2025-10-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jepp, och även 25% omvb, trots det ligger jag 5000:- under normen enligt beräkningar.
Då är normen för hög.
Citera
2025-10-29, 22:17
Medlem
Citat:
Du har inga problem alls med att det är barn som får leva så här fattigt? Och hur tycker du att jag ska ge dom en vettig levnadsstandard annars?
Om du har råd med bil kan ni knappast ha det så ”fattigt”. Och det är du och din fd som skaffat barnen, inte vi andra. Och varför kan inte han hjälpa till istället för att du vill ha ännu mer pengar från okända människor??
Citera
2025-10-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Om du har råd med bil kan ni knappast ha det så ”fattigt”. Och det är du och din fd som skaffat barnen, inte vi andra. Och varför kan inte han hjälpa till istället för att du vill ha ännu mer pengar från okända människor??

Jag har inte råd med bil. Men jag har kvar den ändå för att få vardagen att fungera, den rullar tack vare nära och kära i bilbranschen som mekar gratis och förser mig med det som krävs för att den ska rulla. Eftersom dom vet att jag behöver den. Jag har ensam vårdnad om barnen och varför är ingenting som jag behöver skriva om offentligt!

Jag vill inte ha pengar från någon, tro mig. Men jag gör det som krävs för att hålla oss flytande för barnens skull. För mig själv gör jag inte mkt. Klippte mig senast 2009, dom flesta kläder jag har är ungefär lika gamla och nötta och håliga. Syr igen det jag kan med jämna mellanrum. Jag går aldrig ut utan barnen om det inte är läkarbesök eller liknande, aldrig barnfri, dricker aldrig alkohol, ingen tobak, inget smink. Dom pengar jag har går till barnen, inte till mig! Och i mina ögon kanske inte jag förtjänar en enda krona. Men barnen förtjänar det och mer👌 Dom har inte gjort något fel i detta, och förhoppningsvis är dom lönearbetare med egen inkomst om några år. Tills dess ska jag fortsätta göra allt jag kan för deras skull och för att dom ska lyckas bättre än vad jag gjorde. Även om det innebär att leva på bidrag, vilket definitivt var även mitt sista val!
Citera
2025-10-29, 22:59
Medlem
Citat:
Jag har inte råd med bil. Men jag har kvar den ändå för att få vardagen att fungera, den rullar tack vare nära och kära i bilbranschen som mekar gratis och förser mig med det som krävs för att den ska rulla. Eftersom dom vet att jag behöver den. Jag har ensam vårdnad om barnen och varför är ingenting som jag behöver skriva om offentligt!

Jag vill inte ha pengar från någon, tro mig. Men jag gör det som krävs för att hålla oss flytande för barnens skull. För mig själv gör jag inte mkt. Klippte mig senast 2009, dom flesta kläder jag har är ungefär lika gamla och nötta och håliga. Syr igen det jag kan med jämna mellanrum. Jag går aldrig ut utan barnen om det inte är läkarbesök eller liknande, aldrig barnfri, dricker aldrig alkohol, ingen tobak, inget smink. Dom pengar jag har går till barnen, inte till mig! Och i mina ögon kanske inte jag förtjänar en enda krona. Men barnen förtjänar det och mer👌 Dom har inte gjort något fel i detta, och förhoppningsvis är dom lönearbetare med egen inkomst om några år. Tills dess ska jag fortsätta göra allt jag kan för deras skull och för att dom ska lyckas bättre än vad jag gjorde. Även om det innebär att leva på bidrag, vilket definitivt var även mitt sista val!
Hmm, jag tycker det verkar jäkligt märkligt att du inte har kunnat jobba på hur länge som helst pga som det verkar, mindre grejer. Dessutom säger du i ena stunden att du knappt kan sitta upprätt men i nästa kan du köra bil och sköta om barn i den omfattningen att du får omvårdnadsbidrag. Går inte ihop riktigt. Och sen sitter du och räknar upp alla dina bidrag, men skulle aldrig kunna tänka dig att rösta på nuvarande regering.. då väljer du hellre att rösta vänster och därmed förstöra hela Sveriges framtid, och därmed dina barns också, med fortsatt massinvandring för att du själv eventuellt kommer kunna få(högst tillfälligt) några hundralappar mer i månaden.. du borde faktiskt skämmas.
Citera
2025-10-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Hmm, jag tycker det verkar jäkligt märkligt att du inte har kunnat jobba på hur länge som helst pga som det verkar, mindre grejer. Dessutom säger du i ena stunden att du knappt kan sitta upprätt men i nästa kan du köra bil och sköta om barn i den omfattningen att du får omvårdnadsbidrag. Går inte ihop riktigt. Och sen sitter du och räknar upp alla dina bidrag, men skulle aldrig kunna tänka dig att rösta på nuvarande regering.. då väljer du hellre att rösta vänster och därmed förstöra hela Sveriges framtid, och därmed dina barns också, med fortsatt massinvandring för att du själv eventuellt kommer kunna få(högst tillfälligt) några hundralappar mer i månaden.. du borde faktiskt skämmas.

Om jag ansåg att en röst på vänstern skulle förstöra Sveriges framtid så skulle jag givetvis inte rösta vänster. Du behöver ju inte få ihop det eller förstå heller för den delen eftersom du inte känner mig. Men eftersom bidragstagare och invandring verkar vara det enda som förstör ditt liv så är det ju inte konstigt att du vill rösta höger och det kan jag förstå. Skillnaden är att jag kan förstå dig, men du kan inte förstå mig 🤷‍♀️
Jag har heller aldrig sagt att jag inte kan sitta eller gå, bara att jag inte kan ta mig längre sträckor eller sitta längre stunder åt gången. Därav bilen då tar jag mig dit jag ska. Kör inte långa sträckor längre däremot.
Men jag är färdig att diskutera detta med någon som omöjligt kan förstå, det är inte lätt att förstå när man aldrig suttit i denna sits själv. Hade jag inte själv varit med om allt detta så är jag inte säker på att jag hade förstått ens. Men alla dessa diskussioner har faktiskt lyckats med något, dom har fått mig att bli mer vänster än jag varit tidigare.
Får känslan av att du skulle behöva en semester från allt ett tag och göra något som får dig att må bra. Det tycker jag att du ska unna dig, eftersom du jobbar så mycket så har du garanterat råd med det också.
Citera
2025-10-30, 04:33
Avstängd
Pungsvings avatar
Vore lämpligare att sträva efter att fler ska tjäna mer än 66.000 kr per månad.
Citera
2025-10-30, 06:43
Medlem
Citat:
Nä precis. Efter hyra och räkningar har vi med lite tur 8000:- kvar som ska räcka till mat hela månaden, bil/bensin, kläder till barnen osv. Och det tycker ni känns rättvist bara för att man är sjuk? Och då helt plötsligt tycker man att dom pengarna ska räcka gott och väl 🙈 Vi ska till och med vara tacksamma. Men när höginkomsttagarna som haft tur och sluppit bli sjuka har enligt din beräkning 20-30000:- kvar efter räkningar. Då är det fattigt! Lev på våran nivå ett tag så får ni se skillnaden.

De har inte en spänn över för de lever ett normalt liv och måste betala försäkringar, djurfoder, kläder och aktiviteter till barnen osv. Samt semesterresor, kanske husvagn till någon camping. Så nej.

Din Situation visar att man måste skaffa en inkomstförsäkring vilket de flesta ansvarstagande vuxna gör. Tråkigt för dig att du inte gjorde det men då kan du inte förvänta dig något mer än absolut minimum för att överleva.
Senast redigerad av grobiankungen 2025-10-30 kl. 06:45.
Citera
2025-10-30, 08:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Om jag ansåg att en röst på vänstern skulle förstöra Sveriges framtid så skulle jag givetvis inte rösta vänster.

En röst på sossarna kommer medföra att du får med MP i regering igen.
Då kommer du få parkera bilen för gott. Bensin och diesel kommer snart kosta runt 30 kr/liter.
De kommer införa reduktionsplikt till vansinniga nivåer och före nuvarande regering var den på över 30% för diesel och planen var att nå 60% till 2030.
MP har redan förklarat att de vill höja skatt på bensin/diesel.

Och de med inkomst över 66 000 kr/månad klarar en sådan kostnadsökning men det gör inga som har låg inkomst. Du och många i liknande situationer har knappast råd att köpa en elbil
El kommer de säkert straffa med mer skatter.
Jag räknade på vad jag betalar i skatt för den el vi använder och fick fram att skatt på el hos oss ligger på 44%

MP har redan förklarat att de kommer inte gå med på att bygga fler kärnkraftverk och har ingen lösning på framtiden i Sverige mer än bygga mer vindkraftverk.

Tänk på vad dina barn ska ha för framtid i Sverige.
Citera
2025-10-30, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
De har inte en spänn över för de lever ett normalt liv och måste betala försäkringar, djurfoder, kläder och aktiviteter till barnen osv. Samt semesterresor, kanske husvagn till någon camping. Så nej.

Din Situation visar att man måste skaffa en inkomstförsäkring vilket de flesta ansvarstagande vuxna gör. Tråkigt för dig att du inte gjorde det men då kan du inte förvänta dig något mer än absolut minimum för att överleva.

Och du tror inte att vi också måste betala försäkringar, kläder och aktiviteter till barnen? Räcker pengarna till så tar även vi semesterresor såklart. Man gör ju det bästa för barnen oavsett 🤷‍♀️ Jag var ung och dum och trodde att jag var odödlig. Nån inkomstförsäkring tänkte man såklart inte på då. Och jag förväntar mig inte mer än existensminimum, det skulle räcka mer än väl för mig om jag bara kom upp till den gränsen 👌
Citera
2025-10-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En röst på sossarna kommer medföra att du får med MP i regering igen.
Då kommer du få parkera bilen för gott. Bensin och diesel kommer snart kosta runt 30 kr/liter.
De kommer införa reduktionsplikt till vansinniga nivåer och före nuvarande regering var den på över 30% för diesel och planen var att nå 60% till 2030.
MP har redan förklarat att de vill höja skatt på bensin/diesel.

Och de med inkomst över 66 000 kr/månad klarar en sådan kostnadsökning men det gör inga som har låg inkomst. Du och många i liknande situationer har knappast råd att köpa en elbil
El kommer de säkert straffa med mer skatter.
Jag räknade på vad jag betalar i skatt för den el vi använder och fick fram att skatt på el hos oss ligger på 44%

MP har redan förklarat att de kommer inte gå med på att bygga fler kärnkraftverk och har ingen lösning på framtiden i Sverige mer än bygga mer vindkraftverk.

Tänk på vad dina barn ska ha för framtid i Sverige.

Jag klarar den ökningen med mina ökade barnbidrag osv, det handlar om en tank i månaden i bilen 🤷‍♀️ och nä en elbil är ju lixom bara en fantasileksak man ser swisha förbi på vägarna. En sån kommer jag aldrig att ha råd med. Det är ju mina barns framtid jag tänker på, jag vill att dom ska leva i ett sverige där alla är lika värda. Inte ett sverige där man ser ner på andra beroende på ursprung eller inkomst. Tyvärr så är det endast den klyftan jag ser på högersidan. Invandrarna ska ut, vi sjuka ska svälta och tiga. Det är inte det sverige jag vill ha för mina barn.
Citera
2025-10-30, 09:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag klarar den ökningen med mina ökade barnbidrag osv, det handlar om en tank i månaden i bilen 🤷‍♀️ och nä en elbil är ju lixom bara en fantasileksak man ser swisha förbi på vägarna. En sån kommer jag aldrig att ha råd med. Det är ju mina barns framtid jag tänker på, jag vill att dom ska leva i ett sverige där alla är lika värda. Inte ett sverige där man ser ner på andra beroende på ursprung eller inkomst. Tyvärr så är det endast den klyftan jag ser på högersidan. Invandrarna ska ut, vi sjuka ska svälta och tiga. Det är inte det sverige jag vill ha för mina barn.
Du har nog missat en del. Det är kriminella invandrare man vill utvisa vilket till viss del redan sker idag.
Dina och mina barn (nu vuxna) behöver arbetstillfällen istället för bidrag. Stefan Löfven gick ut med till val att vi skulle ha Sveriges lägsta arbetslöshet inom EU vilket fatalt misslyckade så arbetslösheten steg och vi blev sämre än övriga EU länder.
En politik med ökade skatter och mer bidrag skapar uppenbarligen inga fler jobb.
Det har vi redan provat och definitonen på dårskap
"är att göra samma sak om och om igen men förvänta sig ett annat resultat. "

"Om S tar makten 2014 ska arbetslösheten bli lägst i EU – inom sex år."

"”Halvera arbetslösheten”
På sex år ska antalet arbetade timmar öka liksom antalet personer i arbete, vilket i sin tur ska sänka arbetslösheten från dagen 8,2 procent till under 4,8 vilket är lägst i EU i dag, Österrike."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...etsloshet-i-eu
Citera
2025-10-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har nog missat en del. Det är kriminella invandrare man vill utvisa vilket till viss del redan sker idag.
Dina och mina barn (nu vuxna) behöver arbetstillfällen istället för bidrag. Stefan Löfven gick ut med till val att vi skulle ha Sveriges lägsta arbetslöshet inom EU vilket fatalt misslyckade så arbetslösheten steg och vi blev sämre än övriga EU länder.
En politik med ökade skatter och mer bidrag skapar uppenbarligen inga fler jobb.
Det har vi redan provat och definitonen på dårskap
"är att göra samma sak om och om igen men förvänta sig ett annat resultat. "

"Om S tar makten 2014 ska arbetslösheten bli lägst i EU – inom sex år."

"”Halvera arbetslösheten”
På sex år ska antalet arbetade timmar öka liksom antalet personer i arbete, vilket i sin tur ska sänka arbetslösheten från dagen 8,2 procent till under 4,8 vilket är lägst i EU i dag, Österrike."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...etsloshet-i-eu

Mina barn behöver jobb. Givetvis. Mina barn behöver också en fungerande vård och ett av barnen kommer att behöva ett fungerande lss troligtvis. Dom här bitarna gar blivit extremt bortprioriterade dom sista 3 åren. Vad är det som säger att dom inte fortsätter försämras om högern får styra i fyra år till? Förhoppningen är ju såklart att dom ska jobba. Men om det händer något och dom blir arbetslösa eller sjuka. Så vill jag ju också att det skyddsnätet ska fungera. Även om jag gärna vill tro att dom ska vara friska och arbetsföra för alltid så vet jag ju av egen erfarenhet att det inte alltid blir så. Jag trodde att jag skulle arbeta för alltid, att låta en sjukdom vinna över mig fanns inte på kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in