2025-06-11, 19:25
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, men då är "rättssystemet" helt åt helvete - detta skall dessutom spegla mycket av vad gemene man på gatan tycker och tänker, det är i alla fall vad lilla jag anser. Vet att det inte är så i praktiken, men att vi har lagar som stiftats och som inte är folkligt förankrade är ganska makabert - för vilka har då dessa lagar stiftats?

Även om ML försökt pussa ludret två gånger så är självklart reaktionen överdriven. En örfil, som i "gamla" dagar (vi behöver inte gå längre tillbaks än på 80/90-talet...) och saken hade varit biff för alla inblandade och rättsapparaten hade sluppit ta hand om ett så barnsligt fall. Nu lär han aldrig fällas, men skadan är redan gjord...

Lagarna har en ganska stark folklig förankring. Inte bara hos kvinnor, många män har suttit hemma i soffan och applåderat att man drar åt tumskruvarna lite till för sexualbrottslingar. Därför att själva skulle de aldrig göra så mot en kvinna. Sedan när samma gubbar upptäcker hur det går till i verkligheten ångrar man sig tydligen.

Jag delar inte din uppfattning att han inte kommer att fällas. Jag är ganska säker på att han kommer att fällas.

Det finns god teknisk bevisning i form av SMS som tydligt förklarar stora delar av händelseförloppet, inte mycket utrymme för tolkning. Gärningen är straffbar, det är inget godkänt beteende att spontant pussa sina kvinnliga kollegor. Minns du vad som hände på damfotbolls-vm?

Han var kraftigt berusad, vilket en åklagare som aktuellt har intervjuat menar är försvårande. Det står i kontrast till vissa andra som menar att offrets upplevelse inte räknas och att det måste finnas en sexuell intention. Men om det är försvårande att vara berusad så måste man ju ta hänsyn till offrets upplevelse. Jag tror tvärtom att man kommer att ta stor hänsyn till offrets upplevelse och väldigt liten hänsyn till ML:s upplevelse av situationen.
Citera
2025-06-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Lagarna har en ganska stark folklig förankring. Inte bara hos kvinnor, många män har suttit hemma i soffan och applåderat att man drar åt tumskruvarna lite till för sexualbrottslingar. Därför att själva skulle de aldrig göra så mot en kvinna. Sedan när samma gubbar upptäcker hur det går till i verkligheten ångrar man sig tydligen.

Jag delar inte din uppfattning att han inte kommer att fällas. Jag är ganska säker på att han kommer att fällas.

Det finns god teknisk bevisning i form av SMS som tydligt förklarar stora delar av händelseförloppet, inte mycket utrymme för tolkning. Gärningen är straffbar, det är inget godkänt beteende att spontant pussa sina kvinnliga kollegor. Minns du vad som hände på damfotbolls-vm?

Han var kraftigt berusad, vilket en åklagare som aktuellt har intervjuat menar är försvårande. Det står i kontrast till vissa andra som menar att offrets upplevelse inte räknas och att det måste finnas en sexuell intention. Men om det är försvårande att vara berusad så måste man ju ta hänsyn till offrets upplevelse. Jag tror tvärtom att man kommer att ta stor hänsyn till offrets upplevelse och väldigt liten hänsyn till ML:s upplevelse av situationen.

Ja och det har han ju erkänt också att han var en fyllskalle.

Blir intressant hur han ska förklara vad det är.
Citera
2025-06-11, 19:30
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Glöm att han fälls - hon ville för fasiken ha med honom ut och käka lunch, dagen efter det fruktansvärda "övergreppet"... Det finns också dokumenterat via SMS. Och hon skrev "JAAA", när han dagen efter bad om ursäkt och frågade om de inte kunde dra ett streck över saken och glömma det. Går inte att förklara bort... Medföljande glada smileys, off course!
Citera
2025-06-11, 19:39
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Usas president är ju världens mäktigaste man också.

Jag undrar vad som hade hänt om Kristersson gjort någon liknande.

Menar du att Leijnegard inte får anses vara bland en av världens mäktigaste män.

Nejdå, jag är med på ditt resonemang, har du tillräckligt stort kapital i kändisskap så vinner du mycket immunitet på det.

Tror inte Kristersson hade kommit undan en puss, lägg därtill om han tidigare haft ett uttalande, svenskt översatt, att man ska "ta kvinnorna på fittan".

Får inte alls ihop det med hans person. Leijnegard känns ju också ganska len. Tycker det borde gå vifta bort honom ganska lätt.
Citera
2025-06-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Menar du att Leijnegard inte får anses vara bland en av världens mäktigaste män.

Nejdå, jag är med på ditt resonemang, har du tillräckligt stort kapital i kändisskap så vinner du mycket immunitet på det.

Tror inte Kristersson hade kommit undan en puss, lägg därtill om han tidigare haft ett uttalande, svenskt översatt, att man ska "ta kvinnorna på fittan".

Får inte alls ihop det med hans person. Leijnegard känns ju också ganska len. Tycker det borde gå vifta bort honom ganska lätt.

Många vet väl inte hur han blir när han dricker.
Han kanske blir helt personlighetsförändrad som "fyllskalle" som han kallar det.
Citera
2025-06-11, 19:54
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Han kanske blir helt personlighetsförändrad som "fyllskalle" som han kallar det.
I ett avsnitt av Uppvärmingen(var ett slags best of-avsnitt) så talade André Pops och Jonas Karlsson om en firmafest och hur svt-sport sedan lagt ner festerna då Leijnegard hade tendens att "bli för glad".
Citera
2025-06-11, 22:09
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Så är det säkert. Sämsta kombinationen, mjukis till vardags och offensiven på fyllan. Den kontrasten blir svårare för omgivningen att tackla.

Då är det större chans komma undan som högljudd gris nykter som full.

Bert Karlsson är ett namn som dyker upp i huvudet. Kanske lite våran Trump...
Citera
2025-06-13, 11:35
Medlem
Stibergs avatar
Citat:
Vilka ska avgå menar du? Juristerna följer de lagar som Riksdagen har beslutat om, och som alla machomän hemma i soffan har applåderat därför att själva skulle de minsann aldrig göra så mot en kvinna. Det är så här det ser ut i Sverige 2025. En ovälkommen puss är sexuellt ofredande. Det leder till att man döms och aldrig mer får ett jobb.

Du kanske är på rätt spår jag tycker att en utmanande blick oavsett kön och sexuell läggning bör räcka för åtal, spärra in alla som flirtar eller bjuder upp till dans det är dags att sätta gränser, en flirt och in i finkan med alla idioter men fan det är redan fullt på alla våra svenska fängelser 🤔 fler förslag?
Citera
2025-06-13, 11:44
Medlem
Stibergs avatar
Citat:
Whataboutism hjälper inte. Om man vill ha förändring måste man ändra lagen, och det är ingen valvinnare att göra det lite lättare för sexualbrottslingar. Vi har själva målat in oss i ett hörn efter årtionden med feministisk agenda och för att vända den båten behövs det en Donald Trump som skiter i att miljoner människor protesterar högljutt.

Jag tror faktiskt att ML kommer att bli fälld. Domstolen är rädd för de signaler som ett frikännande skulle sända. Krönikörer skulle protestera, jasså nu är det okej att pussa sina koĺlegor i fyllan? Demonstrationer, krigsrubriker. Ännu hårdare lagar i Riksdagen. Obekväma pussar ska likställas med våldtäkt.

Ja spärra in alla kvinnliga, manliga och övriga pussgurkor inget mera tjafs och taffs bunta ihop dom & avskeda dom när dom en gång gått över gränsen 😱 Ge dom aldrig en andra chans fängsla dessa pussande och kramande monster utan rättegång Heja Sverige….
Citera
2025-06-13, 12:13
Avstängd
Magictrixs avatar
Vad snopet det skulle vara om detta rörde samma person...
"Mannen har setts i underhållningsprogram på SVT samt i sportrelaterade sammanhang under flertalet år." - Aftonbladet
Det handlar om en "SVT-profil" som anmälts för misshandel och grov våldtäkt förra året, samt försök till våldtäkt under våren.
Annars finns väl inte så många alternativ kvar nu när Hegerfors är död? Ji*de har ju pysslat med underhållning. Pops är väl alldeles för tråkig för att ens komma på fråga?
Citera
2025-06-13, 16:46
Medlem
midnightramblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Vad snopet det skulle vara om detta rörde samma person...
"Mannen har setts i underhållningsprogram på SVT samt i sportrelaterade sammanhang under flertalet år." - Aftonbladet
Det handlar om en "SVT-profil" som anmälts för misshandel och grov våldtäkt förra året, samt försök till våldtäkt under våren.
Annars finns väl inte så många alternativ kvar nu när Hegerfors är död? Ji*de har ju pysslat med underhållning. Pops är väl alldeles för tråkig för att ens komma på fråga?

Nej, det rör sig inte om samma person. Finns en egen tråd om det ärendet.
Citera
2025-06-13, 22:46
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnightrambler
Nej, det rör sig inte om samma person. Finns en egen tråd om det ärendet.

ok, vilken är det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in