2025-10-25, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Dumpen gör inga pengar. Bevisa annat om mitt påsteånde är fel.

"Tveksamtill" ... vilka tror du begår övergrepp på barn ? Putin ?

Vad tror du de köper mat för och betalar hyran om de har detta som heltidssysselsättning?

Det finns givetvis pervon som begår övergrepp på barn men det är inte samma sak som att alla dessa personer som blir infångade av dumpen begår övergrepp eller skulle göra det i framtiden.
Citera
2025-10-25, 07:52
Medlem
Lyckades simulanten få rättegången uppskjuten igen? Såg henne på bokmässan och hon såg pigg och glad ut.
Citera
2025-10-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cytostatikan
Ja det är helt makalöst hur saker slår in för vissa. Men hur som haver kan vi konstatera att hon gjorde det igen. Så nu är det kapplöpning mellan döden och domstolen där hon definitivt kommer att bli dömd.
Det går utmärkt att köras in i rullstol. Lyssna och svara på frågor kan man göra även om man får palliativ vård.
Citera
2025-10-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ja det är helt makalöst hur saker slår in för vissa. Men hur som haver kan vi konstatera att hon gjorde det igen. Så nu är det kapplöpning mellan döden och domstolen där hon definitivt kommer att bli dömd.
Den som däremot såg ut att ha ena tassen i graven var Putte. Satan i gatan vad sliten och fet han ser ut. Han ser ut som a-lagarna på Frölunda torg
Citera
2025-10-25, 11:05
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Det är klart att inte rättegångar skjuts upp gång på gång så här för vanligt folk men nu är det mastermind Magica de Hex det handlar om. Argument som den där hemska sjukdomen och "barnen" så är det jävligt svårt att kontra och även om nån nitisk åklagare insisterat så hade Madame svept en flaska sprit på muggen så rättegången hade ställts in i alla fall. Hon har har varit med förr om man säger så.

Hon är faktiskt jävligt cool denna dam och önskar henne allt gott, krya på dig darling!

Dumpen har för övrigt hängt ut en gammal fet man med syrgasväska som du nämner och skiten var inkopplad mm. Dumpens nynfoman-fjortis blev givetvis jättekåt och kallade honom "snygg" och skulle ha gubben till vilket pris som helst men när gubben kom till mötesplatsen så stod Putte där med sin snygga ölkagge.
I dumpens värld är alla gubbar potenta påsättare av fjortisar, jag förstår fortfarande inte hur det kunnat bli så här? Sverige verkar vara värst drabbat av viruset som inte fanns när jag körde moppe så den söte och fina Sara har lite att förklara?! Tack på förhand.

Japp syrgas Sven #513. Jo mitt i allt elände är det faktiskt lite komiskt hur dessa Kaskelottvalar kan tro att en tonåring skulle tycka dom vore ens 1% attraktiva, borde verkligen falla på sin egen orimlighet.
Citera
2025-10-25, 11:21
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Det tål visst att upprepa hur många gånger som helst: skilj mellan förövare och pedofiler! En minoritet av pedofilerna är förövare och en minoritet av förövarna är pedofiler...

https://ecpat.se/blogg/vad-ar-egentligen-en-pedofil/
Det är väl för att engelskan inte skiljer på hebefil och pedofil det blir förvirring. Förövare är bättre ord men att tramsa om epiteten är egentligen meningslöst, det är inte förövarnas benämning som är viktig, det är deras avsikt och att det sitter människor här, försöker normalisera beteendet och försvarar det är moraliskt korrupt.
Citera
2025-10-25, 12:20
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jag har inte läst lagtexten så noga, det är säkert som du skriver, i tidigare poster har samtycke ofta nämnts och som du skriver hör det inte till lagtexten och det är fel att skriva samtycke då detta inte finns i lag, konstigt att det ramlat in i debatten då.

Samtycke är ett val eller en känsla och kan inte ha något förbud kring det, lika som bajsnödig men man kan ha förbud mot att bajsa på trottoaren. Man kan va röksugen men förbud mot att röka kan finnas.

Hoppas nu jag slipper läsa att underårig inte kan ge samtycke till sex, för det finns inget skrivet om det i lagen.

Helt enkelt så är sex med underårig förbjudet, varför ens då blanda in samtycke, då kan man kanske skriva att sex inte är tillåtet även om de har minikjol, denna kommentar är också helt utanför linjen.

Eller att säga hastighetsöverträdelse är förbjudet även om man har bråttom.

Ja du vet att jag är sur för att de förvanskat ordet våld.

Ja, jag vet att du "är sur för att de har förvanskat ordet våld", som du skriver. Vi har dryftat den saken tidigare, och jag har då försökt att ange förklaringen till det på så vis, att det kan vara skillnad på lagspråkets definition av ett ord och det allmänna vardagsspråkets definition.

Det här med samtycke spelar på samma arena, om än på andra planhalvan, och det har vi också i det föregående avhandlat. Men för att bredda frågeställningen ett par mått och vara övertydlig:

Naturligtvis är samtycke en form av känsla, som kåthet, och ett val som du skriver. Känslor är omöjliga att kriminalisera. Vad som straffbeläggs är beteenden och för övrigt faller som du vet ingen skuld på 14-åringen för att hen deltar frivilligt - har gett sitt samtycke till samlaget.

Alltså, en 14-åring kan generellt sett rent psykologiskt samtycka till sex. Det är bara det att i en juridisk kontext är det här samtycket ovidkommande vid bedömningen av den äldres sexuella beteende gentemot 14-åringen.

Av retoriska smidighetsskäl, antar jag, har detta rättsliga faktum kommit att formuleras i samhällsdebatten så, att "Barn kan inte samtycka till sex", underförstått: i juridisk bemärkelse (med någon form av rättslig verkan), för det är vad det handlar om i det relevanta sammanhanget.

För alla praktiska ändamål är det en adekvat - och språkligt riktig - beskrivning av lagtextens innebörd:

Alla förstår vad som avses. Helt enkelt bara ett pedagogiskt sätt att sakligt korrekt återge denna innebörd.

Så du får nog även i fortsättningen dras med din frustration över att ordet "samtycke" brukas på det viset när våldtäkt mot barn kommer på tal, är jag rädd.

Varför samtycke på det sättet blandas in i debatten är för att lagen ändå gör skillnad på brotten våldtäkt mot barn och våldtäkt:

Våldtäkt - samtycke/frivillighet är en relevant faktor. Våldtäkt mot barn - samtycke/frivillighet är en irrelevant faktor.
Senast redigerad av Lessler 2025-10-25 kl. 13:03.
Citera
2025-10-25, 13:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viljo.242
Det är mest gnäll om att va nära att dö.
Och gnällande om moralisk kompass.
Hur jobbigt det är för hennes anhöriga att få sånt publicerat.
Mycket tycka synd om mig för media är så elaka.
Uttrycket "den som gräver en grop åt andra.." verkar ha gått Sara förbi.
Citera
2025-10-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Du är helt klart något på spåren här. Väl resonerat.

Det där är väldigt intressanta formuleringar i SOU 2024:55 beträffande förberedelse till, exempelvis, våldtäkt mot barn och de har direkt bäring på en diskussion om huruvida polis så att säga från scratch skulle kunna fiska, ett fiskande som leder till lagföring.

Jag konstaterar precis som du, att denna utredningens tankegång, som du citerar, inte motsägs av regeringen i lagrådsremissen.

Utredningen föreslog dock att brottets fullbordan antingen kan vara utesluten på grund av en

1) tillfällighet (slumpen), eller

2) myndighets åtgärd, inklusive ”olika spanings- eller övervakningsåtgärder”.

Nu när jag har hunnit tänka igenom saken i ljuset av dina inlägg, menar jag att regeringen genom konkreta typexempel bör utveckla, precisera och slå fast i kommande proposition att tolkningen av rekvisitet "till följd av myndighets åtgärd för att bekämpa brott" omfattar utredningens tecknade scenario som du citerar - tillfällig omständighet/slump eller ej.

Regeringen anger i lagrådsremissen blott ett förberedelseexempel på att den som via digitalt konto utger sig för att vara någon annan (falsk identitet, falsk ålder) och som söker sexuell barnkontakt kan ådra sig förberedelseansvar.

Anledningen till att utveckling/precisering är angelägen, förutom vägledning för rättstillämpande myndigheter, är att punkt 1 ovan inte är med i regeringens lagförslag.

Med andra ord att allmän spaning/fiskande av polis bör vara möjligt enligt föreliggande lagförslag.

Det framstår som vettigt att betrakta saken på det viset:

Idén med straffansvar för förberedelse är ju att straffvärda gärningar kan utföras påtagligt tidigare i ett händelseförlopp än vad som gäller vid försök.

Därmed får jag ge dig rätt - och mig fel - i ditt konstaterande för några dagar sedan, att polis kommer att kunna fiska såsom Dumpen (mer eller mindre) i form av digital spaning. Detta för att på bredare front beivra förberedelse, då det enligt utredningen inte krävs "ett konkret barn" för förberedelseansvar.

När jag polemiserade mot dig i frågan "polis kan fiska likt Dumpen" uppehöll jag mig vid försök. Vid försök fordras alltjämt ett konkret (verkligt) barn vid någon tidpunkt i händelseförloppet.

Att det överhuvudtaget blir möjligt att medelst polisfiskande/spaning på ungefär Dumpen-manér lagföra personer som har för avsikt att involvera sig sexuellt med barn är emellertid det väsentliga, inte vilken brottsrubricering som därvid sätts.

Det är ett rimligt resultat av den här lagstiftningsprocessen och såväl praktiska ändamålsskäl som rättspolitiska motiv talar för det.

Så - bra utrett och skrivet, Regislator!

Om framtida rättsläge blir som jag här skissar, och som du redan har konstaterat, förefaller det bli en present till Dumpen som är mer än vad de från början tänkte sig: Kriminalisera försök till kontakt med barn i sexuellt syfte, även om barnet är fiktivt.

Vi får i stället, i så fall, ett rättsläge där i princip vad åtskilliga gäddor gör idag skulle kunna utgöra förberedelse till våldtäkt mot barn (så länge eventuell polisiär provokation är tillåten), ett brott med markant högre straffvärde, vilket därför lär i större utsträckning komma att prioriteras av polis verksam i digital miljö, låt vara att det här med polisiära resurser, generellt sett, är vad de är - tämligen knappa.

Det här förutsätter dock, som jag förstår det, att den sexsökande personen kommer i kontakt med en myndighetsföreträdare - närmast, givetvis, en polis - eftersom fara för brottets fullbordan då är utesluten "till följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott" = förberedelseansvar.

Dumpen är ingen myndighet. Å andra sidan, enligt uppgift i tråden, lär Dumpen ha uttryckt att de kommer att lägga ner om de ser en lag de är nöjda med.

Sist, slutligen och förstås, den sexsökande person som lyckas etablera kontakt med ett verkligt barn och, säg, föreslår en träff i detta syfte riskerar med den föreslagna ordningen att genom den gärning som idag bedöms som det, sett till straffskalan, relativt lindriga "groomingbrottet" göra sig skyldig till det ansenligt allvarligare brottet förberedelse till våldtäkt mot barn. Fara för brottets fullbordan i den situationen kan, principiellt, onekligen sägas föreligga.

To be continued...

Tack, jag tyckte det var en intressant diskussion. Håller med om att det var fattigt med exempel i utredningen och knappast det bästa förarbete man läst. Nu återstår ju dock frågan om polisen får ägna sig åt sådan här brottsprovokation, ska visst komma en utredning om det i november.
Citera
2025-10-25, 13:30
Medlem
Citat:
Vilken skev bild du målar upp. Ett tips är att vara mer nyanserad framåt och börja i rätt ände när du ska försöka att analysera och återge saker och ting. Jag kan hjälpa dig lite på traven.

Dumpen hittar på scenarior. Det de gör är inte verklighetsbaserat utan de börjar och slutar med påhitt som de sedan vill kalla för verklighet. Den transfern går inte igenom någon annanstans i världen men dumpen förnekar sig inte och menar att detta absolut är på riktigt. Och i deras berättelse så kommer de naturligtvis att få reaktioner från människor som de vill framställa och få till något de inte är. Vilket de sedan fortsätter att utveckla tills de anser att historien är klar.

Utan att vidareutveckla detta mer har du här grunden till att dumpen aldrig kommer att bli accepterade av samhället.

Det finns ett begrepp för att beskriva dem som rättfärdigar dumpens tillvägagångssätt och omsätter det till "sanning" och det är att de har kognitiva tolkningssvårigheter.

Chattarna och kukbilderna är högst verkliga.
Problemet är reellt.
https://www.childlight.org/newsroom/over-300-million-children-a-year-are-victims-of-online-sexual-exploitation-and-abuse

Men du har förstås bättre kognitiva resurser än forskarna?
Citera
2025-10-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Det är klart att inte rättegångar skjuts upp gång på gång så här för vanligt folk

Du har som vanligt fel.
Rättegångar ställs ofta in.
14-22% av alla huvudförhandlingar genomförs inte på utsatt datum.

Tabell 1.7a
https://www.domstol.se/globalassets/filer/gemensamt-innehall/styrning-och-riktlinjer/statistik/2024/domstolsstatistik_2024.pdf?utm_source=chatgpt.com
Citera
2025-10-25, 13:48
Avslutad
Citat:
Oj det var en svår fråga. Normalt sett är ju allt inte bara åt ett håll. Det bästa tror jag att vi väntar på nu med rättegången när den nu blir av och att dumpen döms till höga skadestånd och förmodligen att Sara döms till fängelse. Så the best is yet to come.

Vad tycker du själv är det bästa med Dumpen?
Tack för svar.
Jo jag tycker det bästa är att dom visar upp för allmänheten hur vanligt det är med sexmissbrukande och manipulativa män och gubbar, i alla åldrar och bland alla samhällsklasser, som (om dom inte är ensamstående) är beredda att fullkomligt rasera sina liv och svika sina stackars fruar och eventuella egna barn/barnbarn bara för lite sexuell spänning vid sidan av.

Och att detta med Dumpen specifikt dessutom handlar om kontaktsökande efter tjejer och killar under 15 år, samt i många fall även riktigt små barn med "pedofilmammor".

Det tycker jag är det bästa, alltså att problemet exponeras, och nu efter flera år sedan starten 2021 äntligen har lett till att saken diskuteras och debatteras i alltifrån vanliga hem, arbetsplatser och ända upp till riksdagsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in