2025-10-25, 11:26
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Energiskatten infördes 1951 och då satt Socialdemokraterna som regering ledd av Tage Erlander.
Skattereformen med moms på el infördes 1990 av Socialdemokraterna ledd av Ingvar Carlsson.
Skatt på skatt.

Det är sossarna som driver på med ökade skatter. Borgarna försöker städa bort skiten den rödgröna sörjan ställt till med.
Inte så svårt att fatta skatt på skatt var den kommer ifrån.
Skatt på bensin medför att man betalar moms på skatten.

Skatt på snus infördes 1995 av Socialdemokraterna ledd av Ingvar Carlsson.
Även där betalar man moms på skatten.

Förstår att du gillar skatt på allt.
Varför har inte borgarna tagit bort elmomsen om de är mot skatter och varför har de inte tagit bort snusskatten helt om de är mot skatter?

Snusskatten kan jag hålla med om ska bort men skatt på el är väl inte så konstigt?
Staten är ju ansvarig för elinfrastrukturen i samhället och den måste finansieras på något sätt.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-25 kl. 11:30.
Citera
2025-10-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vilka andra tillgångar? Fan inte många tillgångar som andra tillgångar.
Sen bör arbetsgivaravgiften sänkas markant.

Som aktier och företag.
Citera
2025-10-25, 11:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Varför har inte borgarna tagit bort elmomsen om de är mot skatter och varför har de inte tagit bort snusskatten helt om de är mot skatter?

Snusskatten kan jag hålla med om ska bort men skatt på el är väl inte så konstigt?
Staten är ju ansvarig för elinfrastrukturen i samhället och den måste finansieras på något sätt.
Det är 25% moms på snus och andra tobaksvaror.
Precis som de övriga exemplen du fick.

Det tar tid för regeringen att städa upp i all skit de rödgröna ställt till med.
Exempelvis tog det tid för att få ordning på priset för bensin och diesel och berodde på att de rödgröna hade fått till avtal om att det skulle köpas in HVO för diesel mm.

"Det är häftigt att betala skatt" kom från en sosse, vilken kan du ju hitta när du söker på att du betalar skatt på skatt på ditt snus.
Citera
2025-10-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du får gärna uppdatera mig på vad nuvarande regering gjort som försämrar sjukförsäkringen för dig.
Det jag hittade är en ökning som på 2,6 %

Och du får gärna berätta varför statsministern ska be dig om ursäkt. Är det han som gjort dig sjuk så du inte kan arbeta?

Du får skilja på vilka i regeringen som är det största problemet. Alliansen införde stupstocken, M ville införa den igen men stoppades av Sd. Ulf har i debatter för många år sen verkligen visat sin åsikt om sjuka människor, han har dock tonat ner detta. Har väl blivit tillsagd. Sd säger att dom vill förbättra sjukförsäkringen. Så man kan väl säga att det är delar av tidö jag har något emot. Kommer aldrig att lägga en röst på M, eller en regering där M ingår. Jag förväntar mig ingen personlig ursäkt såklart.
Citera
2025-10-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilamblond89
Rika hög inkomst tagare kan gått betala sin del

De betalar redan mycket mer i skatt.
Citera
2025-10-25, 11:56
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semalan
De betalar redan mycket mer i skatt.
Bör de väl också göra om borgarna som de röstat på driver på helt meningslösa saker som masstestning för corona och tar lån för att finansiera försvaret.
Masstestningen kostade 22 miljarder!
Citera
2025-10-25, 12:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Du får skilja på vilka i regeringen som är det största problemet. Alliansen införde stupstocken, M ville införa den igen men stoppades av Sd. Ulf har i debatter för många år sen verkligen visat sin åsikt om sjuka människor, han har dock tonat ner detta. Har väl blivit tillsagd. Sd säger att dom vill förbättra sjukförsäkringen. Så man kan väl säga att det är delar av tidö jag har något emot. Kommer aldrig att lägga en röst på M, eller en regering där M ingår. Jag förväntar mig ingen personlig ursäkt såklart.
Men den så kallade stupstocken är ju borta så varför drar du till med den när den inte finns längre?
En del klagar på SD men uppenbarligen är de rätt humana med de som är långtidssjuka.

Jag gillade heller inte någon sådan begränsning då det är vansinne att skicka de som verkligen är sjuka till arbetsförmedlingen bara för de varit sjukskrivna länge.

Du är nog medveten om att det finns många som myglar och det är därför sjukförsäkringen diskuteras.
Nu tror jag inte du myglar utan är verkligen sjuk. Men det finns en hel del som använder sjukskrivning lite då och då som extra semester. Det är därför det finns karensdag vilket skulle kunna avskaffas om folk inte myglade. Sådant drabbar de som inte har så bra inkomst. Kommer ihåg perioden när vi hade småbarn och det var ofta man blev smittad av barnen med sådant de fick med sig från dagis. Förkylningar och kräksjuka.

Har sett flera fall av sådant då jag var chef och haft samtala med de som har frekventa sjukskrivningar och de har plötsligt blivit "friskare" när de ser att man bryr sig om att de är borta ibland. Men där kan man även hitta de som verkligen är sjuk ofta och då är det bra att de får en "knuff" att söka sig till företagshälsovården.

Men jag har svårt att tro att ökade skatter för de som tjänar 66.000 kr/månad och uppåt verkligen kommer till nytta för de som är sjukskrivna. De kommer troligen ingå i statens svarta hål av bidrag.
Vad tror du de pengarna kommer gå till?
Citera
2025-10-25, 12:04
Medlem
Ännu mer skatter 🤣

Bara bra dock om företagen flyttar produktionen till skithålsländer och anställer folk för 50 öre timmen sen kan dumsvensken stå och klia sig i huvudet och undra vart alla jobb tog vägen 🤣

Svensken är så jävla dum alltså haha.
Citera
2025-10-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Du får se det som en ära att du får vara med att bidra till samhällsbygget.

Heh ja man får väl göra det när man ser miljon efter miljon rinna ur företaget till förmån för kompetensregnet. Frågan är bara när ska detta kompetensregnet bära frukt?
Citera
2025-10-25, 12:39
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Blir skatten på kapital tillræckligt høg minskar mängden arbetsplatser eftersomd det inte längre är intressant att hålla kaåital inom landet. Och finns inget kapital blir det heller inga nya jobb (många förstår inte att någon måste gå in medkapital för att det skall bli nåra arbetsplatser, speciellt vänsterfolk har svårt med detta).

De som tjänar över 66000/månaden i Sverige betalar redan vädligt hög skatt och att öka detta ytterligere kommer att leda till att fler som har möjligheten kommer flytta ut. Så har det sett ut länge i Sverige: Nettoskattebetalare ut - lågutbildade utländska slackers och kriminella kommer in.

Hur mycket av det där kapitalet används idag till investeringar i Sverige? Riktiga investeringar, inte köpa papper och hus av varandra till högre och högre pris. Så fort det ska investeras något dyrt, typ batterifabrik, stålverk eller kärnkraftverk säger kapitalet att det är för dyrt och staten måste skjuta till. Kapitalet vill inte bygga saker, de vill köpa fungerande offentlig verksamhet och sen tjäna stadiga pengar på det.
Citera
2025-10-25, 12:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Hur mycket av det där kapitalet används idag till investeringar i Sverige? Riktiga investeringar, inte köpa papper och hus av varandra till högre och högre pris. Så fort det ska investeras något dyrt, typ batterifabrik, stålverk eller kärnkraftverk säger kapitalet att det är för dyrt och staten måste skjuta till. Kapitalet vill inte bygga saker, de vill köpa fungerande offentlig verksamhet och sen tjäna stadiga pengar på det.
Det är väldigt vanligt att folk har sina pengar investerade på aktiemarknaden.
Citera
2025-10-25, 12:52
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är väldigt vanligt att folk har sina pengar investerade på aktiemarknaden.

Även dessa investerade pengar vill S komma åt.
Bla minska ISK skattefri insättning, helt vanligt folk skall rånas.

Det mesta verkar kopierat från Starmer's UK

UK to cut tax free savings
https://x.com/FirstSquawk/status/198...QXRBCVOSw&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in