2025-11-04, 12:25
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Du verkar inte varit i närheten av ett Rikets sal. Enda som går dit är ensamma äldre och barnfamiljer som fortfarande är hjärntvättade.
Men hur ser det ut bakom fasaden av äldre och barnfamiljer? "Äldrebröder" med kontroll och makt över medlemmar, alltid redo att sopa obehagliga saker under mattan. Sedan kan man fråga sig hur det ser ut i huvudet på människor som underkastar sig en sekt. Tippar på att mentala störningar är vanliga, och därmed också sexuella avarter.
Citera
2025-11-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, det var runt 2 miljoner per år. Det är i o f s inte mer än strax under 100 kr per medlem.och år. Men jag tror också att det har att göra med att accepteras som ett etablerat trossamfund av andra skäl.
På "vår tid" var det otänkbart för organisationen att tigga om pengar och defenetivt inte via media. Det var i hårda ordalag man fördömde TV-evangelisterna. JV är så förändrat. Inget är sig likt.
Under Charles Taze Russells tid var policyn tydlig: man skulle aldrig be om pengar.
I första numret av Zion’s Watch Tower (juli 1879) stod det:

"Vi tror att Zion’s Watch Tower har Jehova som sin understödjare, och så länge detta är fallet kommer den aldrig att tigga eller be människor om stöd".

Det var alltså ett verk som litade på Gud, inte på människors plånböcker. Den dag man måste börja be om pengar, skulle vara den dag då man inte längre har Guds välsignelse.

Vilken skilnad mot idag:
Bidragslådor, ekonomivideor och ett kämpande att få bidrag från staten. Den rörelse som en gång förlitade sig på Jehova, verkar nu mest sakna Skatteverket.
Citera
2025-11-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
På "vår tid" var det otänkbart för organisationen att tigga om pengar och defenetivt inte via media. Det var i hårda ordalag man fördömde TV-evangelisterna. JV är så förändrat. Inget är sig likt.
Jag kan verkligen inte förstå att de ledande gubbarna i styrande kretsen som är utvalda av helig ande (tror dom ja) inte har någon som helst skam i kroppen. De sitter där som sliskiga TV-evangelister och tigger om pengar i vart och varannat programm. De talar om hur barn kan bidra genom att offra glasspengar, hur äldre kan testamentera till sällskapet osv. Samtidigt sitter de där i sändning med sina guldringar och rolexklockor (det lär knappast vara några kopior) och säger inte ett ord om hur mycket pengar den pedofila härvan kostar.

Kommer osökt att tänka på Jakob 1:27 (Kärnbibeln)
En fromhet (gudsfruktan, tillbedjan, gudstjänst) [som är] ren och obefläckad inför Gud och Fadern är detta: att ta sig an (se till; besöka) föräldralösa (faderlösa, efterlämnade, övergivna) barn och änkor i deras nöd [5 Mos 14:29; Hes 22:7; Ps 68:6; Matt 23:23; 25:36] – att [hela tiden] bevara sig själv obesmittad (fläckfri, okorrumperad) av världen.

Är ni som är JV stolta över era gubbar i styrande kretsen? Jesus lär knappast vara det i alla fall!
Citera
2025-11-04, 22:42
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Men hur ser det ut bakom fasaden av äldre och barnfamiljer? "Äldrebröder" med kontroll och makt över medlemmar, alltid redo att sopa obehagliga saker under mattan. Sedan kan man fråga sig hur det ser ut i huvudet på människor som underkastar sig en sekt. Tippar på att mentala störningar är vanliga, och därmed också sexuella avarter.

Vem som helst kan bli indragen i sekt, behövs ingen mental störning alls. Krävs bara rätt förutsättningar. Den största saken JV lider av är stress, eftersom inget är gott nog. Det krävs alltid mer av dig och du ska alltid ställa upp. Eftersom JV är väldigt kontrollerad tro så är nog din teori om sexualla avarter dålig.
Citera
2025-11-04, 23:04
Medlem
Citat:
Bra jobbat av ansvariga tjänstemän där. Men nu kan man givetvis misstänka att JV är en riktig dypöl av sexuella avarter. Inte bara den väl dokumenterade pedofilin utan även av homosexualitet, sadism och fetischism.

Som det brukar vara inom sekter och slutna sällskap.

Nej. Snarare ett samfund som lider av sexuell paranoia. I synnerhet jagas ungdomar och hålls under stenhård kontroll. Just därför gifter sig väldigt många JVn väldigt unga, just för att kunna få ha sex. Inte den bästa anledningen att ingå äktenskap.
Sannolikt är detta i a f en delförklaring till varför övergreppen är så frekventa inom JV. Det är uppenbart ingen höjdare att gifta sig med någon man väljer enbart för att kunna debutera sexuellt, och sedan upptäcka och det hela inte fungerade alls.
Citera
2025-11-04, 23:08
Medlem
Citat:
Du verkar inte varit i närheten av ett Rikets sal. Enda som går dit är ensamma äldre och barnfamiljer som fortfarande är hjärntvättade.

Ja, och de som vuxit upp som indoktrinerade......plus någon udda existens som blivit rekryterad och hittat en social plats och livsmening i organisationen.
Citera
2025-11-04, 23:14
Medlem
Citat:
Vem som helst kan bli indragen i sekt, behövs ingen mental störning alls. Krävs bara rätt förutsättningar. Den största saken JV lider av är stress, eftersom inget är gott nog. Det krävs alltid mer av dig och du ska alltid ställa upp. Eftersom JV är väldigt kontrollerad tro så är nog din teori om sexualla avarter dålig.

Det behöver inte vara en störning, men jag tror att det finns sårbarhetsfaktorer. Dessa kan vara ensamhet, främlingskap inför livsmiljön, emotionellt trauma, sjukdom eller liknande.
Min mamma rekryterades när hon var hemma sjukskriven efter ett större kirurgiskt ingrepp.
Citera
2025-11-05, 10:41
Medlem
UT64s avatar
Citat:

Citat:
Nej. Snarare ett samfund som lider av sexuell paranoia. I synnerhet jagas ungdomar och hålls under stenhård kontroll. Just därför gifter sig väldigt många JVn väldigt unga, just för att kunna få ha sex. Inte den bästa anledningen att ingå äktenskap.
Sannolikt är detta i a f en delförklaring till varför övergreppen är så frekventa inom JV. Det är uppenbart ingen höjdare att gifta sig med någon man väljer enbart för att kunna debutera sexuellt, och sedan upptäcka och det hela inte fungerade alls.
Intressanta inlägg. Vi kan nog enas om att sexualiteten är ett svårt ämne för JV. Varför skulle vi annars se dessa mängder av övergrepp samt tillhörande mörkläggningar så ofta.
Citera
2025-11-05, 14:22
Medlem
Svavelvinters avatar
GRATTIS! Jehovas vittnen förlorar sitt statsbidrag p.g.a deras syn på homosexuella.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1420570

Hur muslimska samfund kan få behålla sitt är jäkligt märkligt. Dubbla måttstockar.
Citera
2025-11-10, 10:42
Medlem
Citat:
Intressanta inlägg. Vi kan nog enas om att sexualiteten är ett svårt ämne för JV. Varför skulle vi annars se dessa mängder av övergrepp samt tillhörande mörkläggningar så ofta.

Det som skulle vara intressant att ärvilken typ av JV som mestadels är förövare till dessa övegrpp. Min bild är att det är personer som varit med länge i organisationen och oftast uppvuxna i densamma.
Skulle det handla om nytillkomna medlemmar skulle dessa sannolikt få foten i arslet omgående.....och nya medlemmar har ofta ögonen på sig , och inget nätverk i organisationen.
Min bild är att gärningsmännen påfallande ofta är medelålders män som är etablerade i församlingen och har förtroendeposter där.. Kan det vara så att personer som är uppväxta i organisationen har en såpass störd sexuell utveckling (inga som helst erfarenhet före ett ev äktenskap) att de inte förmår hantera relationer och sexuella impulser på ett sunt sätt? Och i medelåldern blir frustrationen så enorm att impulserna börjar styra personen mot övergreppen.
Citera
2025-11-10, 21:27
Medlem
Citat:
Det som skulle vara intressant att ärvilken typ av JV som mestadels är förövare till dessa övegrpp. Min bild är att det är personer som varit med länge i organisationen och oftast uppvuxna i densamma.
Skulle det handla om nytillkomna medlemmar skulle dessa sannolikt få foten i arslet omgående.....och nya medlemmar har ofta ögonen på sig , och inget nätverk i organisationen.
Min bild är att gärningsmännen påfallande ofta är medelålders män som är etablerade i församlingen och har förtroendeposter där.. Kan det vara så att personer som är uppväxta i organisationen har en såpass störd sexuell utveckling (inga som helst erfarenhet före ett ev äktenskap) att de inte förmår hantera relationer och sexuella impulser på ett sunt sätt? Och i medelåldern blir frustrationen så enorm att impulserna börjar styra personen mot övergreppen.
Så kan det vara. Det ligger någonting i det. Eller också vet pedofiler att församlingarna kan vara ett paradis för dem (inte för att jag tror det själv).

Läste nyss en bok som heter "Friheten är mitt paradis". Den handlar om en flicka som blev utsatt för våldtäkter under hela sin uppväxt. Gärningsmannen var granne till en JV-kvinna och hennes dotter. Mannen och kvinnan inledde ett förhållande även fast det inte var tillbörligt eftersom han inte var vittne. Men det var inte kvinnan han var ute efter, utan barnet, eftersom han var pedofil. Mannen visste innan han träffade kvinnan att hon var vittne.
Sorglig historia när man tänker på hur flickan som senare blev äldre ställdes inför "tvåvittnesregeln" och ingen trodde på henne. Mannen blev i vilket fall som helst senare dömd till fängelse.

Man får ju ibland höra att församlingarna är ett paradis för pedofiler. Jag har aldrig trott på det och har svårt att förstå att en pedofil skulle klara "inträdesprovet" till församlingen om du förstår vad jag menar. Jag menar, det krävs ju en hel del för att kunna upprätthålla en sådan fasad och församlingarna har ju ändå sina sätt att kontrollera både medlemmar och nya.

Nä, jag tror att du har rätt. Så är det nog!
Citera
2025-11-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Så kan det vara. Det ligger någonting i det. Eller också vet pedofiler att församlingarna kan vara ett paradis för dem (inte för att jag tror det själv).

Läste nyss en bok som heter "Friheten är mitt paradis". Den handlar om en flicka som blev utsatt för våldtäkter under hela sin uppväxt. Gärningsmannen var granne till en JV-kvinna och hennes dotter. Mannen och kvinnan inledde ett förhållande även fast det inte var tillbörligt eftersom han inte var vittne. Men det var inte kvinnan han var ute efter, utan barnet, eftersom han var pedofil. Mannen visste innan han träffade kvinnan att hon var vittne.
Sorglig historia när man tänker på hur flickan som senare blev äldre ställdes inför "tvåvittnesregeln" och ingen trodde på henne. Mannen blev i vilket fall som helst senare dömd till fängelse.

Man får ju ibland höra att församlingarna är ett paradis för pedofiler. Jag har aldrig trott på det och har svårt att förstå att en pedofil skulle klara "inträdesprovet" till församlingen om du förstår vad jag menar. Jag menar, det krävs ju en hel del för att kunna upprätthålla en sådan fasad och församlingarna har ju ändå sina sätt att kontrollera både medlemmar och nya.

Nä, jag tror att du har rätt. Så är det nog!

Det är knappast fler pedossar hos Jehovas vittnen än i övriga samhällen, snarare betydligt färre.
Må hända att det dock kommer i ljuset oftare och därmed blir det snaskigare för media, avhoppare mfl.
Jag skulle säga att Jehovas vittnens policy mot sådant är mer än fullgott. Rötägg finns det överallt.
Om det därtill funnits individer i ledande position som tillsammans valt att mörka detta för 40 år sen eller mer så är det ju naturligtvis tragiskt och knappast önskvärt från Jehovas vittnens ledning.
Nej, jag tycker att ljuset har riktats helt fel. Det finns stora pedofila grupper/ ringar i världen och massor med pedofiler, och ännu större och värre exempelvis med barnoffer och massor av pedofili inom den Katolska kyrkan och liknande perveterade kristna. Detta oavsett vad man nu tycker om Jehovas vittnens läror eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in