2025-10-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Panikteorin. Var kommer den ifrån? I Hollywoodfilmer uppstår ofta någon form av panik men det beror på att "rymdvarelserna" av rent dramaturgiska skäl alltid är onda. Jag tror inte att jag skulle få panik. Jag skulle snarare bli nyfiken och antagligen lite rädd. Jag är inte heller särskilt säker på att jordens arméer skulle starta krig mot väsen som lyckats ta sig hit från att annat solsystem. Om vi blir attackerade naturligtvis men då är det väl som vilket krig som helst. Förlusten kanske skulle komma fortare men det lär leda till uppgivenhet och sorg, inte panik. Och hur tar sig den påstådda paniken i uttryck? Milslånga bilköer på väg mot något berg?
Det finns all anledning att vara rädd för "rymdvarelser" Att dom har lyckats ta sig hit tyder på att dom är överlägsna oss. Dom har lyckats med något vi inte klarar av. Vi är inte direkt snälla mot andra underlägsna varelser i vår omgivning, så varför skulle dom vara det? En relation mellan rymdvarelser och oss, skulle vara till deras fördel och så gott som uteslutande till deras fördel. Varför skulle dom ge efter för oss. Var inte naiv.
Citera
2025-10-26, 11:15
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast det är väl inte många som påstår att ”alla ljuger”?? Själv finner jag det avsevärt mer sannolikt att det främst rör sig om feltolkningar.

Vi människor låter oss hela tiden luras av våra sinnen - hjärnan hinner helt enkelt inte riktigt med alla sinnesintryck utan tar genvägar och fyller i med förväntad information - vi ”ser” och ”hör” helt enkelt mycket som i själva verket är konstruktioner av våra egna hjärnor. Annat feltolkar vi på grund av att vi har för lite data att ta ställning till. Det gör alla människor - oavsett utbildning/titel eller yrkesroll.

Feltolkningar är absolut en faktor – men alla? Helt uteslutet. Varför?
För att mängden informationslager som måste passeras innan “feltolkning” ens kan bli en möjlig slutsats gör den förklaringen statistiskt orimlig.
LAGER 1 – Den lokala observationen:
MCCC-officerare (Missile Combat Crew Commanders) rapporterar alltid med multipla vittnen, ofta i dagsljus, med optisk och teknisk bekräftelse.

Ingen officer med kärnvapenansvar skriver en rapport om en röd kub i luften utan att vara säker på vad han såg.

LAGER 2 – Oberoende baser:
Vid ECHO- och OSCAR-händelserna (1967) stängdes missiler av på två olika platser – med två separata besättningar.

Båda MCCCs beskriver samma objekt, samma sekvens, samma resultat.
Två fel, av identisk karaktär, i två separata kärnvapenkomplex – det är inte “feltolkning”, det är ett mönster.

LAGER 3 – Global korrelation:
Liknande händelser har rapporterats från Sovjet, Kina, Indien och Storbritannien – alltid kring nukleära installationer.

Skulle samtliga ha “misstagit sig” på samma sätt, under decennier, över flera språk, protokoll och kulturer? Sannolikheten är mer eller mindre noll.
Feltolkning kan förklara enstaka misstag, inte systematiska mönster i världens mest säkerhetsklassade miljö.

När skeptiker säger “hjärnan lurades” måste de samtidigt påstå att:

• Flera oberoende högkvalificerade officerare
  • Under strikt informationshantering
  • ALLA med säkerhetsklassning “Above Top Secret”
  • Alla gjort SAMMA hallucination och skrivit identiska rapporter.
Det är som att 10 olika röntgenläkare på tre olika sjukhus diagnostiserar cancer – men patienten vägrar tro det:
“Ni har kanske bara feltolkat bilderna. Det är säkert en förkylning?”
Feltolkningar existerar, ja – men här? Dream on.
Det är en statistisk omöjlighet som kräver mer fantasi än själva UFO-observationen.
Citera
2025-10-26, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det finns all anledning att vara rädd för "rymdvarelser" Att dom har lyckats ta sig hit tyder på att dom är överlägsna oss. Dom har lyckats med något vi inte klarar av. Vi är inte direkt snälla mot andra underlägsna varelser i vår omgivning, så varför skulle dom vara det? En relation mellan rymdvarelser och oss, skulle vara till deras fördel och så gott som uteslutande till deras fördel. Varför skulle dom ge efter för oss. Var inte naiv.
Kanske. Du tänker åtminstone som en människa. Eller jordvarelse generellt. Min poäng var hur som helst att jag inte är övertygad om den påstådda paniken. Inte hur vi skulle bli behandlade 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-10-26, 11:22
Medlem
Citat:
Kanske. Du tänker åtminstone som en människa. Eller jordvarelse generellt. Min poäng var hur som helst att jag inte är övertygad om den påstådda paniken. Inte hur vi skulle bli behandlade 🤷🏼‍♂️
Panik ska man alltid försöka undvika, men det finns all anledning att vara försiktig. Ett nyfiket beteende kan var direkt farligt.
Citera
2025-10-26, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Panik ska man alltid försöka undvika, men det finns all anledning att vara försiktig. Ett nyfiket beteende kan var direkt farligt.
Låtsas som att de inte är här? De skulle nog ha förståelse för en ohejdad nyfikenhet.
Citera
2025-10-26, 11:39
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast det är väl inte många som påstår att ”alla ljuger”?? Själv finner jag det avsevärt mer sannolikt att det främst rör sig om feltolkningar.

Vi människor låter oss hela tiden luras av våra sinnen - hjärnan hinner helt enkelt inte riktigt med alla sinnesintryck utan tar genvägar och fyller i med förväntad information - vi ”ser” och ”hör” helt enkelt mycket som i själva verket är konstruktioner av våra egna hjärnor. Annat feltolkar vi på grund av att vi har för lite data att ta ställning till. Det gör alla människor - oavsett utbildning/titel eller yrkesroll.

Fast det är inget rimligt antagande i dom allra flesta fall. Som jag skrivit många gånger förut.
Ta Dylan Borlands vittnesmål igen som ex. Vi summerar

Datum: Sommaren 2012, nattskift (~01:30) vid Langley Air Force Base, Virginia.

Plats/omständigheter: Han steg ut från barackerna på basen, medan hans team var i beredskap vid obemannade flygfarkoster (UAV) för specialoperationer.
oversight.house.gov

Objektet: Ett triangelformat objekt, uppskattat till ca 100 fot (≈30 m) i sida (“equilateral triangle”), som flög inom ca 100 fot (≈30 m) framför och ovanför honom.
oversight.house.gov

Beteende och egenskaper -

Objektet var helt tyst – inget motorljud, ingen vindpåverkan.

Det påverkade hans mobiltelefon (telefonsamtal/linje) – han upplevde störning.

Materialet såg “flytande eller dynamiskt” ut – han beskriver det som att ytan verkade skifta eller vara icke-konventionell.

Efter några minuter “svävande” läge: objektet gjorde en snabb uppstigning till nivå för kommersiella jetplan och försvann. Inget ljud eller rörlighet i luften enligt konventionell aerodynamik.

Borland säger att efter rapporten av incidenten och andra erfarenheter, fick han systematiska hinder: arbetsplats trakasserier, manipulerade "security clearences, blockering av möjligheter till klassificerat arbete.

Han menar att hans rapporter till All‑domain Anomaly Resolution Office (AARO) och Intelligence Community Inspector General (ICIG) mottogs dåligt eller ignorerades. Denna rackans Kirkpatrick igen..

Det finns helt enkelt ingen möjlighet att Borland bara hallucinerat här. Inte med den erfarenheten och utbildningen han besitter. Och varför skulle han riskera att ta det till vittnesförhör i senaten om han bara var det minsta osäker på sina egna ögon?
Sen kan man undra varför så gott som alla visselblåsare, eller civilister med tyngre vittnesmål alltid blir trakasserade och utsätts för repressalier av olika slag. Om dom nu bara sett fel.. Vittnen separeras. Anställda blir ombedda att inte prata med huvudvittnet, nattliga telefonhot etc

Jag repostar Borlands vittnesmål i kongressen för den som vill se https://www.youtube.com/watch?v=CyTk96aYiGg

Det här ju heller inget unikt vittnesmål. Förekommer över hela världen en masse i årtionden. Vi har ex Michael Herreras (form Marine Corps) vittnesmål ex https://www.youtube.com/watch?v=TsjqMncEKLs

Från Ryssland, Samara 1990 tyngre konsekvenser https://www.youtube.com/watch?v=bQtfExqQ7mw
Två vakter som bara försvann

Den tidigare nämnda UFOvågen i Belgien

https://www.youtube.com/watch?v=Imx0GaA7yUs

Jag tittar in på Metabunk ibland och funderar på om skeptikerna har tappat det fullständigt. Målat in sig i ett hörn dom aldrig kan ta sig ut. Dom avfärdar varje nytt vittnesmål som mytomani, synfel och parallaxer. Och dom har minst sagt haft fullt upp sedan Grusch klev fram
En flock trötta inskränkta pappskallar med en sorts sektliknande övertro på sin egen rationalitet och andras dumhet, är nog bästa beskrivningen
Citera
2025-10-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Vilka är de?
Det vill du inte veta, du lever i deras laboratorium
Citera
2025-10-26, 13:14
Medlem
Citat:
Panikteorin. Var kommer den ifrån? I Hollywoodfilmer uppstår ofta någon form av panik men det beror på att "rymdvarelserna" av rent dramaturgiska skäl alltid är onda. Jag tror inte att jag skulle få panik. Jag skulle snarare bli nyfiken och antagligen lite rädd. Jag är inte heller särskilt säker på att jordens arméer skulle starta krig mot väsen som lyckats ta sig hit från att annat solsystem. Om vi blir attackerade naturligtvis men då är det väl som vilket krig som helst. Förlusten kanske skulle komma fortare men det lär leda till uppgivenhet och sorg, inte panik. Och hur tar sig den påstådda paniken i uttryck? Milslånga bilköer på väg mot något berg?

Medelsvensson skulle nog inte drabbas av panik i första taget. Men det är väl också en skillnad på hur budskapet förmedlas och vad innehållet i detta är, samt vilka mottagarna är. Det är bara att se i USA idag hur snabbt det går att piska upp motsättningar och demonstrationer så till den grad att militär sätts in. Det skulle nog bli väldigt svårt för våra politiker och ledare att lugna alla och påskina att myndigheterna har kontroll. Säg att det visar sig att den komet som påståtts vara ett UFO och som är på mot jorden i november faktiskt är ett alien-rymdskepp. Vi har någon vecka till beräknad ankomst och nu går Trump och andra världsledare ut med nyheten. Skulle det bli stor oro på börsen, bland människor? Många och jobbiga frågor att besvara? Troligen.
Citera
2025-10-26, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Medelsvensson skulle nog inte drabbas av panik i första taget. Men det är väl också en skillnad på hur budskapet förmedlas och vad innehållet i detta är, samt vilka mottagarna är. Det är bara att se i USA idag hur snabbt det går att piska upp motsättningar och demonstrationer så till den grad att militär sätts in. Det skulle nog bli väldigt svårt för våra politiker och ledare att lugna alla och påskina att myndigheterna har kontroll. Säg att det visar sig att den komet som påståtts vara ett UFO och som är på mot jorden i november faktiskt är ett alien-rymdskepp. Vi har någon vecka till beräknad ankomst och nu går Trump och andra världsledare ut med nyheten. Skulle det bli stor oro på börsen, bland människor? Många och jobbiga frågor att besvara? Troligen.
Helt säkert. Folk skulle bli rädda och oroliga. Samtidigt nyfikna, även om den känslan säkert skulle vara sekundär efter rädslan. Min tanke är bara att panik kanske inte är den troligaste reaktionen. Jag tror mer på "vänta och se".
Citera
2025-10-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Tills nu.

Transients in the Palomar Observatory Sky Survey (POSS-I) may be associated with nuclear testing and reports of unidentified anomalous phenomena

https://www.nature.com/articles/s41598-025-21620-3

För första gången har en peer reviewad studie i Nature publicerat statistiskt signifikanta observationer (Sigma 22 ≈ 10^(-107)) som kopplar optiska fenomen till kärnvapentester och rapporterade UAP-händelser.

Även välkända skeptiker som Dr. Sabine Hossenfelder (1,7 milj. följare) och Professor Brian Keating har vägt in:

https://www.youtube.com/watch?v=5Gt-w38GeNc
https://x.com/DrBrianKeating/status/1981420779356246260

Sabine anmärker på Sigma 22 korrelationen att objekten reflekterar ljus, och måste således vara artificiella eftersom kamera/film/plåt-problem skulle synas regelbundet.
Sabine:
"This pattern is hard to blame on bad film alone"
Människor ingjuter trossystem för att bygga vår uppfattade verklighet och försvarar dem mot "kaoset i det okända". De är som sköldar, dogmas försvarade av den gamla generationen som byggt systemet. Vi klamrar oss fast i denna tro, för att vi är rädda för att få existentiell yrsel.

Men historien visar att dessa trossystem existerar enbart för att bli nerbrytna.

Naturfenomen
Citera
2025-10-26, 13:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Så länge högre makter kan förnekas så kommer de att förnekas av regeringar och andra som blir obehagligt berörda. Kanske dröjer det inte så länge innan allt blir uppenbarat? Men det kommer inte att uppenbaras på internet.
Citera
2025-10-26, 14:04
Medlem
Citat:
Låtsas som att de inte är här? De skulle nog ha förståelse för en ohejdad nyfikenhet.
Nej det går så klart inte. Men det går att vara på sin vakt. Vi måste inte ta initiativ och vi kan tacka nej till möten eller ordna möten, som är relativt säkra. Hålla allmänheten borta, så mycket som möjligt. Jag ser deras närvaro som potentiellt farligt. Gör inte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in