Citat:
Googla mer? Jag googlade, och det var de svaren jag fick.
Nu blev jag så trött att jag vet inte ens om jag orkar undersöka dina saker heller, det är säkert påhittat också, och även om det inte är det blev jag så upprörd av de andra sakerna att jag knappt bryr mig längre
Nu blev jag så trött att jag vet inte ens om jag orkar undersöka dina saker heller, det är säkert påhittat också, och även om det inte är det blev jag så upprörd av de andra sakerna att jag knappt bryr mig längre
Problemet med att Googla är att man då får med en hel massa skitsnack också, samma som om man googlar om vacciner fungerar eller inte. Det blir ett helvete att reda ut vilka resultat som är sanna och vilka som är rena missförstånd och vilka som är avsiktligt vilseledande eller publicerade av de vilseledda.
Inte heller ChatGPT är felfri eftersom den ju baserar sina svar på den information den hittar, men man kan oftast få en ganska bra bild genom att kolla med andra AI-system och googla på vad man får fram.
Men här är vad Chat GPT svarade på frågan "Exakt varför blev Galileo Galilei dömd av kyrkan?"
Citat:
Galileo Galilei blev dömd av den katolska kyrkan främst på grund av sin försvar och undervisning av den heliocentriska världsbilden – idén att jorden kretsar kring solen – som stred mot den dåtida officiella tolkningen av Bibeln och kyrkans kosmologi. Men orsaken är lite mer komplex än bara “vetenskap mot religion”. Här är en noggrann förklaring:
🌍 1. Bakgrund: den heliocentriska teorin
På 1500- och 1600-talet var den geocentriska modellen (att jorden stod stilla i centrum av universum) den allmänt accepterade. Den stöddes både av:
Aristoteles och Ptolemaios’ filosofi.
Bibelställen som till synes sa att jorden inte rör sig (t.ex. Psaltaren 93:1: “Jorden står fast, den kan inte rubbas.”).
Nicolaus Copernicus hade redan 1543 lagt fram den heliocentriska modellen, men den betraktades mest som en matematisk hypotes, inte som verklig sanning.
🔭 2. Galileos upptäckter och övertygelse
När Galileo använde sitt teleskop (från 1609) gjorde han flera observationer som stödde heliocentrismen:
Jupiters månar → visade att inte allt kretsar kring jorden.
Venus faser → stämde bara med en bana kring solen.
Solfläckar och månens kratrar → motsade föreställningen om himlens perfekta natur.
Han började offentligt hävda att heliocentrismen var fysisk verklighet, inte bara en teoretisk modell.
⛪ 3. Konflikten med kyrkan
År 1616 varnade den romerska inkvisitionen Galileo och förbjöd honom att undervisa heliocentrismen som ett faktum, eftersom det stred mot Bibelns ord i den tidens tolkning.
Han fick dock tillåtelse att diskutera modellen som en hypotes.
📚 4. Dialogen och domen 1633
Trots varningen publicerade Galileo “Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo” (Dialog om de två världssystemen) år 1632.
Boken ställde den geocentriska och heliocentriska modellen mot varandra, men det var uppenbart att han sympatiserade med den heliocentriska.
Dessutom framställdes försvararen av den geocentriska modellen (figuren Simplicio) som ganska enfaldig – något som tolkades som en förolämpning mot påven Urban VIII, som tidigare hade varit Galileos vän och beskyddare.
⚖️ 5. Rättegången och domen
År 1633 kallades Galileo till Rom inför den Heliga inkvisitionen.
Han anklagades för:
“Allvarlig misstanke om kätteri” (att motsäga Bibeln och kyrkans lära).
Att han överskridit 1616 års förbud.
Under starkt tryck tvingades han avsvärja sin övertygelse att jorden rör sig. Enligt traditionen ska han ha mumlat: “E pur si muove” (“Och ändå rör den sig”), men det är troligen en senare legend.
Straffet:
Han dömdes till livstids husarrest (mildrat tack vare hans ålder och tidigare tjänster).
Hans böcker förbjöds.
Heliocentrismen förbjöds som lära i katolska skolor i över hundra år.
🕊️ 6. Efterspel
Det dröjde ända till 1822 innan Vatikanen tillät publicering av böcker som försvarade heliocentrismen.
År 1992 erkände påven Johannes Paulus II formellt att kyrkan hade begått ett misstag i sin behandling av Galileo.
🌍 1. Bakgrund: den heliocentriska teorin
På 1500- och 1600-talet var den geocentriska modellen (att jorden stod stilla i centrum av universum) den allmänt accepterade. Den stöddes både av:
Aristoteles och Ptolemaios’ filosofi.
Bibelställen som till synes sa att jorden inte rör sig (t.ex. Psaltaren 93:1: “Jorden står fast, den kan inte rubbas.”).
Nicolaus Copernicus hade redan 1543 lagt fram den heliocentriska modellen, men den betraktades mest som en matematisk hypotes, inte som verklig sanning.
🔭 2. Galileos upptäckter och övertygelse
När Galileo använde sitt teleskop (från 1609) gjorde han flera observationer som stödde heliocentrismen:
Jupiters månar → visade att inte allt kretsar kring jorden.
Venus faser → stämde bara med en bana kring solen.
Solfläckar och månens kratrar → motsade föreställningen om himlens perfekta natur.
Han började offentligt hävda att heliocentrismen var fysisk verklighet, inte bara en teoretisk modell.
⛪ 3. Konflikten med kyrkan
År 1616 varnade den romerska inkvisitionen Galileo och förbjöd honom att undervisa heliocentrismen som ett faktum, eftersom det stred mot Bibelns ord i den tidens tolkning.
Han fick dock tillåtelse att diskutera modellen som en hypotes.
📚 4. Dialogen och domen 1633
Trots varningen publicerade Galileo “Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo” (Dialog om de två världssystemen) år 1632.
Boken ställde den geocentriska och heliocentriska modellen mot varandra, men det var uppenbart att han sympatiserade med den heliocentriska.
Dessutom framställdes försvararen av den geocentriska modellen (figuren Simplicio) som ganska enfaldig – något som tolkades som en förolämpning mot påven Urban VIII, som tidigare hade varit Galileos vän och beskyddare.
⚖️ 5. Rättegången och domen
År 1633 kallades Galileo till Rom inför den Heliga inkvisitionen.
Han anklagades för:
“Allvarlig misstanke om kätteri” (att motsäga Bibeln och kyrkans lära).
Att han överskridit 1616 års förbud.
Under starkt tryck tvingades han avsvärja sin övertygelse att jorden rör sig. Enligt traditionen ska han ha mumlat: “E pur si muove” (“Och ändå rör den sig”), men det är troligen en senare legend.
Straffet:
Han dömdes till livstids husarrest (mildrat tack vare hans ålder och tidigare tjänster).
Hans böcker förbjöds.
Heliocentrismen förbjöds som lära i katolska skolor i över hundra år.
🕊️ 6. Efterspel
Det dröjde ända till 1822 innan Vatikanen tillät publicering av böcker som försvarade heliocentrismen.
År 1992 erkände påven Johannes Paulus II formellt att kyrkan hade begått ett misstag i sin behandling av Galileo.
Men att allt detta skulle göra dig upprörd verkar snarare ge intrycket av att det inte nödvändigtvis är ateister som är känslostyrda, eller har jag missat något?