2025-10-16, 13:30
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej. De har vagt talat om »under 2026«. Allt naturligtvis med förhoppning om mycket bidrag.
De är bra de
Mycket bidrag behövs för att Nya Northvolt ska rädda miljön 😌
Citera
2025-10-16, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
De är bra de

Den som tror på planekonomi kan ju tycka det, men det som är typiskt för planekonomi är att det skapar förmögna politiker, korruption och fattigdom för de breda folklagren. Du kanske gillar det. Jag gör det inte. Om det var någon Northvolt gjorde så var det ju att förstöra miljön. Men du kanske missade att de lämnade mer avfall och miljöfarliga utsläpp än de producerade batterier?
Citera
2025-10-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Två år är mitt bud.

Du vann 🤣
Citera
2025-10-21, 21:39
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det måste varit någon politiskt krav eller krav från investerare. Om man har ett företag under startup är detta dummaste man kan göra för då vill man ha personer som man vet kan leverera, kan språket, är hemmastad i kulturen där man jobbar osv.

Det måste vara rasblandat för att man ska få höga ESG-poäng. Ju högre poäng, desto lättare att få lån. Det var därför det var folk från 50 olika länder på Northvolt. Naturligtvis fungerande det inte, men affärsiden var ju inte att tillverka batterier, affärsiden var att börsnotera en batterifabrik.
Citera
2025-10-21, 21:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det måste vara rasblandat för att man ska få höga ESG-poäng. Ju högre poäng, desto lättare att få lån. Det var därför det var folk från 50 olika länder på Northvolt. Naturligtvis fungerande det inte, men affärsiden var ju inte att tillverka batterier, affärsiden var att börsnotera en batterifabrik.

Jag hade totalt glömt ESG och det det är så klart men en vettig förklaring.
Citera
2025-10-23, 14:57
Medlem
I konkursens spår men det blir en omstart efter det att man rensat för skulderna. Så fungerar det mina damer och herrar!

Citat:
Ett av Northvolts största leverantörsbolag, Logs Logistics AB, har själva gått i konkurs efter att ha förlorat 124 miljoner kronor i samband med Northvolts haveri.
.
.
Bolaget har sitt säte i Borlänge, där Northvolt hade planer att etablera en batterifabrik, och har transporterat farliga ämnen åt batteriproducenten. Företaget var en av de stora förlorarna vid Northvoltkonkursen med 124 miljoner kronor i obetalda fordringar. Bolaget omsatte de senaste två boksluten över 200 miljoner per år och har haft 40 anställda.
.
.
Nu startar verksamheten om i ett nytt bolag, Logs L&T AB, som säger sig vilja fortsätta bidra till den gröna omställningen.

”Vår ambition att medverka till en grön omställning av transportbranschen har inte förändrats och då vi i övrigt har en livskraftig verksamhet har vi idag beslutat att göra en omstart.

https://www.norran.se/nyheter/konkur...ulder/r39xxykr
Citera
2025-10-23, 21:14
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
De är bra de

Återinför skatten på plastpåsar förbövelen!
Citera
2025-10-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I konkursens spår men det blir en omstart efter det att man rensat för skulderna. Så fungerar det mina damer och herrar!

https://www.norran.se/nyheter/konkur...ulder/r39xxykr

Får man göra så? Bara rensa undan en massa skulder i en konkurs å starta om å behålla inkomster i det nya bolaget som får leva vidare. Får man inte näringsförbud när man konkursat så man inte kan blåsa folk på samma sätt om å om igen.
Citera
2025-10-24, 02:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siaso
Får man göra så? Bara rensa undan en massa skulder i en konkurs å starta om å behålla inkomster i det nya bolaget som får leva vidare. Får man inte näringsförbud när man konkursat så man inte kan blåsa folk på samma sätt om å om igen.
Jag är inte affärsman, men detta är lagen.

Citat:
5 § Den som har agerat grovt otillbörligt mot borgenärer eller på annat sätt har grovt åsidosatt sina skyldigheter i samband med att en näringsverksamhet har försatts i konkurs, ska meddelas näringsförbud, om ett sådant förbud är påkallat från allmän synpunkt.

Carlsson påstod ju hela tiden att verksamheten fungerade men det har ju visat sig att det inte har producerats några användbara batterier. Det är bedrägeri.

Jag skulle tro att vem som helst hade fått näringsförbud för detta i alla andra fall. Men detta är ett politiskt projekt där EU ligger bakom och då får inga högre beslutsfattare, politiker, företagsledare eller större tidningar protestera. Gör de det kommer deras positioner att plockas ned.

Domstolarna används politiskt i våra länder och verkar ha fått order att inte ge Northvolts ledning näringsförbud.

Carlsson tränades i Silicon Valley för denna typ av bedrägeri. Han kraschade ett företag med hundratals miljarder i investeringar. På vägen kraschades lokala byggfirmor som inte fick betalt. Sedan kunde Lyten, ett företag grundat av en annan Kalifornien-svensk, köpa upp företaget för.en spottstyver. Lyten använder samma chefer, samma batteriutvecklare, samma personal och maskiner. De har bara lagt till svavel i receptet.

Men ligger EU och storfinans som Goldman Sachs bakom vågar inte domstolarna agera.

Istället hyllas Carlsson och tidningarna skildrar hans nya affärsprojekt i positiva ordalag.
Citat:
Peter Carlsson har startat ett nytt AI-bolag vid namn Aris Machina tillsammans med Siddharth Khullar. Bolaget fokuserar på att utveckla AI-verktyg för att optimera tillverkningsprocesser, och har nyligen tagit in uppemot 58-97 miljoner kronor i en första finansieringsrunda från tunga investerare som backas av bland andra Bill Gates och Mark Zuckerberg.
Google AI
Citat:
optimera tillverkningsprocesser
🤣🤣🤣

Microsoft skall även köpa stål från Stegra. Gates och Microsoft kämpar på med klimatet.

Too big to fail, kallas det. Filmen beskriver bl.a. GS.
Citat:
Goldman Sachs was featured in the 2011 HBO film Too Big to Fail. Several characters from the firm, including its former and current CEO at the time, were portrayed in the movie.

Med Goldman Sachs som en av huvudägarna går det inte att fälla Northvolt I domstol.
Senast redigerad av wwr 2025-10-24 kl. 03:39.
Citera
2025-10-24, 03:01
Medlem
Citat:

Jo men konkursen beror ytterst inte på att åkeriägaren har gjort något brottsligt. Åkeriägaren har bara arbetat, betalt löner, pensioner och skatter etc. Plötsligt betalar inte kunden för jobbet. Tja, då är pengarna slut och han kan inte köpa diesel till lastbilarna, lönerna och skatterna kan inte betalas. Det rör sig om så stora summor så att bolaget knappast kan ta upp det som en kundförlust. Jag vill minnas att storbanken SEB hade en kundförlust på c:a 200 miljoner skr under förra kvartalet. SEB kan ta det men knappast Nisses Åkeri AB. Det kan mycket väl vara så att i SEB:s kundförlust döljer sig delar av konkursen i det åkeri som vi skriver om. Någon bank har säkerligen lånat ut pengar till åkeriet när det skulle köpas lastbilar.

Det är inte lagförbjudet att göra dåliga affärer. Det gäller alla affärsavtal. Det ser lite annorlunda ut för affärer mellan företag och när du köper en ny skjorta från någon affär. Vanligtvis har du bättre skydd som enskild konsument än vad ett aktiebolag har.

Eftersom det i detta fall är ett aktiebolag så är det bolaget som då går omkull och inte de enskilda ägarna som står där med den kvarvarande skulden.

Det kan givetvis bli en lång kedjeeffekt av dessa stora konkurser. Jag kan tänka mig att den som sålt fordonen och levererat drivmedel också kan få känna av konkursen.
Det gäller att lita på den som man gör affärer med. Det är en grundbult som tål att upprepas gång på gång
Citera
2025-10-26, 17:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo men konkursen beror ytterst inte på att åkeriägaren har gjort något brottsligt. Åkeriägaren har bara arbetat, betalt löner, pensioner och skatter etc. Plötsligt betalar inte kunden för jobbet. Tja, då är pengarna slut och han kan inte köpa diesel till lastbilarna, lönerna och skatterna kan inte betalas. Det rör sig om så stora summor så att bolaget knappast kan ta upp det som en kundförlust. Jag vill minnas att storbanken SEB hade en kundförlust på c:a 200 miljoner skr under förra kvartalet. SEB kan ta det men knappast Nisses Åkeri AB. Det kan mycket väl vara så att i SEB:s kundförlust döljer sig delar av konkursen i det åkeri som vi skriver om. Någon bank har säkerligen lånat ut pengar till åkeriet när det skulle köpas lastbilar.

Det är inte lagförbjudet att göra dåliga affärer. Det gäller alla affärsavtal. Det ser lite annorlunda ut för affärer mellan företag och när du köper en ny skjorta från någon affär. Vanligtvis har du bättre skydd som enskild konsument än vad ett aktiebolag har.

Eftersom det i detta fall är ett aktiebolag så är det bolaget som då går omkull och inte de enskilda ägarna som står där med den kvarvarande skulden.

Det kan givetvis bli en lång kedjeeffekt av dessa stora konkurser. Jag kan tänka mig att den som sålt fordonen och levererat drivmedel också kan få känna av konkursen.
Det gäller att lita på den som man gör affärer med. Det är en grundbult som tål att upprepas gång på gång

Det som stör mig är främst inte att de går i konkurs utan sättet de gör det på med att redan ha startat upp ett annat nytt nästintill identiskt bolag (utan skulder) bredvid. Innan de ens försatt det tidigare i konkurs.

Sen kanske jag är färgad av att veta att de som drivit detta bolag även satt ett tidigare åkeri i konkurs för ca 5-7 år sen. En kompis blev drabbat då pga han gjorde vissa levers till dem 2dagar innan konkursen (då ägarna troligen va fullt medvetna om att bolaget skulle gå i kk. Ändå drar man på sig mer å mer skulder precis på slutet som man vet när man beställer att de inte kommer bli betalt, å så sätter man det i kk å börjar ett nytt bolag utan skulder.) Hur många gånger kan man tillåtas göra så liksom…!?

Hur vet du förrrsten att åkeriägaren betalt skatter , pensioner osv, det är ju ingen självklarhet i en konkurs situation.
Citera
2025-10-26, 19:17
Medlem
Citat:
Hur vet du förrrsten att åkeriägaren betalt skatter , pensioner osv, det är ju ingen självklarhet i en konkurs situation.

Vet gör jag inte men det skulle nog vara betydligt besvärligare att omedelbart starta på nytt om han hade ovanstående i ryggsäcken och varit rent bedräglig. Företagaren är så vitt jag förstår inte dömd i någon instans. Det mesta tyder på att det är en följdkonkurs som beror på NV:s konkurs.

Situationen är inte alldeles ovanlig även om skalan är så mycket större nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in