Citat:
Ursprungligen postat av
-Gummi-Tarzan-
Nu går ju inte poliser runt och kallar ungdomar det, vilket du felaktigt påstår att de gör. Polisen har respekt för normala ungdomar. De flesta poliser är föräldrar själva. Polisen beter sig alltså inte alls olämpligt.
Däremot kallar polisen pundare för pundare, vilket är en korrekt beskrivning av verkligheten. Precis som svenska folket kallar pundare för pundare.
Är du med i det du själv skrivet? Om ungdomar använder narkotika och kallas för pundare, så kallar polisen dem exakt för det.
Ordet pundare är ett skällsord dessutom och behöver inte innebära att de som pekas ut som det använder amfetamin. Det är likvärdigt med att kalla någon blåst, uttjänt och nedgången. Inte ens jag som är en vanlig civil med hyfsat hårt språk i botten, använder ordet sedan jag blivit vuxen.
Man kan anse att polismän bör använda ordet amfetaminist. Inte pundare, tjackis etcetera. Men så hade de väl sänkt begåvningskraven för yrket så finns antagligen en massa som släpar efter på ett tydligt vis, i yrket.
Otroligt märkligt att människor inte gillar om jag eller andra utan social position, biter tillbaka medan de själva tror att de är häftiga om de uttrycker sig stötande.
Om polisen har rätt att kalla dem de möter i yrket för pundare har även allmänheten rätt att kalla kvinnliga (också män om vi ska vara noga) poliser för t.ex horor då vi kan anta att de har haft sex utanför äktenskapet. Uppträder de illa så är fitta ett självklart val som svar på attityd. Samma sak med alla ord som rör att de är poliser. Inga anmälningar bör komma av ord (epitet) som beskriver vad de själva är.
Jag vill personligen ha ett rättsväsende som agerar korrekt, inte att det ska bestå av idioter som tror att samhället är deras skolgård där de ska spänna sig för de i deras eget gäng. "Titta vad ball jag är!"
Inte på skattebetalarnas bekostnad kanske.
Enda skälet att poliser använder ett dåligt språk är för att de innerst inne alltid velat tillhöra värstingarna och bli en av dem. Att anamma samma språk blir en självklarhet för dem. Problemet är att de bemöter människor illa som redan lever i en hård värld och blir således en del av samhällsproblemens orsaker.