2025-10-24, 16:13
Medlem
Kalaskula544s avatar
Skattad till döds.

Något ska ju finansiera Sossarnas ''sossebank'' på 150MILJARDER SEK årligen till ''gröna projekt''
Citera
2025-10-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är säkert synd om dig.
Men tycker du det inte är fel att bestraffa de med bra inkomst med ökade skatter?
En bra inkomst kommer sällan som en gåva från himmeln.

Det brukar kallas att det är inte de höga inkomsterna utan de låga utgifterna man blir rik på.
Något för sossarna att tänka på så kanske kakan hade räckt till bättre sjukförsäkring.
Men istället körs det ut massa bidrag till de som kan arbeta men inte vill. (ej sjuka)

Tycker inte synd om mig själv. Men man ska inte heller tro att bara för att man är sjuk så ligger man hemma hela dagarna och har det bra.

Just det här med skatten är knepigt, någonstans ska ju pengarna komma ifrån, och oavsett var dom skär in så blir ju någon drabbad. Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin för att säga var dom borde ta pengarna ifrån för att ingen ska drabbas. Vänstern tar från dom rika, högern tar från dom fattiga. Kom gärna med ett tredje alternativ som inte drabbar någon av grupperna så ser jag inga problem med att ni får 0% skatt 🤷‍♀️
Citera
2025-10-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Nä, det fattar jag väl också att man bara inte kan gå in och be om det, det var ju därför jag skrev om man uppfyller villkoren. Och om man tex månaden innan bränt en massa pengar på skit istället för att spara för sämre tider ska man fan inte få skattemedel.

Ser dom att du inte gjort allt du kan för att fixa dig en inkomst så kan du också få avslag. Inte sökt tillräckligt med jobb eller liknande. Men ja såklart om du uppfyller alla krav så kan du om du hat tur få det beviljat. Har du barn så är det lättare eftersom ingen vill att barnen ska svälta.
Citera
2025-10-24, 16:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Tycker inte synd om mig själv. Men man ska inte heller tro att bara för att man är sjuk så ligger man hemma hela dagarna och har det bra.

Just det här med skatten är knepigt, någonstans ska ju pengarna komma ifrån, och oavsett var dom skär in så blir ju någon drabbad. Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin för att säga var dom borde ta pengarna ifrån för att ingen ska drabbas. Vänstern tar från dom rika, högern tar från dom fattiga. Kom gärna med ett tredje alternativ som inte drabbar någon av grupperna så ser jag inga problem med att ni får 0% skatt 🤷‍♀️
Jag som många andra är pensionärer och ska ändå betala massa skatt.
Till och med de med garantipension beskattas och det är inte de borgliga som hittat på det.
Varför det? Jo alla jävla bidrag ska finansierats. A-kassa till lata jävlar som INTE vill jobba.

Du betalar troligen skatt på din sjukersättning du får. Dessutom pungslås du på skatt på el, drivmedel till bilen, bilskatt ja överallt är det massa skatt.

De borgliga vill sänka skatt på maten (MOMS) tycker du det är fel också?
Tycker du de ska återställa det också?
Precis som du och jag så håller vi i pengarna och slösar inte.
Citera
2025-10-24, 16:28
Medlem
Det är inte olagligt att rymma från fängelset, för att man ska kunna få ha kvar hoppet om frihet.

Att beskatta lön, eller kapital man själv tjänat och redan skattat på, tar bort hoppet om ekonomisk frihet.

Om dom börjar skatta min lön eller mitt kapital mer kommer jag börja sälja knark för att tjäna igen förlusten.
Citera
2025-10-24, 16:33
Medlem
Citat:
Jag som många andra är pensionärer och ska ändå betala massa skatt.
Till och med de med garantipension beskattas och det är inte de borgliga som hittat på det.
Varför det? Jo alla jävla bidrag ska finansierats. A-kassa till lata jävlar som INTE vill jobba.

Du betalar troligen skatt på din sjukersättning du får. Dessutom pungslås du på skatt på el, drivmedel till bilen, bilskatt ja överallt är det massa skatt.

De borgliga vill sänka skatt på maten (MOMS) tycker du det är fel också?
Tycker du de ska återställa det också?
Precis som du och jag så håller vi i pengarna och slösar inte.

Ja jag betalar skatt på min sjukpenning. Förutom två år när jag tvingades leva på försörjningsstöd så har jag betalat skatt i hela mitt vuxna liv. Och ja jag kör bil och betalar även bensin och bilskatt.

När det gäller matmomsen så vet jag inte vad jag tycker ännu, för vi har ju än så länge inte sett om det kommer att göra någon skillnad. Blir det billigare överhuvudtaget? Och om det blir det så hur mycket billigare? Jag är en sån som måste se det först för att tro på det 👌 Men jag väntar med spänning. Vi torde väl hinna se vilken effekt det får innan valet.
Citera
2025-10-24, 16:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ökad MOMS på mat kommer de säkert fixa.
Ökad skatt på diesel och bensin.

Mer skatt så de kan öka bidragen.

Vilka massa generösa skattesänkningar har jag fått?

Så du vill inte folk ska ha det bra, trots att jag troligen betalt mycket mer skatt än vad du har gjort?

Folk som hade det bra för tre år sen kommer ha det precis lika bra om 1 år vid ett socialdemokratiskt maktövertagande och den aviserade skattehöjningen.

Om du inte lyckas få din ordning i din ekonomi pga några hundralappar återjusteringen av skatten trots att du har bland de högsta lönerna i landet så är det något annat du gör fel.
Citera
2025-10-24, 16:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Ja jag betalar skatt på min sjukpenning. Förutom två år när jag tvingades leva på försörjningsstöd så har jag betalat skatt i hela mitt vuxna liv. Och ja jag kör bil och betalar även bensin och bilskatt.

När det gäller matmomsen så vet jag inte vad jag tycker ännu, för vi har ju än så länge inte sett om det kommer att göra någon skillnad. Blir det billigare överhuvudtaget? Och om det blir det så hur mycket billigare? Jag är en sån som måste se det först för att tro på det 👌 Men jag väntar med spänning. Vi torde väl hinna se vilken effekt det får innan valet.
Regeringen ordnade sänkning på bensin och diesel genom att stoppa vansinnet med reduktionsplikt på över 30% och förra regeringen hade som mål att till 2030 ligga på minst 60%
Det drabbar givetvis inte MP eller sossarna för de åker statligt betald taxi.

Ta bort skatt på pensioner och sjukersättningar så räcker de bättre.
Inse att du kommer inte få nytta av skattehöjning för de som tjänar mer än 66.000 kr/månad. De kommer gå till bidrag till andra.
Du kommer få ökade kostnad för ditt bilåkande, den el du förbrukar och matmomsen gissar jag de kommer återställa också.

Vägen framåt är att det måste löna sig att arbeta och inte att pungslå folket mera. Stefan Löfven gick till val på att vi skulle ha EU:s lägsta arbetslöshet. I stället ligger vi rätt dåligt till och med mer i arbete kommer skatten in den vägen och mindre till A-kassa.

Det borde vara straffbart att lova massa saker som folk går på och inte uppfylla det.
Citera
2025-10-24, 16:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Folk som hade det bra för tre år sen kommer ha det precis lika bra om 1 år vid ett socialdemokratiskt maktövertagande och den aviserade skattehöjningen.

Om du inte lyckas få din ordning i din ekonomi pga några hundralappar återjusteringen av skatten trots att du har bland de högsta lönerna i landet så är det något annat du gör fel.
Jag kommer klara mig men ifrågasätter varför jag ska pungslås med ökad skatt när jag redan betalat in miljoner i skatt.

Du som många andra gick väl på Stefan Löfvens löften om EU:s lägsta arbetslöshet. Bluff givetvis då man inte skapar nya jobb med ökade skatter på allt.
Det är genom att få folk bort från bidrag och till arbete ökade intäkter till staten ska ordnas. Inte genom ökade skatter på de som arbetar.

Och lilla du, det kommer inte stanna vid några hundralappar, snarare några tusenlappar.
Citera
2025-10-24, 16:48
Medlem
Karmans avatar
Fruktansvärt onödigt och det handlar bara om ren känslomässig avundsjuka. För denna typ av skattehöjningar är kontraproduktiva och skadar även de som tjänar mindre, då det skattehöjningar leder till (ännu) högre arbetslöshet.
Citera
2025-10-24, 16:48
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har man mer än 66 i månaden är man rik enligt S.
Tur att jag ligger på 65 så jag slipper. Asså ni som är så jävla rika knegare alltså, ni har råd att bidra lite mer!

Hur kan någon ens behöva en sådan hög lön? Kan man inte bara ha 100% skatt på allt över 70 lixom?

Varför stanna vid 70 ba lixom? Du kan väl lixom ba skatta 100% över lixom existensminimum asså och ändå överleva asså helt va sjukt asså ba shit wow!!!
Citera
2025-10-24, 16:49
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Jag kommer klara mig men ifrågasätter varför jag ska pungslås med ökad skatt när jag redan betalat in miljoner i skatt.

Du som många andra gick väl på Stefan Löfvens löften om EU:s lägsta arbetslöshet. Bluff givetvis då man inte skapar nya jobb med ökade skatter på allt.
Det är genom att få folk bort från bidrag och till arbete ökade intäkter till staten ska ordnas. Inte genom ökade skatter på de som arbetar.

Och lilla du, det kommer inte stanna vid några hundralappar, snarare några tusenlappar.

Aha, så för att man betalat skatt tidigare i livet så ska man inte behöva betala lika mycket nu? Kreativt resonemang förvisso, det får jag ge dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in