Citat:

Ja, men han hade alla varningsklockor ifall man läste hans historia. Gemene man är långt ifrån på det där sättet.
Det skydd som en lämplig man erbjuder mot externa hot har fortfarande ett värde även om det finns en viss risk att mannen ger sig på kvinnan. Statistik kan man inte applicera på enskilda unika situationer.
Det vore ganska konstigt om man resonerade på följande sätt: ''Statistiken visar att våld i nära relationer är den vanligaste typen av våld som kvinnor möter, därför ska inte en mans beskydd i en nära relation mot externt hot valideras/uppmärksammas/uppskattas av kvinnan''.
Såhär kan man ju inte resonera. Det handlar om att ge och ta.

Det skydd som en lämplig man erbjuder mot externa hot har fortfarande ett värde även om det finns en viss risk att mannen ger sig på kvinnan. Statistik kan man inte applicera på enskilda unika situationer.
Det vore ganska konstigt om man resonerade på följande sätt: ''Statistiken visar att våld i nära relationer är den vanligaste typen av våld som kvinnor möter, därför ska inte en mans beskydd i en nära relation mot externt hot valideras/uppmärksammas/uppskattas av kvinnan''.
Såhär kan man ju inte resonera. Det handlar om att ge och ta.
Jo, det vore konstigt om man resonerade så, men det är inte så jag resonerar. Många gör dock säkert det.
Jag tycker bara det blir fånigt när det tas upp som något man kan kvitta mot att kvinnan bör göra mer arbete i hemmet för att mannen erbjuder henne skydd.
Fast å andra sidan, om man breddar definitionen av begreppet skydd något så kan det ligga något i det. Eller byter ut ordet skydd mot ordet trygghet. Om man är ute och reser eller ska gå hem tillsammans sent på kvällen så händer det i princip aldrig något farligt. Ingen ger sig på eller försöker ragga på en kvinna som är ute med sin man, men situationen ser helt annorlunda ut om hon är själv eller ute med en väninna. Som man har man en helt annan hållning i sådana situationer när man är ute och rör sig med sin kvinna, även om kvinnor inte fattar det.
Jag har nog svängt i frågan i realtid här, det skyddet eller tryggheten är värt ganska mycket faktiskt.

. Manshatet lyser igenom. Som vanligt. Ni står inte upp för jämställdhet på riktigt.
. Manshatet lyser igenom. Som vanligt. Ni står inte upp för jämställdhet på riktigt.