2025-11-03, 19:04
Avslutad
Festen är slut för Jehovas.

Jehovas vittnen förlorar statsbidrag.
”utesluter homosexuella”
https://www.sverigesradio.se/artikel/jehovas-vittnen-forlorar-statsbidrag-utesluter-homosexuella
Citat:
Efter att lagen skärpts förlorar nu trossamfundet Jehovas vittnen sitt statsbidrag.

Skälet är att Myndigheten för stöd till
trossamfund, SST, anser att Jehovas vittnen
diskriminerar homosexuella.

”De lever inte upp till demokrativillkoren”, säger
Isak Reichel, myndighetschef för SSK
Citera
2025-11-03, 19:39
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetfood

”utesluter homosexuella”
https://www.sverigesradio.se/artikel/jehovas-vittnen-forlorar-statsbidrag-utesluter-homosexuella
Bra! Så ska dom tas!
Citera
2025-11-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, en vidrig dubbelmoral där. Och det är inte fråga om några enstaka ruttna människor, som ju det finns lite överallt, utan om tusentals pedofiler som gör djävulska gärningar mot oskyldiga små barn. Förvånande att denna onda sekt fortfarande tillåts verka fritt i civiliserade länder.

Problematiken har varit att bevisa dessa missförhållanden. När det ska hållas inom församlingen har alla att förlora på att våga vara öppna.
Nu var det några i Australien som blivit uteslutna för att de gått till polisen......som så kunde komma åt organisationens eget register med de 1006 JV-pedofolerna.
Citera
2025-11-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Problemet är att det finns lagar som skyddar religiösa organisationer och de får fortsätta så länge som de har detta skydd eftersom myndigheter inte kan besluta om att förbjuda organisationen och det är också svårt att göra husrannsakan och annat hos en religiös organisation. Det är svårt att övertyga en åklagare om att utförda sådana order.

Men sedan Royal Commission i Australien är 2015 har detta sakta men säkert spridits runt världen. I många länder har myndigheterna börjat granska JVs läror och praxis i vissa kontroversiella frågor.
Citera
2025-11-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Bra! Så ska dom tas!

Ja, det är ändå egendomligt att de sökt statsbidrag.....som de nu förlorar. På min tid var statsbidrag otänkbart. Men det är uppenbart att organisationen blöder pengar...... sannolikt beroende på ett antal rättsfall rörande just sexuella övergrepp.
Citera
2025-11-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, det är ändå egendomligt att de sökt statsbidrag.....som de nu förlorar. På min tid var statsbidrag otänkbart. Men det är uppenbart att organisationen blöder pengar...... sannolikt beroende på ett antal rättsfall rörande just sexuella övergrepp.
Vet du hur mycket de får i bidrag? Jag tror inte det är mer än nån mille eller två. Jag hittar ingen information om det. Visst blöder organisationen men samtidigt strömmar det hela tiden in nya pengar så bidraget är nog bara en droppe i havet. Har nog mer med prestige att göra. På min tid var det också otänkbart. Men det var väl samma tid 😁
Citera
2025-11-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Vet du hur mycket de får i bidrag? Jag tror inte det är mer än nån mille eller två. Jag hittar ingen information om det. Visst blöder organisationen men samtidigt strömmar det hela tiden in nya pengar så bidraget är nog bara en droppe i havet. Har nog mer med prestige att göra. På min tid var det också otänkbart. Men det var väl samma tid 😁

Ja, det var runt 2 miljoner per år. Det är i o f s inte mer än strax under 100 kr per medlem.och år. Men jag tror också att det har att göra med att accepteras som ett etablerat trossamfund av andra skäl.
Citera
2025-11-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, det var runt 2 miljoner per år. Det är i o f s inte mer än strax under 100 kr per medlem.och år. Men jag tror också att det har att göra med att accepteras som ett etablerat trossamfund av andra skäl.

Jehovas vittnen tog emot 1,8 miljoner kronor i bidrag förra året. Kan eventuellt variera från år till år.

Vet att många utomstående har reagerat över att JV får statsbidrag överhuvudtaget. Av olika anledningar. Flera vitten, även på Flashback, nämner anledningar som att om man betalar skatt så har man rätt att till olika förmåner etc (dels för enskilda vittnen och så statsbidrag för själva organisationen). Somliga nämner att de inte vill bli särbehandlade, för att andra trossamfund får statsbidrag (men långt ifrån alla, och somliga söker nog inte ens). Så särbehandling låter inte vettigt. Och det finns vittnen som påstår att organisationen inte ens behöver statsbidraget, varför ansöker man då? Tycker inte att detta med skatt eller särbehandling låter som en rimlig förklaring. Behöver man inte pengarna, så behöver man inte ansöka heller.

Själv skriver de på hemsidan att de finansierar verksamheten genom frivilliga bidrag, främst från folk som är vittnen. Statsbidrag är ju ingen frivilligt bidrag precis, utan något man ansöker om.
Citera
2025-11-04, 04:22
Medlem
Citat:

”utesluter homosexuella”
Men staten tar gärna emot all skatt de betalar, vad får man för pengarna ?
Citera
2025-11-04, 09:43
Medlem
UT64s avatar
Citat:

”utesluter homosexuella”
Bra jobbat av ansvariga tjänstemän där. Men nu kan man givetvis misstänka att JV är en riktig dypöl av sexuella avarter. Inte bara den väl dokumenterade pedofilin utan även av homosexualitet, sadism och fetischism.

Som det brukar vara inom sekter och slutna sällskap.
Citera
2025-11-04, 12:08
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Bra jobbat av ansvariga tjänstemän där. Men nu kan man givetvis misstänka att JV är en riktig dypöl av sexuella avarter. Inte bara den väl dokumenterade pedofilin utan även av homosexualitet, sadism och fetischism.

Som det brukar vara inom sekter och slutna sällskap.

Du verkar inte varit i närheten av ett Rikets sal. Enda som går dit är ensamma äldre och barnfamiljer som fortfarande är hjärntvättade.
Citera
2025-11-04, 12:18
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot
För att Jehovas vittnen är påträngande. En dag förra sommaren plingade det på min dörrklocka. Jag öppnade och möttes av en äldre man tillika Jehovas vittne. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte är intresserad av något de har att erbjuda eftersom jag inte är religiös och heller inte vill vara religiös. Han accepterade det jag sade och gick därifrån.

En vecka senare plingar det än en gång på min dörrklocka. Döm min förvåning när det är samma man som står där. Han började prata men avbröts av att jag frågade honom vad hans djävla problem var. Lite argt fortsatte jag att fråga om han inte kommit ihåg att han stört mig en vecka tidigare. "Oh, nej. Jag pratar med så många att det är omöjligt för mig att komma ihåg alla". Det hade aldrig slagit det rynkiga, blodtransfusionsavböjande gamla blockmongot att man kanske skulle skriva ner de personer som säger att de inte vill ha med dem att göra.

Jag tycker inte om religiösa människor och jag tycker inte om människor som ringer på min dörr (om de inte har en pizza med sig eller är inbjudna). Jehovas MongoVittnen ligger med andra ord rätt illa till... Därför tycker i alla fall inte jag om dem...

Tyvärr så verkar vi gå mot en framtid där islamister lär "knacka dörr" är ganska så övertygad om att de inte kommer acceptera ett nej lika fredligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in