• 1
  • 2
2025-10-22, 23:30
Medlem
Umeåungdomar i kriminella kretsar riktar hård kritik mot hur de blivit bemötta av polisen. Bland annat har det handlat om hårda tag och poliser som sagt kränkande ord, till exempel pundare.

https://www.sverigesradio.se/artikel...ar-oss-pundare

Polisen slår ifrån sig kritiken om det hårda bemötandet mot unga i kriminella kretsar i Umeå. Ungdomarna vittnar om hårda tag, höga röster och kränkande ord, som pundare.

Umeås polisområdeschef Michael Rystedt menar att det kan vara okej för polisen att i vissa fall kalla ungdomar för pundare. ”Det beror på situationen”, säger han.

https://www.sverigesradio.se/artikel...e-i-vissa-fall

Jag håller på polisen. Vad säger ni?
Citera
2025-10-22, 23:40
Avstängd
dude2ks avatar
Helt ok snuthoror
Citera
2025-10-22, 23:40
Medlem
Känns lite hyckleri när polisen inte ville bli kallad skäggia glasögonfitta.
Citera
2025-10-22, 23:41
Medlem
Är det så hemskt att bemötas så hårt och bli kallad pundare så är det ju klockrent. Vill dom ändra på det så får dom ju sluta med sitt pundiga beteende och sköta sig. Polisen verkar köra en bra taktik.
Citera
2025-10-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babiankuken
Är det så hemskt att bemötas så hårt och bli kallad pundare så är det ju klockrent. Vill dom ändra på det så får dom ju sluta med sitt pundiga beteende och sköta sig. Polisen verkar köra en bra taktik.

Bra att köra med öppna kort. En spade är en spade. En pundare är en pundare.
Citera
2025-10-23, 00:57
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Bra att köra med öppna kort. En spade är en spade. En pundare är en pundare.

En fittig hobsnut, en fittig hobsnut
Citera
2025-10-23, 01:07
Medlem
1754s avatar
Härligt att Umepolisen vågar kalla packet vad det är, nämligen pundar, och att dom får en tuff behandling. Flera av landets polismyndigheter borde ta efter.
Citera
2025-10-23, 01:57
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Känns lite hyckleri när polisen inte ville bli kallad skäggia glasögonfitta.
Ja verkligen hyckleri när de slösar resurser på att anmäla minsta ord själva.

Jag kan uttrycka mig väldigt klumpigt. Jag glömmer ofta faktiskt när jag pratar med människor i olika grupper att inte använda ord som berör deras grupper i en negativ kontext eller ens vardagligt. Människor som använder narkotika eller har olika sorters missbruk blir faktiskt väldigt kränkta av att tillskrivas gruppen missbrukare och då kam det vara att man bara använder ordet knarkare om andra människor som är just det.

Det är direkt olämpligt att polisen kallar ungdomar för pundare. Faktum är att det aldrig finns ett sammanhang där det är okej att en polis eller annan yrkesverksam använder liknande uttryck då det är stigmatiserande och högst olämpligt att tilldela andra människor ett stigma som ämnar att särskilja dem från övriga samhället när man själv får betalt via skattemedel för att upprätthålla ordning, inte skapa utanförskap.

Nu handlar länken om psykisk ohälsa men det var det bästa jag hottade vid snabb sökning för att förklara begreppet stigma.
https://dinpsykiskahalsa.se/artiklar...tigmatisering/

Citat:
Stigmatisering innebär att de som är i majoritet anser att en annan grupp avviker från samhällets normer och den gruppen pekas ut och förknippas med något negativt. Det handlar ofta om bristande kunskap eller brist på erfarenheter som kan leda till rädsla, fördomar, negativa attityder och distansering.

Nej det finns aldrig sammanhang där det är försvarbart att poliser kallar personer de möter i yrkesutövningen för pundare.

Det är extremt känsligt som sagt för människor i missbruk och då särskilt drogmissbruk när andra människor, även om mam står dem väldigt nära, använder ord som är negativt laddade och rör narkomaner och bara att tala om andra som i gruppen upplever människor känslomässigt negativt när de själva har missbruksproblem.

Är sällan människor "bjuder" på det. Mötte för ett tag sedan t.ex en gammal bekant som kallade sin kompis för "gammal fyllepolare" som förklaring på vem hans sällskap var (personen hade gått iväg i förväg) varpå jag svarade "Jag är också din gamla fyllepolare." Vilket ledde till att personen började skratta då jag ju iallafall druckit några öl för i tiden med honom. Det ska finnas en särskild ömsesidig jargong för att man ska kunna prata på så vis med någon i missbruk. Det är jobbigt för dem att möta människor som lever mer ordnat eller iallafall nyktert och själva känna att de är något katten släpat fram.
Citera
2025-10-23, 02:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Har inget till övers för klientelet som knarkar (och säkert också säljer skiten) men polisen, denna extremt lättkränkta samhällsgrupp, kan gott hålla käften och bara göra sitt jobb. Läcka sina egna åsikter likt en för liten tampong är oprofessionellt.

För övrigt trist att samhället vi fått kräver fler poliser.
Citera
2025-10-23, 03:48
Medlem
Q-Trons avatar
Kriminella som känner sig kränkta. Haha! Är det parodi?

"Kalle" och "Charlie", skriver SR. Vågar man anta att lämpligare täcknamn borde ha varit "Mohammed" och "Ahmed", eller är det så att svartskallarna i "Dalennätverket" faktiskt riktar in sig på våra svenska ungdomar i högre utsträckning nu?
Citera
2025-10-23, 06:14
Medlem
OnkelUnkass avatar
Jaha, men använder ungdomarna amfetamin då? Annars är de inga pundare. Snarare slödder.

Gör om, gör rätt umepolisen
Citera
2025-10-23, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Kriminella som känner sig kränkta. Haha! Är det parodi?

"Kalle" och "Charlie", skriver SR. Vågar man anta att lämpligare täcknamn borde ha varit "Mohammed" och "Ahmed", eller är det så att svartskallarna i "Dalennätverket" faktiskt riktar in sig på våra svenska ungdomar i högre utsträckning nu?

Dalen är ett bostadsområde i södra Stockholm, artikeln handlar om Umeå. Är du efterbliven?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in