2025-10-25, 15:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Sida 73 har en beskrivning av studiedeltagarna: https://www.scb.se/contentassets/4e9...r_lebr2202.pdf

Ja ok, jag läste från sidan 73 till sista sidan (78) och studiedeltagarna var mellan 18-84 år och SCB hade lagt extra vikt vid att hitta utrikesfödda deltagare. Och det kan nog stämma att om man tittar specifikt på städa, diska, bädda, tömma sopor och tvätta fönster så gör man troligen det som singel ungefär lika mycket som man underhåller, reparerar och installerar utspritt över tid. Beroende på vilken boendeform det handlar om givetvis.

"Den tid män spenderar på installationer samt underhåll och reparationer av bostad, möbler och fordon är ungefär i paritet med den tid som kvinnor spenderar på att städa, diska, bädda, tömma sopor eller tvätta fönster."
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-25 kl. 15:34.
Citera
2025-10-25, 15:22
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Så du vill göra det ojämlikt till mannens nackdel? Det är ditt gensvar på den frustration du känner över att kvinnor drar ett större lass i hushållet . Manshatet lyser igenom. Som vanligt. Ni står inte upp för jämställdhet på riktigt.

Den tid män spenderar på installationer samt underhåll och reparationer av bostad, möbler och fordon är ungefär i paritet med den tid som kvinnor spenderar på att städa, diska, bädda, tömma sopor eller tvätta fönster.

Så nej, det är inte fråga om någon biltvätt här och var och enbart byta däcken två gånger per år.

Så ifall du vill att mannen gör lika mycket i hushållet som kvinnan så kommer du behöva göra mer aktiviteter som mannen gör. Annars blir det ojämlikt.

Du nämner inte heller att män jobbar betydligt mer (förvärvsarbetar). Med tanke på de sjuktal kvinnor har så vet jag inte om det är en praktisk lösning att kvinnor ska jobba ännu mer. Rätt så hårt jobb inom vården exempelvis.

Tappert försök.
Vad reparerar du som tar sån tid. Går något sönder köper jag nytt inte svårare än så. Vad är det du "underhåller" ha ha. Jag kan installera tvn var 10 år om det är så jobbigt för dig HA HA. Att ha den stora pressen på dig HA HA:
Citera
2025-10-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vad reparerar du som tar sån tid. Går något sönder köper jag nytt inte svårare än så. Vad är det du "underhåller" ha ha. Jag kan installera tvn var 10 år om det är så jobbigt för dig HA HA. Att ha den stora pressen på dig HA HA:

Vad babblar du om? Kolla SCB länken.
Citera
2025-10-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja ok, jag läste från sidan 73 till sista sidan (78) och studiedeltagarna var mellan 18-84 år och SCB hade lagt extra vikt vid att hitta utrikesfödda deltagare. Och det kan nog stämma att om man tittar specifikt på städa, diska, bädda, tömma sopor och tvätta fönster så gör man troligen det som singel ungefär lika mycket som man underhåller, reparerar och installerar utspritt över tid. Beroende på vilken boendeform det handlar om givetvis.

"Den tid män spenderar på installationer samt underhåll och reparationer av bostad, möbler och fordon är ungefär i paritet med den tid som kvinnor spenderar på att städa, diska, bädda, tömma sopor eller tvätta fönster."

Ja, utifrån hur studiedeltagarna definieras såklart. Det säger sig självt.
Citera
2025-10-25, 15:38
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Vad babblar du om? Kolla SCB länken.
Vad yrar du om? Vad är det du reparerar och installerar flera timmar om dagen? Kan du svara på det. Under mina 5 år som ensam behövde jag inte reparera eller installera någon ting mer än tvn som tog 5 minuter. Och bredbandet som tog 2 minuter. HA HA Vit punka på cykeln så lämnade jag den till cykel handlare som fixade det på 15 minuter. Kostade 200 kr. Det var lixom värt det. Krångla av och på ett cykeldäck själv är krångligt och värt 200 gäller att jobba smart. HA HA. men du springer runt och reparerar flera timmar om dagen kan man ju undra om du bor i en koja som går sönder hela tiden ha ha,
Citera
2025-10-25, 15:43
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur mycket av de traditionellt manliga uppgifterna försvinner om man bor i lägenhet, vs hur många traditionellt kvinnliga?

Säkerhet och "personskydd" diskuteras precis här ovan.

Inget försvinner om man bor i lägenhet. Men balansen mellan dem skevas.
De första åren när jag flugit ut från mitt barndomshem, så hyrde jag en lägenhet. När jag bodde där lärde jag mig massor som jag senare har haft mycket nytta av i mitt första hus.

Bor man i lägenhet är behovet av bra hushållsekonomi större, så man kan köpa sitt hus att bo i. Övriga hus man senare köper handlar mer om att bredda hela sin livs-portfölj. För bilar, verkstad, SHTF mm. mm.

Jag har barndomsvänner som har tummarna mitt i handen, men de äger ändå sina egna hus. Det finns ingen legitim anledning/ursäkt för val att bo i lägenhet, utöver hög ålder.
Citera
2025-10-25, 15:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja, utifrån hur studiedeltagarna definieras såklart. Det säger sig självt.

Ja.

Som sagt, som singel eller par utan barn lägger man troligen ungefär samma tid och energi på underhåll/installationer som ställa in i diskmaskinen och putsa fönster (max en gång om året).
Citera
2025-10-25, 15:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Vad yrar du om? Vad är det du reparerar och installerar flera timmar om dagen? Kan du svara på det. Under mina 5 år som ensam behövde jag inte reparera eller installera någon ting mer än tvn som tog 5 minuter. Och bredbandet som tog 2 minuter. HA HA Vit punka på cykeln så lämnade jag den till cykel handlare som fixade det på 15 minuter. Kostade 200 kr. Det var lixom värt det. Krångla av och på ett cykeldäck själv är krångligt och värt 200 gäller att jobba smart. HA HA. men du springer runt och reparerar flera timmar om dagen kan man ju undra om du bor i en koja som går sönder hela tiden ha ha,

Japp, jag lämnar också in min cykel. Mindre reparationer gör jag själv men till större saker har jag varken utrymme eller rätt verktyg för.
Citera
2025-10-25, 15:53
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Problemet är att de varken förstår sig på logik eller statistik. De är för jämlikhet påstår dem, men vill att mannen gör lika mycket av hushållssysslorna som kvinnorna. Detta är inte jämlikhet för mannen gör betydligt mer inom andra områden så ifall mannen skulle ta lika stort ansvar för hushållssysslorna så skapas det ojämlikhet till mannens nackdel. Men detta är inget som de bryr sig om.

Jämlikhet är bara av intresse när det är på deras villkor. Detta är en av många skäl varför många människor inte tar begreppet ''feminist'' seriöst. För det visar sig nästan alltid med dessa människor när man granskar dem lite att det bara handlar om att gynna kvinnor.

Sådär kan man ju resonera åt andra hållet också. Hur mycket hushållsarbete talar vi om egentligen för kvinnan ifall nästan allting är automatiserat? Det finns automatiska dammsugare idag, diskmaskiner, tvättmaskiner som i princip sköter nästan sig själva etc.

Du verkar inte förstå att när du säger något så är det vad du skrev som gäller. Varför då? Jo, för annars kan du komma med en massa efterhandskonstruktioner hela tiden.

Förtydliganden är OK. Men vad du sysslar med är efterhandskonstruktioner.

Att vilja att mannen ska ta lika stort ansvar för hushållssysslorna är oförenligt med jämlikhet för då skapas det ojämlikhet som är till mannens nackdel.

Som jag sade. De går med på parasiternas låga samtalsnivå.

Jag upplevde det svårt att ändra på i praktiken, eftersom alla är hjärntvättade från start. Lösningen är enkel. "Sim salabim, parasitjävel försvinn"; är allt man behöver tänka och sedan sparka ut skiten på gatan.

Klarar man av att se det större spektrat, då är man bättre skickad själv; än med ett ankare som bara sänker alla aspekter av ens liv. Det är t.o.m. mer en regel än ett undantag att kvinnor knullar mycket sämre efter att en stadig relation är inledd.

Sett ur ett manligt logiskt perspektiv, så finns det ingen anledning att ha en kvinna i sitt liv. Det är bara netto negativt och ofta rentav farligt om de är instabila/hysterikor.
Citera
2025-10-25, 15:58
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Vad är det du reparerar och installerar flera timmar om dagen?

Jag syftar inte på mig och jag hävdar inte att det tar flera timmar om dagen. Frågan är vad du yrar om?

Läs SCB undersökningen säger jag.

Citat:
Kan du svara på det. Under mina 5 år som ensam behövde jag inte reparera eller installera någon ting mer än tvn som tog 5 minuter. Och bredbandet som tog 2 minuter. HA HA Vit punka på cykeln så lämnade jag den till cykel handlare som fixade det på 15 minuter. Kostade 200 kr. Det var lixom värt det. Krångla av och på ett cykeldäck själv är krångligt och värt 200 gäller att jobba smart. HA HA. men du springer runt och reparerar flera timmar om dagen kan man ju undra om du bor i en koja som går sönder hela tiden ha ha,

Jag behöver inte heller laga mat, städa, diska eller dylikt heller. Går att sova och leva i en bil och leva på färdigbeställd mat. Vad är din poäng?

Vad det handlar om är att inse att båda könen gör saker.
Citera
2025-10-25, 16:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag syftar inte på mig och jag hävdar inte att det tar flera timmar om dagen. Frågan är vad du yrar om?

Läs SCB undersökningen säger jag.

Jag behöver inte heller laga mat, städa, diska eller dylikt heller. Går att sova och leva i en bil och leva på färdigbeställd mat. Vad är din poäng?

Vad det handlar om är att inse att båda könen gör saker.

Jo men nu har ju diskussionen handlat om barn + hushåll + förvärvsarbete. Inte bara hushåll. Det säger ju sig självt att det inte är jobbigt att städa nån gång då och då, laga mat nån gång då och då, osv som singel eller par utan barn. Eller installera virusprogram på datorn eller sätta upp och koppla in högtalare osv.
Citera
2025-10-25, 16:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Som jag sade. De går med på parasiternas låga samtalsnivå.

Jag upplevde det svårt att ändra på i praktiken, eftersom alla är hjärntvättade från start. Lösningen är enkel. "Sim salabim, parasitjävel försvinn"; är allt man behöver tänka och sedan sparka ut skiten på gatan.

Sett ur ett manligt logiskt perspektiv, så finns det ingen anledning att ha en kvinna i sitt liv. Det är bara netto negativt och ofta rentav farligt om de är instabila/hysterikor.

Men då förstår du ju alla de kvinnor som tröttnar på sina mansbebisar och begär ut skilsmässa. Samma mekanismer och parasiterande. Sett ur ett kvinnligt logiskt perspektiv så finns det ingen anledning att ha en man i sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in