Varför tror folk det? Är det på grund av alla filmer?
Jag har inte mött många psykopater i mitt liv men jag har mött två stycken som jag vet har diagnosen ”ASPD”. Och den ena var väldigt charmig och smidig och man märkte inte att personen var psykopat eftersom att man heller inte var påläst om det då och för att det enbart var en bekant så man var ju inte så nära.
Den andra var puckad på ett sätt att man ibland tvivlade på om han verkligen var en psykopat för så dum kan ju ingen vara att man upprepar något som ger så hårda konsekvenser gång på gång? Men jo. Det var ju precis det som var psykopatin. Fanns ingen förmåga till självreflekterande, konsekvenser, rädsla att åka fast. Istället var det synd om honom för att han åkte fast (igen) och så var han jätteförbannad på systemet
En normal människa gör inte om samma misstag 1,2,3 eller 10 gånger? Den här idioten var helt bränd, det var nästan fascinerande att diskutera för att man blev häpen hur ihåligt det var i den delen av hjärnan som ska styra den logiska förmågan att kunna tänka några steg framåt, tänka på konsekvenser och väga för och nackdelar, och känna rädsla att åka fast? Stendött. Väldigt impulsiv, ingenting var väl genomtänkt som man föreställer sig att det ska vara?
Vad har ni för roliga exempel på korkade saker psykopaten gjort så att ni tänker ”du måste ju vara den mest korkade psykopaten i historien”?