Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalsjukling
Du får skilja på vilka i regeringen som är det största problemet. Alliansen införde stupstocken, M ville införa den igen men stoppades av Sd. Ulf har i debatter för många år sen verkligen visat sin åsikt om sjuka människor, han har dock tonat ner detta. Har väl blivit tillsagd. Sd säger att dom vill förbättra sjukförsäkringen. Så man kan väl säga att det är delar av tidö jag har något emot. Kommer aldrig att lägga en röst på M, eller en regering där M ingår. Jag förväntar mig ingen personlig ursäkt såklart.
Men den så kallade stupstocken är ju borta så varför drar du till med den när den inte finns längre?
En del klagar på SD men uppenbarligen är de rätt humana med de som är långtidssjuka.
Jag gillade heller inte någon sådan begränsning då det är vansinne att skicka de som verkligen är sjuka till arbetsförmedlingen bara för de varit sjukskrivna länge.
Du är nog medveten om att det finns många som myglar och det är därför sjukförsäkringen diskuteras.
Nu tror jag inte du myglar utan är verkligen sjuk. Men det finns en hel del som använder sjukskrivning lite då och då som extra semester. Det är därför det finns karensdag vilket skulle kunna avskaffas om folk inte myglade. Sådant drabbar de som inte har så bra inkomst. Kommer ihåg perioden när vi hade småbarn och det var ofta man blev smittad av barnen med sådant de fick med sig från dagis. Förkylningar och kräksjuka.
Har sett flera fall av sådant då jag var chef och haft samtala med de som har frekventa sjukskrivningar och de har plötsligt blivit "friskare" när de ser att man bryr sig om att de är borta ibland. Men där kan man även hitta de som verkligen är sjuk ofta och då är det bra att de får en "knuff" att söka sig till företagshälsovården.
Men jag har svårt att tro att ökade skatter för de som tjänar 66.000 kr/månad och uppåt verkligen kommer till nytta för de som är sjukskrivna. De kommer troligen ingå i statens svarta hål av bidrag.
Vad tror du de pengarna kommer gå till?