2025-11-05, 08:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det där var inga bra källor speciellt inte de punkterna som hänvisar till Bibeln för vad som är sant i Bibeln.
"Vi har utrett oss själva och funnit att inga oegentligheter har förekommit.".

-Alla myndigheter och institutioner någonsin, förmodligen.
Citera
2025-11-05, 08:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Så om någon säger till dig "jag har besökt alla jordens hörn!" så antar du att personen tror jorden är platt?

Nej, men någon som använder det uttrycket menar inte att det faktiskt skulle finnas hörn, i motsats till vad som står i en bok som vissa påstår är rena rama sanningen, eller hur?

Citat:
Sen kollade jag det där om de troende som tror jorden är platt.
Det du pratar om är att det finns kristna bland flat earth grejen. Det finns ateister också.

Så sjukt vilseledande. Du gör något liknande som den andra. Ren smutskastning och lögner.

Intressant tolkning.
Vad i det jag skrev var smutskastning?
Kan du visa det, eller försöker du syssla med smutskastning?
Senast redigerad av Smeso 2025-11-05 kl. 08:18.
Citera
2025-11-05, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Din sista mening är intressant. Den visar att du trots allt inte håller det för helt omöjligt att någon skaparkraft skulle finnas bakom. Det är vanligt att ateister är "smygtroende". När de fått i sig några glas brukar det komma fram att det tror på "något".

Jag är agnostiker. Helt omöjligt är det inte men det är ganska ointressant då det inte finns några belägg för det.
Citera
2025-11-05, 08:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så här får jag hålla med dig om att affären med Galileo är överdriven. Det var käbbel mellan två vetenskapliga skolor där den ena hade bättre politiska kontakter. Inte direkt vackert, men inte den skandal den ofta beskrivs som.

Hur menar du då?
Skulle det faktum att Galileo tvingades avsäga sin syn på den heliocentriska världsbilden för att undvika dödsstraff bara vara "käbbel"?
Det hade inte alls bara med två vetenskapliga skolor att göra där den ena hade bättre politiska kontakter. Det handlade om att kyrkan vägrade erkänna att jorden inte alls var universums centrum, och de använde religionen till att kalla avvikande tänkare för kättare så att de kunde dömas till att brännas på bål. Om du tror att det är överdrivet så borde du läsa på lite om Giordano Bruno.
Citera
2025-11-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Nej, jag har som sagt diskuterat med ateister sen Passagens tid (religionsforumet där) och har helt klart förstått att vi lever i olika världar. Någon sa att förmågan att tro eller inte har något med tallkottkörteln i hjärnan att göra. Det är nog så enkelt som att ateister och troende (vilken religion de än har eller New Age-inriktning) ser på livet och världen på olika sätt. Troendes sunda förnuft säger att livet måste varit skapat av något, en skapargestalt, skaparkraft, designer, någon måste s.a.s. ha "blåst liv i livet" Ateisters sunda förnuft säger att vi måste kommit till av endast slump och evolution. Vad som är "logiskt" ligger alltså verkligen i betraktarens öga/ tänkesätt.

För mig betyder inte fantasi styrd tankesätt (primärprocesstänkande) sund förnuft, tvärtom. Sekundärprocesstänkande som vi får senare när vi slutat lita på fantasier står mer för sund förnuft. Fantasi styrd tänkande har ett syfte att skapa en illusion om att våra medvetna och omedvetna, viktiga önskemål blir uppfyllda. Man vill känna sig allsmäktig och tror att man kan styra verklighet. Man tror att man är sådan som man önskar sig vara i stället för att våga se sig själv som man är. Det finns mycket omedvetna önskemål som styr en och som man inte har en aning om.

Fakta styrd tänkande skiter i vad vi vill, vi får finna oss i att saker och ting funkar inte alltid som vi vill. Man lämnar även den idealiserade självbilden och ser sig själv mer som man är. Den ända tiden som existerar är nuet, gårdagen kan man inte ändra på och morgondagen är framtid som man inte kan styra över. Sättet att tänka får nya gränser, fantasins värld är gränslöst. Man förstår tydligare vad som är möjligt/sannolikt och vad som inte är möjligt. Det omedvetna styr mindre.
Citera
2025-11-05, 08:53
Medlem
Det är dom troende som är känslostyrda, de styrs av sitt önsketänkande och inte av sanning och fakta. Det är även typiskt för en omogen person att se sina egna brister hos dom andra i stället för att förstå sina egna brister. Därför tycker vissa känslostyrda troende att ateister är känslostyrda när de i verklighet styrs mindre av sina känslor än de troende.

De troende blir rasande när man ifrågasätter deras tro men de tror att ateister blir rasande om man ifrågasätter dom. I verklighet bryr sig inte ateister vad dom troende tycker om dom. Man blir inte heller speciellt upprörd när ett barn vill övertyga dig om att tomten finns på riktigt.
Citera
2025-11-05, 08:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Enligt mig är ateism bara arrogans och att man hatar vad man inte förstår.
Hur många ateister har koll på grundfilosofin bakom religion och de grundläggande fakta?

Det är ovanligt

Jag skulle snarare säga att de som faktiskt säger sig vara ateister generellt har en ganska god uppfattning och förståelse av Bibeln och flera andra religioner. Det är därför de insett att det enda rimliga är att det inte kan ligga någon större sanningshalt i sådana skrifter. Däremot finns det en stor mängd som egentligen inte bryr sig alls, men som tekniskt sett är ateister om de inte tror på någon gud, fast eftersom de inte bryr sig så kallar de sig inte för ateister.

Och såvitt jag vet är det bara troende som orerar om att oliktänkande hatar. Jag har ännu inte stött på en ateist som säger sig hata troende, och definitionsmässigt så skulle det då inte ens vara en ateist, utan snarare en antiteist.

Det skulle till exempel inte alls förvåna mig om jag kan mer om Bibeln, Koranen, Mormons bok, scientologi, Jehovas vittnen, buddhism, sikhism, mm än vad du kan.

Och du verkar tro att ateism på något sätt skulle utesluta andlighet, som om andlighet och gudar nödvändigtvis skulle höra ihop.

Faktum att alla civilisationer, utan undantag, har haft en tro om andlighet, alltså att det finns en andlig dimension. Men när det gäller gudar har däremot alla civilisationer hittat på helt olika gudar, så att en beskrivning av någon av dessa gudar skulle vara sann är ytterst osannolikt. Däremot kan man påpeka att det borde finnas något bakom det faktum att alla civilisationer faktiskt trott att det finns en andlig värld, vad det nu skulle vara.

Men att det skulle finnas någon särskild text som hävdar den enda sanningen om det, nej, knappast troligt med tanke på hur många olika varianter det finns som alla hävdar sig ha den verkliga sanningen. Högst en av dem kan ju vara sann, så om minst 99 % av dem alltså ljuger så är sannolikheten hög att även den sista procenten ljuger. (Det finns långt över 1000 religioner i världen idag, så om högst en religion kan vara sann så handlar det egentligen bara om den sista tiondelens procent). Inte särskilt goda utsikter.
Citera
2025-11-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag har blivit citerad runt 100 gånger i den här tråden på tre dagar och har även annat att förhålla mig till. Erfarenheten är också att när jag börjar svara andra män med dessa typer av utsagor och jämförelser så blir de engagerade i en typ av biologiskt betingad tävlan och så blir jag upptagen lång tid.

Jag föreslår att om du har någon i din närhet som har begåvats med ännu mer av värme och utpräglad känslostyrning att den personen klickar på mitt namn, klickar "visa fler inlägg av Andreas-yi i detta ämne" och kollar vad jag skrivit mer.

För rationella och faktabaserade personer verkar resultatet som regel bli att det kommer så mycket känslor i omlopp att de inte kan se vad jag säger.

En person i din närhet som har ett mindre pretentiöst förhållningssätt till känslor kan här vara till hjälp. Om det är en som mer vill att ni ska ha det bra tillsammans än att ni ska konkurrera med varandra om vem som är bäst på att förstå laddade och komplexa frågor så tror jag hen lättare kan ta till sig vad jag försöker nå ut med.
Jag är intresserad av att analysera fakta i målet, känslouttryck har inget bevisvärde, det är off topic!
Citera
2025-11-05, 09:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Faktum att alla civilisationer, utan undantag, har haft en tro om andlighet, alltså att det finns en andlig dimension. Men när det gäller gudar har däremot alla civilisationer hittat på helt olika gudar, så att en beskrivning av någon av dessa gudar skulle vara sann är ytterst osannolikt. Däremot kan man påpeka att det borde finnas något bakom det faktum att alla civilisationer faktiskt trott att det finns en andlig värld, vad det nu skulle vara.
Det som är lite intressant, det är att många polyteistiska religioner har ungefär samma gudomligheter för ungefär samma saker. Men det sorterar jag under "människor är i botten väldigt lika varandra och vi lever på samma planet med liknande fenomen var vi än bor".
Citera
2025-11-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag är intresserad av att analysera fakta i målet, känslouttryck har inget bevisvärde, det är off topic!
Ok, förlåt att jag skrev så mycket att du inte hängde med. Låt mig korta ner det åt dig:

klickar på mitt namn, klickar "visa fler inlägg av Andreas-yi i detta ämne"
Citera
2025-11-05, 10:46
Medlem
De är bedragare punkt slut.
Att jag slösat en enda minut till på deras fake demoner och robotar är ju sjukt.

De har så sjuka fantasier om sina inbrott så det är patetiskt.
De kan inte presentera sig ens ?
Då blir man väl ateist?

Ni klarar inte en enda dag med en enda religion.
Konstigt att vissa kommer undan det där de höll på med varje dag.
Ni borde varit sjuka ofta tom.
Citera
2025-11-05, 10:46
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
"Vi har utrett oss själva och funnit att inga oegentligheter har förekommit.".

-Alla myndigheter och institutioner någonsin, förmodligen.
Samt foliehattar, sektledare, entreprenörer, helare och charlataner.

Tänk rosa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in