En del av problemet är att vi har betydligt fler invandrare i landet än vad det finns mångkulturvurmare. Och mångkulturvurmare är sällan intresserade av att integreras med helt främmande invandrare när det kommer till kritan. De godhetsröstar på massinvandringen, men kunde inte bry sig mindre om människorna som kommer hit. Insändarskribenten, tillika Särö-bon, lär vara en av dessa. Jag vill veta hur ofta han bjuder hem nyanlända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Nä jag bara undrar hur man integrerar sig utan kontakt med lokalbefolkningen. Googlar man?
Ja, faktiskt. Det är en bra början. Hur gör du själv innan du besöker ett land som turist? Jag själv kollar upp lite vad som gäller när det kommer till sociala regler och pluggar in några basala ord och fraser. Ämnar du immigrera till en land gör du samma sak men på ett djupare plan. Idag är det enklare än någonsin att läsa sig på om olika länders kulturer och lära sig ett nytt språk (utan att ha satt en fot i landet).
Att de flesta invandrare väljer att bosätta sig i Sverige måste ju betyda att de finner vår kultur tilltalande - varför skulle de annars flytta hit?
Stegen för en lyckad integration är alltså, att som invandrare:
- Skapa en allmän förståelse för kulturen och sedvänjorna som råder i landet.
- Börja lära dig majoritetsspråket som talas.
- Gör dig eftertraktad på arbetsmarknaden. Sverige är nog en av de enklaste länderna för en invandrare att lyckas i p.g.a. den avgiftsfria utbildningen och alla tillgängliga bidrag och stöd.