Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Enligt mig är ateism bara arrogans och att man hatar vad man inte förstår.
Hur många ateister har koll på grundfilosofin bakom religion och de grundläggande fakta?
Det är ovanligt
Jag skulle snarare säga att de som faktiskt säger sig vara ateister generellt har en ganska god uppfattning och förståelse av Bibeln och flera andra religioner. Det är därför de insett att det enda rimliga är att det inte kan ligga någon större sanningshalt i sådana skrifter. Däremot finns det en stor mängd som egentligen inte bryr sig alls, men som tekniskt sett är ateister om de inte tror på någon gud, fast eftersom de inte bryr sig så kallar de sig inte för ateister.
Och såvitt jag vet är det bara troende som orerar om att oliktänkande hatar. Jag har ännu inte stött på en ateist som säger sig hata troende, och definitionsmässigt så skulle det då inte ens vara en ateist, utan snarare en antiteist.
Det skulle till exempel inte alls förvåna mig om jag kan mer om Bibeln, Koranen, Mormons bok, scientologi, Jehovas vittnen, buddhism, sikhism, mm än vad du kan.
Och du verkar tro att ateism på något sätt skulle utesluta andlighet, som om andlighet och gudar nödvändigtvis skulle höra ihop.
Faktum att alla civilisationer, utan undantag, har haft en tro om andlighet, alltså att det finns en andlig dimension. Men när det gäller gudar har däremot alla civilisationer hittat på helt olika gudar, så att en beskrivning av någon av dessa gudar skulle vara sann är ytterst osannolikt. Däremot kan man påpeka att det borde finnas något bakom det faktum att alla civilisationer faktiskt trott att det finns en andlig värld, vad det nu skulle vara.
Men att det skulle finnas någon särskild text som hävdar den enda sanningen om det, nej, knappast troligt med tanke på hur många olika varianter det finns som alla hävdar sig ha den verkliga sanningen. Högst en av dem kan ju vara sann, så om minst 99 % av dem alltså ljuger så är sannolikheten hög att även den sista procenten ljuger. (Det finns långt över 1000 religioner i världen idag, så om högst en religion kan vara sann så handlar det egentligen bara om den sista tiondelens procent). Inte särskilt goda utsikter.