Citat:
Ursprungligen postat av
sweetcrypto
Ja men TR är väl tyvärr lite som ett lotteri 2025 det säger jag som suttit ting själv, det är inte så att de är nötter som sitter där utan det händer till och från att en och annan radikal feminist får ärendet på sitt bord och vill vara lite edgy och glömmer sina fundamentala skyldigheter.
Är det straffbart i spanien kan det prövas även i Sverige. Spanien hade väl en liknande skandal då en tränare eller coach som kysste en spelare och som någon påpekade i tråden så sent som i måndags eller tisdags kysste en Robinson deltagare en annan lagkamrat på munnen men detta viftades bort och togs med ett axelryck eftersom den ena deltagare dyrkar regnbågen och identifierar sig som homosexuell. Det är lite intressant eftersom att kyssa en (främmande) människa i Filippinerna faller inom ramen för sexuellt ofredande precis som i Sverige men tillskillnad från Sverige där maxstraffet är 2 år så är maxstraffet livstid i Filippinerna.
Jag tar chansen att skjuta ned "Robinson-diskussionen" här. För svaret är enkelt: Givetvis skulle även det kunna anses som Sexuellt ofredande (eller Ofredande). Dock är omständigheterna helt olika i dessa fall:
1. I Leijnegard-fallet polisanmälde offret - Det har mig veterligen inte skett i Robinson-fallet.
2. I Leijnegard-fallet så har Tingsrätten funnit det utrett att deras relation aldrig varit romantisk eller sexuell. Gärningen skedde på en fest med mycket alkohol inblandat och Leijnegard pussade en annan kvinna TVÅ gånger och sagt någonting i stil med "
Dina läppar var så mjuka, jag måste få pussa dig igen" samtidigt som han hållit i kvinnans kinder. Detta skall jämföras med Robinson-fallet där en deltagare i nyktert tillstånd kysser en annan deltagare, vid ett tillfälle, i glädjen över att ha vunnit en tävling. Att Leijnegard och kvinnan var heterosexuella medans Robinson-deltagaren var homosexuell är givetvis ingen ansvarsfrihetsgrund, men är ju ändå en omständighet som skall finnas med vid bedömningen.
3. Jag vill också säga att det är två helt olika bevislägen. I Leijnegard-fallet så finns det vittnesiakttagelser samt SMS-konversationer som styrker hur detta gått till och hur kvinnan reagerat efteråt. I Robinson-fallet har vi en "klippt sekvens" på video där sammanhanget, kontext, relation och jargong inte framkommer (de här personerna kanske brukar pussa varandra? det kanske är vanligt förekommande med pussar när man vinner tävlingar? de här personerna kanske var väldigt nära varandra? seger-pussar kanske var någonting man pratat om och gjort som en rolig grej?)