2025-11-04, 11:56
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bra lösning som borde finnas i alla bilar. Skulle kunna ge bra information till polisen.
Givetvis kamera inne i bilen så man ser vilka som finns där. Kanske med biometrisk inloggning av förare och passagerare så det går få fram vilka som åkt med bilen.

De utan bälte under färd kunde man automatisera böter. Förare som använder mobiltelefon utan handsfree under färd kunde också gå att få fram.

Montera en liten printer i bilen som skriver ut böter på allla förseelser som ex köra över heldragen linje. Inte använda blinkers, missa höger regeln, köra utan korrekt belysning, köra utan att skrapa rutorna fullt ut..

För min del skulle det bli svårt att framföra bilen då alla böteslappar skulle skymma sikten..oops fick en ny lapp för detta också..
Citera
2025-11-04, 12:03
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Mass övervakning är framtiden pga att det är den självklara lösningen på dagens problem. Sen är det oklart exakt vilka uttryck det tar. De som är rädda för denna utveckling blandar ihop totalitära stater med starka stater. Det är inte samma sak.

De flesta har redan accepterat det med att släpa omkring på mobiltelefoner..och med alla "smart" produkter de frivilligt installerar i sina hem..Smart tv*s med kameror som ingen tycks bry sig om..

En del av de värsta funktionerna GÅR ATT SLÅ AV PÅ TV'n men folk bryr sig inte ens om att göra detta..
måste även göras för varje uppdatering som installeras. även på de flesta telefoner..

Tyvärr kan ex en tv kamera enkelt slås på !remote" och ge möjligheten att se rakt in i folks vardagsrum/sovrum..
Citera
2025-11-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
AI hallucinerar för mycket för att vara rättssäkert. Det här kommer att leda till att du åker fast för ett mord som du inte begått bara för att AI hallucinerat ihop att du är den som syns på kamerorna. Du åker in på anstalt eftersom att du inte kan bevisa din oskuld, och så går mördaren fri.
Det är inte lönt att försöka förklara för idioten vad farorna och problemet är.
Citera
2025-11-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Fy satan.
Det här visste jag inte sedan tidigare.
Men, tror tyvärr inte det kommer minska nybilförsäljning. Lillsvensken köper ju kinesiska övervakningsmaskiner (elbilar) så att det står härliga till... Folket måste informeras. Det här inte inte okej.
Folket bryr sig inte. Kolla bara på idioterna i den här tråden som tycker att det är bra med dessa kamerorna och vill ha dom.
Citera
2025-11-04, 12:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Tesla är inte det största problemet. Det här är vad som väntar inom EU
Citat:
While Euro NCAP is technically voluntary, the safety rating can have a significant impact on a vehicle’s success in the market.
https://www.devant.ai/news/the-eus-new-vehicle-general-safety-regulation-a-step-towards-safer-roads
Det kommer att ha en significant impact på allmänhetens förtroende för sådana "certifieringar" också.

Jag litar inte på certifieringar när det gäller säkerhet. Verktyg för politiska agendor.
Citera
2025-11-04, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Er da mange andre løsninger på dagens problem som ikke innebærer masseovervåkning.
Många lösningar är självklarare än andra. Men å andra sidan har väl Europa importerat Afrika och Mellanöstern just för att kunna kartlägga även den skötsamma delen av populationen.
Citera
2025-11-04, 13:19
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Jo, för ett tag sedan läste jag att det en gång funnits en imy anmälan mot Tesla och deras idiotiska övervakningskameror men att den lades ner.

Nu undrar jag vem/vart och hur man kan vända sig för att åter ta upp detta så det får lite, mycket, ljus. Det är helt befängt att jag inte får sätta upp en övervakningskamera som vätter mot gatan utanför men Tesla får ha miljontals bilar på våra gator som spelar in allt och lite till vart de än är. Nu vill ju polisen även få tillgång till deras kameror för att "utreda brott" vilket känns som ett ytterligare steg i totalitär riktning. Jag avskyr att gå förbi dessa jävla bilar eller att råka parkera bredvid en så att kamerorna går igång bara för att jag går ur min egen bil.

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur det är lagligt. Vem fan ska man kontakta? Kan vi på övervakning och integritet mobilisera oss mot detta jävla otyg?

Det är en IMY-fråga och bara för att ett ärende misslyckades betyder det inte att saken är utagerad. Det är fritt för varje medborgare att gå in på IMYs sida och begära en granskning.
Citera
2025-11-04, 13:49
Medlem
Märkligast av allt är ju att de även filmar skyddsobjekt vid tillfälle utan reprimand vilket andra med dashcam blir fällda för.
Citera
2025-11-04, 14:20
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det är strängt förbjudet för en privatperson att låta en kamera filma från bilen när man inte sitter i den, men för ett företag är det tydligen godkänt att montera dit stationära kameror som filmar dygnet runt...
Citera
2025-11-04, 14:28
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Er da mange andre løsninger på dagens problem som ikke innebærer masseovervåkning.

Vilka tänker du på? Bygga fler fritidsgårdar för att lösa brottsligheten?
Citera
2025-11-04, 14:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
De flesta har redan accepterat det med att släpa omkring på mobiltelefoner..och med alla "smart" produkter de frivilligt installerar i sina hem..Smart tv*s med kameror som ingen tycks bry sig om..

En del av de värsta funktionerna GÅR ATT SLÅ AV PÅ TV'n men folk bryr sig inte ens om att göra detta..
måste även göras för varje uppdatering som installeras. även på de flesta telefoner..

Tyvärr kan ex en tv kamera enkelt slås på !remote" och ge möjligheten att se rakt in i folks vardagsrum/sovrum..

Att det är teoretiskt möjligt betyder inte att risken att det sker just dig är mer än försumbar. Men för svensken är dataintergritet mycket viktigare än att få ordning på sitt dysfuntionella samhälle.
Citera
2025-11-04, 14:39
Medlem
Citat:
Vad menar du, det strider ju mot GDPR och mot insamling av personuppgifter. Rörliga bilder där personer kan identifieras är personuppgifter och då gäller GDPR vilket i sin tur medför skyldigheter från den som har kameraövervakning. Man måste exempelvis kunna visa i vilket syfte man övervakar och vid begäran radera alla uppgifter.

Det är ett stort problem. Tänk om jag har skyddad identitet och blir övervakad av en Tesla när jag går ur min bil påväg till tillexempel ett sjukhus eller annan vårdinrättning. För personer med särskilt utsatthet kan detta vara livsavgörande.

Här kommer lite kort sammanfattning av GDPR om kameraövervakning:

Kamerabevakning där personer kan identifieras omfattas av GDPR.

Behandlingen måste vara laglig, nödvändig och proportionerlig enligt artikel 5 och 6.

Det krävs berättigat syfte (t.ex. säkerhet), minimerad inspelning, tidsbegränsad lagring och informationsskyltar.

Inspelningar får inte användas för andra ändamål än de angivna.

På offentliga platser krävs särskild försiktighet, ibland tillstånd enligt nationell lag (t.ex. svensk Kamerabevakningslag).

Privat bruk (t.ex. hemkamera som inte filmar allmänheten) undantas från GDPR.

Källor:
GDPR artikel 5, artikel 6, IMY – kamerabevakning.

Kanske tycker man att det är viktigare att lösa brott. Än att skydda folks identiteter
Sverige är ändå ett extremt öppet land.
Grundlagen väger ofta tyngre än GDPR
GDPR är en EU-förordning. Grundlagen är Sveriges högsta lagar

Filmning är ofta okej
Däremot får man inte lämna ut filmer hur som helst
Får ej kränka en utsatt person mm

Du får filma från din Tesla
Så länge du inte sprider känsliga uppgifter mm
Man får inte heller spara material. Hur länge som helst.

På din privata garageuppfart.
Får du filma hur mycket du vill. Eftersom du filmar din egen tomt, övervakar din bil.

För journalister står yttrandefriheten över GDPR
I syfte att övervaka tex makthavare, demonstrationer, upplopp mm
Det är väl bara vid Estonia- filmningarna. som ett par journalister har dömts

Stadens övervakning har alltid tillstånd.
Myndigheter får filma dig i tex bussen, på stan osv..
Men det materialet sprids oftast inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in