2025-10-10, 07:54
Medlem
wwrs avatar
Filmen av Northvolt Drei som jag länkade är lärorik som ett dokument över vad man gjort med Tysklands industriproduktion. En öde, kraschad batterifabrik och en skog av vindkraftverk som, vad jag kan få fram, snurrar så lojt att de inte producerar någonting. En slags skräckfilm, typ inledningen till ett videospel "Efter apokalypsen, kan DU överleva?".

https://youtu.be/N4LKCXmX6xY
Citera
2025-10-10, 17:44
Medlem
Är det nån som vill dela med sig om man vet varför Northvolt dissade svenskar och hellre anställde icke européer?
Kan ju inte vara lönefråga
Citera
2025-10-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Northvolt har alltså hämtat hem över 1000 personer i ett land med hög arbetslöshet. Företaget går åt helvete med många får stanna.

https://www.friatider.se/1000-northv...anna-i-sverige

Den här farsen fortsätter.
Varför nobbade man svenskar från början
Citera
2025-10-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Peter Carlsson kanske köper tillbacks den när värdet gått ner 😉
Vad gör han nuförtiden
Citera
2025-10-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Jag tror att kranen för bidrag tog slut i Sverige och nu måste man förlita sig på EU-bidrag.

Ungefär som sjömannen sa: jag kan bli lurad flera gånger men bara en gång i varje hamn.
Citera
2025-10-10, 18:32
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Det måste varit någon politiskt krav eller krav från investerare. Om man har ett företag under startup är detta dummaste man kan göra för då vill man ha personer som man vet kan leverera, kan språket, är hemmastad i kulturen där man jobbar osv.

I Sverige finns det redan en uppsjö av arbetslösa invandrare men man tog inte dem. Inom EU är det även fri rörlighet på arbetskraft, men det passade inte heller.

Frågetecknen kring Northvolt gör att jag misstänker att det var ett medvetet sabotage och bedrägeri för det är så många klåperier att det är omöjligt. Normalt sett skulle investerare sett rött mycket tidigare och sparkat Peter Carlsson.

Min teori är att ett av kraven för att få statliga bidrag var att de skulle importera utanför EU. Politikerna ville ha ett hål där de kan massimportera mer människor.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2025-10-10 kl. 18:36.
Citera
2025-10-10, 18:42
Medlem
Lyten har börjat återanställa.

Citat:
På Platsbanken finns det nu ute 45 jobb hos Lyten i Skellefteå och 52 i Västerås.
Detta är bara början.
– Det är ännu inte bestämt exakt hur många tjänster som kommer att tillsättas och när, säger Keith Norm*n, marknadschef på Lyten.
.
.
– Det är ännu inte bestämt exakt hur många tjänster som kommer att tillsättas och när. I takt med att verksamheten skalar upp kommer vi att behöva tusentals medarbetare, vilket skapar ett behov av tidigare Northvolt-anställda och möjligheter för nya talanger, säger Keith Norman, marknadschef på Lyten till Norran.

https://www.norran.se/nyheter/skelle...allda/r24y89xj
Citera
2025-10-10, 18:49
Medlem
Citat:

I Sverige finns det redan en uppsjö av arbetslösa invandrare men man tog inte dem. Inom EU är det även fri rörlighet på arbetskraft, men det passade inte heller.

Pizzabagare och kebabsvarvare kan med sann glädje stanna kvar i storstädernas förorter. Jag tror inte heller att arbetslösa kriminella från Rinkeby eller Rosengård var så särskilt eftertraktade.

Var har du fått infon. om att det inte fanns anställda från EU på NV? Det fanns massvis av folk från EU anställda på NV. Svenskar, finländare, tyskar, fransmän, italienare o.s.v. Som byggjobbare hittade du polacker, litauer, tjecker och slovaker.
Citera
2025-10-10, 18:59
Medlem
Citat:
Är det nån som vill dela med sig om man vet varför Northvolt dissade svenskar och hellre anställde icke européer?
Kan ju inte vara lönefråga

Nu har du chansen att söka. Lyten har en hel drös tjänster ute. Ett koppel av civ.ing, olika former av enklare ingenjörer, logistikchef etc. D.v.s sådant som är relevant i dagens industri.

https://arbetsformedlingen.se/platsb...e%C3%A5&page=4
Citera
2025-10-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nu har du chansen att söka. Lyten har en hel drös tjänster ute. Ett koppel av civ.ing, olika former av enklare ingenjörer, logistikchef etc. D.v.s sådant som är relevant i dagens industri.

https://arbetsformedlingen.se/platsb...e%C3%A5&page=4
Ok nice
Citera
2025-10-10, 19:21
Medlem
Citat:
Det måste varit någon politiskt krav eller krav från investerare. Om man har ett företag under startup är detta dummaste man kan göra för då vill man ha personer som man vet kan leverera, kan språket, är hemmastad i kulturen där man jobbar osv.

Frågetecknen kring Northvolt gör att jag misstänker att det var ett medvetet sabotage och bedrägeri för det är så många klåperier att det är omöjligt. Normalt sett skulle investerare sett rött mycket tidigare och sparkat Peter Carlsson.

Min teori är att ett av kraven för att få statliga bidrag var att de skulle importera utanför EU. Politikerna ville ha ett hål där de kan massimportera mer människor.
Jag undrar också
Eftersom jag hade lite insyn inom AF i söder skåne och de försökte med nån mässa riktad till det i Skellefteå men dog ut snabbt trots att många var villiga att flytta upp
Borde grävas i!
De betalade ju flyttlass från andra sidan jorden varför gå över ån efter vatten??
Citera
2025-10-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Pizzabagare och kebabsvarvare kan med sann glädje stanna kvar i storstädernas förorter. Jag tror inte heller att arbetslösa kriminella från Rinkeby eller Rosengård var så särskilt eftertraktade.

Var har du fått infon. om att det inte fanns anställda från EU på NV? Det fanns massvis av folk från EU anställda på NV. Svenskar, finländare, tyskar, fransmän, italienare o.s.v. Som byggjobbare hittade du polacker, litauer, tjecker och slovaker.
Ja knappt några svenskar! Iaf inte från andra delar av Sverige
De borde dammsugit alla arbetslösa runtom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in