Citat:

Ursprungligen postat av 
rostochlok

Känns lite hyckleri när polisen inte ville bli kallad skäggia glasögonfitta.

Ja verkligen hyckleri när de slösar resurser på att anmäla minsta ord själva.
Jag kan uttrycka mig väldigt klumpigt. Jag glömmer ofta faktiskt när jag pratar med människor i olika grupper att inte använda ord som berör deras grupper i en negativ kontext eller ens vardagligt. Människor som använder narkotika eller har olika sorters missbruk blir faktiskt väldigt kränkta av att tillskrivas gruppen missbrukare och då kam det vara att man bara använder ordet knarkare om andra människor som är just det. 
Det är direkt olämpligt att polisen kallar ungdomar för pundare.  Faktum är att det 
aldrig finns  ett sammanhang där det är okej att en polis eller annan yrkesverksam använder liknande uttryck då det är 
stigmatiserande och högst olämpligt att tilldela andra människor ett stigma som ämnar att särskilja dem från övriga samhället när man själv får betalt via skattemedel för att upprätthålla ordning, inte skapa utanförskap. 
Nu handlar länken om psykisk ohälsa men det var det bästa jag hottade vid snabb sökning för att förklara begreppet stigma.
https://dinpsykiskahalsa.se/artiklar...tigmatisering/
	Citat:

Stigmatisering innebär att de som är i majoritet anser att en annan grupp avviker från samhällets normer och den gruppen pekas ut och förknippas med något negativt. Det handlar ofta om bristande kunskap eller brist på erfarenheter som kan leda till rädsla, fördomar, negativa attityder och distansering. 

Nej det finns aldrig sammanhang där det är försvarbart att poliser kallar personer de möter i yrkesutövningen för pundare.
Det är extremt känsligt som sagt för människor i missbruk och då särskilt drogmissbruk när andra människor,  även om mam står dem väldigt nära, använder ord som är negativt laddade och  rör narkomaner och bara att tala om andra som i gruppen upplever människor känslomässigt negativt när de själva har missbruksproblem.
Är sällan människor "bjuder" på det. Mötte för ett tag sedan t.ex en gammal bekant som kallade sin kompis för  "gammal fyllepolare" som förklaring på vem hans sällskap var (personen hade gått iväg i förväg) varpå jag svarade "Jag är också din gamla fyllepolare." Vilket ledde till att personen började skratta då jag ju iallafall druckit några öl för i tiden med honom.  Det ska finnas en särskild ömsesidig jargong för att man ska kunna prata på så vis med någon i missbruk. Det är jobbigt för dem att möta människor som lever mer ordnat eller iallafall nyktert och själva känna att de är något katten släpat fram.