Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Jag har inte läst lagtexten så noga, det är säkert som du skriver, i tidigare poster har samtycke ofta nämnts och som du skriver hör det inte till lagtexten och det är fel att skriva samtycke då detta inte finns i lag, konstigt att det ramlat in i debatten då.
Samtycke är ett val eller en känsla och kan inte ha något förbud kring det, lika som bajsnödig men man kan ha förbud mot att bajsa på trottoaren. Man kan va röksugen men förbud mot att röka kan finnas.
Hoppas nu jag slipper läsa att underårig inte kan ge samtycke till sex, för det finns inget skrivet om det i lagen.
Helt enkelt så är sex med underårig förbjudet, varför ens då blanda in samtycke, då kan man kanske skriva att sex inte är tillåtet även om de har minikjol, denna kommentar är också helt utanför linjen.
Eller att säga hastighetsöverträdelse är förbjudet även om man har bråttom.
Ja du vet att jag är sur för att de förvanskat ordet våld.
Ja, jag vet att du "är sur för att de har förvanskat ordet våld", som du skriver. Vi har dryftat den saken tidigare, och jag har då försökt att ange förklaringen till det på så vis, att det kan vara skillnad på lagspråkets definition av ett ord och det allmänna vardagsspråkets definition.
Det här med samtycke spelar på samma arena, om än på andra planhalvan, och det har vi också i det föregående avhandlat. Men för att bredda frågeställningen ett par mått och vara övertydlig:
Naturligtvis är samtycke en form av känsla, som kåthet, och ett val som du skriver. Känslor är omöjliga att kriminalisera. Vad som straffbeläggs är beteenden och för övrigt faller som du vet ingen skuld på 14-åringen för att hen deltar frivilligt - har gett sitt samtycke till samlaget.
Alltså, en 14-åring kan generellt sett rent psykologiskt samtycka till sex. Det är bara det att i en juridisk kontext är det här samtycket ovidkommande vid bedömningen av den äldres sexuella beteende gentemot 14-åringen.
Av retoriska smidighetsskäl, antar jag, har detta rättsliga faktum kommit att formuleras i samhällsdebatten så, att "Barn kan inte samtycka till sex", underförstått: i juridisk bemärkelse (med någon form av rättslig verkan), för det är vad det handlar om i det relevanta sammanhanget.
För alla praktiska ändamål är det en adekvat - och språkligt riktig - beskrivning av lagtextens innebörd:
Alla förstår vad som avses. Helt enkelt bara ett pedagogiskt sätt att sakligt korrekt återge denna innebörd.
Så du får nog även i fortsättningen dras med din frustration över att ordet "samtycke" brukas på det viset när våldtäkt mot barn kommer på tal, är jag rädd.
Varför samtycke på det sättet blandas in i debatten är för att lagen ändå gör skillnad på brotten våldtäkt mot barn och våldtäkt:
Våldtäkt - samtycke/frivillighet är en relevant faktor. Våldtäkt mot barn - samtycke/frivillighet är en irrelevant faktor.