2025-10-31, 09:30
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Stön... En manet måste ha mer hjärnmassa än du...

Pallar inte diskutera på den nivån. Lycka till.
Citera
2025-10-31, 09:35
Medlem
SmarterThanYous avatar
Jag skulle nog säga att riktiga psykopater och narcissister är välutbildade människor som sitter i grupp och hånar människor för att rättfärdiga sina egna totalt innehållslösa existeser.

Ofta har de något gammal groll som driver dem, det kan vara så enkelt att man är överläkare och vet att den j-veln har knullat morsan till mina två söner i alla hål innan jag hann dit.

Sånt.

redigering: fatta att vara svartsjuk på en person som dels har skurit kuken av sig efter att ha knullat frugan och sen dessutom blir bra mycket snyggare än frun. Då blir man nog psykiatriker av flera orsaker. Jag tror mycket psykopati har sin rot i sånt.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-10-31 kl. 09:54.
Citera
2025-10-31, 09:58
Medlem
surfacings avatar
Om en psykopat lyckas lura en annan mycket smartare person än respektive själv så behöver ju händelseförloppen nödvändigtvis inte ha med IQ att göra över huvud taget. Beteendet framstår som "intelligent" eftersom personer med störningen tänker och fungerar helt annorlunda i hela sitt syfte, i jämförelse "normala människor. Föreställ ungefär som att livet vore ett spel eller en simulator - Vad har man för motiv att leva och fortskrida där? Här skiljer sig världarna åt mot en "normal" människa när det gäller just hela ens "syfte"

Att mörda, stjäla, lura eller mobba? Det kan handla om vilket skit som helst. Men eftersom just tillvägagångssättet dit ofta är så pass oväntat avvikande i hela sitt resonemang och motiv, så blir det hela också väldigt oförutsägbart. Alltså en illusion utav att vara slug och intelligent. Det kanske är först i efterhand när man fått ihop lite pusselbitar på plats som man faktiskt förstår att någonting var konstigt eller vad personen egentligen var ute efter. Alldeles oavsett hur enkelt eller dumt allting verkade vara.

Exempelvis försök stänga ute betydelsen och chocken utav ordet "mörda" - Fråga istället "varför".
Spelar man piano varje dag så blir man bättre på piano - Manipulerar man folk varje dag så blir man bättre på att manipulera. Så varför spelar man piano eller varför manipulerar man människor? Kanske för att det är totalt olika syften som man vill att åstadkomma, inte sant?

Kort sagt, ungefär som att försöka projicera mänskliga känslor på rovdjur och reptiler. Det fungerar liksom inte. Man får mäta dem med ett helt annat typ utav verktyg.

Jag tror dock många kan lära sig med tiden att snabbare upptäcka/förstå mönstret, desto mer och ingående man har att göra med de här typerna utav människor.
Citera
2025-10-31, 10:02
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Om en psykopat lyckas lura en annan mycket smartare person än respektive själv så behöver ju händelseförloppen nödvändigtvis inte ha med IQ att göra över huvud taget. Beteendet framstår som "intelligent" eftersom personer med störningen tänker och fungerar helt annorlunda i hela sitt syfte, i jämförelse "normala människor. Föreställ ungefär som att livet vore ett spel eller en simulator - Vad har man för motiv att leva och fortskrida där? Här skiljer sig världarna åt mot en "normal" människa när det gäller just hela ens "syfte"

Att mörda, stjäla, lura eller mobba? Det kan handla om vilket skit som helst. Men eftersom just tillvägagångssättet dit ofta är så pass oväntat avvikande i hela sitt resonemang och motiv, så blir det hela också väldigt oförutsägbart. Alltså en illusion utav att vara slug och intelligent. Det kanske är först i efterhand när man fått ihop lite pusselbitar på plats som man faktiskt förstår att någonting var konstigt eller vad personen egentligen var ute efter. Alldeles oavsett hur enkelt eller dumt allting verkade vara.

Exempelvis försök stänga ute betydelsen och chocken utav ordet "mörda" - Fråga istället "varför".
Spelar man piano varje dag så blir man bättre på piano - Manipulerar man folk varje dag så blir man bättre på att manipulera. Så varför spelar man piano eller varför manipulerar man människor? Kanske för att det är totalt olika syften som man vill att åstadkomma, inte sant?

Kort sagt, ungefär som att försöka projicera mänskliga känslor på rovdjur och reptiler. Det fungerar liksom inte. Man får mäta dem med ett helt annat typ utav verktyg.

Jag tror dock många kan lära sig med tiden att snabbare upptäcka/förstå mönstret, desto mer och ingående man har att göra med de här typerna utav människor.

Det är en kulturberoende diagnos ändå. Helt värdelös i en global värld.

Det är helt naturligt att slå ihjäl sin dotter för hon ligger runt i stora delar av världen. Då får man tala om att hela det samhället är psykopatiskt.

En vit diagnos som används om vita. Således kan jag omöjligen vara psykopat. Jag tar tillbaka.
Citera
2025-10-31, 10:34
Medlem
Bajslukts avatar
Något jag noterat är att många människor inte har en aning om vad psykopati är för något. Det är som att alla är experter på ämnet, men ytterst få tycks ha någon som helst koll på definitionen av psykopati.

Jag antar att det är på grund av populärkultur.

Men det är ändå märkligt hur pass absoluta och självsäkra folk är på sina definitioner av psykopati, som helt och hållet tycks grunda sig i deras egna tolkning av vad som presenterats i filmer och serier.

I övrigt tror jag inte att psykopaters intelligens skiljer sig nämnvärt från oss andra. De kommer i alla möjliga variationer, precis som övriga befolkningen. Kruxet är väl att en lågintelligent eller, till viss del, högintelligent psykopat tenderar att utmärka sig mer än en lågintelligent eller högintelligent människa med normal empatiförmåga. Framförallt när det kommer till brottslighet.

I ett tidigare jobb fick jag chansen att samtala med en del (kåkfarare) människor som diagnotiserats med diverse personlighetsstörningar, varvid ett par av dem var psykopater. Otroligt fascinerande människor, då de lever i en helt annan värld än oss andra.

Precis som många brukar påpeka, är deras blick väldigt påtaglig. Jag brukar jämföra det med icke-domesticerade djurs ögon. De är medvetna, men det finns noll medkänsla eller känsloliv där i. De bara tittar på en, ungefär som när en vanlig person tittar på en sten eller ett träd. Det är ett svårt perspektiv att sätta sig in i.
Citera
2025-10-31, 10:48
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Något jag noterat är att många människor inte har en aning om vad psykopati är för något. Det är som att alla är experter på ämnet, men ytterst få tycks ha någon som helst koll på definitionen av psykopati.

Men det är ändå märkligt hur pass absoluta och självsäkra folk är på sina definitioner av psykopati, som helt och hållet tycks grunda sig i deras egna tolkning av vad som presenterats i filmer och serier.

I övrigt tror jag inte att psykopaters intelligens skiljer sig nämnvärt från oss andra. De kommer i alla möjliga variationer, precis som övriga befolkningen. Kruxet är väl att en lågintelligent eller, till viss del, högintelligent psykopat tenderar att utmärka sig mer än en lågintelligent eller högintelligent människa med normal empatiförmåga. Framförallt när det kommer till brottslighet.

I ett tidigare jobb fick jag chansen att samtala med en del (kåkfarare) människor som diagnotiserats med diverse personlighetsstörningar, varvid ett par av dem var psykopater. Otroligt fascinerande människor, då de lever i en helt annan värld än oss andra.

Precis som många brukar påpeka, är deras blick väldigt påtaglig. Jag brukar jämföra det med icke-domesticerade djurs ögon. De är medvetna, men det finns noll medkänsla eller känsloliv där i. De bara tittar på en, ungefär som när en vanlig person tittar på en sten eller ett träd. Det är ett svårt perspektiv att sätta sig in i.
Jag noterade att denna personen aldrig får någonting avslutat. Det kunde handla om utbildning, en eller två terminer sedan hade personen på något vis lyckats förstöra för sig själv men på exakt vilket sätt det vet jag inte, det kan handla om droger eller att bara inte dyka upp eller så kuggade personen bara. Men det byttes utbildningar till höger och vänster, det verkade som att personen inte hade ett slutmål eller en faktisk ambition, mest som att denne var tvungen att ha en sysselsättning för att fortsätta få bidrag/utnyttja systemet.

Personen lyckades på något vänster skaffa ett jobb vid något tillfälle, det höll nog max 2 månader sedan hade han fått problem där också. Det var helt omöjligt för denna personen att sköta sig. På ytan beskrev han hur allt gick bra men i praktiken gick allt gång på gång käpprätt åt helvete. Jag tror heller inte att personen blev omtyckt där denne var och det byttes vänner stup i kvarten, plötsligt var ett nytt namn hans nya nära vän och inga relationer verkade hålla i mer än 5 månader innan han hade lyckats bli fiende med personen som han självklart skyllde skulden på och han var såklart ”dum i huvudet”.
Citera
2025-10-31, 10:48
Avstängd
Paris24s avatar
Nja, anledningen är väl att ingen bryr sig om en dum psykopat, man ser inte ens honom.

Iofs anses det intelligent att kunna ljuga, och t.ex Downs eller autister kan knappast ljuga. Det skulle kunna antyda att psykopater som är ljugarexperter är intelligentare än vanligt.
Citera
2025-10-31, 11:10
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Drivkraft? Snarare tvärtom. Jag tycker snarare det verkar vara individer utan drivkraft, individer som för att uppleva kittlingar och spänning och sinnesrörelser behöver ta till extrema upplevelser. Det är väl snarare avsaknad av drivkraft.

Men det är en drivkraft att söka spänning. Det blir uttråkade av vardagslivet och deppiga.
Psykopater är ofta maniska och då kan de i brist på action ägna timmar åt något projekt och vara envisa och outtröttliga och det kan imponera på arbetsgivaren.

Psykopater kan fungera jättebra på akuten, de blir inte utslitna mentalt av att se hemska situationer som vanliga människor.
Citera
2025-10-31, 11:14
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nja, anledningen är väl att ingen bryr sig om en dum psykopat, man ser inte ens honom.

Iofs anses det intelligent att kunna ljuga, och t.ex Downs eller autister kan knappast ljuga. Det skulle kunna antyda att psykopater som är ljugarexperter är intelligentare än vanligt.

De ljuger jättebra men det beror inte så mycket på deras höga intelligens som på att de har inga moraliska skrupler och blir inte stressade som normala människor när de ljuger.
Citera
2025-10-31, 11:14
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt

Jag hade privilegiet att samtala länge med en sexmördare och ett par välkända våldtäktsmän och pedofiler vid ett tillfälle.

Jag tror ingen av dem var speciellt intelligent, de är rädda för smärta och har ett barns förmåga att förstå vad som gör ont och inte och försöker lista ut sätt att få vad de vill ha utan att det gör ont.

Man måste lära dem att vissa saker gör ont.

The thousand yard stare går att förvärva, jag försäkrar.
Citera
2025-10-31, 11:15
Medlem
Det har väl gjorts en hel del forskning på personer med ASPS, och vad jag förstår så ligger de väl på iq som folk i övrigt. På gruppnivå.

Även om inte psykopat eller sociopat är några strikt medicinska termer så har de ändå en innebörd.
Sociopat = mer impulsiv, bryter ständigt mot regler och normer. Fungerar inte i samhället. Kan inte smälta in. (Kraftig överrepresentation på fängelser). Nu gissar jag: Kanske inte jättehög iq (?)
Psykopat = kalkylerande, beräknande. Strategisk. Ett snäpp värre när det gäller empati och att känna ånger (kall). Kan vara fullt välfungerande i samhället.
Och nu gissar jag igen: Kanske normal iq eller högre (?) Ex.president Nixon.
Citera
2025-10-31, 11:16
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Men det är en drivkraft att söka spänning. Det blir uttråkade av vardagslivet och deppiga.
Psykopater är ofta maniska och då kan de i brist på action ägna timmar åt något projekt och vara envisa och outtröttliga och det kan imponera på arbetsgivaren.

Psykopater kan fungera jättebra på akuten, de blir inte utslitna mentalt av att se hemska situationer som vanliga människor.

Det blir lite semantik över det hela. Det vi normalt menar med drivkraft är ju inte en inre tomhet, ett svart hål som behöver fyllas. Det var min poäng, men jag förstår vad du säger.

Jag tror inte psykopater funkar bra på akuten. Jag tror att de kommer att tillintetgöra arbetslagen, missköta sig och äventyra patientsäkerheten.

Men det är sunt att ha en viss mått av antisociala drag och en gnutta empatibrist om man ska jobba med akuta trauman eller lägga folk under kniven, det håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in