna med polisen som en jävla idiot. Men jag kände mig trygg, och fri, efter att ha smusslat i flera år. Jag är inte stolt, alls. Men jag känner att det är en orättvisa, hela processen, från misstanke till åtal till dom. Jag är en skötsam medborgare, som vill fortsätta bidra och betala skatt.

Jag är ingen artist diskutera vad du vill. Jag lade det i "narkotikapolitik" för hela min situation bottnar i grunden i det.

Skriv över din bil på någon annan som ej har ett register och är av samma kön och ålder som du.. Sen börjar du lämna prover(du måste sluta puffa) och sist emn knte minst kör lagligt och försök undvik platser där poliser brukar ha kontroller. Lycka till
Citera
2025-11-05, 21:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jomen då vet vi då att narkotikalagen, som ju är ett instrumet skapat av politiker, tydligen kan fälla dig för detta under dessa förutsättningar.
Det verkar väl vara en bra lag kanske, jag är ingen expert, och den tar ju inte hänsyn till vad du visste innan.
Enligt lagen ansvarar du för att veta vad som är lagligt och vad du stoppar i dig.
För övrigt hoppas jag ju att detta inte innebär svårigheter för dig.
Citera
2025-11-05, 21:58
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Läskigt. Vad tänker du nu i efterhand?

Hoppas att hovrätten tar i ärendet, först och främst. Om de fäller mig då överklagar jag till HD, om jag frias - blir jag glad, och fortsätter med mitt liv. Det sistnämnda känns inte så sannolikt dock, och frågan är om jag får prövningstillstånd hos hovrätten ö.h.t.

Jag kommer nog inte kunna bo kvar här där jag bor nu, om jag nekas prövningstillståndet och tvingas vara utan körkort, kommer nog inte kunna gå runt och bara vänta på körkortet de tolv månaderna. Det finns inga jobb här heller som inte kräver körkort, så skulle få ta något distansjobb, men inga av de ca 12 distansjobb jag sökt de här två månaderna så mycket som återkopplat. Egenföretageri och hantverk har slagit mig, men känner mig inte särskilt kreativ i detta nu.

En del av mig har tänkt, och känner fortsatt, att jag borde sökt politisk asyl :P (ärligt talat, ja) i Tyskland, eller annat land som inte delar samma blinda lagtillämpning som vi, för att:
  1. bevara sitt (mitt) fysiska och moraliska liv
  2. intellektuella integritet
  3. för frihet och säkerhet.
Men detta skulle inte göra någon nytta nu när jag fällts. Jag borde gjort det direkt när jag fortfarande bara var skäligen misstänkt i väntan på rättegången
.

Jag anser, faktiskt, att denna lagstiftning och tillämpning är ett slags övergrepp mot mänskliga fri- och rättigheter. Den kränker både vetenskap och förnuft.

Men jag vet inte. Jag är väldigt deppig, energilös. Hade emigrerat men jag vill ju bo här, i mitt land, i min skog. Känner inte för att utvandra. Så kanske att jag blir aktivist. Kanske jag går från statstjänsteman till att i protest tatuera ett gigantiskt cannabisblad över ansiktet, det är ju så jag ser ut på pappret ändå nu med dessa domar - och så som staten och rättsväsendet betraktar mig. Har oundvikligen haft mycket tankar på självmord under denna process, kanske är svagt och gnälligt av mig, men så är det.

Får jag avslag hos Hovrätten kommer jag vända mig till media härnäst. Wickléns nya dokumentärserie ("Så knarkar Sverige") angränsar ju denna fråga, i hög grad, men narkotikapolitiken lyfts/problematiseras tyvärr inte något vidare. Så jag skulle inleda med att tacka för att ett mycket bra program, och fråga om han är intresserad av att göra en uppföljare som belyser politiken.

Det kommer vara omöjligt för mig att acceptera och bara leva vidare med dessa domar, för några år sedan hade jag inte kunnat förneka åtalen, i detta fall nu så kan jag inte erkänna åtalspunkterna - något annat vore att ljuga.

Vill staten göra mig till sin fiende så visst. Men jag har jobbat och slitit för både staten i direkt tjänst, och jag har bidragit alla år med min inkomst-, arbets- OCH konsumtionsskatt. Men jag kommer slå tillbaka hårt, om jag måste. Det är en orättvisa detta.
Citera
2025-11-05, 22:07
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Skriv över din bil på någon annan som ej har ett register och är av samma kön och ålder som du.. Sen börjar du lämna prover(du måste sluta puffa) och sist emn knte minst kör lagligt och försök undvik platser där poliser brukar ha kontroller. Lycka till

Tänker inte börja med olovlig körning nu också. Vill rättsväsendet förvandla mig till en immobil grönsak till medborgare så får de väl acceptera att jag blir det med. Jag har ju inte puffat någonting illegalt, men nu kan jag ju lika gärna börja beställa hem massa grejer igen. Jag är ju ändå "förvanskad" och en dömd kriminell brottsling nu. Kanske nu livet börjar för en på riktigt?

Vad jag förstår så börjar man lämna tester först i samband med det att jag kan ansöka om körkortstillstånd igen, och det är inte förens kring juni 2026, så tills dess är jag ju mer eller mindre oduglig i min nuvarande boendesituation, jag har gjorts arbetslös m.m. i och med detta. De dömer en, sen skiter de i en - detta tvingar ju folk m.m. till utanförskap där kriminalitet ofta blir enda försörjningsmöjligheten >.< Jag har iaf inte hänvisats till några rehabiliteringsprogram eller kontakter för provtagning under denna process, än så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jomen då vet vi då att narkotikalagen, som ju är ett instrumet skapat av politiker, tydligen kan fälla dig för detta under dessa förutsättningar.
Det verkar väl vara en bra lag kanske, jag är ingen expert, och den tar ju inte hänsyn till vad du visste innan.
Enligt lagen ansvarar du för att veta vad som är lagligt och vad du stoppar i dig.
För övrigt hoppas jag ju att detta inte innebär svårigheter för dig.

Ja, att bli fälld för bruk av CBD var det sista jag trodde kunde hända. Jag var lycklig, kände mig trygg, livet började bli riktigt bra efter en period dåliga år.

Jag tackar för dina vänliga ord, det återstår att se vad som blir av mig nu, men det är ingen vidare rolig erfarenhet eller situation att befinna sig i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in