2025-11-04, 14:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Det är väl helt tvärtom. Ateisten tror ju inte på någonting medans den religöse gör det.
Bevisa då att det du tror på existerar. Ateisten behöver inte bevisa ett skit ,den tror ju inte på att någonting som kallas gud existerar.
Ateisten tror inte på någonting?
Ateisten tror att universum bara dök upp från ingenstans utan anledning och att existensen består enbart av materia och börjar man någonsin prata om att vi kanske inte förstår allt så blir dom arga.

Religiösa förstår hur ateister tänker. Nästan varenda en som tror på gud har en gång i tiden varit ateist.
Nästan ingen ateist har varit religiös.

Ateism är ett ogiltigt schackdrag, det är som att sitta i ett rum med personer som diskuterar universums natur och säga "jag bryr mig inte och alla ni är dumma".

Här är en öppen fråga till ateister:
Varför tror religiösa på något högre?
Och säg inte bara för att de är dumma, det är inte ett svar. Jag har ett motto som säger ungefär, om man inte förstår hur den andra sidan tänker, så har man inte förstått ämnet.
Citera
2025-11-04, 14:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ateisten tror inte på någonting?
Ateisten tror att universum bara dök upp från ingenstans utan anledning och att existensen består enbart av materia och börjar man någonsin prata om att vi kanske inte förstår allt så blir dom arga.
Det enda som ateisten med säkerhet kan sägas göra, är att inte tro på Gud.
Citera
2025-11-04, 14:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det enda som ateisten med säkerhet kan sägas göra, är att inte tro på Gud.
Och med det följer mycket annat med, eftersom gud är ett brett filosofiskt koncept som kan tolkas på olika sätt. Religiösa ser gud som en högre kraft eller någonting vi inte förstår, ateister brukar se gud ungefär som en mytisk varelse i himlen.

Mycket av ateism är på grund av ignorans

Därför är ateism lite som att säga, det finns ingenting som vi inte förstår, och det är ganska arrogant tycker jag.
Citera
2025-11-04, 14:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Enligt mig är ateism bara arrogans och att man hatar vad man inte förstår.
Hur många ateister har koll på grundfilosofin bakom religion och de grundläggande fakta?

Det är ovanligt
Citera
2025-11-04, 15:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Har debatterat flera ateister i den här tråden nu.
De slutade alla på samma sätt, förnekande av vetenskapliga studier, förolämpningar, jag behövde förklara grundläggande religiös fakta och alla förlorade.

Ateister brukar gilla att känna sig överlägsna, men när de tvingas förklara sina åsikter och får motfrågor är det inte lika roligt längre.
Citera
2025-11-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du har en både stram och konstig premiss i din trådstart. Att svaren lämnar ämnet beror på att du antar att ateister är ett kollektiv som är närmast oskiljaktiga i sitt förhållningssätt. Ateister som svarar går inte med att bli betraktade så.

Vad innebär det att vara känslostyrd? Att låta känslor vara det som är vägledande i livet. Om det är svaret så är det fortfarande individuellt hur mycket någon styrs av sina känslor. Att ateister skulle vara särskilt benägna till det är en del av din premiss, men den är falsk. Människor oavsett vilken livsåskådning eller avsaknad av sådan är på individuell nivå i varierande grad känslostyrda.

Om du tillåter mig att ge mig in i en falsk dikotomi en stund så kan jag på samma sätt hävda samma sak om troende; att dessa som grupp är särskilt trosstyrda. Att de i sina liv vid olika situationer alltid först ser till sin tro för vägledning, i andra hand känslor och i sista hand fakta. Denna beskrivning av en enskild människas beteende är närmast en slavs. Likaledes är din beskrivning av enskilda ateister som en del av en grupp en beskrivning som mest liknar en slav. Slavar under känslor eller slavar under tro, ingen större skillnad.

Ateist är inte en identitet såsom troende är. Det är en beskrivning av ett förhållningssätt till världen. Det går inte att beskriva sig själv i enbart negationer, något som ateism innebär - en avsaknad av gudstro, inte en aktiv tro att inga gudar finns.
Du rör dig väl inom ämnets ramar får jag säga. Det jag fortfarande saknar är dock en kontinuitet i vad som kan sägas vara en dialog.

Essensen i ditt citerade inlägg var som ett svar på din formulering som löd så här:

Du tillhandahåller inget som visar att denna känslostyrning föreligger

Varpå jag gav dig tre-fyra exempel på vad jag menade, ganska tydligt tycker jag. Sedan frågade jag dig då:

Jag kan visa fler exempel, men vad är vitsen om du hävdar något och inte svarar på mitt motbevis?

Detta berörde du på inget sätt. Du kunde till exempel sagt: Aha, du pratar från ditt perspektiv. Jag tänkte mig mer att du kanske menade en animistisk Eskimo som pratade med en partianställd Kines, eller mer allmänt sådäringa.

Så om du vill ha svar annat än "Goddag yxskaft" av mig så ber jag dig förhålla dig konkret till vad jag svarar dig.
Citera
2025-11-04, 15:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Och med det följer mycket annat med, eftersom gud är ett brett filosofiskt koncept som kan tolkas på olika sätt. Religiösa ser gud som en högre kraft eller någonting vi inte förstår, ateister brukar se gud ungefär som en mytisk varelse i himlen.

Mycket av ateism är på grund av ignorans

Därför är ateism lite som att säga, det finns ingenting som vi inte förstår, och det är ganska arrogant tycker jag.
1. Källa på det?

2. Var kommer ditt påstående att ateism påstår att det inte finns något vi inte förstår ifrån? Är det mindre arrogant att tvärsäkert välja en saga (eller födas in i en tradition) för att förklara fysiklagar och kemisk biologi som fortfarande inte är helt utforskad (som om speciellt mycket skulle kunna bli det) och konstatera "såhär MÅSTE det ju vara - because of my feelz".
Citera
2025-11-04, 15:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
1. Källa på det?

2. Var kommer ditt påstående att ateism påstår att det inte finns något vi inte förstår ifrån? Är det mindre arrogant att tvärsäkert välja en saga (eller födas in i en tradition) för att förklara fysiklagar och kemisk biologi som fortfarande inte är helt utforskad (som om speciellt mycket skulle kunna bli det) och konstatera "såhär MÅSTE det ju vara - because of my feelz".
Ateism och materialism går hand i hand.
Materialism betyder tron om att det enda som finns i verkligheten är materia och energi.
Om man tror att det finns något mer än det, så betyder det nästan per automatik att det är troligt att det också finns en högre kraft, som då rimligen kan kallas gud.

Vi förstår materia och energi ganska bra, det var det jag menade med att om man är materialist så tror man också att vi förstår nästan allt.

Innan big bang fanns ingen tid, materia, inga naturlagar, ingen energi. Vad som än orsakade big bang så måste det varit utanför alla dessa visst?

Och naturlagarna verkar vara ganska anpassade för att liv ska kunna formas, tydligen.
Om någon av dom var ens lite annorlunda hade inget liv kunnat uppstå, universum hade bara varit massa kosmiskt damm utan sammanhållning.

Vad är dina tankar om det här?
Citera
2025-11-04, 15:44
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ateism och materialism går hand i hand.
Materialism betyder tron om att det enda som finns i verkligheten är materia och energi.
Om man tror att det finns något mer än det, så betyder det nästan per automatik att det är troligt att det också finns en högre kraft, som då rimligen kan kallas gud.

Vi förstår materia och energi ganska bra, det var det jag menade med att om man är materialist så tror man också att vi förstår nästan allt.

Innan big bang fanns ingen tid, materia, inga naturlagar, ingen energi. Vad som än orsakade big bang så måste det varit utanför alla dessa visst?

Och naturlagarna verkar vara ganska anpassade för att liv ska kunna formas, tydligen.
Om någon av dom var ens lite annorlunda hade inget liv kunnat uppstå, universum hade bara varit massa kosmiskt damm utan sammanhållning.

Vad är dina tankar om det här?
1. Här ska jag påpeka att jag inte alls förstår varför det "som då rimligen kan kallas gud" i så fall skulle vara ett väsen och ännu mer specifikt ett väsen ur just den samling myter och berättelser som man valt. Jag förstår att man har ett bias - jag vandrar ju själv med Megatron.

"Why?"
"Because!"
"That works for me!"
"Woaw, woaw, woaw!"

2. Någon form av naturlagar tror jag vi kan killgissa att det fanns.

3. Urmakarargumentet? Fast du skriver både "ganska anpassade" och "Om någon av dom var ens lite annorlunda hade inget liv kunnat uppstå". Med tanke på att jordens bana är en ellips så ligger båda uppskattningarna inom vad vi kan uppmäta, det beror på vad du jämför med. Mäter du i millimeter eller miljontals kilometer?
Citera
2025-11-04, 15:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
1. Här ska jag påpeka att jag inte alls förstår varför det "som då rimligen kan kallas gud" i så fall skulle vara ett väsen och ännu mer specifikt ett väsen ur just den samling myter och berättelser som man valt. Jag förstår att man har ett bias - jag vandrar ju själv med Megatron.

"Why?"
"Because!"
"That works for me!"
"Woaw, woaw, woaw!"

2. Någon form av naturlagar tror jag vi kan killgissa att det fanns.

3. Urmakarargumentet? Fast du skriver både "ganska anpassade" och "Om någon av dom var ens lite annorlunda hade inget liv kunnat uppstå". Med tanke på att jordens bana är en elips så ligger båda uppskattningarna inom vad vi kan uppmäta, det beror på vad du jämför med. Mäter du i millimeter eller miljontals kilometer?
1. Att anta att den här högre kraften är gud från bibeln kan inte göras bara med detta argument, det är en egen bevisföring som är ett annat ämne. Men håller du med om att det visar att det finns en högre kraft?

2. Forskare håller inte med.

3. Va?
Citera
2025-11-04, 15:56
Medlem
Ratads avatar
Citat:
1. Att anta att den här högre kraften är gud från bibeln kan inte göras bara med detta argument, det är en egen bevisföring som är ett annat ämne. Men håller du med om att det visar att det finns en högre kraft?

2. Forskare håller inte med.

3. Va?
1. Nej.

2. Okej.

3. Exakt.
Citera
2025-11-04, 16:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
1. Nej.

2. Okej.

3. Exakt.
1. Nej varför? Jag förklarade varför det betyder det. Resonemang!

2. Bra.

3. Det argumentet handlar om mycket mer än jordens omloppsbana, det handlar om styrkan på gravitationskraften, elektromagnetismens lag och sånt. Oddsen att allt skulle ligga på den exakta nivån som behövs för att universum ska vara sammanhållande och stödja liv är en på < 1 miljard eller nåt sånt, kommer inte ihåg det exakta numret. Hur ser du på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in