2025-10-31, 11:17
Medlem
Muppetys avatar
Diagnosen psykopati/sociopati/antisocial personlighetsstörning är vanlig bland fängelseinterner. De med den diagnosen döms inte till rättspsykiatrisk vård, om de inte har andra psykiatriska diagnoser som kan ligga till grund för det.

Som redan skrivits, har många psykopater problem med alkohol och droger o sitter oftast för våldsbrott.

Visst finns det intelligenta psykopater som lyckas manipulera upp sig i hierarkiska ledningar, men alla psykopater har definitivt inte ett intellekt som t.ex. Hannibal Lecter, som är en fiktiv karaktär.
Citera
2025-10-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Varför tror folk det? Är det på grund av alla filmer?

Jag har inte mött många psykopater i mitt liv men jag har mött två stycken som jag vet har diagnosen ”ASPD”. Och den ena var väldigt charmig och smidig och man märkte inte att personen var psykopat eftersom att man heller inte var påläst om det då och för att det enbart var en bekant så man var ju inte så nära.

Den andra var puckad på ett sätt att man ibland tvivlade på om han verkligen var en psykopat för så dum kan ju ingen vara att man upprepar något som ger så hårda konsekvenser gång på gång? Men jo. Det var ju precis det som var psykopatin. Fanns ingen förmåga till självreflekterande, konsekvenser, rädsla att åka fast. Istället var det synd om honom för att han åkte fast (igen) och så var han jätteförbannad på systemet

En normal människa gör inte om samma misstag 1,2,3 eller 10 gånger? Den här idioten var helt bränd, det var nästan fascinerande att diskutera för att man blev häpen hur ihåligt det var i den delen av hjärnan som ska styra den logiska förmågan att kunna tänka några steg framåt, tänka på konsekvenser och väga för och nackdelar, och känna rädsla att åka fast? Stendött. Väldigt impulsiv, ingenting var väl genomtänkt som man föreställer sig att det ska vara?

Vad har ni för roliga exempel på korkade saker psykopaten gjort så att ni tänker ”du måste ju vara den mest korkade psykopaten i historien”?

Vem har påstått att alla är smart ?

Vem är du som ens kan avgöra om en person är psykopat ?

Detta är ett bra exempel på ”kvinnor kan”. En kvinna som drar saker ur arslet som att det är sanning.

Mer patetisk trådstart får man leta efter på FB.
Citera
2025-10-31, 11:20
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Men det är en drivkraft att söka spänning. Det blir uttråkade av vardagslivet och deppiga.
Psykopater är ofta maniska och då kan de i brist på action ägna timmar åt något projekt och vara envisa och outtröttliga och det kan imponera på arbetsgivaren.

Psykopater kan fungera jättebra på akuten, de blir inte utslitna mentalt av att se hemska situationer som vanliga människor.
Söker ”spänning” bekräftelse och komplimanger. Dom blir uttråkade väldigt fort av rutiner och precis som du säger vardagsliv, dom vill hitta någon ny att lura och när dom känner att dom har någon på kroken så får dom dopaminkickar och ju mer populär personen är hos andra desto mer värdefull blir denne för psykopaten. Folk som var för enkla blir inte spännande, dom kan han lämna för att komma tillbaka till senare när han inte har någon eller känner sig uttråkad.

Personen klär sig i fårakläder och tror att hela omgivningen är blind men det är alltid 2-3 som noterar att här är det någonting som inte stämmer. När psykopaten blir konfronterad så kommer psykopaten inte försvara sig själv utan låta någon av dom som han lurat agera försvarare så att psykopaten ser dramafri ut.
Citera
2025-10-31, 11:22
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Detta är ett bra exempel på ”kvinnor kan”. En kvinna som drar saker ur arslet som att det är sanning.

Om alla psykopater hade varit korkade och oförmögna att motstå att tvångsmässigt hamra in otrevligheter och plattityder på tangenbordet hade du uppfyllt åtminstone vissa diagnostiska kriterier med bravur. Hej då.
Citera
2025-10-31, 11:24
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Talar om en person jag känner som jag studerat på närmre håll i några år.

Det är alltså inte min diagnos satt på personen utan personen har undergått flera rättspsykiatriska tester.

Du behöver inte läsa tråden om du känner att den kränker dig.
Citera
2025-10-31, 11:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Det har väl gjorts en hel del forskning på personer med ASPS, och vad jag förstår så ligger de väl på iq som folk i övrigt. På gruppnivå.

Även om inte psykopat eller sociopat är några strikt medicinska termer så har de ändå en innebörd.
Sociopat = mer impulsiv, bryter ständigt mot regler och normer. Fungerar inte i samhället. Kan inte smälta in. (Kraftig överrepresentation på fängelser). Nu gissar jag: Kanske inte jättehög iq (?)
Psykopat = kalkylerande, beräknande. Strategisk. Ett snäpp värre när det gäller empati och att känna ånger (kall). Kan vara fullt välfungerande i samhället.
Och nu gissar jag igen: Kanske normal iq eller högre (?) Ex.president Nixon.

Man kan se hur psykopater reagerar när det händer något hemskt eller tragiskt, alla andra människor visar normala känsloyttringar medan psykopater låtsas göra det som förväntas av de, tex. vara ledsen och visa empati men de gör det på ett robotaktigt sätt som de sett på tv när folk gråter och är ledsna, eftersom de har inga naturliga sådana känslor.
Det ser ut som ett dåligt skådespel.
Citera
2025-10-31, 11:31
Medlem
SmarterThanYous avatar
Så egentligen är alla befäl psykopater.

Låter som en diagnos som inte är så farlig.

Tänk att sitta och skriva under dödsdomar, avskeda folk och skicka soldater till en säker död.

Tur att man inte behöver vara smart för att vara, kanske man platsar ändå.
Citera
2025-10-31, 11:34
Medlem
De gånger jag har stött på dessa typer av individer så har jag ofta funnit det underhållande hur pass hög tilltro de har till sin egen förmåga. Många av deras knep har varit väldigt enkla att se igenom.

Jag föddes med en bra analytisk förmåga + hög emotionell intelligens. Så det är väldigt svårt att lura mig. Ovanpå det har jag studerat en massa.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-10-31 kl. 11:38.
Citera
2025-10-31, 11:39
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Man kan se hur psykopater reagerar när det händer något hemskt eller tragiskt, alla andra människor visar normala känsloyttringar medan psykopater låtsas göra det som förväntas av de, tex. vara ledsen och visa empati men de gör det på ett robotaktigt sätt som de sett på tv när folk gråter och är ledsna, eftersom de har inga naturliga sådana känslor.
Det ser ut som ett dåligt skådespel.
Men det bästa sättet är att när du väl får problem eller behöver stöttning så kommer personen vara spårlöst försvunnen tills du är ok igen.

Dom vet inte hur man ger tröst, dom blir obekväma och vill fly eller kommer låtsas vara upptagna.
Citera
2025-10-31, 11:52
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
De gånger jag har stött på dessa typer av individer så har jag ofta funnit det underhållande hur pass hög tilltro de har till sin egen förmåga. Många av deras knep har varit väldigt enkla att se igenom.

Jag föddes med en bra analytisk förmåga + hög emotionell intelligens. Så det är väldigt svårt att lura mig. Ovanpå det har jag studerat en massa.
Samma här och jag håller med dig. Det är verkligen intressant hur dom underskattar sin omgivning. Dom tror att alla människor är korkade för att dom är schyssta och trevliga och att dom är geniet men det dom möts av i själva verket är empati, som dom själva saknar och inte kan relatera till - och detta lurar psykopaten till att tro att empaten är korkad och naiv.

Empaten har förmodligen redan sett psykopaten och försöker förstå denne vid det här laget. Och när alla dina handlingar pekar mot hänsynslöshet, bristande moral, impulsiviteten och högt risktagande så vet empaten vart den har denne och kommer bara spela med för att gräva djupare och se hur sjuk en person kan vara i grunden, för det är helt naturligt av människan att vara nyfiken på allt som inte känns naturligt och normalt.
Citera
2025-10-31, 11:54
Medlem
Man kan tro att det ligger någon kollektiv psykos bakom de här trådarna.
Ni är alla experter på psykiatri och har träffat på varenda psykopat i hela Sverige..
Påminner lite om all galenskap i GS-tråden.
Senast redigerad av Deballerur 2025-10-31 kl. 12:00.
Citera
2025-10-31, 12:03
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Diagnosen psykopati/sociopati/antisocial personlighetsstörning är vanlig bland fängelseinterner. De med den diagnosen döms inte till rättspsykiatrisk vård, om de inte har andra psykiatriska diagnoser som kan ligga till grund för det.

Som redan skrivits, har många psykopater problem med alkohol och droger o sitter oftast för våldsbrott.

Visst finns det intelligenta psykopater som lyckas manipulera upp sig i hierarkiska ledningar, men alla psykopater har definitivt inte ett intellekt som t.ex. Hannibal Lecter, som är en fiktiv karaktär.
Precis, du har redan ringat in personen i både första och andra stycket. Våldsbrott och en allvarlig psykisk störning till utöver ASPD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in