Citat:
Ursprungligen postat av
Max1494
Känns väl inte som Tesla är ett jätteproblem. De filmar bara precis runt bilen. När du går där.
De kör väl alltid på offentliga vägar och inte inne i ditt hus, i ditt sovrum
På offentliga platser får man filma precis hur mycket man vill
När brottsligheten ökar markant. Så har även övervakningskameror ökat i samma takt
Att man väljer att ha det på bilar. Beror på all skadegörelse och inbrott
Du filmas i alla offentliga byggnader, på tunnelbanan, i bussen, på sjukhuset mm
Även ute i skogen kan du filmas av åtelkameror. Som viltvårdare har satt ut
Vad menar du, det strider ju mot GDPR och mot insamling av personuppgifter. Rörliga bilder där personer kan identifieras är personuppgifter och då gäller GDPR vilket i sin tur medför skyldigheter från den som har kameraövervakning. Man måste exempelvis kunna visa i vilket syfte man övervakar och vid begäran radera alla uppgifter.
Det är ett stort problem. Tänk om jag har skyddad identitet och blir övervakad av en Tesla när jag går ur min bil påväg till tillexempel ett sjukhus eller annan vårdinrättning. För personer med särskilt utsatthet kan detta vara livsavgörande.
Här kommer lite kort sammanfattning av GDPR om kameraövervakning:
Kamerabevakning där personer kan identifieras omfattas av GDPR.
Behandlingen måste vara laglig, nödvändig och proportionerlig enligt artikel 5 och 6.
Det krävs berättigat syfte (t.ex. säkerhet), minimerad inspelning, tidsbegränsad lagring och informationsskyltar.
Inspelningar får inte användas för andra ändamål än de angivna.
På offentliga platser krävs särskild försiktighet, ibland tillstånd enligt nationell lag (t.ex. svensk Kamerabevakningslag).
Privat bruk (t.ex. hemkamera som inte filmar allmänheten) undantas från GDPR.
Källor:
GDPR artikel 5, artikel 6, IMY – kamerabevakning.