2025-10-27, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men ni som röstar höger tänker så kortsiktigt. Ni ser mest att ni eventuellt kommer få betala några hundralappar mindre i skatt och symboliskt lite mindre invandring (80tusen istället för 90 typ), men sen missar ni totalt/skiter i landets utveckling på sikt. Och särskilt ni som har barn borde tänka ett steg längre.

Trots mitt lite provocerande sätt att framföra detta på så är det inte mindre sant för det, det beror på hur man tänker, vilket perspektiv man har.
Citera
2025-10-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det är bara valfläsk.. S är och förblir ett kommunistparti och verkar ha varit det rätt länge https://youtu.be/B5fq2j6Z9ro?t=20

Valfläsk finns det hur mkt som helst av just nu, från både höger och vänster 🤷‍♀️ precis som det alltid brukar vara. Men en del löften måste ju också hållas ifall dom vill behålla sina väljare.
Citera
2025-10-27, 08:14
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Valfläsk finns det hur mkt som helst av just nu, från både höger och vänster 🤷‍♀️ precis som det alltid brukar vara. Men en del löften måste ju också hållas ifall dom vill behålla sina väljare.

Jag vet inte om det är så bra att rösta på ett parti som tycker att staten ska kunna komma in och ta alla ens tillgångar så fort man inte håller med dem

Att de lyfter invandringsfrågan nu är helt enkelt för att dra åt sig lite väljare lite smidigt nu för valet, så att de ska kunna fortsätta att rasera allt som folk här är.. Vilket förklarar varför dom är så intresserad även utav BankID på nätet..
Senast redigerad av buhbye 2025-10-27 kl. 08:31.
Citera
2025-10-27, 08:18
Medlem
Graavargs avatar
Det är ju inte så enkelt som "skatt på lönen", utan olika länder balanserar skattebördan olika mellan alla möjliga skatter. I slutändan är det plus och minus i statsbudgeten som ska gå ihop. Man mäter ofta också skatter i förhållande till BNP, som ett mått på hur mycket ekonomin genererar pengar till samhället (i form av skatter).

Sverige ligger 4:de högst i Europa på 52%. Klickbara funktionella jämförelsetabeller finns (t.ex.) här: https://tradingeconomics.com/country...ntinent=europe

Vill man grotta in sig på hur Sverige finansieras så finns de officiella tabellerna för EU-länderna här (allt relaterat till BNP): https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/aff28bc9-f9dc-4665-8510-72224c9e1ea9_en?filename=Annex_A_FINAL.pdf[/url]

Lönen i handen är inte bara en summa pengar, den representerar en resurs man behöver använda för olika kostnader i sitt dagliga liv i det lan man bor i. Därför behöver man egentligen sätta nettolönen i relation till "levnadskostanderna", ju högre levnadskostnader desto högre nettolön behövs och vice versa.

Här finns tabeller över levnadskostnader: https://www.numbeo.com/cost-of-livin...mid&region=150
Citera
2025-10-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ingen parti kan bestämma ensam och många vallöften omöjlig hålla, speciellt för små partier
Citera
2025-10-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag vet inte om det är så bra att rösta på ett parti som tycker att staten ska kunna komma in och ta alla ens tillgångar så fort man inte håller med dem

Att de lyfter invandringsfrågan nu är helt enkelt för att dra åt sig lite väljare lite smidigt nu för valet, så att de ska kunna fortsätta att rasera allt som folk här är.. Vilket förklarar varför dom är så intresserad även utav BankID på nätet..

På vilket sätt ska dom komma in och ta dina tillgångar om du inte håller med dom? 🤔 Tror jag missat något här. Men dom kan komma och ta mina tillgångar när dom vill om dom hittar några.

Bankid på nätet är inte helt fel. Många sajter skulle faktiskt behöva det så som folk beter sig online just nu. Det finns en nivå som är nästan oacceptabel. Men det lär ju inte vara överallt det krävs bankid.
Citera
2025-10-27, 08:39
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
På vilket sätt ska dom komma in och ta dina tillgångar om du inte håller med dom? 🤔 Tror jag missat något här. Men dom kan komma och ta mina tillgångar när dom vill om dom hittar några.

Bankid på nätet är inte helt fel. Många sajter skulle faktiskt behöva det så som folk beter sig online just nu. Det finns en nivå som är nästan oacceptabel. Men det lär ju inte vara överallt det krävs bankid.

Kolla videon jag skickade till dig, jag tycker den förklarar det ganska dugligt. (om det inte var fel video jag råkade skicka, men det tror jag ej det är.)

Och jag har ingenting emot BankID på nätet om det används till att lösa brottslighet. Men brott har vi ju märkt i flera år nu att Sossarna inte är ett dugg intresserade av att lösa. Utan istället kommer det att användas som ett verktyg när de vill försöka tysta nåns kritik.
Citera
2025-10-27, 08:48
Medlem
Citat:
Fast nu har ju även S svängt i frågan och efterfrågar en stramare invandring. Jag anser inte att det finns något tillräckligt bra val att rösta på överhuvudtaget egentligen. Lite som det skrivits massor med gånger i den här tråden så skulle man vilja ha ett alternativ som värnar om alla, inte bara antingen dom fattiga eller dom rika. Det kan ju inte vara en omöjlighet att se hela befolkningen istället för bara delar av den 🤔 Jag är inte stenhårt vänster, men jag är för emot M för att kunna rösta höger i nuläget. Skulle dom svänga bara lite och värna om dom utsatta också så kanske jag skulle vara lättare att övertala. Dom har ju många månader på sig ännu att komma med nåt vettigt. Jag följer med spänning.
Herregud, tänk lite. Även om S verkligen har ”svängt” på riktigt i invandringsfrågan kommer de aldrig få med sig MP, V och C på en stram invandringspolitik.
Citera
2025-10-27, 08:54
Medlem
Citat:
Herregud, tänk lite. Även om S verkligen har ”svängt” på riktigt i invandringsfrågan kommer de aldrig få med sig MP, V och C på en stram invandringspolitik.

Nä så kan det vara, jag tycker inte nödvändigtvis att dessa partier borde styra tillsammans heller. Men det tycker jag definitivt inte att M och Sd borde göra heller. Som sagt det finns inga bra alternativ. Jag har faktiskt kikat på mindre partier också bara på grund av detta. Partier som vill införa basinkomst är mycket intressanta, det skulle kunna vara en väg framåt där alla har råd att leva och det verkligen lönar sig att arbeta. Dessutom skulle dom kunna minska enormt på resurserna och slippa ha tusen olika bidrag kors och tvärs.
Citera
2025-10-27, 08:57
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
När svenska betongkommunister åker på kognitiv dissonans låter det ungefär såhär. Sen kryper ni ihop framför statens television och tankarna försvinner med ett "ojoj, det där var märkligt..".

Jag förstår alltså att du inte begriper.

Du står nog för den kognitiva dissonansen, särskilt eftersom du inte förstår skriven text.
Citera
2025-10-27, 08:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:

S har inte svängt invandrare, och bidragsberoende och parasiter är deras väljarbas.
Citera
2025-10-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
S har inte svängt invandrare, och bidragsberoende och parasiter är deras väljarbas.
Nä, det tror inte jag heller. Det var därför jag skrev ”verkligen”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in