Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Finns det visst. Men vi kan säga misshandel istället. Bara för att ett språk inte har ett exakt nyanserat ord betyder det ju inte att det inte finns!
Abuse används på engelska, men vi har att välja på utnyttjande (för svagt), misshandel eller våld.
Människor kan bete sig väldigt illa mot varandra, men det hör till livet.
Jag har träffat människor som varit fullständiga rövhål, men det får man också hantera.
I princip i samtliga fall jag hört talas om där människor hävdat att de blivit "psykiskt misshandlade", så är det bara maktspråk. De ligger i konflikt med någon, och de beter sig som svin mot varandra. Både parterna river efter offerkoftan, och den som först får den vinner.
Människor som utsätts för psykisk/ekonomisk/erotisk "misshandel" eller "våld", är OFELBART människor som lägligt utelämnar vad de själva gjort och sagt i olika situationer.
Det som gör mig förbannad när man introducerar begrepp som "ekonomiskt våld" (det är ju kvinnojournerna som gjort det i Sverige), är att man börjar spekulera i någons motiv till olika handlingar, fultolkar dem, och sedan slår man till den juridiskt doftande termen "misshandel" eller "våld". När saken egentligen är HÖGST öppen för tolkning, beroende på vems perspektiv du tar. Till exempel kan det handla om att förhala bodelningen efter en separation. Det kan finnas tusen skäl till att man göra det, och det är inte på något sätt olagligt. Ändå är det "våld". Men inte ett "våld" du kan dömmas för, utan ett "våld" som (trots att det är fullt lagligt), ska betecknas som "våld".
I en rättsstat är det så, att du får göra allt som inte är förbjudet. Det måste inte vara snälla eller schyssta saker. Det måste inte ens vara solidariska saker. Ändå har vi intresseorganisationer som siktar på att få till språkliga förändringar, som jag antar syftar till att skambelägga vissa beteenden, och "bakvägen" göra dem olagliga.
Det innebär att du kan hålla dig precis inom lagens råmärken, och ändå väcks misstankar mot dig om "våld" eller "misshandel", eftersom någon kännt sig tillräckligt missgynnad av ditt beteende. Det öppnar för ett "Judge Judy"-samhälle, där domstolar och myndigheter drivs mot att moralisera över männsikors beteende, genom ett rastar av privatmoral, där maktförhållanden, kön och sexuell läggning ska vägas in.
Jag menar, det kan beskrivas som "psykiskt våld" att någon säger till dig varje dag att du är dum i huvet. Och man gjort den beskrivningen, så blir det plötsligt ointressant huruvida du ÄR du i huvet eller inte, för man har med språkets hjälp skapat en förövare-offer-dikotomi, som du är helt chanslös inför.
Därför bryr jag inte om bullshit om "psykiskt våld" och liknande. Det är bara något självömkande pussies kör med. Beskriv situationen i stället, och så snackar vi.