Citat:
Ursprungligen postat av
Vakna.
Vet du hur mycket de får i bidrag? Jag tror inte det är mer än nån mille eller två. Jag hittar ingen information om det. Visst blöder organisationen men samtidigt strömmar det hela tiden in nya pengar så bidraget är nog bara en droppe i havet. Har nog mer med prestige att göra. På min tid var det också otänkbart. Men det var väl samma tid 😁
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Ja, det var runt 2 miljoner per år. Det är i o f s inte mer än strax under 100 kr per medlem.och år. Men jag tror också att det har att göra med att accepteras som ett etablerat trossamfund av andra skäl.
Jehovas vittnen tog emot 1,8 miljoner kronor i bidrag förra året. Kan eventuellt variera från år till år.
Vet att många utomstående har reagerat över att JV får statsbidrag överhuvudtaget. Av olika anledningar. Flera vitten, även på Flashback, nämner anledningar som att om man betalar skatt så har man rätt att till olika förmåner etc (dels för enskilda vittnen och så statsbidrag för själva organisationen). Somliga nämner att de inte vill bli särbehandlade, för att andra trossamfund får statsbidrag (men långt ifrån alla, och somliga söker nog inte ens). Så särbehandling låter inte vettigt. Och det finns vittnen som påstår att organisationen inte ens behöver statsbidraget, varför ansöker man då? Tycker inte att detta med skatt eller särbehandling låter som en rimlig förklaring. Behöver man inte pengarna, så behöver man inte ansöka heller.
Själv skriver de på hemsidan att de finansierar verksamheten genom frivilliga bidrag, främst från folk som är vittnen. Statsbidrag är ju ingen frivilligt bidrag precis, utan något man ansöker om.