• 1
  • 2
2025-11-01, 09:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Min fundering är om en sexsäljare skulle kunna dömas för nedanstående trots att det är lagligt att sälja sex i Sverige?
Personligen tycker jag att en prostituerad uppfyller nedanstående rekvisit.

Citat:
Vidare gäller att en privatperson som begår brottsprovokation teoretiskt sett skulle kunna dömas till förberedelse, stämpling eller medverkan till brott enligt 23 kap. BrB. Den som med uppsåt att främja brott hjälper till med att tillhandahålla pengar inför brottet eller hjälper till med något annat som är ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott kan dömas till förberedelse till brott, 23 kap. 2 § 1-2 st. BrB. I vissa fall kan brottsprovokatören dömas till stämpling enligt 23 kap. 2 § 3 st. BrB om denne i samråd med annan beslutar att utföra ett brott eller försöker förmå annan att utföra brott eller erbjuder sig eller åtager sig att utföra ett brott. Brottsprovokatören skulle även kunna göra sig skyldig till medverkan till brott, 23 kap. 4 § BrB, genom att uppsåtligen främja gärningsmannen med råd eller dåd.

Ytterligare brott som skulle kunna bli aktuellt för en brottsprovokatör är uppvigling, 16 kap. 5 § BrB. Det innebär att någon i ord eller skrift uppmanar till brottslighet. Alternativt oredligt förfarande som stadgas i 9 kap. 8 § BrB och som innebär att någon förfar oredligt och vilseleder någon att utföra handling eller underlåtenhet som medför skada för den vilseledde.
Citera
2025-11-01, 09:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Nej: (FB) Straffrätt: Skuldebrev i sexuell prestation (in natura)
Citera
2025-11-01, 09:23
Medlem
Synd att det inte räknas somo en brottsprovokation att sälja sex. Det är nog väldigt många ändå som inte tänkt gå och köpa sex som faller för ett sexköpserbjudande och det är väl ett försök till brott även om den som är utsatt tackar nej.

I mina ögon skulle det vara rätt att kunna döma någon för brottsprovokation i Sverige.
Citera
2025-11-01, 09:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Synd att det inte räknas somo en brottsprovokation att sälja sex. Det är nog väldigt många ändå som inte tänkt gå och köpa sex som faller för ett sexköpserbjudande och det är väl ett försök till brott även om den som är utsatt tackar nej.

I mina ögon skulle det vara rätt att kunna döma någon för brottsprovokation i Sverige.

Jag kan inte förstå varför det inte skulle räknas som en brottsprovokation. De annonserar och tillhandahåller ofta ett ställe där de vet att den de säljer tjänsten till begår ett brott.

Om nu samhället önskar att prostitutionen ska försvinna så förstår jag först och främst inte varför det inte är förbjudet att sälja sex. Men jag förstår det mer och mer som att det aldrig kommer att hända så då tänker jag att det här kanske vore en väg att gå för att även försöka minska på utbudet av tjänster. Att det skulle bli konsekvenser även för säljaren.
Citera
2025-11-01, 09:54
Medlem
Gaspodins avatar
Rent logiskt borde man kunna döma sutenören för anstiftan/stämpling.
Citera
2025-11-01, 10:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Rent logiskt borde man kunna döma sutenören för anstiftan/stämpling.

Men det förekommer ju långt ifrån alltid någon hallick. Borde inte den person som självmant väljer att sälja sex kunna dömas enligt ovan?
Citera
2025-11-01, 10:08
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag kan inte förstå varför det inte skulle räknas som en brottsprovokation. De annonserar och tillhandahåller ofta ett ställe där de vet att den de säljer tjänsten till begår ett brott.

Om nu samhället önskar att prostitutionen ska försvinna så förstår jag först och främst inte varför det inte är förbjudet att sälja sex. Men jag förstår det mer och mer som att det aldrig kommer att hända så då tänker jag att det här kanske vore en väg att gå för att även försöka minska på utbudet av tjänster. Att det skulle bli konsekvenser även för säljaren.
Inom svensk straffrätt så finns det något som heter ”nödvändig medverkan”. En standardlärobok i ämnet, Kriminalrättens grunder, skriver så här (andra upplagan, sid. 428, fetning i original):
Åtskilliga brott förutsätter generellt att någon annan person medverkar. Vid sådan ”nödvändig medverkan” (concursus necessarius) skall lagen inte sällan tolkas så att den sålunda medverkande inte skall kunna ådömas ansvar. Ofta beror detta på att straffbestämmelsens syfte är att skydda denne, dvs. brottet riktar sig mot den nödvändigt medverkande.

Offret vid t.ex. olaga tvång, utpressning, ocker eller ockerpantning (BrB 4:4, 9:4-5 och 10) kan följaktligen inte anses ha gjort sig skyldigt till medverkan. Avsikten är inte heller att medverkansansvar skall drabba den underårige i BrB 6:4, den prostituerade i BrB 6:12, den som flyr i BrB 17:12, manskapet i BrB 18:3, den som värvas i BrB 19:12, eller den som ger en order i BrB 21:5. Deltagande i spel, som innefattar dobbleri, är inte att bedöma som medverkan till dobbleri (se den särskilda kriminaliseringen av tillåtande av dobbleriverksamhet i BrB 16:14).
Citera
2025-11-01, 10:13
Medlem
Citat:
Men det förekommer ju långt ifrån alltid någon hallick. Borde inte den person som självmant väljer att sälja sex kunna dömas enligt ovan?
Hela grundtanken med den lagstiftningen är att sexsäljaren betraktas som ett utnyttjat offer.

På ungefär samma sätt dömer man inte de som blir utsatta för ocker för medhjälp.
Citera
2025-11-01, 10:59
Medlem
Nej, men de kan dömas för t.ex. bokföringsbrott och skattebrott om de inte bokför eller betalar skatt för sin verksamhet.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...aste-beskattas
Senast redigerad av derfilo999 2025-11-01 kl. 11:02.
Citera
2025-11-01, 15:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Inom svensk straffrätt så finns det något som heter ”nödvändig medverkan”. En standardlärobok i ämnet, Kriminalrättens grunder, skriver så här (andra upplagan, sid. 428, fetning i original):
Åtskilliga brott förutsätter generellt att någon annan person medverkar. Vid sådan ”nödvändig medverkan” (concursus necessarius) skall lagen inte sällan tolkas så att den sålunda medverkande inte skall kunna ådömas ansvar. Ofta beror detta på att straffbestämmelsens syfte är att skydda denne, dvs. brottet riktar sig mot den nödvändigt medverkande.

Offret vid t.ex. olaga tvång, utpressning, ocker eller ockerpantning (BrB 4:4, 9:4-5 och 10) kan följaktligen inte anses ha gjort sig skyldigt till medverkan. Avsikten är inte heller att medverkansansvar skall drabba den underårige i BrB 6:4, den prostituerade i BrB 6:12, den som flyr i BrB 17:12, manskapet i BrB 18:3, den som värvas i BrB 19:12, eller den som ger en order i BrB 21:5. Deltagande i spel, som innefattar dobbleri, är inte att bedöma som medverkan till dobbleri (se den särskilda kriminaliseringen av tillåtande av dobbleriverksamhet i BrB 16:14).

Det som gör det lite mer spännande i fallet med sexköp är väl att "brottet" inte sägs riktas mot den enskilde individen utan mot staten? Är det inte så? Därvid borde väl det du hänvisar till ovan falla?
Citera
2025-11-01, 15:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hela grundtanken med den lagstiftningen är att sexsäljaren betraktas som ett utnyttjat offer.

På ungefär samma sätt dömer man inte de som blir utsatta för ocker för medhjälp.

Jo så är det ju vilket också kan diskuteras hur det kan vara så. Men just i fall av sexköp så anses ju inte "brottet" begås mot den enskilde individen utan mot staten om jag har förstått det rätt så då är det ju märkligt om individen ändå ska kunna utmålas som ett utnyttjat offer.
Citera
2025-11-01, 15:53
Medlem
Citat:
Jo så är det ju vilket också kan diskuteras hur det kan vara så. Men just i fall av sexköp så anses ju inte "brottet" begås mot den enskilde individen utan mot staten om jag har förstått det rätt så då är det ju märkligt om individen ändå ska kunna utmålas som ett utnyttjat offer.
Du har förstått det fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in