2025-10-25, 12:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Ja, men han hade alla varningsklockor ifall man läste hans historia. Gemene man är långt ifrån på det där sättet.

Det skydd som en lämplig man erbjuder mot externa hot har fortfarande ett värde även om det finns en viss risk att mannen ger sig på kvinnan. Statistik kan man inte applicera på enskilda unika situationer.

Det vore ganska konstigt om man resonerade på följande sätt: ''Statistiken visar att våld i nära relationer är den vanligaste typen av våld som kvinnor möter, därför ska inte en mans beskydd i en nära relation mot externt hot valideras/uppmärksammas/uppskattas av kvinnan''.

Såhär kan man ju inte resonera. Det handlar om att ge och ta.

Jo, det vore konstigt om man resonerade så, men det är inte så jag resonerar. Många gör dock säkert det.

Jag tycker bara det blir fånigt när det tas upp som något man kan kvitta mot att kvinnan bör göra mer arbete i hemmet för att mannen erbjuder henne skydd.

Fast å andra sidan, om man breddar definitionen av begreppet skydd något så kan det ligga något i det. Eller byter ut ordet skydd mot ordet trygghet. Om man är ute och reser eller ska gå hem tillsammans sent på kvällen så händer det i princip aldrig något farligt. Ingen ger sig på eller försöker ragga på en kvinna som är ute med sin man, men situationen ser helt annorlunda ut om hon är själv eller ute med en väninna. Som man har man en helt annan hållning i sådana situationer när man är ute och rör sig med sin kvinna, även om kvinnor inte fattar det.

Jag har nog svängt i frågan i realtid här, det skyddet eller tryggheten är värt ganska mycket faktiskt.
Citera
2025-10-25, 12:37
Medlem
Citat:
Problemet är att de varken förstår sig på logik eller statistik. De är för jämlikhet påstår dem, men vill att mannen gör lika mycket av hushållssysslorna som kvinnorna. Detta är inte jämlikhet för mannen gör betydligt mer inom andra områden så ifall mannen skulle ta lika stort ansvar för hushållssysslorna så skapas det ojämlikhet till mannens nackdel. Men detta är inget som de bryr sig om.

Jämlikhet är bara av intresse när det är på deras villkor. Detta är en av många skäl varför många människor inte tar begreppet ''feminist'' seriöst. För det visar sig nästan alltid med dessa människor när man granskar dem lite att det bara handlar om att gynna kvinnor.

Sådär kan man ju resonera åt andra hållet också. Hur mycket hushållsarbete talar vi om egentligen för kvinnan ifall nästan allting är automatiserat? Det finns automatiska dammsugare idag, diskmaskiner, tvättmaskiner som i princip sköter nästan sig själva etc.

Du verkar inte förstå att när du säger något så är det vad du skrev som gäller. Varför då? Jo, för annars kan du komma med en massa efterhandskonstruktioner hela tiden.

Förtydliganden är OK. Men vad du sysslar med är efterhandskonstruktioner.

Att vilja att mannen ska ta lika stort ansvar för hushållssysslorna är oförenligt med jämlikhet för då skapas det ojämlikhet som är till mannens nackdel.
Det är ju pga mycket sköts av maskiner som man kan tycka att även män bör kunna dra runt en dammsugare, plocka in och ur diskmaskiner och tvättmaskiner etc.

Tyvärr är skötsel om barn inte lika automatiserat så där krävs det en lite större insats.
Citera
2025-10-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jo, det vore konstigt om man resonerade så, men det är inte så jag resonerar. Många gör dock säkert det.

Jag förstår men jag menar på att en mans beskydd/trygghet inte är något som bör underskattas. Det är lätt att tro att det inte har så stor betydelse men skulle vi göra en undersökning där vi frågar kvinnor om de förväntar sig att deras pojkvän ska skydda dem/förse dem med trygghet i en hotfull fysisk situation så gissar jag på att en icke-försumbar andel kommer att svara ''ja'' på den frågan.

Citat:
Jag tycker bara det blir fånigt när det tas upp som något man kan kvitta mot att kvinnan bör göra mer arbete i hemmet för att mannen erbjuder henne skydd.

För mig handlar det bara om att ge och ta. Svårare än så är det inte. Så det handlar inte om att varje bidrag som kvinnan och mannen gör ska kvittas mot varandra för att det ska råda någon slags millimeter jämlikhet. Det är fånigt, det håller jag med dig om.

Men en karl som skyddar sin kvinna och är en gentleman och bra på alla sätt tycker jag inte är särskilt orimlig om han önskar en smörgås på kvällen. Visst, han kan bre en macka själv, precis som att kvinnor kan vara de som försvarar sig själva men de här könsrollerna är nog inte helt och hållet sociala konstruktioner. Män är naturliga beskyddare i någon mån medans kvinnor är omhändertagande. Vi är olika. Man behöver inte problematisera triviala skillnader mellan könen men detta görs av många feminister. Jag säger inte att du gör det, men du fattar nog.

Bimbons resonemang var totalt ologiskt. Det var därför jag kritiserade det.

Citat:
Fast å andra sidan, om man breddar definitionen av begreppet skydd något så kan det ligga något i det. Eller byter ut ordet skydd mot ordet trygghet. Om man är ute och reser eller ska gå hem tillsammans sent på kvällen så händer det i princip aldrig något farligt. Ingen ger sig på eller försöker ragga på en kvinna som är ute med sin man, men situationen ser helt annorlunda ut om hon är själv eller ute med en väninna. Som man har man en helt annan hållning i sådana situationer när man är ute och rör sig med sin kvinna, även om kvinnor inte fattar det.

Jag har nog svängt i frågan i realtid här, det skyddet eller tryggheten är värt ganska mycket faktiskt.

Exakt! Det finns något fint i och av värde i det hela. Det är det som är poängen.
Citera
2025-10-25, 12:46
Medlem
Citat:

Jag har också skrivit att det finns en form av skydd i att inte vara ensam. Men eftersom personer i en relation ändå rör sig ensamma en hel del (kanske mest umgås med varandra i hemmets trygga vrå) är detta skydd inte där hela tiden, och kan också utgöras av vänner.

Sedan finns det såklart ironi i att man ska ha en man som skydd från män. Men absolut så ser det ut.
Citera
2025-10-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är ju pga mycket sköts av maskiner som man kan tycka att även män bör kunna dra runt en dammsugare, plocka in och ur diskmaskiner och tvättmaskiner etc.

Tyvärr är skötsel om barn inte lika automatiserat så där krävs det en lite större insats.

Inte ens om det inte fanns någon skillnad mellan könen gällande de saker som män lägger mer tid på idag (e.g. underhåll och reparation av fordon) så hade det nödvändigtvis varit jämlikt ifall män gjorde mer hushållsarbete. Låt oss inte glömma att män förvärvsarbetar mer.

Du får jättegärna tycka som du gör att män ska ta ett större ansvar för hushållssysslorna men då måste också kvinnor göra mer av de aktiviteter där män spenderar mer tid på (exempelvis underhåll och reparation av fordon) för annars blir det ju ojämlikt och du är ju emot ojämlikhet eller är du enbart emot ojämlikhet när det är till kvinnors nackdel?
Senast redigerad av Pellefant775 2025-10-25 kl. 13:03.
Citera
2025-10-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har också skrivit att det finns en form av skydd i att inte vara ensam. Men eftersom personer i en relation ändå rör sig ensamma en hel del (kanske mest umgås med varandra i hemmets trygga vrå) är detta skydd inte där hela tiden, och kan också utgöras av vänner.

Sedan finns det såklart ironi i att man ska ha en man som skydd från män. Men absolut så ser det ut.

Du resonerar som en robot där det som kvinnan/mannen bidrar med ska kvittas. Detta är fånigt. Det är inte så relationer fungerar och ifall du har denna syn på relationer så är jag inte ett dugg förvånad över att du är singel och bitter för då saknar du naturlig förståelse för hur män och kvinnor fungerar.

Det finns inget konstigt i att validera/uppmärksamma/uppskatta den trygghet/beskydd som ges i relationer av schyssta pojkvänner mot externa hot.

Du begår en slags halmgubbe:
Grejen är att du angriper inte det jag säger utan det är en halmgubbe. Du förväxlar: ''Beskydd'' med ''beskydd ifrån externa hot när man är i en relation med en schysst pojkvän''. Det är två olika saker.

Om du ska minimera riskerna, och det är vad du är ute efter, då kan det vara smart att undvika män helt och hållet men det leder till absurda följder --> undvika män i sociala sammanhang, på jobbet, på afterworks och vad det nu kan vara.

Men återigen, riskminimering till vilket pris som helst är inte önskvärt för det strider mot gemene mans preferenser och värderingar.

Absolut kan en pojkväns trygghet och beskydd värderas även om den vanligaste platsen för våld mot kvinnor är i hemmet. Är du så dum så du inte förstår detta?

Man har i princip två val:
1) Löp hela linan ut och gå absurdum vägen där man maximerar det skydd man har. Undvik män så mycket som möjligt för riskminimering.
2) Acceptera rimliga risker (den naturliga partnerrisken) och visa uppskattning/validering för den trygghet och skydd som en man förser en kvinna i en sund relation med mot externa hot.

Alternativ 2 är bra mycket rimligare för de flesta.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-10-25 kl. 13:03.
Citera
2025-10-25, 13:28
Medlem
Jenny9s avatar
Vi behöver nog ta ner den här diskussionen till jorden igen. De flesta män och kvinnor som jobbar heltid i detta landet går hem och sätter sig i soffan efter jobbet. Man får oftast välja en aktivitet efter jobbet om man inte bara vill sova jobba sova jobba sova jobba. Träffa en vän, tvätta, laga lunch till kommande dagar, gå till gymmet - som sagt, en aktivitet hinner/orkar man oftast med. Många gör inte ens det, beroende på vad de jobbar med. Många killar/män går hem och gamear efter jobbet och tjejer/kvinnor gör vad de gör för att slappna av efter jobbet. Jag brukar oftast göra mina ärenden direkt efter jobbet för cyklar jag hem om så är det kört, då blir jag sittandes/halvliggandes.

Småbarnspappor gräver inte hela tiden diken eller reparerar huset hela tiden (många bor inte ens i hus), inte heller skyddar dom sin kvinna mot fientligt inställda män hela tiden heller, teknik och annat är inte så jävla svårt nuförtiden.

Något man dock måste göra på en regelbunden basis, speciellt om man har barn, är att äta. Man behöver också dammsuga någorlunda ofta, hur ofta är helt beroende på om man har barn och/eller husdjur osv. Sålänge man bor själv eller inte har barn kan man ju skjuta upp det egentligen hur länge som helst. Men inte matlagningen. Tvätta behöver man också göra.

När barnen kommit in i bilden bor man inte längre i ett singelhushåll. Med barn tillkommer en massa dagliga rutiner utöver matlagningen som måste göras för att det ska gå runt. Det funkar inte längre att komma hem efter jobbet och sätta sig på soffan eller sätta sig i gaming stolen och sitta där resten av kvällen. Då och då funkar det nog men oftast inte, beroende på hur gamla barnen är såklart.

Båda förvärvsarbetar, båda har valt att skaffa barn = bådas ansvar. Det gemensamma hemmet och de gemensamma barnen är BÅDAS ANSVAR.

Och jag tycker verkligen inte att man ska kvitta arbeten mot varandra typ såhär:

Mannen: Jag grävde ett dike för ett halvår sen så nu får du ta barnen och hemmet själv i ett halvår.

Eller:

Mannen: Jag byter faktiskt däcken på bilarna två gånger om året och jag fixade faktiskt Netflix på din dator så nu får du ta det dagliga malandet med barnen och hemmet i 2 år.

Osv, ni hör ju hur jävla löjligt det låter.

Sen håller jag absolut med om att man som kvinna känner sig tryggare med en man som man känner väl och känner sig trygg med när man är ute och reser eller ska gå hem sent på kvällen eller bara är ute på krogen eller varsomhelst egentligen. Men detta hör egentligen inte till det dagliga malandet med barn och hushåll och förvärvsarbetande. Jag fattar egentligen inte varför män blandar in detta i diskussionen som en slags ursäkt för att fäder ska slippa ta hand om sina barn och sitt hem på en daglig basis.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-25 kl. 14:25.
Citera
2025-10-25, 13:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Inte ens om det inte fanns någon skillnad mellan könen gällande de saker som män lägger mer tid på idag (e.g. underhåll och reparation av fordon) så hade det nödvändigtvis varit jämlikt ifall män gjorde mer hushållsarbete. Låt oss inte glömma att män förvärvsarbetar mer.

Du får jättegärna tycka som du gör att män ska ta ett större ansvar för hushållssysslorna men då måste också kvinnor göra mer av de aktiviteter där män spenderar mer tid på (exempelvis underhåll och reparation av fordon) för annars blir det ju ojämlikt och du är ju emot ojämlikhet eller är du enbart emot ojämlikhet när det är till kvinnors nackdel?

Hur tycker du man ska dela upp det om mannen och kvinnan bor i en lägenhet med sina barn och lämnar in bilen/bilarna till verkstad?
Citera
2025-10-25, 14:20
Medlem
alicia66s avatar
Citat:

Jag kör gärna bilen till biltvätten och byter däck två gånger om året. Mot matlagning, disk varje dag, damma torka och skura en gång i veckan. Tvätt och strykning av kläder och gardiner fönsterputs två grr året. Så fyller jag på spolarvätska och olja vid behov.
Citera
2025-10-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag kör gärna bilen till biltvätten och byter däck två gånger om året. Mot matlagning, disk varje dag, damma torka och skura en gång i veckan. Tvätt och strykning av kläder och gardiner fönsterputs två grr året. Så fyller jag på spolarvätska och olja vid behov.

Så du vill göra det ojämlikt till mannens nackdel? Det är ditt gensvar på den frustration du känner över att kvinnor drar ett större lass i hushållet . Manshatet lyser igenom. Som vanligt. Ni står inte upp för jämställdhet på riktigt.

Den tid män spenderar på installationer samt underhåll och reparationer av bostad, möbler och fordon är ungefär i paritet med den tid som kvinnor spenderar på att städa, diska, bädda, tömma sopor eller tvätta fönster.

Så nej, det är inte fråga om någon biltvätt här och var och enbart byta däcken två gånger per år.

Så ifall du vill att mannen gör lika mycket i hushållet som kvinnan så kommer du behöva göra mer aktiviteter som mannen gör. Annars blir det ojämlikt.

Du nämner inte heller att män jobbar betydligt mer (förvärvsarbetar). Med tanke på de sjuktal kvinnor har så vet jag inte om det är en praktisk lösning att kvinnor ska jobba ännu mer. Rätt så hårt jobb inom vården exempelvis.

Tappert försök.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-10-25 kl. 14:46.
Citera
2025-10-25, 14:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Så du vill göra det ojämlikt till mannens nackdel? Det är ditt gensvar på den frustration du känner över att kvinnor drar ett större lass i hushållet .

Den tid män spenderar på installationer samt underhåll och reparationer av bostad, möbler och fordon är faktiskt mer än den tid som kvinnor spenderar på att städa, diska, bädda, tömma sopor eller tvätta fönster.

Så ifall du vill att mannen gör lika mycket i hushållet som kvinnan så kommer du behöva göra mer aktiviteter som mannen gör. Annars blir det ojämlikt.

Du nämner inte heller att män jobbar betydligt mer (förvärvsarbetar). Med tanke på de sjuktal kvinnor har så vet jag inte om det är en praktisk lösning att kvinnor ska jobba ännu mer. Rätt så hårt jobb i vården.

Gäller det barnfamiljer eller för par utan barn eller för singelhushåll?
Citera
2025-10-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Gäller det barnfamiljer eller för par utan barn eller för singelhushåll?

Sida 73 har en beskrivning av studiedeltagarna: https://www.scb.se/contentassets/4e9...r_lebr2202.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in