2025-10-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Alla vanliga löntagare betalar större delen av sin inkomst i skatt. Inte enbart inkomstskatt som gu vet..
emergiskatter och moms är några exempel. Höginkomsttagare gör det oftast inte utan gör allt rför att inte betala skatt som står i relation till sina inkomster.

Det viktigaste gällande skatter är att de används rätt. Inte till att ge bidrag till personer som kommer hit och inte vill bidra till landet, "gratis" pension för folk som aldrig betalt skatt/jobbat i landet. Socialbidrag till så kallade "konstnärer" som fittkonst, bajskonst och märkliga projekt som uppenbart inte är konst utan bara ett sätt att försörja sig som konstnär. Bra konst säljer och betalar sig självt. Ex musik och filmindustrin och numera via internet i ex youtube kanaler mm
Ja, hellre dra in Socialbidrag till så kallade konstnärer. Plus att minska invandringen. Stopp för alla kvotflyktingar tills vi fått ordning på den soppa som tidigare politik med öppna hjärtan (Reinfeldt) och inga murar (Löfven) orsakat.

Med mera. Då räcker skattepengarna till.
Citera
2025-10-25, 08:15
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag jobbar natt och tjänar 37000:-, jag betalar gärna för skola, förskola, polis, försvarsmakt, kommunen osv. Jävlar vad snikna vissa av er är, riktiga Reinfeldt-slavar. SD borde definitivt bryta sig loss och bilda opinion mot dvärgen som sitter nu.

Hade du varit okej med att betala 2 - 4 500kr mer i skatt på din nuvarande lön?
Citera
2025-10-25, 08:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Mitt bilåkande handlar om en tank i månaden ungefär. Den kommer inte att avgöra min ekonomi. Men den dagen Uffe ber dom sjuka om ursäkt och ser till att sjukförsäkringen fungerar. Då lovar jag att jag ska överväga att ändra min åsikt 👌
Du får gärna uppdatera mig på vad nuvarande regering gjort som försämrar sjukförsäkringen för dig.
Det jag hittade är en ökning som på 2,6 %

Och du får gärna berätta varför statsministern ska be dig om ursäkt. Är det han som gjort dig sjuk så du inte kan arbeta?
Citera
2025-10-25, 08:32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?
Nu svarar jag som en sosse:
Det har du råd med! Tänk på solidariteten, den är inte gratis!
Citera
2025-10-25, 08:33
Medlem
En av orsakerna att Sverige var ett så bra land att leva i på 80-talet var de internationellt sett väldigt låga inkomstskillnaderna. Det är inte nyttigt för ett samhälle när eliten och de vanliga människorna lever i två helt olika världar. Socialdemokratisk välfärds- och omfördelningspolitik bidrog till att skapa ett på många sätt trevligt samhälle.

Men det tåget har gått. En sak är att ta hand om våra egna som har lågbetalda kneg, råkat bli sjuka eller arbetslösa.

Att svenskar som arbetar skall försörja alla i hela världen som lyckas ta sig hit är något helt annat. Genom sin invandringspolitik har S förstört förutsättningarna för socialdemokratisk politik.

Och som flera andra i tråden påpekat: I stället för att höja skatten så minska på slöseriet med skattepengar. Sluta "HBTQ-certifiera" arbetsplatser. Lägg ner Jämställdhetsmyndigheten. Sluta sätt upp obegriplig "modern konst" för miljoner som ändå ingen gillar. Och se över det extrema bidragsfusket. Så kan staten nog rent av sänka skatten lite för vanliga arbetare och ändå ha mer pengar över.
Citera
2025-10-25, 08:49
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Eller så sänker man bara skatten på arbete.

Nej? Folk som kan ska arbeta och tillföra ekonomin något, inte sitta och få betalt för att de ärvt pengar. Kan möjligen sträcka mig till att sjuka eller folk i pensionsålder ska få sänkt kapitalskatt.
Citera
2025-10-25, 08:49
Medlem
Tycker det är rimligt att man betalar ytterligare skatt om man tillhör gruppen höginkomsttagare. Dock inte den viktigaste politiska frågan.
Citera
2025-10-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Tycker det är rimligt att man betalar ytterligare skatt om man tillhör gruppen höginkomsttagare. Dock inte den viktigaste politiska frågan.

Varför ska jag behöva betala mer till samhällsnyttan bara för att jag har lyckats här i livet?
Jag förstår att ni meningslösa arbetare vill ha mer av kakan men då får ni också skapa mer.
Fyllot Magdalena Andersson luktar kiss i munnen.
Citera
2025-10-25, 09:00
Medlem
immenhusens avatar
Såklart det inte skall löna sig att gå en lång utbildning för ett välbetalt jobb. Denna logik ligger i Socialdemokraternas DNA.

/AI
Citera
2025-10-25, 09:25
Medlem
John.Walkers avatar
Helt rätt.
Tjänar man mycket får man vara med och bidra mer. Samhället är baserat på att individer hjälper till efter sin förmåga.
Citera
2025-10-25, 09:25
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Såklart det inte skall löna sig att gå en lång utbildning för ett välbetalt jobb. Denna logik ligger i Socialdemokraternas DNA.

/AI

Lång utbildningar ger sällan lön över 66k
Citera
2025-10-25, 09:29
Medlem
T.H.F.C.s avatar
”Arbetarpartiet” som vill straffa arbetare och hellre delar ut frikostiga bidrag för att locka väljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in