Citat:
Ja, men då är "rättssystemet" helt åt helvete - detta skall dessutom spegla mycket av vad gemene man på gatan tycker och tänker, det är i alla fall vad lilla jag anser. Vet att det inte är så i praktiken, men att vi har lagar som stiftats och som inte är folkligt förankrade är ganska makabert - för vilka har då dessa lagar stiftats?
Även om ML försökt pussa ludret två gånger så är självklart reaktionen överdriven. En örfil, som i "gamla" dagar (vi behöver inte gå längre tillbaks än på 80/90-talet...) och saken hade varit biff för alla inblandade och rättsapparaten hade sluppit ta hand om ett så barnsligt fall. Nu lär han aldrig fällas, men skadan är redan gjord...
Även om ML försökt pussa ludret två gånger så är självklart reaktionen överdriven. En örfil, som i "gamla" dagar (vi behöver inte gå längre tillbaks än på 80/90-talet...) och saken hade varit biff för alla inblandade och rättsapparaten hade sluppit ta hand om ett så barnsligt fall. Nu lär han aldrig fällas, men skadan är redan gjord...
Lagarna har en ganska stark folklig förankring. Inte bara hos kvinnor, många män har suttit hemma i soffan och applåderat att man drar åt tumskruvarna lite till för sexualbrottslingar. Därför att själva skulle de aldrig göra så mot en kvinna. Sedan när samma gubbar upptäcker hur det går till i verkligheten ångrar man sig tydligen.
Jag delar inte din uppfattning att han inte kommer att fällas. Jag är ganska säker på att han kommer att fällas.
Det finns god teknisk bevisning i form av SMS som tydligt förklarar stora delar av händelseförloppet, inte mycket utrymme för tolkning. Gärningen är straffbar, det är inget godkänt beteende att spontant pussa sina kvinnliga kollegor. Minns du vad som hände på damfotbolls-vm?
Han var kraftigt berusad, vilket en åklagare som aktuellt har intervjuat menar är försvårande. Det står i kontrast till vissa andra som menar att offrets upplevelse inte räknas och att det måste finnas en sexuell intention. Men om det är försvårande att vara berusad så måste man ju ta hänsyn till offrets upplevelse. Jag tror tvärtom att man kommer att ta stor hänsyn till offrets upplevelse och väldigt liten hänsyn till ML:s upplevelse av situationen.