2025-10-24, 11:13
Medlem
"Statsbudgetens saldo för år 2024 visade ett underskott på 104,1 miljarder kronor, vilket innebär en förändring på 123,8 miljarder kronor jämfört med 2023. Den huvudsakliga orsaken till detta underskott var högre utgifter under 2024."

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...o_1209553.html
Citera
2025-10-24, 11:13
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Även jag försöker såklart lägga varenda krona jag får över på upplevelser till barnen. Medan era kanske går utomlands kanske våra går till grannkommunen. Men gemensamt så försöker vi alla göra det bästa för våra barn oavsett inkomst. Bättre perioder så sparar även jag, i sämre tider försvinner det sparandet. Vi är inte så annorlunda förutom hur mycket vi har att röra oss med.

Jag håller inte med. En genomgående åsikt bland de som inte är höginkomsttagare är att de nästan skakar av ilska att någon tjänar mer än dem. Detta är dock anekdotiskt och jag har ingen studie som stöttar det.

Gällande semester utomland skulle jag hålla med om att många höginkomsttagare åker på semester utomlands.
Citera
2025-10-24, 11:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?
Ja, fy tusan. Detta måste drabba åtminstone 90% av alla medlemmarna på Flashback.
Citera
2025-10-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Jag håller inte med. En genomgående åsikt bland de som inte är höginkomsttagare är att de nästan skakar av ilska att någon tjänar mer än dem. Detta är dock anekdotiskt och jag har ingen studie som stöttar det.

Gällande semester utomland skulle jag hålla med om att många höginkomsttagare åker på semester utomlands.

Jag är inte ilsken överhuvudtaget. Har man jobbat för det så förtjänar man det. Lite skulle man väl önska att en sjukpenning hade fått vara några tusenlappar högre när man ändå jobbat hårt i många år innan man blev sjuk. Alla kan ju bli sjuka och det rår man inte för. Men jag drömmer inte om några fantasisummor. 2-3000:- mer i månaden skulle göra mig mer än nöjd 😊

66000:- skulle vara mer än vad jag klarar av att göra mig av med, då får dom pengarna hellre gå till välgörande ändamål. Hade jag velat bli rik hade jag ju bara kunnat leta åt en man med bra inkomst istället för att välja att leva ensam med barnen.
Citera
2025-10-24, 11:25
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Jag är inte ilsken överhuvudtaget. Har man jobbat för det så förtjänar man det. Lite skulle man väl önska att en sjukpenning hade fått vara några tusenlappar högre när man ändå jobbat hårt i många år innan man blev sjuk. Alla kan ju bli sjuka och det rår man inte för. Men jag drömmer inte om några fantasisummor. 2-3000:- mer i månaden skulle göra mig mer än nöjd 😊

66000:- skulle vara mer än vad jag klarar av att göra mig av med, då får dom pengarna hellre gå till välgörande ändamål. Hade jag velat bli rik hade jag ju bara kunnat leta åt en man med bra inkomst istället för att välja att leva ensam med barnen.

Jättebra att du sa det jag fetstilade. Så du är alltså okej med att gå med på denna lagändring som ökar skatten, istället för att använda samma pengar för att öka sparandet till dina barn? Jag vill jättegärna ha ett ja / nej på den frågan.
Citera
2025-10-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?
S är sjuka i huvudet. De lägger pengar på genusvetenskap & annat trams. Sen skramlar skattekistan tom. De är som lejonet i den tecknade Robin Hood filmen. De snor bara mer och mer från oss.
Citera
2025-10-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Jättebra att du sa det jag fetstilade. Så du är alltså okej med att gå med på denna lagändring som ökar skatten, istället för att använda samma pengar för att öka sparandet till dina barn? Jag vill jättegärna ha ett ja / nej på den frågan.

Jag kan inte ens ta ställning till just den lagändringen eftersom det som sagt är fantasisiffror för mig. Men jag är inte emot det. Jag hade gärna betalat högre skatt om jag hade den inkomsten, jag betalar gärna högre skatt på min pyttelilla sjukpenning jag har nu också om det går till bättre sjukvård och välfärd. Och det är det jag kommer att rösta på. Men inte just på grund av den frågan utan andra detaljer som tex höjda barnbidrag 👌 Och på grund av att högern för mig är helt utesluten att rösta på då sjuka inte överhuvudtaget prioriteras av dessa.
Citera
2025-10-24, 11:37
Medlem
2022

"Jag tycker också man kan diskutera om man ska ha beredskapsskatt för dem med de absolut högsta inkomsterna, så att försvarsutbyggnaden inte tränger ut de satsningar vi måste göra på äldreomsorgen, skolan och välfärden, säger Damberg (S) i Ekots lördagsintervju."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...eredskapsskatt

hur gick det med det här?

det borde väl alla ställa sig bakom?
Citera
2025-10-24, 11:39
Medlem
Statens inkomster har ju ökat när marginalskatten för höginkomsttagare sänktes från ca 56%->51%. Sedan 2020 när värnskatten togs bort (av S) så får staten in 6 miljarder mer per år. Sverige behöver fler höginkomsttagare, inte färre.
Citera
2025-10-24, 11:45
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Jag kan inte ens ta ställning till just den lagändringen eftersom det som sagt är fantasisiffror för mig. Men jag är inte emot det. Jag hade gärna betalat högre skatt om jag hade den inkomsten, jag betalar gärna högre skatt på min pyttelilla sjukpenning jag har nu också om det går till bättre sjukvård och välfärd. Och det är det jag kommer att rösta på. Men inte just på grund av den frågan utan andra detaljer som tex höjda barnbidrag 👌 Och på grund av att högern för mig är helt utesluten att rösta på då sjuka inte överhuvudtaget prioriteras av dessa.

Det är precis det jag menar. Vänstern har så sjukt svårt att sätta sig in i andra människors skor. Att du inte ens kan ge mig ett svar i ett påhittat scenario på flashback gör mig orolig. För jag hade nämligen kunnat svara på samma scenario, oavsett om det innebar att jag tjänade 21 000kr i månaden, eller 350 000kr i månaden.

Angående det jag fetstilade:

Fråga; Med den inkomsten du har nu, hade du varit okej med en procentuell skattehöjning som möter din definition på "högre" (låt oss säga 5%) , på din egna inkomst, trots att det innebär att du kan spara mindre till dina barn?

Denna fråga går under premissen att du, precis som nu, inte styr var just dina skattepengar går.
Citera
2025-10-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Skatt, skatt, skatt. Vänstern har f-n inga moderna tankar överhuvudtaget rörande skattebegreppet.

Folk MÅSTE få veta att OM det blir regeringsbyte så kommer vi bli fattigare, staten kommer få mer pengar och inte mycket kommer förbättras alls. 🤷🏼‍♂️

Moderaterna/högern/tidö driver HEDERLIG skattesänkarpolitik för alla. Alla skall kunna tjäna drägligt och BÄTTRE än idag. JA, löneklyftan blir större. JA, detta är BRA för Sverige. Alla är inte lika. Varför skall vi alla tjäna lika mycket pengar?

F-n, tåghelvittena går ju inte och trottoarerna vittrar sönder trots ENORM skattebörda på pöbeln.

Nej. Nytt behövs! Inte gammalt. Vi har provat det.
Vi har redan blivit fattigare. Ett tågsystem som är skit. Vägnätet får sänkt hastighet så man slipper underhålla. Skolan har blivit sämre. Vården på vissa ställen är en ren katastrof. Statsskulden ökar pga låga skatteinkomster.
Lägg då till att ditt skyddsnät har försämrats avsevärt om du mot din vilja hamnar i en situation där du inte kan gå till ditt lönsamma arbete.
2/3 av befolkningen borde tänka ett steg längre och inse att det de tjänar i dag kommer slå som fan om de hamnar bland den sista tredjedelen.
Citera
2025-10-24, 11:48
Medlem
george.sthlms avatar
Det är så dumt att man inte tror att det stämmer

Ta tex en Ambulanssjuksköterska , han/hon tjänat 62-24 .000 inkl Ob och tillägg.

- Lennart kan du hoppa in och ta ett extrapass på lördag ?

- Nej tack. Det blir inga pengar kvar efter nya skatten är draget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in