2025-11-04, 07:44
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Ganska enkelt att tysta allt trams med religion med att det är så uppenbart att det är en mänsklig konstruktion. Religion baseras främst på grund av olika copingstrategier samt önskan av kontroll över det okända samt över andra.

Det finns väl bara ett argument för att "Gud" skulle existera och det är att saker och ting kan te sig något för genialiska för att ha uppkommit utan något "allsmäktigt".

Din sista mening är intressant. Den visar att du trots allt inte håller det för helt omöjligt att någon skaparkraft skulle finnas bakom. Det är vanligt att ateister är "smygtroende". När de fått i sig några glas brukar det komma fram att det tror på "något".
Citera
2025-11-04, 08:06
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
I början av livet styrs vi alla av fantasier. Vi får det vi vill med hjälp av fantasier. Vi förstår inte att det vi får finns bara i våra fantasier. Vid ca sex års ålder börjar vi använda sund förnuft, vi börjar ifrågasätta det fantasi styrda sättet att tänka, vi börjar sträva efter fakta och logik. Det som inte känns sant eller sannolikt tror man inte mera på. Vi börjar se skillnad mellan fantasi och fakta. Det abstrakta tänkandet kommer mycket senare om vi inte stannar till i fantasins värld.

Att vara troende innebär att man är kvar i fantasins värld där vi struntar i fakta och ser verkligheten mer som sådan som vi önskar att den var och inte som den är. Saknar vi t ex grundtrygghet och en kärleksfull förälder skapar vi med fantasins hjälp en ersättning, en gud som älskar oss och ger oss känslan av grundtrygghet. Vi får det vi önskar med hjälp av fantasin och vågar inte bemöta verkligheten där allt vi önskar får vi inte. Att förstå sanning och fakta skapar gränser, fantasin har inga gränser. För den som lever kvar i fantasier är inte fakta och sanning intressanta, de har inte kommit till det stadiet där man tröttnat på fantasier och vill gå vidare.

Kom att tänka på berättelsen om Adam och Eva. När de äter av äpplen som öppnar deras ögon för sanning och fakta kan de inte mera tro på gudar. På sätt och vis blir de av med paradiset, där de får inte det de önskar, när de börjar förstå att fantasier finns bara på deras huvuden och finns inte på riktigt. Men verkligheten är mer spännande när vi inte kan styra allt med hjälp av fantasin. En omogen person upplever tillvaron som paradisliknande när man kan styra allt med fantasin, att man är allsmäktig och får det man önskar. Fantasi styrd verklighet är tråkig, den riktiga världen är mer krävande och utmanande.

Eftersom det ofta kommer nya vetenskapliga rön, som ibland visar på något annat än vad som varit "sanning" och "fakta" tidigare, så kan man inte ens tala om "sanning" i vetenskapliga sammanhang. Ateister och skeptiker lurar ofta sig själva genom att tro att det man nyligen kommit fram till är "sanning". Det är ju tur då att även de är så flexibla i sina tänkanden att de framöver kan ta in något nytt rön som visar att det inte var riktigt så som de hade kommit fram till förra gången.

Strängteorin och teorin om multiversum, dvs universum som existerar parallellt med varandra men med olika händelseförlopp, är definitivt något på spåren. Det har även kommit teorier på senare tid om att inte bara människor och djur, utan även naturen är besjälad. Bara teorier visserligen men tankarna finns där, även inom vetenskapen.
Citera
2025-11-04, 09:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kristendomen är mycket väl vid liv.
Ateismen har fått ett starkare fäste nu. Jesus själv sa att det skulle hända i den sista tiden, som många kristna tror är nu.
De kristna har trott att den sista tiden har varit samtida med dem i 2000 år. Enligt Jesus så kommer han tillbaka under samma generation som han levde sin sista tid under. Den generationen är slut och han kom inte tillbaka, men de kristna tror ändå att hans återkomst är nära.

Att de kristna i hundratals år har fått höra att Jesus kommer tillbaka flera hundra år senare hade gjort att kristendomen hade dött ut, så därför har det istället hela tiden talats om att han när som helst står för dörren.

Du vet väl att något inte blir mer sant för att fler och fler tror att det är det?
Citera
2025-11-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Eftersom det ofta kommer nya vetenskapliga rön, som ibland visar på något annat än vad som varit "sanning" och "fakta" tidigare, så kan man inte ens tala om "sanning" i vetenskapliga sammanhang. Ateister och skeptiker lurar ofta sig själva genom att tro att det man nyligen kommit fram till är "sanning". Det är ju tur då att även de är så flexibla i sina tänkanden att de framöver kan ta in något nytt rön som visar att det inte var riktigt så som de hade kommit fram till förra gången.

Strängteorin och teorin om multiversum, dvs universum som existerar parallellt med varandra men med olika händelseförlopp, är definitivt något på spåren. Det har även kommit teorier på senare tid om att inte bara människor och djur, utan även naturen är besjälad. Bara teorier visserligen men tankarna finns där, även inom vetenskapen.

Sanning och fakta är det som vi vet i dag, men man utesluter inte att något nytt kan komma. Om det kommer in nytt som övertyger en ändrar man sig. Man sätter en gräns, att tro på att allt är möjligt eftersom det kan komma något nytt som ändrar allt det gamla är att tanka gränslöst.

De som styrs mestadels av sina fantasier kommer aldrig att kunna förstå dom som börjat tänka faktabaserad, de saknar mognad för detta. När du nått mognaden där ditt sunda förnuft ifrågasätter allt som inte känns troligt/sannolikt kan du inte mera tro på gudar. Det går inte att få en troende att förstå hur en icke troende tänker. Den som lämnat fantasier ser tydligt att gudatro handlar om fantasier och önsketänkande och har inget med verkligheten att göra.
Citera
2025-11-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Tre fullständigt off-topic inlägg på raken.
Citat:
Du söker svar på frågan om varför ateister är mer känslostyrda än vad du är själv.

Du tillhandahåller inget som visar att denna känslostyrning föreligger och dissar också det som visar på att du styrs av dina känslor som kommer av din tro som har uppstått sedan du har läst en bok.
Klistrar in det enda inlägg som du skrivit inom topic hittils i denna tråd, detta efter att jag tagit dig vid näsan och sarkastisk påvisat din oförmåga att hålla dig till ämnet.

Du är inte ensam. Läs gärna fler inlägg av mig, till exempel min dialog med Allaballawalla här ovan, den handlar nästan lika mycket om dig och dynamiken bakom din känslostyrning.

Jag har länkat till trådar, särskilt den om: Vem var Jesus från Nasaret. Fokuset var där på en ateistisk användare och en psykologisk exponering och analys. Har du tittat igenom den än?

Jag kan visa fler exempel, men vad är vitsen om du hävdar något och inte svarar på mitt motbevis?

Annars handlar det om IRL, där går jag inte runt med kroppskamera. Jag skulle kunna beskriva fler exempel, men det känns inte rätt att exponera personer jag möter som inte gett sin tillåtelse att analyseras här.

Börja med att ögna lite i tråden jag nämner i TS som bakgrund till denna tråd och tecken på att ateister som jag möter kan bli lite ställda jämfört med mig i våra diskussioner.
Citat:
Är ateister mer känslostyrda än vad du är själv? Det är frågan du behöver besvara först. Du har i din tro ingen fakta på din sida, så du utgår från dina känslor. När någon sedan påpekar att så är fallet så är det den personen som du anklagar för att vara styrd av sina känslor.

Ditt önsketänkande om din religion är varken fakta eller känslor. Det är försök av dig att nå sinnesro när du konfronteras med att din bibeltro inte kan förenas med vad du ser i världen. Du önskar att något var sant, men det är uppenbart att det inte är det och då anklagar du de som påvisar det för att vara styrda av känslor.
Jag känner inte igen mig i dina antaganden om min tro. I denna tråd har jag varit inne en del på den koppling som jag gör mellan tro och fakta. Specifikt det om hur historier är den lins för alla människor som avgör prioritering och sekvensering av all fakta, eller information som vårat medvetande behandlar.
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?

Låt se hur adekvat ditt känslofilter tillåter dig att svara på detta.
Citera
2025-11-04, 10:40
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Sanning och fakta är det som vi vet i dag, men man utesluter inte att något nytt kan komma. Om det kommer in nytt som övertyger en ändrar man sig. Man sätter en gräns, att tro på att allt är möjligt eftersom det kan komma något nytt som ändrar allt det gamla är att tanka gränslöst.

De som styrs mestadels av sina fantasier kommer aldrig att kunna förstå dom som börjat tänka faktabaserad, de saknar mognad för detta. När du nått mognaden där ditt sunda förnuft ifrågasätter allt som inte känns troligt/sannolikt kan du inte mera tro på gudar. Det går inte att få en troende att förstå hur en icke troende tänker. Den som lämnat fantasier ser tydligt att gudatro handlar om fantasier och önsketänkande och har inget med verkligheten att göra.

Nej, jag har som sagt diskuterat med ateister sen Passagens tid (religionsforumet där) och har helt klart förstått att vi lever i olika världar. Någon sa att förmågan att tro eller inte har något med tallkottkörteln i hjärnan att göra. Det är nog så enkelt som att ateister och troende (vilken religion de än har eller New Age-inriktning) ser på livet och världen på olika sätt. Troendes sunda förnuft säger att livet måste varit skapat av något, en skapargestalt, skaparkraft, designer, någon måste s.a.s. ha "blåst liv i livet" Ateisters sunda förnuft säger att vi måste kommit till av endast slump och evolution. Vad som är "logiskt" ligger alltså verkligen i betraktarens öga/ tänkesätt.
Citera
2025-11-04, 11:09
Medlem
Skulle nog säga att religiösa är mer känslostyrda, det är ju inte så att rationalitet, logik osv drar en individ mot det religiösa.

Däremot tror jag att religiösa har bättre verktyg för att hantera bland annat känslor. Mycket av religioners moral går ju att direkt översätta till att "hålla dina känslor i schack" medan ateisten springer runt som ett offer till psykodynamiska effekter.
Citera
2025-11-04, 11:33
Medlem
BananKlases avatar
Varför skulle jag som ateist vara känslostyrd.Jag tror inte på nån s.k gud, lika lite som jag tror att jorden är platt. Finn inga känslor alls i det tänkande bara logik och sunt förnuft.
Finns det knäppgökar som tycker olika än mig så fine with me.
Citera
2025-11-04, 11:48
Medlem
Upplyftens avatar
Här är den "stora konfilkten" mellan hatande ateister och gudsmänniskorna :

" Tror du på gud"
" Nääääe .... men jag tror på nånting "

Taget ur verkligheten . 90 % av alla svar ser ut såhär. Traumatiserande, eller hur. Hemskt ...

Övriga diskussioner består av fundamentalistiska kristna som tappar det och då kastas det skit mellan ateister och religiösa, speciellt på anonyma - eller halvanonyma forum (med högt i tak) Den sortens religiösa är i regel skenheliga tolkare av en patriarkalisk gud, och ateister som går i taket av att bli behandlade som omogna barn som inte förstått sitt eget bästa
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-04 kl. 11:52.
Citera
2025-11-04, 11:54
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Här är den "stora konfilkten" mellan hatande ateister och gudsmänniskorna :

" Tror du på gud"
" Nääääe .... men jag tror på nånting "

Taget ur verkligheten . 90 % av alla svar ser ut såhär. Traumatiserande, eller hur. Hemskt ...

Övriga diskussioner består av fundamentalistiska kristna som tappar det och då kastas det skit mellan ateister och religiösa, speciellt på anonyma - eller halvanonyma forum (med högt i tak) Den sortens religiösa är i regel skenheliga tolkare av en patriarkalisk gud, och ateister som går i taket av att bli behandlade som omogna barn som inte förstått sitt eget bästa
Du blandar ihop ateister med agnostiker.
Citera
2025-11-04, 12:01
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Du blandar ihop ateister med agnostiker.

Det är sak samma för teisterna , ingen skillnad
Citera
2025-11-04, 12:17
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är sak samma för teisterna , ingen skillnad

Kom igen nu. Teister tror på nån form av andlig överhet, ungefär som en agnostiker.
En ateist är raka motsatsen. Ateisten tror inte på någonting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in