2025-10-26, 01:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Beror nog på från vems perspektiv.
Den inblandade piloten (ögonvittnet) verkar ju stensäker på att det är främmande då det är bortom hans fantasi att människan har byggt något sådant. Men vad vet han? Han bygger inte flygmaskinerna, han styr dom bara.

Men du har rätt samtidigt som vi då kan återgå till min tidigare fråga;
Är det inte konstaterat bara för att det inte är konstaterat för Dig och Mig?

Tänk om det är konstaterat av dom som har utrustning/kunskap/befogenheter nog att konstatera något sådant men att dom har blivit tillsagda att informationen stannar där?

Är det en möjlighet? Ifall vi nu leker med tanken att dom har mage att vidhålla information från allmänheten.

Nej det beror inte på något perspektiv. Antingen kan man belägga och bevisa eller inte. UAP är verkliga fenomen med exakt vad dessa är finns det inga bevis för.
Citera
2025-10-26, 01:37
Medlem
Tsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Putin (eller någon annan) kan antagligen inte starta kärnvapenkrig om de inte vill. (De kan förmodligen stoppa avfyrning rent teknologiskt)

Hur stoppar dom ? Och vad äter de? Det svarade inte du på? Och hur de ser ut
Citera
2025-10-26, 02:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej det beror inte på något perspektiv. Antingen kan man belägga och bevisa eller inte. UAP är verkliga fenomen med exakt vad dessa är finns det inga bevis för.

Inga bevis som du eller jag känner till, vilket jag motiverade i längre text i föregående svar till dig. Återigen, väsentlig skillnad.

Om du skall fortsätta att svara mig så kan du väl svara på den enkla frågan jag återigen ställer:
Om dom har bevis, tror du att dom hade berättat för oss?

Om svaret är nej då är din övriga input helt meningslös.

Enligt källor, blandannat flera som kommer medverka i dokumentären som tråden handlar om, så finns det bevis som undanhålls från allmänheten.
Om du väljer att tro på det eller inte är helt upp till dig, och jag ser självklart allt med skeptiska glasögonen på jag med, men du har Ingen aning om ifall det finns bevis eller inte.
Citera
2025-10-26, 02:11
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsigalko
Hur stoppar dom ? Och vad äter de? Det svarade inte du på? Och hur de ser ut

https://youtu.be/I2h5CJcjjkw?si=VmSyb04u4Mj3Hu7T

9.32..
Citera
2025-10-26, 02:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44
Damfotboll och UFO, ni skämmer ut Flashback.
Knappast. Är det någonstans på svenska internet som man förutsättningslöst kan diskutera marginalföreteelser så är det här på FB.
Citera
2025-10-26, 02:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Inga bevis som du eller jag känner till, vilket jag motiverade i längre text i föregående svar till dig. Återigen, väsentlig skillnad.

Om du skall fortsätta att svara mig så kan du väl svara på den enkla frågan jag återigen ställer:
Om dom har bevis, tror du att dom hade berättat för oss?

Om svaret är nej då är din övriga input helt meningslös.

Enligt källor, blandannat flera som kommer medverka i dokumentären som tråden handlar om, så finns det bevis som undanhålls från allmänheten.
Om du väljer att tro på det eller inte är helt upp till dig, och jag ser självklart allt med skeptiska glasögonen på jag med, men du har Ingen aning om ifall det finns bevis eller inte.

Det finns inga presenterade bevis. Innan det gör så är jag väldigt skeptisk.
Citera
2025-10-26, 07:38
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns inga presenterade bevis. Innan det gör så är jag väldigt skeptisk.

Om man säger “det finns inga bevis” utgår man från att bevis är binärt – att det antingen finns ett rymdskepp på DN:s förstasida eller ingenting alls.

Men så fungerar inte vetenskaplig bevisföring. Den bygger på gradering: vittnesmål, radar, mönster, dokumentation, statistik – allt väger samman till sannolikhet, inte absolut sanning.
Låt oss se på sannolikheten att alla vittnen ljuger:
Om sannolikheten att ett enskilt militärt vittne ljuger är 0,01 %, så är chansen att 1 000 oberoende vittnen alla ljuger samtidigt ungefär 10^(-4000).

För att sätta denna extremt låga sannolikhet i perspektiv:

• Det är mer sannolikt att du vinner på lotto varje dag i resten av universums livstid.
  • Mer sannolikt att alla syreatomer i din nästa utandning flyger iväg, färdas genom kosmos och samlas igen för att bilda din nästa inandning om tio miljarder år.
  • Det är som att kasta en pil från jorden och träffa en mygga i omloppsbana – runt Saturnus.

Det är i detta sannolikhetsutrymme skeptikern befinner sig när han säger “alla ljuger” eller "det finns inga bevis".
Det är ett mikroskopiskt hörn av verkligheten där slumpen är gud och statistik är en saga.
Det betyder inte att vi vet vad fenomenet är. Men det betyder att något verkligt faktiskt händer.
Att det pågår någon form av cover-up stärker denna bild, snarare än att alla har råkat ut för mass-hysteri.

Det krävs EXTRAORDINÄRA BEVIS för alternativa teorier för att debunka detta.

Frågan är inte om det finns något – utan hur mycket data som krävs innan man vågar ta det på allvar.

Vad skulle, ärligt talat, räcka för dig?
Citera
2025-10-26, 08:13
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Trots decennier av påstådda observationer har inte ett enda objekt, materialprov eller teknologi med utomjordiskt ursprung kunnat bekräftas genom oberoende, vetenskaplig analys.

Tills nu.

Transients in the Palomar Observatory Sky Survey (POSS-I) may be associated with nuclear testing and reports of unidentified anomalous phenomena

https://www.nature.com/articles/s41598-025-21620-3

För första gången har en peer reviewad studie i Nature publicerat statistiskt signifikanta observationer (Sigma 22 ≈ 10^(-107)) som kopplar optiska fenomen till kärnvapentester och rapporterade UAP-händelser.

Även välkända skeptiker som Dr. Sabine Hossenfelder (1,7 milj. följare) och Professor Brian Keating har vägt in:

https://www.youtube.com/watch?v=5Gt-w38GeNc
https://x.com/DrBrianKeating/status/1981420779356246260

Sabine anmärker på Sigma 22 korrelationen att objekten reflekterar ljus, och måste således vara artificiella eftersom kamera/film/plåt-problem skulle synas regelbundet.
Sabine:
"This pattern is hard to blame on bad film alone"
Människor ingjuter trossystem för att bygga vår uppfattade verklighet och försvarar dem mot "kaoset i det okända". De är som sköldar, dogmas försvarade av den gamla generationen som byggt systemet. Vi klamrar oss fast i denna tro, för att vi är rädda för att få existentiell yrsel.

Men historien visar att dessa trossystem existerar enbart för att bli nerbrytna.
Citera
2025-10-26, 08:30
Medlem
Tror inte att mänskligheten skulle ha mycket att vinna på om det avslöjades att vi var frekvent besökta av ET’s. Och det utan att det finns något vi kan göra åt det. Vi har nog med elände i världen och behöver till det inte lägga ytterligare ett problem. Ser framför mig den panik det skulle orsaka, med politiska och religiösa viljor som till sist troligen skulle kräva militära motåtgärder.
Citera
2025-10-26, 08:47
Medlem
En sak jag definitivt avfärdar är inflytande från utomjordisk teknologi. Jag är intresserad av teknik och vetenskap och arbetar själv med energi och byggteknik. Även den mest avancerade teknik vi har bygger på saker vi själva kan framställa från ax till limpa. Vi har den teoretiska och praktiska kunskapen att kunna framställa de mest avancerade chippen, som produceras och används idag till exempel. Det är en hel kedja av kunskaper, labbresultat och tillverkningsmetoder samt material. Det är knappast något, som några varelser bara gett oss och sen kilat vidare. Då skulle de behöva samarbete kontinuerligt med företag för att göra det möjligt. Kanske också andra organisationer. Tar vi annan högteknologi, gör jag samma slutsats. Det räcker inte med några Aliens för att få det att hända. Det krävs ett stort antal människor, organisationer och företag för att kunna skapa högstående teknologi.

Men pyramiderna då. Den kunskapen fanns eller kunde utvecklas ur befintlig kunskap. Allt i från beräkning till hantverksmetoder. Knyt tolv knutar med jämna avstånd på ett rep. Knyt ihop ändarna med en trettonde knut och du kan gör göra en perfekt vinkelrät grund för pyramider. De gamla egyptierna hade lika bra hjärnor, som oss, så det klarade dom. Dom kunde forma sten. Låt vara att det tog lååång tid. Dom begrep sig på hävstång och lutande plan för att minska kraften vid förflyttningar o.s.v

Med andra ord Aliens skulle behöva finnas på en rad platser för att guida oss till högteknologi. Vare sig dom är själva på plats eller de kommunicerar online eller hur dom gör det. Deras närvaro skulle vara påtaglig och något vi alla vore medvetna om. För omfattande för att kunna dölja. Därför avfärdar jag i varje fall Alien hjälp med våran högteknologi.
Citera
2025-10-26, 08:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Om man säger “det finns inga bevis” utgår man från att bevis är binärt – att det antingen finns ett rymdskepp på DN:s förstasida eller ingenting alls.

Men så fungerar inte vetenskaplig bevisföring. Den bygger på gradering: vittnesmål, radar, mönster, dokumentation, statistik – allt väger samman till sannolikhet, inte absolut sanning.
Låt oss se på sannolikheten att alla vittnen ljuger:
Om sannolikheten att ett enskilt militärt vittne ljuger är 0,01 %, så är chansen att 1 000 oberoende vittnen alla ljuger samtidigt ungefär 10^(-4000).

För att sätta denna extremt låga sannolikhet i perspektiv:

• Det är mer sannolikt att du vinner på lotto varje dag i resten av universums livstid.
  • Mer sannolikt att alla syreatomer i din nästa utandning flyger iväg, färdas genom kosmos och samlas igen för att bilda din nästa inandning om tio miljarder år.
  • Det är som att kasta en pil från jorden och träffa en mygga i omloppsbana – runt Saturnus.

Det är i detta sannolikhetsutrymme skeptikern befinner sig när han säger “alla ljuger” eller "det finns inga bevis".
Det är ett mikroskopiskt hörn av verkligheten där slumpen är gud och statistik är en saga.
Det betyder inte att vi vet vad fenomenet är. Men det betyder att något verkligt faktiskt händer.
Att det pågår någon form av cover-up stärker denna bild, snarare än att alla har råkat ut för mass-hysteri.

Det krävs EXTRAORDINÄRA BEVIS för alternativa teorier för att debunka detta.

Frågan är inte om det finns något – utan hur mycket data som krävs innan man vågar ta det på allvar.

Vad skulle, ärligt talat, räcka för dig?

Fast det är väl inte många som påstår att ”alla ljuger”?? Själv finner jag det avsevärt mer sannolikt att det främst rör sig om feltolkningar.

Vi människor låter oss hela tiden luras av våra sinnen - hjärnan hinner helt enkelt inte riktigt med alla sinnesintryck utan tar genvägar och fyller i med förväntad information - vi ”ser” och ”hör” helt enkelt mycket som i själva verket är konstruktioner av våra egna hjärnor. Annat feltolkar vi på grund av att vi har för lite data att ta ställning till. Det gör alla människor - oavsett utbildning/titel eller yrkesroll.
Citera
2025-10-26, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Tror inte att mänskligheten skulle ha mycket att vinna på om det avslöjades att vi var frekvent besökta av ET’s. Och det utan att det finns något vi kan göra åt det. Vi har nog med elände i världen och behöver till det inte lägga ytterligare ett problem. Ser framför mig den panik det skulle orsaka, med politiska och religiösa viljor som till sist troligen skulle kräva militära motåtgärder.
Panikteorin. Var kommer den ifrån? I Hollywoodfilmer uppstår ofta någon form av panik men det beror på att "rymdvarelserna" av rent dramaturgiska skäl alltid är onda. Jag tror inte att jag skulle få panik. Jag skulle snarare bli nyfiken och antagligen lite rädd. Jag är inte heller särskilt säker på att jordens arméer skulle starta krig mot väsen som lyckats ta sig hit från att annat solsystem. Om vi blir attackerade naturligtvis men då är det väl som vilket krig som helst. Förlusten kanske skulle komma fortare men det lär leda till uppgivenhet och sorg, inte panik. Och hur tar sig den påstådda paniken i uttryck? Milslånga bilköer på väg mot något berg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in