2025-10-30, 10:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Mina barn behöver jobb. Givetvis. Mina barn behöver också en fungerande vård och ett av barnen kommer att behöva ett fungerande lss troligtvis. Dom här bitarna gar blivit extremt bortprioriterade dom sista 3 åren. Vad är det som säger att dom inte fortsätter försämras om högern får styra i fyra år till? Förhoppningen är ju såklart att dom ska jobba. Men om det händer något och dom blir arbetslösa eller sjuka. Så vill jag ju också att det skyddsnätet ska fungera. Även om jag gärna vill tro att dom ska vara friska och arbetsföra för alltid så vet jag ju av egen erfarenhet att det inte alltid blir så. Jag trodde att jag skulle arbeta för alltid, att låta en sjukdom vinna över mig fanns inte på kartan.
Jag hade också sett att skola, vård och omsorg fungerat bättre och vägen dit anser jag är att få fler i arbete för då kommer det bli fler som är med och betalar skatt.

De som kan jobba ska arbeta. Och infrastruktur typ vägar och järnväg hade Löfven en diskussion med MP för ett antal år sedan och MP ville givetvis inte sådant och då surnade Löfven till och sade att även elbilar behöver bra vägar.
Citera
2025-10-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hade också sett att skola, vård och omsorg fungerat bättre och vägen dit anser jag är att få fler i arbete för då kommer det bli fler som är med och betalar skatt.

De som kan jobba ska arbeta. Och infrastruktur typ vägar och järnväg hade Löfven en diskussion med MP för ett antal år sedan och MP ville givetvis inte sådant och då surnade Löfven till och sade att även elbilar behöver bra vägar.

Självklart ska alla som kan jobba. Där är vi helt överens. Och vi skulle verkligen behöva lite bra vägar här där vi bor också 🙈 Jag är inte överens med politiken Mp för. Men jag är inte heller överens med högerns politik. Det är alldeles för mycket diskriminering på den sidan. Man ska inte vara utländsk, inte sjuk, inte arbetslös, inte låginkomsttagare. Jag kan inte vara okej med det. Jag har själv problem med invandrare som inte vill lära sig språket eftersom det är en grund för att man ska kunna kommunicera överhuvudtaget. Oftast kan dom inte engelska heller. Men det är också det enda problemet jag har. Grovt kriminella har jag förstås inget till övers för, dom kan dom låsa in och kasta bort nyckeln, utvisa eller göra vad dom vill med. (Även dom svenska kriminella) Men dom som sköter sig ska kunna känna att dom är välkomna här.
Citera
2025-10-30, 11:50
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
En röst på sossarna kommer medföra att du får med MP i regering igen.
Då kommer du få parkera bilen för gott. Bensin och diesel kommer snart kosta runt 30 kr/liter.
De kommer införa reduktionsplikt till vansinniga nivåer och före nuvarande regering var den på över 30% för diesel och planen var att nå 60% till 2030.
MP har redan förklarat att de vill höja skatt på bensin/diesel.

Och de med inkomst över 66 000 kr/månad klarar en sådan kostnadsökning men det gör inga som har låg inkomst. Du och många i liknande situationer har knappast råd att köpa en elbil
El kommer de säkert straffa med mer skatter.
Jag räknade på vad jag betalar i skatt för den el vi använder och fick fram att skatt på el hos oss ligger på 44%

MP har redan förklarat att de kommer inte gå med på att bygga fler kärnkraftverk och har ingen lösning på framtiden i Sverige mer än bygga mer vindkraftverk.

Tänk på vad dina barn ska ha för framtid i Sverige.

Det här ständiga argumentet om att en röst på sossejävlarna innebär en röst på ”miljö”psykopaterna och vänsterpsykopaterna och endast därför skulle allt skit bli till ännu mera skit.
Det är att låta sossepsykopat jävlarna komma undan. Även utan dessa 2 extremist partier så gör sossejävlarna ett tillräckligt och mycket bra jobb för att försätta sverige ännu längre ner i rännstenen utan möjligheten att kräla sig upp igen. Den här tråden med det senaste sosseförslaget att bestraffa arbetare ännu mera trots att de redan är de högst bestraffade i världen är bevis nog kan man tycka.
Ja, det sk ”arbetar”partiet behöver ingen hjälp punkt fucking slut!
Redan idag:

Lön efter skatt (nettolön)
47 679 kr
Skatt
18 321 kr
Lön före skatt (bruttolön)
66 000 kr
Arbetsgivaravgift
20 737 kr
Arbetsgivaren betalar 86737kr

Så vid bruttolön 66000kr (därifrån den nya skatten skulle gälla) har de redan idag snott 39058kr! Ja arbetsgivaravgiften är skatt på din lön pucko!
När räcker det enligt sossejävlarna????
Citera
2025-10-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Vi har redan bland världens högsta skattetryck, 40 procent av vår befolkning lever inte i lyx, vilket skitsnack.
Du har ingen aning. För många har det för bra på de svagares bekostnad.
Revolutinen närmar sig.
Och det sker snabbt.
Citera
2025-10-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Du har ingen aning. För många har det för bra på de svagares bekostnad.
Revolutinen närmar sig.
Och det sker snabbt.

På vilket sätt menar du att någon "har det för bra på de svagares bekostnad" om denne någon tillåts behålla sina egna inkomster och sin egendom snarare än att "befrias" från detsamma (och sitt ekonomiska självbestämmande)?
Citera
2025-10-30, 13:03
Medlem
Sunimods avatar
Riksdagsledamöternas nya lön ökas med 2900 kr/månad till 81 400 kr/månad så de kommer nog få vara med och betala nya skatten om S vinner valet.
Citera
2025-10-30, 13:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Det här ständiga argumentet om att en röst på sossejävlarna innebär en röst på ”miljö”psykopaterna och vänsterpsykopaterna och endast därför skulle allt skit bli till ännu mera skit.
Det är att låta sossepsykopat jävlarna komma undan. Även utan dessa 2 extremist partier så gör sossejävlarna ett tillräckligt och mycket bra jobb för att försätta sverige ännu längre ner i rännstenen utan möjligheten att kräla sig upp igen. Den här tråden med det senaste sosseförslaget att bestraffa arbetare ännu mera trots att de redan är de högst bestraffade i världen är bevis nog kan man tycka.
Ja, det sk ”arbetar”partiet behöver ingen hjälp punkt fucking slut!
Redan idag:

Lön efter skatt (nettolön)
47 679 kr
Skatt
18 321 kr
Lön före skatt (bruttolön)
66 000 kr
Arbetsgivaravgift
20 737 kr
Arbetsgivaren betalar 86737kr

Så vid bruttolön 66000kr (därifrån den nya skatten skulle gälla) har de redan idag snott 39058kr! Ja arbetsgivaravgiften är skatt på din lön pucko!
Pucko kan du vara själv.
Om du läst vad jag skrivit så är jag emot att S vill införa ytterligare skattehöjningar.
MP har även de gått ut med att de ska höja skatten på bensin/diesel.

Jag vet vilka jävla skatter vi redan har idag. Det är även skatt på skatt på flera saker. Exempelvis EL som har en miljöskatt + MOMS på den.
Ändå räcker alla skatt staten får in inte till utan S+MP vill ha mera. Troligen till bidrag eller till några påhittade föreningar mm.
Citera
2025-10-30, 13:27
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Pucko kan du vara själv.
Om du läst vad jag skrivit så är jag emot att S vill införa ytterligare skattehöjningar.
MP har även de gått ut med att de ska höja skatten på bensin/diesel.

Jag vet vilka jävla skatter vi redan har idag. Det är även skatt på skatt på flera saker. Exempelvis EL som har en miljöskatt + MOMS på den.
Ändå räcker alla skatt staten får in inte till utan S+MP vill ha mera. Troligen till bidrag eller till några påhittade föreningar mm.
Bara för att klargöra, jag kallade inte dig för pucko. Jag skrev pucko generellt eftersom att de flesta puckon i landet tror att arbetsgivaravgiften är en skatt som endast straffar arbetsgivaren. Och i sverige gillar vi ju att straffa onda arbetsgivare...
Starta eget och find out brukar jag säga till nämnda puckon😏
Citera
2025-10-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Vilket jävla högertroll du är.
Om du har gått ut mellanstadiet kan du kanske berätta hur man lever 15 år och tjänar på det.
Du vet väl att du är en högerhora.
Moget skrivet. Jag har aldrig skrivit nåt om ”tjänar”, däremot att om man inte jobbar på 15 år och lever på andra ersättningar, lever man på oss andra, och bör vara lite tacksam för det.
Men med tanke på hur du argumenterar är du sannolikt också en sån som sitter hemma och vill ha mer pengar av andra.
Citera
2025-10-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Om jag ansåg att en röst på vänstern skulle förstöra Sveriges framtid så skulle jag givetvis inte rösta vänster. Du behöver ju inte få ihop det eller förstå heller för den delen eftersom du inte känner mig. Men eftersom bidragstagare och invandring verkar vara det enda som förstör ditt liv så är det ju inte konstigt att du vill rösta höger och det kan jag förstå. Skillnaden är att jag kan förstå dig, men du kan inte förstå mig 🤷‍♀️
Jag har heller aldrig sagt att jag inte kan sitta eller gå, bara att jag inte kan ta mig längre sträckor eller sitta längre stunder åt gången. Därav bilen då tar jag mig dit jag ska. Kör inte långa sträckor längre däremot.
Men jag är färdig att diskutera detta med någon som omöjligt kan förstå, det är inte lätt att förstå när man aldrig suttit i denna sits själv. Hade jag inte själv varit med om allt detta så är jag inte säker på att jag hade förstått ens. Men alla dessa diskussioner har faktiskt lyckats med något, dom har fått mig att bli mer vänster än jag varit tidigare.
Får känslan av att du skulle behöva en semester från allt ett tag och göra något som får dig att må bra. Det tycker jag att du ska unna dig, eftersom du jobbar så mycket så har du garanterat råd med det också.
Herregud, du verkar vara tillräckligt gammal för att se hur Sverige gått från att vara ett av världens säkraste och rikaste länder till dagens läge med högst antal skjutningar, sprängningar, allmän otrygghet, hög arbetslöshet, lånar till allt, sämst tillväxt i Europa mm. Och vad beror 99 procent av detta på?? Jo, om du inte är helt bakom flötet borde du också inse att det är INVANDRINGEN. Så nä, jag bryr mig verkligen inte bara om invandrare och bidrag, utan Sverige som helhet, och det borde du också göra, särskilt som sagt när du har flera barn. När landets väl och ve står på spel borde liksom några hundra i månaden spela mindre roll, men så långt vill du inte tänka. Snacka om självisk. Och du, om den där normen nu är så viktig, varför går du inte till soc då? (jo, för att du inte vill sälja bilen, du vill ha allt som vi andra ska stå för..nä, du verkar inte vara nån särskilt sympatisk person)
Citera
2025-10-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Herregud, du verkar vara tillräckligt gammal för att se hur Sverige gått från att vara ett av världens säkraste och rikaste länder till dagens läge med högst antal skjutningar, sprängningar, allmän otrygghet, hög arbetslöshet, lånar till allt, sämst tillväxt i Europa mm. Och vad beror 99 procent av detta på?? Jo, om du inte är helt bakom flötet borde du också inse att det är INVANDRINGEN. Så nä, jag bryr mig verkligen inte bara om invandrare och bidrag, utan Sverige som helhet, och det borde du också göra, särskilt som sagt när du har flera barn. När landets väl och ve står på spel borde liksom några hundra i månaden spela mindre roll, men så långt vill du inte tänka. Snacka om självisk. Och du, om den där normen nu är så viktig, varför går du inte till soc då? (jo, för att du inte vill sälja bilen, du vill ha allt som vi andra ska stå för..nä, du verkar inte vara nån särskilt sympatisk person)

Och här sa jag att jag skulle sluta diskutera 😅 Nåja, jag gick på soc i två år för 5-6 år sedan tror jag det var då jag var helt utförsäkrad och inte hade sjukpenningen. Jag hade bilen redan då, tvingades inte att göra mig av med den då och skulle knappast tvingas att göra mig av med den om jag sökte stöd nu heller. Jag går inte till soc på grund av att jag rakt av ogillar att bli behandlad som en omyndig person, kontrollerad hela tiden för att inte tala om hur mycket energi det tar att fixa in alla uppgifter varje månad som dom begär. Jag försöker klara mig på egen hand för att slippa gå dit. För det är allt annat än trevligt att leva på försörjningsstöd.
Citera
2025-10-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Vad borde skatten vara enligt dig?

Och fungerar det verkligen så bra att göra som du vill:

1. Bestäm en platt skatt på x%
2. Sen får vi se om det räcker till skola, vård och försvaret?
Det spelar ingen roll. De frågorna ska inte ställas.
Skatten måste vara x% enligt en marknadsliberal naturlag.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in