Citat:
Ursprungligen postat av
snigelslum
INSÄNDARE. Vi svenskar måste bli bättre på att acceptera det som först kan kännas lite främmande. Lyckad integration hänger inte bara på invandrarna, utan också på hur vi svenskar accepterar det som inte är genuint svenskt, skriver Steffen Häggström.
https://www.dn.se/insandare/lyckad-i...t-pa-svenskar/
Håller ni med?
Artikeln förklar inte vad han menar. Men jag tänker på att i min hemstad la man ned fem problemhögstadier i invandrartäta områden. Av ekonomiska skäl, för att många ändå övergav dem och flyttade till friskolor. En positiv bieffekt av att invandrarungdomarna fick bussas till de vanliga medelklasskolorna var att betydligt fler fick godkända betyg. Både vi och invandrarna behöver alltså minska segregationen i skolor och bostadsområden.
I Sverige är det svårt att ha jobb utan kontakter, social skills, bra svenska och kompletta betyg. Det ligger många invandrare i fatet. Är det alltid nödvändigt att vi måste kräva det? Dessutom är jag övertygad om att det förekommer diskriminering av invandrare som har bra meriter. Det är därför vissa invandrarungdomar byter till svenskklingande namn.
Sverige har betydligt högre antal F-betyg i skolan än andra länder, för att vi har så strikt kontroll av att man uppfyller läroplanens mål. Därmed har många invandrarungdomar inte kunnat fortsätta till gymnasiet, inte ens till yrkesprogrammen. Därför är det hög frekvens av arbetslöshet, psykisk ohälsa, självmord, och kriminalitet bland ungdomar. Nu har regeringens utredare föreslagit mindre strikta krav till yrkesprogrammen, och att man skrotar F-betyget och går över till en tiogradig betygsskala. Hoppas det löser problemet. Isåfall är det ett bra exempel på hur vi kan anpassa systemet.