2025-11-05, 04:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Googla mer? Jag googlade, och det var de svaren jag fick.
Nu blev jag så trött att jag vet inte ens om jag orkar undersöka dina saker heller, det är säkert påhittat också, och även om det inte är det blev jag så upprörd av de andra sakerna att jag knappt bryr mig längre

Problemet med att Googla är att man då får med en hel massa skitsnack också, samma som om man googlar om vacciner fungerar eller inte. Det blir ett helvete att reda ut vilka resultat som är sanna och vilka som är rena missförstånd och vilka som är avsiktligt vilseledande eller publicerade av de vilseledda.

Inte heller ChatGPT är felfri eftersom den ju baserar sina svar på den information den hittar, men man kan oftast få en ganska bra bild genom att kolla med andra AI-system och googla på vad man får fram.

Men här är vad Chat GPT svarade på frågan "Exakt varför blev Galileo Galilei dömd av kyrkan?"
Citat:
Galileo Galilei blev dömd av den katolska kyrkan främst på grund av sin försvar och undervisning av den heliocentriska världsbilden – idén att jorden kretsar kring solen – som stred mot den dåtida officiella tolkningen av Bibeln och kyrkans kosmologi. Men orsaken är lite mer komplex än bara “vetenskap mot religion”. Här är en noggrann förklaring:

🌍 1. Bakgrund: den heliocentriska teorin

På 1500- och 1600-talet var den geocentriska modellen (att jorden stod stilla i centrum av universum) den allmänt accepterade. Den stöddes både av:

Aristoteles och Ptolemaios’ filosofi.

Bibelställen som till synes sa att jorden inte rör sig (t.ex. Psaltaren 93:1: “Jorden står fast, den kan inte rubbas.”).

Nicolaus Copernicus hade redan 1543 lagt fram den heliocentriska modellen, men den betraktades mest som en matematisk hypotes, inte som verklig sanning.

🔭 2. Galileos upptäckter och övertygelse

När Galileo använde sitt teleskop (från 1609) gjorde han flera observationer som stödde heliocentrismen:

Jupiters månar → visade att inte allt kretsar kring jorden.

Venus faser → stämde bara med en bana kring solen.

Solfläckar och månens kratrar → motsade föreställningen om himlens perfekta natur.

Han började offentligt hävda att heliocentrismen var fysisk verklighet, inte bara en teoretisk modell.

⛪ 3. Konflikten med kyrkan

År 1616 varnade den romerska inkvisitionen Galileo och förbjöd honom att undervisa heliocentrismen som ett faktum, eftersom det stred mot Bibelns ord i den tidens tolkning.
Han fick dock tillåtelse att diskutera modellen som en hypotes.

📚 4. Dialogen och domen 1633

Trots varningen publicerade Galileo “Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo” (Dialog om de två världssystemen) år 1632.
Boken ställde den geocentriska och heliocentriska modellen mot varandra, men det var uppenbart att han sympatiserade med den heliocentriska.

Dessutom framställdes försvararen av den geocentriska modellen (figuren Simplicio) som ganska enfaldig – något som tolkades som en förolämpning mot påven Urban VIII, som tidigare hade varit Galileos vän och beskyddare.

⚖️ 5. Rättegången och domen

År 1633 kallades Galileo till Rom inför den Heliga inkvisitionen.
Han anklagades för:

“Allvarlig misstanke om kätteri” (att motsäga Bibeln och kyrkans lära).

Att han överskridit 1616 års förbud.

Under starkt tryck tvingades han avsvärja sin övertygelse att jorden rör sig. Enligt traditionen ska han ha mumlat: “E pur si muove” (“Och ändå rör den sig”), men det är troligen en senare legend.

Straffet:

Han dömdes till livstids husarrest (mildrat tack vare hans ålder och tidigare tjänster).

Hans böcker förbjöds.

Heliocentrismen förbjöds som lära i katolska skolor i över hundra år.

🕊️ 6. Efterspel

Det dröjde ända till 1822 innan Vatikanen tillät publicering av böcker som försvarade heliocentrismen.
År 1992 erkände påven Johannes Paulus II formellt att kyrkan hade begått ett misstag i sin behandling av Galileo.

Men att allt detta skulle göra dig upprörd verkar snarare ge intrycket av att det inte nödvändigtvis är ateister som är känslostyrda, eller har jag missat något?
Citera
2025-11-05, 04:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Problemet med att Googla är att man då får med en hel massa skitsnack också, samma som om man googlar om vacciner fungerar eller inte. Det blir ett helvete att reda ut vilka resultat som är sanna och vilka som är rena missförstånd och vilka som är avsiktligt vilseledande eller publicerade av de vilseledda.

Inte heller ChatGPT är felfri eftersom den ju baserar sina svar på den information den hittar, men man kan oftast få en ganska bra bild genom att kolla med andra AI-system och googla på vad man får fram.

Men här är vad Chat GPT svarade på frågan "Exakt varför blev Galileo Galilei dömd av kyrkan?"

Men att allt detta skulle göra dig upprörd verkar snarare ge intrycket av att det inte nödvändigtvis är ateister som är känslostyrda, eller har jag missat något?
Vet inte. Lögner och vilseledning gör mig upprörd, visst då är jag väl känslosam. Jag tänkte först inte ifrågasätta alla påståendena, men sen bara för att så frågade jag chatgpt om en, och det var helt falskt. Sen kollade jag mer, och alla var falska.

Tänk att jag kunde missat det och bara accepterat allt? Det var så nära.

Sen när en sak är helt falsk blir jag också mindre benägen att fortsätta diskutera ärligt och ta andra påståenden seriöst. Det kastar ett så dåligt ljus på hela situationen.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 04:27.
Citera
2025-11-05, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag är villig att diskutera Bevisningen som ligger till grund för din tro?
Jag tror inte mer på guds existens än jag tror att proffesor Bertrand Russell har en tekanna som cirkulerar runt planeten Mekurius, jag kan inte motbevisa tekannans omloppsbana runt Merkurius, men jag har inget skäl att tro på det, därför tror jag inte det heller, i synnerhet inte när jag känner till att människan har dom senaste 10 tusen åren hittat på cirka 100 tusen olika religioner, grundat på 2500 gudar, så detta är ju uppenbart att människan är benägen att hitta på olika gudasager, för alla religioner har exempelvis inte samma saga hur människan kom till. Om du inte tror på tekanans omloppsbana runt Merkurius, på vilken rationell grund har du valt att tro på en av dessa alla religioner, lite grann som att få för sig att just det hårstråt i höstacken är den rätta? Vad finns det för bevis för det?
Jag har blivit citerad runt 100 gånger i den här tråden på tre dagar och har även annat att förhålla mig till. Erfarenheten är också att när jag börjar svara andra män med dessa typer av utsagor och jämförelser så blir de engagerade i en typ av biologiskt betingad tävlan och så blir jag upptagen lång tid.

Jag föreslår att om du har någon i din närhet som har begåvats med ännu mer av värme och utpräglad känslostyrning att den personen klickar på mitt namn, klickar "visa fler inlägg av Andreas-yi i detta ämne" och kollar vad jag skrivit mer.

För rationella och faktabaserade personer verkar resultatet som regel bli att det kommer så mycket känslor i omlopp att de inte kan se vad jag säger.

En person i din närhet som har ett mindre pretentiöst förhållningssätt till känslor kan här vara till hjälp. Om det är en som mer vill att ni ska ha det bra tillsammans än att ni ska konkurrera med varandra om vem som är bäst på att förstå laddade och komplexa frågor så tror jag hen lättare kan ta till sig vad jag försöker nå ut med.
Senast redigerad av Andreas-yi 2025-11-05 kl. 04:43.
Citera
2025-11-05, 04:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Mirakel är det minst sannolika, helt korrekt. Menar du att mirakel är det mest troliga?
Du avförde Ehrmans argument för det passade inte dina syn på tron.
Mirakel är kanske det minst sannolika men det mest sanna. När något "osannolikt" sker så blottas lögner. Konsensus om vad som är möjligt har helt fel.
Citera
2025-11-05, 05:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Sen en till sak, det var inte bara falskt som i ett missförstånd, det var medvetet påhittat för att underminera! Kan du fatta! Jag är chockad
Citera
2025-11-05, 05:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sen en till sak, det var inte bara falskt som i ett missförstånd, det var medvetet påhittat för att underminera! Kan du fatta! Jag är chockad

Så du menar att påståenden som "Varför är ateister så känslostyrda?" och liknande totalt ogrundade påståenden om ateister inte skulle vara medvetet påhittade för att underminera?
Citera
2025-11-05, 05:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så du menar att påståenden som "Varför är ateister så känslostyrda?" och liknande totalt ogrundade påståenden om ateister inte skulle vara medvetet påhittade för att underminera?
Självklart förstår du skillnaden mellan att säga "kyrkan lärde ut att jorden var platt!" och "varför är ateister så känslostyrda?"

En är ju en väldigt specifik sak som var påhittad av hatiska ateister just för att smutskasta kyrkan.
Det är ju definitionen av smutskastning, det är förbjudet i bibeln och en grov synd

Att fråga varför ateister är känslostyrda är mer av att dela med sig av personliga erfarenheter.
Visst kanske det är smått fördömande mot ateister, men frågan innehåller ingen falsk information.

Tänk om jag skrev typ "på medeltiden brukade ateister äta bebisar" och försökte få både dig och andra att tro på det. Hur hade du reagerat?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 05:58.
Citera
2025-11-05, 06:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Självklart förstår du skillnaden mellan att säga "kyrkan lärde ut att jorden var platt!" och "varför är ateister så känslostyrda?"

En är ju en väldigt specifik sak som var påhittad av hatiska ateister just för att smutskasta kyrkan.
Det är ju definitionen av smutskastning, det är förbjudet i bibeln och en grov synd

Att fråga varför ateister är känslostyrda är mer av att dela med sig av personliga erfarenheter.
Visst kanske det är smått fördömande mot ateister, men frågan innehåller ingen falsk information.

Två helt olika saker här. Att säga att "kyrkan lärde ut att jorden var platt" är inte så konstigt eftersom det ju faktiskt är en brett etablerad "sanning" i många kretsar, och att det faktiskt finns troende som fortfarande hävdar att jorden är platt gör ju inte precis påståendet helt oförståeligt.

Däremot så är det så att den historiska konflikten mellan kyrkan och vetenskapen inte handlade om jordens form (rund jämfört med platt). Konflikten handlade om jordens position i universum.

Däremot så finns det i Bibeln flera platser där jorden beskrivs som platt ("jordens fyra hörn" eller "jordens grundvalar/pelare"), vilket alltså skulle tyda på att jorden slutar någonstans och hålls upp av något underifrån, vilket alltså inte fungerar med ett klot. Och även att djävulen tog Jesus med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet, vilket knappast går att göra annat än om man tänker sig en platt jord, och det är väl det som plattjordarna hänger upp sig mest på i sitt "försvar" av deras föreställning om en platt jord.

Så man kan säga att Bibeln på flera platser faktiskt beskriver jorden som platt – eller åtminstone att den använder ett språk och bildspråk som är inkompatibelt med en klotformad jord.

Så man får då helt enkelt utgå ifrån att dessa omnämnanden helt enkelt bara är bildliga och inte bokstavligt menade.

Att det, mestadels i USA, faktiskt uppstod samfund som hävdar att Bibeln säger att jorden är platt och aktivt försöker att "korrigera" oss övriga i den frågan är snarare den faktiska anledningen till att rykten om att "kyrkan lärde ut att jorden var platt" kunde få en så stark spridning som de gjorde under 1800-talet. Och spridningen ökade med ökad exponering av dessa galningar. Folk trodde helt enkelt att de fortfarande satt fast i någon gammal tro, när det egentligen var så att The Flat Earth Society och liknande grundades en kort tid efter att Washington Irving publicerat sin romantiserade biografi om Columbus.

Det är alltså förståeligt att skriva något som man tror är korrekt eftersom det finns vissa grunder för att det skulle ha kunnat vara korrekt.

När det å andra sidan gäller att ateister skulle vara känslostyrda så kan det vara en väldigt skev bedömning, baserad på konfirmationsbias. Jag är helt säker på att det är minst lika många ateister som är "känslostyrda" som det är troende som är "känslostyrda". Jag lutar till och med mer åt att vilja påstå att troende är mer känslostyrda än ateister. Det räcker ju bara att titta på hur uppjagade muslimer och andra troende kan bli. Jag ser det absolut som mer troligt att en troende skulle bli förnärmad över något än att en ateist skulle bli det, så jag håller fast vid att frågan "Varför är ateister så känslostyrda?" egentligen inte är en verklighetsbaserad fråga helt enkelt därför att troende tydligt verkar vara mer känslobaserade och lättstötta.
Citera
2025-11-05, 06:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Två helt olika saker här. Att säga att "kyrkan lärde ut att jorden var platt" är inte så konstigt eftersom det ju faktiskt är en brett etablerad "sanning" i många kretsar, och att det faktiskt finns troende som fortfarande hävdar att jorden är platt gör ju inte precis påståendet helt oförståeligt.

Däremot så är det så att den historiska konflikten mellan kyrkan och vetenskapen inte handlade om jordens form (rund jämfört med platt). Konflikten handlade om jordens position i universum.

Däremot så finns det i Bibeln flera platser där jorden beskrivs som platt ("jordens fyra hörn" eller "jordens grundvalar/pelare"), vilket alltså skulle tyda på att jorden slutar någonstans och hålls upp av något underifrån, vilket alltså inte fungerar med ett klot. Och även att djävulen tog Jesus med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet, vilket knappast går att göra annat än om man tänker sig en platt jord, och det är väl det som plattjordarna hänger upp sig mest på i sitt "försvar" av deras föreställning om en platt jord.

Så man kan säga att Bibeln på flera platser faktiskt beskriver jorden som platt – eller åtminstone att den använder ett språk och bildspråk som är inkompatibelt med en klotformad jord.

Så man får då helt enkelt utgå ifrån att dessa omnämnanden helt enkelt bara är bildliga och inte bokstavligt menade.

Att det, mestadels i USA, faktiskt uppstod samfund som hävdar att Bibeln säger att jorden är platt och aktivt försöker att "korrigera" oss övriga i den frågan är snarare den faktiska anledningen till att rykten om att "kyrkan lärde ut att jorden var platt" kunde få en så stark spridning som de gjorde under 1800-talet. Och spridningen ökade med ökad exponering av dessa galningar. Folk trodde helt enkelt att de fortfarande satt fast i någon gammal tro, när det egentligen var så att The Flat Earth Society och liknande grundades en kort tid efter att Washington Irving publicerat sin romantiserade biografi om Columbus.

Det är alltså förståeligt att skriva något som man tror är korrekt eftersom det finns vissa grunder för att det skulle ha kunnat vara korrekt.

När det å andra sidan gäller att ateister skulle vara känslostyrda så kan det vara en väldigt skev bedömning, baserad på konfirmationsbias. Jag är helt säker på att det är minst lika många ateister som är "känslostyrda" som det är troende som är "känslostyrda". Jag lutar till och med mer åt att vilja påstå att troende är mer känslostyrda än ateister. Det räcker ju bara att titta på hur uppjagade muslimer och andra troende kan bli. Jag ser det absolut som mer troligt att en troende skulle bli förnärmad över något än att en ateist skulle bli det, så jag håller fast vid att frågan "Varför är ateister så känslostyrda?" egentligen inte är en verklighetsbaserad fråga helt enkelt därför att troende tydligt verkar vara mer känslobaserade och lättstötta.
Så om någon säger till dig "jag har besökt alla jordens hörn!" så antar du att personen tror jorden är platt?

Sen kollade jag det där om de troende som tror jorden är platt.
Det du pratar om är att det finns kristna bland flat earth grejen. Det finns ateister också.

Så sjukt vilseledande. Du gör något liknande som den andra. Ren smutskastning och lögner.
Citera
2025-11-05, 06:53
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Ateister är hopplösa. Dom blir kränkta vad man än säger till dom.
Att försöka få en ateist att tro resulterar i att den blir kränkt.
Att inte försöka få en ateist att tro resulterar i att den blir kränkt.
Att inte vilja diskutera tro med en ateist resulterar i att den blir kränkt.

Dom blir nog så upprörda för att dom blir påminda om att dom kommer hamna i helvetet när dom pratar med en kristen.
Alt så blir dom kränka över att en kristen tror att ateisten kommer hamna i helvetet och den kristna är ok med att ateisten kommer hamna där.

Som sagt. Hopplösa.
Om ateisterna som du diskuterar med är hopplösa och blir kränkta och så ligger ansvaret på dig att låta bli att kränka om du vill ha en fortsatt diskussion.

Moraliserande om helvetet och andra medeltida fantasier är för mig inte mer än störningsmoment.

Enligt medeltidens prästerskap är en ateist redan i helvetet genom att denne inte är "med gud". Den troende tycks tassa omkring på tå i tillvaron hela tiden rädd för att hamna på den raka vägen till helvetet. Tydligen är dessa sedan länge döda prästers budskap fortfarande med vissa än idag. Att dö utan att först ha levt, det är vad kristendomen erbjuder den troende.
Citera
2025-11-05, 06:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Sen kan man spekulera, vilket jag kan roa mig med och försöka hitta personen och händelser. Vilka var de som sista såg Jesus i livet och hur dog han. Vad hände med kroppen. Blev han mördad på Olivberget av sina lärjungar? Vem vet?
Mina favorithypoteser (om det nu finns någon sanningshalt i Bibelns historia) är:
1. Någon av Jesus anhängare mutade de romerska vakterna att dödförklara honom (vilket inte var någon exakt vetenskap vid den tiden) Han togs ned i förtid och överlevde. Han gav sig sen av till Indien och bildade familj. Det finns folk där borta som påstår sig vara ättlingar till Jesus.
2. Hans lärjungar var övertygade om att han var Messias och kunde inte acceptera att han var död så de fantiserade/hallucinerade ihop en historia om att han återkommit.

Kanske kunde man idag använda ChatGPT för att hitta på en helt ny religion? bakelsernassmak tycks i alla fall böjd att ta dess ord som given sanning.
Citera
2025-11-05, 07:12
Avstängd
Citat:
Googlade lite mer, att kyrkan trodde att jorden var platt var en myt och chatgpt hade rätt.
Det fanns enstaka tidiga kyrkofäder som trodde på en platt jord baserat på en bokstavlig tolkning av Bibeln, men de flesta visste liksom grekerna före dem helt riktigt att jorden var rund och även på ett ungefär hur stor den var.

Citat:
Efter att ha undersökt galileohistorien ännu mer så verkar det som att hela historien är överdriven.
Kyrkan hade inga problem med hans vetenskapliga teorier, det han blev dömd för var att han förolämpade påven och var generellt otrevlig och svår att ha och göra med.
Gelileo fick påvens tillstånd att framföra sin hypotes i en bok givet att han förde fram argument både för och emot heliocentrism på ett rättvist sätt. Istället beskrev han geocentrikerna som idioter och ignorerade de bra argument för geocentrism som faktiskt fanns vid den tiden. Att Galileo insisterade att planetbanorna var perfekta cirklar vilket man redan visste stred mot observationer hjälpte inte heller.

Citat:
Hans straff var inte ens hårt heller, han fick husarrest och tvingad att inte lämna sin lyxvilla.
Trots att han fick förbud mot att publicera fler böcker ignorerade kyrkan att han bröt mot det förbudet och publicerade en sista bok (som dessutom är betydligt intressantare för att förstå hur folk tänkte om fysik på den tiden)

Så här får jag hålla med dig om att affären med Galileo är överdriven. Det var käbbel mellan två vetenskapliga skolor där den ena hade bättre politiska kontakter. Inte direkt vackert, men inte den skandal den ofta beskrivs som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in