2025-11-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är bara de som är utanför lagen som skulle ha problem med sådant.

Och varför kallar du dig inte vid ditt riktiga för och efternamn här på forumet? Bara de som är utanför lagen har väl problem med det?

Du kan ju även ha en webbkamera inuti ditt badrum som vi alla kan titta på, för bara de utanför lagen har ju problem med det.
Citera
2025-11-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det är strängt förbjudet för en privatperson att låta en kamera filma från bilen när man inte sitter i den, men för ett företag är det tydligen godkänt att montera dit stationära kameror som filmar dygnet runt...

Politikerna skulle ju kunna se till att lagen efterlevs, men tydligen slickar alla våra politiker idag Elon mellan hans skinkor, för alla beundrar onda giriga rika människor, och lagar gäller inte dom. Vi som drabbas är vanligt folk, arbetarklassen, de där som Elon Musk hatar och föraktar.

Därför bör arbetarna återigen organisera sig, gå ihop, och fixa en Franska revolutionen 2.0.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-11-04 kl. 15:39.
Citera
2025-11-04, 15:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är bara de som är utanför lagen som skulle ha problem med sådant.
Använd AI så behöver polisen inte lägga så mycket resurser på det.

Om man jämför med England så är kameraövervakning mycket mer utbredd där och hjälper till att få bevis mot brottslingar och underlättar när vittnen inte vill berätta vad de såg med risk att få problem med kriminella.

Finns tekniken i bilar är det en bra lösning och snabbar på utvecklingen till bättre kontroll om vad som skett vid kriminella händelser.

Personligen ser jag inget problem med ett sådant samhälle och vi är på god väg att utveckla övervakning så vi får tag i kriminella utan stora resursökningar hos polisen.

Utgår från att även du använder bilbälten och inte pratar i telefon som förare under färd med bil.

”De som är utanför lagen”? ALLA normala människor bryter mot massa olika lagar under sina liv och det är en del av att leva i ett hyfsat fritt samhälle. Att vara totalt övervakad och råka ut för omedelbara konsekvenser så fort man går aningen över någon gräns är det absolut värsta samhälle jag kan tänka mig.

Själv vill jag ha färre övervakningskameror, färre lagar, färre snutar osv.
Citera
2025-11-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Och varför kallar du dig inte vid ditt riktiga för och efternamn här på forumet? Bara de som är utanför lagen har väl problem med det?

Du kan ju även ha en webbkamera inuti ditt badrum som vi alla kan titta på, för bara de utanför lagen har ju problem med det.

ja det är störigt när grannen parkerar sin Tesla i mitt badrum.
Citera
2025-11-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
ja det är störigt när grannen parkerar sin Tesla i mitt badrum.

Du hade inget att tillföra diskussionen, därför börjar du svamla nonsens om teslor i badrum? Ok.

Kameraövervakning är förbjudet på allmän plats utan tillstånd och skyltning. Elon Musk och hans Tesla bryter varje minut, varje dag, varje år mot detta, ostraffat. Hade du något att skriva om det?
Citera
2025-11-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Jo, för ett tag sedan läste jag att det en gång funnits en imy anmälan mot Tesla och deras idiotiska övervakningskameror men att den lades ner.

Nu undrar jag vem/vart och hur man kan vända sig för att åter ta upp detta så det får lite, mycket, ljus. Det är helt befängt att jag inte får sätta upp en övervakningskamera som vätter mot gatan utanför men Tesla får ha miljontals bilar på våra gator som spelar in allt och lite till vart de än är. Nu vill ju polisen även få tillgång till deras kameror för att "utreda brott" vilket känns som ett ytterligare steg i totalitär riktning. Jag avskyr att gå förbi dessa jävla bilar eller att råka parkera bredvid en så att kamerorna går igång bara för att jag går ur min egen bil.

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur det är lagligt. Vem fan ska man kontakta? Kan vi på övervakning och integritet mobilisera oss mot detta jävla otyg?

Ja vi förstår att du i din vildaste fantasi inte ens kan förstå det här.

Likställer en bils kameror mot en övervakningskamera du själv sätter upp.

Ingen vill hamna på din jävla kamera som du inte ens har intellekt att hantera materialet för.

Tesla följer alla regelverk som du inte ens kan namnet på.

Nej du är en Vänsterextrem som börjat hata Tesla för vänner sagt åt dig att göra det.
Patetiska vänsterextrema är största problemet i samhället 2025.
Citera
2025-11-04, 15:44
Medlem
Citat:
Jo, för ett tag sedan läste jag att det en gång funnits en imy anmälan mot Tesla och deras idiotiska övervakningskameror men att den lades ner.

Nu undrar jag vem/vart och hur man kan vända sig för att åter ta upp detta så det får lite, mycket, ljus.

Det bör ju ha varit någon myndighet som lade ned det. Har du grävt och försökt hitta beslutet?

Media kan i teorin skriva om detta, på löpsedlar. Problemet är kanske att det är miljardärer precis som Elon som äger och styr mestadels av vår media i Sverige. Men kanske vänster media kan uppmärksamma det? Har du tagit kontakt och föreslagit ämnet åt dom?
Citera
2025-11-04, 16:03
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Tack för ditt dystopiska inlägg. Utan reglering från staten är vi snart där.
Antagligen FBI och/eller CIA som tvingat Musk att satsa fullt ut på dessa kameror -även i länder där der går emot lagstiftningen.
Citera
2025-11-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du hade inget att tillföra diskussionen, därför börjar du svamla nonsens om teslor i badrum? Ok.

Kameraövervakning är förbjudet på allmän plats utan tillstånd och skyltning. Elon Musk och hans Tesla bryter varje minut, varje dag, varje år mot detta, ostraffat. Hade du något att skriva om det?
Högsta förvaltningsdomstolen har sedan många år avgjort att dashcams är lagliga att använda och filma med på allmän plats.
Citera
2025-11-04, 18:24
Medlem
Public Enemys avatar
Jag kan ju stå och filma vemsomhelst i princip varsomhelst helt lagligt.
Om jag fjärrstyr kameran likaså (typ drönare).
Men om jag bara sätter igång kameran och går därifrån, blir det då plötsligt olagligt??
Har jag fattat det rätt?
Citera
2025-11-04, 19:13
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Folket bryr sig inte. Kolla bara på idioterna i den här tråden som tycker att det är bra med dessa kamerorna och vill ha dom.

Hur gör de mest viktiga institutionerna när de vill ha säkerhet? Förbjuder de kameror? Motverkar de identifierbarhet via fysiskt eller digital tillträde? Svaret är enkelt. De viktiga, de rika, de föredrar säkerhet, övervakning, identifiering av människor och egendom. Är inte det samhälle vi lever i viktigt? Ska vi inte behandla det som vore det viktigt?
Citera
2025-11-04, 19:32
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vilka tänker du på? Bygga fler fritidsgårdar för att lösa brottsligheten?
Massedeportasjon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in